پژو 508PSE؛ قدرتمندترين خودرو تاريخ پژو معرفي شد
در نمايشگاه جهاني اختراعات سال ۱۸۸۹ پاريس، آرماند پژو با گوتليب دايلمر ملاقات كرد و علاقهمند به صنعت نوپاي خودروسازي در آلمان شد. در سال ۱۸۸۶ و ضمن همكاري پژو با مخترع مشهور فرانسوي، لئون سرپوله (Léon Serpollet) اولين خودرو پژو با استفاده از پيشرانهي بخار بهصورت آزمايشي توليد شده بود؛ اما بهدليل وزن بالاي ديگ بخار و متعلقات آن، مورد توجه بازار واقع نشد. اين محصول، پژو تايپ يك نام داشت و با قدرت ۵ اسببخار به نهايت سرعت ۲۵ كيلومتربرساعت ميرسيد. اولين خودرو پژو با پيشرانهي درونسوز بهنام تايپ ۲، سال ۱۸۹۰ با همكاري شركت فرانسوي پنهارد توليد شد كه از فناوري و لايسنس دايلمر آلمان براي پيشرانه استفاده ميكرد. سال ۱۸۹۲، تعداد ۲۴ دستگاه خودروي پژو تايپ ۳ به فروش رسيد كه اولين محصولات تجاري شركت سازنده محسوب ميشدند.
پژو با سابقه ۱۳۰ ساله در خودروسازي، بهندرت سراغ محصولات اسپرت و قدرتمند جادهاي رفته است. اين شركت، با توليد مدلهاي خانوادگي در دنيا شناخته ميشود كه عموما كممصرف و كماستهلاك هستند. در سالهاي اخير، بعد از چند دوره بحران اقتصادي و كاهش فروش، مديران پژو تصميم گرفتند ضمن تغيير طراحي ظاهري، سرمايهگذاري بر پيشرانههاي بسيار كممصرف بنزيني و ديزلي، هيبريدي، پلاگين هيبريدي و تمامبرقي را افزايش دهند. با اين راهبرد، هرچند ارزش نهايي توليدات پژو نيز افزايش يافت، مشتري بيشتري جذب كرد و سودآور شد.
خريدار پژو، انتظار محصولي با قدرت شگفتانگيز و پرشتاب ندارد. در سمت ديگر ماجرا، برند فرانسوي در تلاش است تا بازار خود را به سراسر جهان گسترش دهد و حتي سال ۲۰۲۳ نمايندگي فروش در امريكا داشته باشد. طي هفتههاي اخير، نسخههاي جديد از كراساورهاي 3008 و 5008 با پيشرانههاي متنوع معرفي شدند؛ اما رونمايي از يك سدان و استيشن پلاگين هيبريد ۳۵۵ اسب بخاري، فراتر از روند كلي در توليدات پژو بود.
براي 508PSE از موتور مشهور پژو با حجم ۱/۶ ليتر استفاده شده است. اين پيشرانه بنزيني توربوشارژ بهتنهايي، ۲۰۰ اسببخار قدرت و ۳۰۰ نيوتنمتر گشتاور توليد ميكند. دو موتور برقي روي محورهاي جلو و عقب هم وجود دارند كه بهترتيب، ۱۰۹ اسببخار با ۳۲۰ نيوتنمتر و ۱۱۱ اسببخار با ۱۶۶ نيوتنمتر هستند.
سري Peugeot Sport Engineered يا اختصارا PSE از پژو 508، مجموع قدرت ۳۵۵ اسببخار با گشتاور ۵۲۰ نيوتنمتر توليد ميكند تا سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ كيلومتربرساعت ۵/۲ ثانيه و نهايت سرعت ۲۵۰ كيلومتربرساعت فراهم شود. هر دونوع مدل 508PSE با بدنه سدان و استيت، داراي جعبهدندهخودكار ۸ سرعته و سيستم دو ديفرانسيل همراه باتريهاي ۱۱/۵ كيلوواتساعت هستند. با اين تجهيزات، 508PSE ميتواند در حالت تمامبرقي، شعاع حركتي ۴۲ كيلومتر با نهايت سرعت ۱۳۵ كيلومتربرساعت داشته باشد. شارژ كامل باتريها ازطريق شارژر ديواري ۳۲ آمپر ساخت والباكس (wallbox)، نزديك به دو ساعت زمان ميبرد.
مدل 508PSE، قويترين خودرو جادهاي در تاريخ پژو است. پيش از اين، كراساور 3008GT Hybrid4 و كوپه دودر RCZ R با قدرت ۳۰۰ اسببخار دركنار چند محصول مفهومي مثل 308R با قدرت ۵۰۰ اسببخار معرفي شده بودند. انتظار ميرود طي ماههاي آينده، ديگر محصولات پژو و خصوصا هاچبك ۳۰۸ هم با تجهيزات PSE و فناوري پلاگين هيبريد معرفي شوند.
ارزش نهايي 508PSE سدان و استيت هنوز اعلام نشده است. اين خودروها، نيمه اول سال ۲۰۲۱ توليد خواهند شد و احتمالا حدود ۵۰ هزار دلار ارزش خواهند داشت.
هم انديشي ها