بخش خصوصي بزرگترين سرمايه‌گذاري دو دهه اخير در صنعت خودرو را رقم زد

شنبه ۲۷ دي ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بزرگترين سرمايه‌گذاري در صنعت خودرو توسط بخش خصوصي با راه‌اندازي كارخانه ساخت موتورهاي پيشرفته خودرو درحال انجام است.
تبليغات

شركت توسعه قواي محركه تيوان از شركت‌هاي گروه بهمن در طرح كلان ملي، طراحي و توليد خانواده موتورهاي ۳ و ۴ سيلندر كم‌مصرف با سطح آلايندگي يورو ۶ و با حداكثر توان ۱۴۳ تا ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ تا ۲۵۰ نيوتن متر را در دست اقدام دارد كه تا پايان سال جاري فاز نخست آن به بهره‌برداري مي‌رسد.

مجتبي ميرسهيل، مديرعامل شركت توسعه قواي محركه تيوان، مجري طرح كلان ملي طراحي و ساخت خانواده موتور پرقدرت و كم‌مصرف يورو ۶ همزمان با روز هواي پاك به شرح آخرين وضعيت اجراي اين طرح پرداخت. به‌گفته‌ي وي، با توجه به آلودگي هواي كلان‌شهرها، به‌خصوص در اثر پديده‌ي وارونگي در پاييز و زمستان، حمايت از بخش خصوصي دانش‌بنيان جهت ارتقاء فناوري صنعت خودرو و توليد موتورهاي كم‌مصرف و مطابق آلايندگي روز دنيا از دي ماه سال ۹۲ با محوريت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در دستور كار قرار گرفت. البته ميرسهيل مي‌گويد، رهبري هم طي چند مرحله لاخبار تخصصي توليد موتور كم مصرف خودرو مطابق فناوري‌هاي روز دنيا و تحقق اين طرح كلان ملي را مطالبه كرده‌اند.

حال شركت توسعه قواي محركه تيوان به‌عنوان سرمايه‌گذار بخش خصوصي، طراحي و توليد خانواده موتورهاي كم مصرف با سطح آلايندگي يورو ۶ سه سيلندر و توان ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نيوتن متر و ۴ سيلندر با توان ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نيوتن متر را در دست اقدام دارد.

فناوري فعلي موتور خودروهاي داخلي درحال توليد مربوط به دو دهه گذشته است؛ حال آنكه با به‌كارگيري فناوري قديمي براي موتور ۳ سيلندر با حجم ۱/۲ ليتر، حداكثر توان قابل حصول در محدوده‌ي ۷۵ تا ۸۵ اسب بخار و گشتاور ۹۵ تا ۱۰۰ نيوتن متر بوده اما با استفاده از آخرين فناوري‌هاي روز دنيا جهت ارتقاء راندمان و در عين حال كاهش مصرف سوخت و آلاينده‌ها (ازجمله فناوري‌هايي مانند پاشش مستقيم سوخت داخل محفظه احتراق، به‌كارگيري توربوشارژ، سرسيلندر يكپارچه با منيفولد خروجي، بلوك سيلندر آلومينيومي به‌صورت ريخته‌گري يكپارچه با بوش سيلندر چدني و...) محصول موتور ۳ سيلندر شركت تيوان داراي ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نيوتن گشتاور است كه در نوع خود پرقدرت‌ترين موتور توليدي خودروهاي سواري داخل كشور و داراي كمترين مصرف سوخت و سطح آلايندگي يورو ۶ محسوب مي‌شود.

اولين نمونه از اين موتور با اتمام طراحي، نمونه‌سازي و پشت سرگذاشتن موفق آزمون‌هاي عملكردي و دوام، در مرداد ماه سال ۹۵ با حضور مقامات عالي‌رتبه‌ي كشور به‌طور رسمي رونمايي و سپس سرمايه‌گذاري براي ايجاد خطوط توليد، صنعتي‌سازي و توليد انبوه اين خانواده موتور با فناوري بالا آغاز شد. نصب و راه‌اندازي ماشين‌آلات و بزرگترين خط توليد موتور در كشور در حال حاضر با ظرفيت ۵۰۰ هزار دستگاه در سال، مراحل پاياني خود را طي مي‌كند و بهره‌برداري از فاز نخست تا پايان سال جاري انجام خواهد شد.

سرمايه گذاري ۲۰ هزار ميليارد ريالي انجام شده در اين طرح، بزرگترين سرمايه‌گذاري صنعت خودرو طي دو دهه‌ي گذشته جهت ارتقاء فناوري خودروهاي توليدي است. خطوط توليد اين خانواده موتور مدرن‌ترين، به‌روزترين و پيشرفته‌ترين خطوط توليدي صنعت خودرو كشور را دارا هستند كه به‌طور همزمان قابليت ماشين كاري و مونتاژ ۱۰ نوع از انواع موتورهاي ۳ و ۴ سيلندر دارند. كارخانه توليدي شركت تيوان در شهرك صنعتي كاسپين قزوين در زميني به وسعت ۸ هكتار و زيربناي ۵۰ هزار متر مربع احداث شده و به‌روزترين فناوري‌هاي روز دنيا در حوزه‌ي توليد محصولات با فناوري بالا در آن لحاظ شده است. علاوه بر اين، طي طرح ذكر شده، بالغ بر ۶۰۰ اشتغال به‌صورت مستقيم و ۴۰۰۰ اشتغال به‌صورت غير مستقيم ايجاد خواهد شد.

با بهره‌برداري از اين طرح كلان ملي تا پايان سال، توليد انبوه موتورهاي داراي فناوري بالا و كم مصرف در محدوده ۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر بر روي خودروهاي سواري اجرا مي‌شود كه گامي در جهت عملي كردن جهش توليد را به مرحله‌ي تحقق مي‌رساند.

به‌منظور اطمينان از تداوم چرخه‌ي نوآوري و توسعه و به‌روزرساني محصولات، طي سرمايه‌گذاري مشترك تيوان با دانشگاه تهران و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، آزمايشگاه ملي و مركز نوآوري قواي محركه پيشرفته (الكتريكي، هيبريدي، احتراقي) براي انواع خودروهاي سبك و سنگين تا توان 430 kw به‌عنوان اولين و مجهزترين مركز آزمون و توسعه ‌يقواي محركه‌ي الكتريكي و احتراقي كشور تا سطح استاندارد يورو ۶ ايجاد شده است كه تا پايان سال به بهره‌برداري خواهد رسيد. براي ايجاد اين آزمايشگاه بالغ بر هزار ميليارد ريال سرمايه‌گذاري مشترك بين صنعت و دانشگاه صورت پذيرفته است و با آغاز به كار، دانشگاه تهران در بين ۵ دانشگاه برتر دنيا در حوزه‌ي طراحي و آزمون قواي محركه پيشرفته قرار مي‌گيرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات