ايلان ماسك: توليد خودروي برقي با باتري نسل جديد و ارزش ۲۵ هزار دلار در دستور كار تسلا است

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ايلان ماسك در جريان رونمايي باتري‌هاي نسل جديد، از طراحي و توليد خودروي برقي ۲۵ هزار دلاري خبر داد كه البته نمي‌توان آن را با قطعيت درانديشه متخصصين گرفت.
تبليغات

تسلا در رويداد اخير خود از كاهش قابل‌توجه هزينه‌هاي توليد باتري خبر دارد. همين موارد باعث شدند تا شركت، برنامه‌اي جدي را براي توليد خودرو برقي ۲۵ هزار دلاري در دستور كار قرار دهد. ايلان ماسك مي‌گويد فناوري جديد در باتري‌‌ها و همچنين مواد اوليه، منجر به كاهش قابل‌توجه هزينه‌ي كيلووات‌ساعت توان تا نصف مي‌شود. درنتيجه مي‌توان اميدوار بود كه ارزش نهايي خودروهاي برقي به نزديكي خودروهاي سنتي احتراقي برسد.

هزينه به ازاي هر كيلووات‌ساعت، واحد انرژي است كه اغلب در اندازه‌گيري ظرفيت باتري‌ها در خودروهاي مدرن برقي استفاده مي‌شود. در دهه‌ي گذشته، هزينه‌ي مذكور در روند كاهشي قرار گرفت و از ۱،۱۰۰ دلار به‌ازاي هر كيلووات‌ ساعت در سال ۲۰۱۰ به ۱۵۶ دلار در سال ۲۰۱۹ رسيد كه كاهش ۸۷ درصدي را نشان مي‌دهد.

متخصص كارشناسان اعتقاد دارند هزينه‌ي كيلووات‌ساعت تا سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ دلار كاهش پيدا مي‌كند. ازطرفي ماسك مي‌گويد تسلا يك فرايند سه‌ساله را براي كاهش هزينه به كمتر از آن مقدار اجرا مي‌كند. البته مديرعامل تسلا هيچ اطلاعات جزئي از ارزش دقيق نهايي مدانديشه متخصصين شركتش ارائه نكرد.

باتري‌ها ساختاري ساده ندارند و مطالعه فاكتورهاي متعدد در آن‌ها، فراتر از سلول‌ها است. يك سلول باتري ليتيم يوني با هزينه‌ي توليد ۱۰۰ دلار به ازاي هر كيلووات‌ساعت، هزينه‌هاي ديگري را هم با خود به‌همراه دارد. درنهايت براي ساخت يك پك باتري با قطعات اضافه همچون سيستم مديريت و خنك‌كاري باتري، هزينه‌اي نزديك به ۱۲۵ تا ۱۳۰ دلار به ازاي هر كيلووات‌ساعت خواهد داشت.

باتري‌هاي امروزي خودرو بسته به ظرفيت خود ارزشي بين ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار دارند. پايين آوردن ارزش باتري‌ها مي‌تواند مسير را براي طراحي و توليد خودروهاي برقي با ارزش پايين‌تر بسيار هموار كند. تسلا مي‌خواهد ارزش باتري‌هاي آتي خود را تا ۶ هزار دلار و كمتر، كاهش دهد كه هزينه‌ي هر كيلووات‌ساعت را در سلول باتري به كمتر از ۱۰۰ دلار خواهد رساند.

مرجع متخصصين ايران خودرو تسلا مدل X آبي در جاده

ارزش ميانگين خودروهاي برقي در ايالات متحده در سال‌هاي اخير مسير كاهشي را طي كرده است. ارزش ميانگين از ۶۴،۳۰۰ دلار در سال ۲۰۱۸ به ۵۵،۶۰۰ دلار در سال ۲۰۱۹ رسيد كه كاهش ۱۳/۴ درصدي را نشان مي‌دهد. اين كاهش را بيش از همه مي‌توان مديون خودروي تسلا مدل 3 دانست. البته هنوز هم ارزش ميانگين خودروهاي برقي نسبت به ارزش ميانگين خودروهاي احتراقي (۳۶،۶۰۰ دلار در ايالات متحده) بسيار بيشتر است.

تسلا مدل ۳ قرار بود به‌عنوان اولين محصول شركت با هدف‌گيري بازار گسترده عرضه شود. برنامه‌هاي تسلا كه در سال ۲۰۰۶ و طي يك پست وبلاگي توسط ايلان ماسك شرح داده شدند، تمركز زيادي روي خودروهاي برقي مقرون‌به‌صرفه داشتند. تسلا از همان زمان ادعا مي‌كرد كه با عرضه‌ي خودروهاي اسپرت با ارزش مناسب، صنعت خودروي الكتريكي را براي عموم جامعه جذاب مي‌كند. تسلا تصميم داشت تا درآمد حاصل از فروش خودروهاي لوكس با حاشيه‌ي سود بالا را در توسعه‌ي خودروهاي مقرون‌به‌صرفه‌تر برقي هزينه كند تا صدها هزار نفر، توان خريد اين خودروها را داشته باشند.

برنامه‌هاي ايلان ماسك براي ساخت تسلا مدل ۳ با ارزش ۳۵ هزار دلاري هيچ‌گاه به نتيجه ننشست. به‌هر‌حال چالش‌هاي زيادي خصوصا در بخش توليد خود شركت تسلا باعث شد تا امروز مدل ۳ در نمونه‌ي Standard Range Plus با ارزش ۳۷،۹۹۰ دلار به فروش برسد. مدل‌هاي Long Range و Performance نيز برچسب‌هاي ارزشي ۴۶،۹۹۰ و ۵۴،۹۹۰ دلاري دارند.

اين اولين مرتبه‌اي نيست كه ايلان ماسك قول كاهش ارزش خودروهاي الكتريكي را مطرح مي‌كند. او در سال ۲۰۱۸ هم گفته بود كه يك خودروي ۲۵ هزار دلاري برقي را تا سه سال بعد به بازار ارائه مي‌كند. به‌هرحال او همچنان روي اين قول پافشاري مي‌كند. نكته‌ي مهم صحبت‌هاي ماسك در رويداد اخير Battery Day، اشاره به افزايش حجم توليد شركت و رسيدن به حجم توليد ۲۰ ميليون دستگاه خودروي برقي بود كه بيش از دو برابر توليد كنوني غول‌هايي همچون تويوتا و جنرال موتورز و فولكس‌واگن است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات