PS5، ايكس باكس سري ايكس و بحران زيستمحيطي نسل بعدي كنسولهاي بازي
دههي جاري، دههاي انقلابي براي كرهي زمين خواهد بود. دنياگيري كرونا، روند سفرها را آهسته، فعاليتهاي صنعتي را محدود و نزديك به يك سال انسان را خانهنشين كرده؛ اما سطح كربن دياكسيد و دماي جهاني در حال افزايش است و بر اساس سوابق، ۲۰۲۰ يكي از گرمترين سالها بوده. بدون اقدامات فوري براي پيشگيري از نشر گازهاي گلخانهاي در دههي آينده، ممكن است تا سال ۲۱۰۰ دماي كرهي زمين بيش از ۴ درجهي سانتيگراد افزايش پيدا كند.
سوني و مايكروسافت در ماه نوامبر، نسل جديد كنسولهاي خانگي خود را معرفي كردند: PS5 و ايكس باكس سري ايكس و اس. اين شركتها بر اساس آمار اوليه، موفقترين عرضهي خود را داشتند. مايكروسافت، سري ايكس را بهعنوان سريعترين و قدرتمندترين ايكسباكس و سوني پلي استيشن 5 را با قابليت بارگذاري سريع و گرافيك عالي عرضه كرد. هر دو دستگاه، جديدترين بازيهاي ويدئويي را با كيفيتي بسيار بالا رندر ميكنند، توان پردازشي آنها بيسابقه است و چشماندازهاي زيبا، سايههاي بينقص، نورپردازي درخشان از ويژگيهاي ديگر اين كنسولها هستند.
اما جهش تأثيرگذار فناوري و فروش بيسابقه با هزينههاي زيستمحيطي همراه است. بر اساس پيشبيني نويسندهي اين مقاله در ماه آوريل، نسل فعلي كنسولهاي بازي ميتواند منجر به افزايش نشر كربن بيشتر از گذشته شود. در طول چند هفتهي گذشته، اين پيشبيني در معرض تست قرار داده شد و خروجي انرژي پلي استيشن ۵، ايكس باكس سري اس و ايكس در مجموعهاي از آزمايشها براي تخمين اثر كربن هر كنسول تست شد.
نتايج آزمايشها تكاندهنده هستند. سوني و مايكروسافت در زمينهي كاهش انرژي مصرفي در طول استريم، زمان بيكاري و استراحت به پيشرفتهاي دست يافتهاند؛ اما بر اساس مطالعهها، بازيهاي جديد منجر به افزايش چشمگير انرژي نسبت به نسلهاي گذشته ميشوند. در شرايطي كه تلاش گسترده براي مبارزه با تغييرات اقليمي بيش از گذشته اهميت پيدا كرده است، سوني و مايكروسافت كنسولهاي خود را با بيشترين تمركز بر مصرف انرژي روانهي بازار كردند؛ اما تنها زمين از كنسولها رنج نميبرد بلكه بازيكنان هم ضررهاي مالي زيادي از افزايش مصرف انرژي متحمل خواهند شد. ارزش PS5 و ارزش ايكس باكس سري ايكس در ايالات متحده ۴۹۹ دلار مشخص شده است.
دادهها نشاندهندهي اشكالي گسترده هستند. چرخهي ارتقاي كنسول خانگي به شكل فعلي كه هر ده سال يك بار رخ ميدهد، چرخهاي ناپايدار است. بازيكنان در هر نسل كنسولها به دنبال بهبود يكپارچگي، سرعت بارگذاري سريعتر و ظاهري جذاب هستند. ازآنجاكه پيشرفتها به مصرف انرژي بيشتري نياز دارند، با اهداف پايدار شركتها براي مبارزه با افزايش دماي جهاني در تضاد هستند. پاولا اسكواردا، يكي از مسئولان گروه منافع ويژهي اقليمي انجمن توسعهدهندگان بينالمللي بازي (IGDA Climate SIG) ميگويد : «متوجه شديم وضعيت فعلي پايدار نيست.» به گفتهي او هنوز روزهاي اول است و بزرگترين بازيگران صنايع اقداماتي را شروع كردهاند؛ اما شايد دربارهي مسئلهي جديدترين كنسولها عملكرد آهستهاي داشته باشند.
مصرف انرژي بالا
پژوهشگرها به مطالعه نهمين نسل كنسولهاي خانگي يعني ايكسباكس سري اس، سري ايكس و PS5 پرداختند و آنها را با ايكس باكس وان ايكس، PS4 Pro و نينتندو سوييچ مقايسه كردند و همچنين به مطالعه خروجي انرژي دسكتاپ Alienware A9 پرداختند. روش آنها شامل تست مقياس مصرف انرژي كيلووات ساعت در طول يك ساعت بازي بود. ميتوانيد در اين آدرس گوگل داك اطلاعات بيشتري در اين باره به دست آورديد.
آنها اولين تستها را روي بازيهاي انحصاري دستهي AAA انجام دادند و مصرف انرژي پايه به ازاي يك ساعت بازي را ارزيابي كردند. بازيهاي AAA در PS4 Pro و ايكس باكس وان ايكس بيشتر متمركز بر انرژي بودند و بر اساس پژوهشهاي گذشته تغييرات مصرف انرژي در ميان بازيهاي مختلف چشمگير بود. بر اساس نتايج، همين اشكال دربارهي كنسول نسل نهم وجود دارد.
براي مثال بازي Spider Man:Miles Morale را براي PS5 در انديشه متخصصين بگيريد. مصرف انرژي اين بازي، ۱۹۷ وات يا ۰٫۱۹۷ كيلووات ساعت است. بازي Demon's Souls ديگر محصول PS5 هم تقريبا ۰.۲۲۰ كيلووات ساعت انرژي مصرف ميكند درحاليكه Gears 5 در ايكس باكس سري ايكس تقريبا ۰٫۲۰۹ كيلووات ساعت مصرف ميكند.تغيير چشمگير مصرف انرژي، تحليل نشر كربن ميانگين بازيكن را دشوار ميسازد. معيارهاي ديگر مثل مدتزمان استفادهي هر بازيكن از كنسول در هفته و دانلود بازي يا استفاده از ديسك هم بر خروجي كربن تأثير ميگذارند. بااينحال، تحليلها آمار اوليهاي بهويژه در رابطه با بازيهاي ويدئويي سري AAA در نسل نهم ارائه ميدهند.
مصرف انرژي ايكسباكس سري ايكس بهويژه براي بازيهاي AAA بسيار بالا است
نشر كربن به ازاي هر متخصص و هر خانوار اندك است؛ اما غير معنادار نيست. يك ساعت بازي Spider-Man Miles Morales همارز با ۱۸ بار شارژ تلفن همراه است. بر اساس اين مقياس همه چيز تقريبا از كنترل خارج ميشود.
بيش از ۱۳ ميليون نفر بازي اسپايدرمن را براي PS4 خريداري كردند. حالا فرض كنيد ۱۰ ميليون نفر Mile Morales را براي PS5 خريده باشند. تكميل اين بازي تقريبا به ۱۵ ساعت زمان نياز دارد؛ اما همه به اين هدف نميرسند. فرض كنيد ۱۰ درصد بتوانند بازي را كامل كنند. اين يعني ۱۰۰ هزار نفر به مدت ۱۵ ساعت، Mile Morales بازي كنند. بر اساس محاسبات رياضي، نشر كربن حاصل از اين مصرف تقريبا ۲۳۰ تن خواهد بود. اين مقدار همارز با نشر كربن ۴۵ خودرو در يك سال است.
در مقايسه، مصرف بازي Breath of the Wild نينتندو تقريبا برابر با ۰٫۰۱ كيلووات ساعت است. اگر فرضا ۱۰۰ هزار نفر به مدت ۱۵ ساعت اين بازي را اجرا كنند نشر كربن آن تنها برابر با ۲٫۳ خودرو خواهد بود. اما تقريبا ۷۰ ميليون نفر در سراسر دنيا نينتندو سوييچ را از زمان عرضهي آن در سال ۲۰۱۷ خريداري كردهاند. اگر بازيهاي سري AAA را به مدت دو ساعت در هفته بهطور ميانگين اجرا كنند، مصرف تنها ۰.۰۱ كيلووات ساعت در ساعت ميتواند به معني انتشار ۵۶ هزار تن كربن دياكسيد در سال باشد. حالا محاسبات را براي PS5 با فرض فروش ۷۰ ميليون واحد انجام دهيد. با كنسول سوني بيش از ۱٫۱ ميلون تن كربن دياكسيد توليد ميشود. ايكس باكس هم آمار مشابهي دارد.
محبوبهاي انرژي
در دههي گذشته، بازيهاي متعدد و كوچكي براي كنسولها منتشر شدند كه بهينهتر هستند. معمولا اين بازيها توسط تيمهاي كوچك با بودجههاي كمتري توسعه مييابند؛ اما بدون نياز به فرا رفتن از مصرف پردازشي كنسول، جلوههاي بصري چشمگيري ارائه ميكنند. يكي از اين بازيها Dead Cells با جلوهي بصري دوبعدي است. مصرف انرژي اين بازي در سري ايكس تقريبا ۰٫۰۸۴ كيلووات ساعت انرژي به ازاي هر ساعت بازي و مشابه مصرف انرژي ايكسباكس وان است. مصرف انرژي PS5 برابر با ۰٫۰۷۷ كيلووات ساعت است كه نسبت به PS4 Pro با كاهش ۳۰ درصدي همراه بود. Alienware A9 با ۰٫۰۷۰ كيلووات ساعت عملكرد بهتري داشت؛ درحاليكه سري S تنها ۰٫۰۵ كيلووات ساعت انرژي مصرف كرد.
ارقام فوق به انديشه متخصصين چشمگير نميرسند؛ اما زماني تأثيرگذار ميشوند كه آنها را با انرژي مصرفي نينتندو سوييچ مقايسه كنيد. بازي Dead Cells در نينتندو سوييچ يك دهم ايكس باكسهاي سري ايكس و اس انرژي مصرف ميكند (با مصرف فقط ۰٫۰۰۷ كيلووات ساعت). با اينكه وضوح بازيها در ميان كنسولهاي مختلف متفاوت است، تأثير آنها بر تجربهي متخصصي اندك است. كيفيت اجراي بازي در كنسولها ثابت است و بهطور كلي تفاوتها بهسختي قابل تشخيص هستند؛ مگر اينكه كسي به شما بگويد.
مايكروسافت و سوني از انديشه متخصصين دادن دربارهي مصرف انرژي بالاي بازيهاي كمحجم در كنسولهاي خود اجتناب كردند. بااينحال به گفتهي يكي از سخنگويان مايكروسافت، اين شركت به دنبال راههايي براي توليد محصولات با مصرف انرژي بهينه و استفاده از روشهايي براي كاهش مصرف انرژي در طول بازي است.
بازي Dead cell در نينتندو سوييچ، انرژي كمتري مصرف ميكند.
عامل نگرانكنندهي افزايش انرژي در نسل جديد كنسولها، يكي از محبوبترين بازيهاي سراسر جهان است: Fortnite. برتري اين بازي ويدئويي در سال گذشته كاهش يافت؛ اما هنوز يكي از پرطرفدارترين بازيها است. اين بازي روي تمام گجتهاي داراي صفحهي نمايش در دسترس است و به گفتهي Epic Games (سازندهي اين بازي)، بيش از ۳۵۰ ميليون حساب متخصصي در كل دستگاهها براي اين بازي ثبت شده است.
مصرف انرژي فورتنايت روي نسل نهم كنسولها بالا است. PS5 با مصرف ۰٫۲۱۶ كيلووات ساعت انرژي بدترين عملكرد را در اين زمينه دارد كه بالاترين ركورد براي اين بازي است و ميتوان آن را با ركورد بازي Demon'Souls مقايسه كرد. ايكس باكس سري ايكس مصرف انرژي ۰٫۱۷۸ كيلووات ساعت را به خود اختصاص داده است. فورتنايت روي هر دو كنسول با وضوح 4K و ۶۰ فريم بر ثانيه (FPS) اجرا ميشود و به گفتهي Epic، نسخهي جديد اين بازي شامل جلوههاي بصري و فيزيك پويا است.
ايكسباكس سري اس كه تنها در 1080p بازي را اجرا ميكند، نقش زيادي در كاهش مصرف انرژي دارد. فورتنايت در اين كنسول تنها ۰٫۰۷۶ كيلووات ساعت انرژي مصرف ميكند كه نسبت به ديگر كنسولها كاهش چشمگيري است. از سوي ديگر نينتندو سوييچ تنها ۰٫۰۱۴ كيلووات ساعت انرژي براي اين بازي مصرف ميكند كه پنج برابر كمتر از مصرف انرژي سري اس، ۱۲ برابر كمتر از سري ايكس و ۱۵ برابر كمتر از PS5 است. البته سوييچ، بازي فورتنايت را با وضوح و FPS مشابه جديدترين كنسولها اجرا نميكند؛ در نتيجه تفاوتها چشمگيري هستند.
يك مصرفكنندهي آگاه از نشر كربن، معمولا تمام آمارهاي يادشده را در انديشه متخصصين ميگيرد و به كنسولهاي نسل نهم روي نميآورد. فورتنايت روي PS5 و سري ايكس، روان و خوب اجرا ميشود؛ اما مبادلههاي پشت صحنهي آن مصرف انرژي را دو برابر افزايش ميدهند و باعث نشر كربن بالايي ميشوند.
نشر كربن و مصرف انرژي تنها به ضرر محيط زيست نيستند. افزايش مصرف انرژي به معني تحميل هزينههاي بيشتر است. اجراي بازي فورتنايت روي PS5 يا ايكسباكس سري ايكس جيب شما را هم هدف قرار ميدهد. بسته به مصرف ميانگين ممكن است هزينهي انرژي سالانهي اجراي اين بازي روي PS5 بين ۱۰ تا ۵۰ دلار باشد؛ اما با اجراي همين بازي روي سوييچ تنها بايد ۳ تا ۴ دلار بپردازيد.
نشر كربن فورتنايت در ميان كنسولهاي مختلف
صرفهجويي در مصرف انرژي
مصرف انرژي هنگام بازي بسيار بالا است؛ اما سوني و مايكروسافت در زمينهي مصرف بهينهي انرژي و افزايش پايداري در كنسولهاي جديد خود پيشرفت كردهاند. در كنسول جديد ميتوانيد تنظيماتي براي ذخيرهي انرژي انجام دهيد. اين تنظيمات در ايكسباكس سري اس و ايكس متفاوت با تنظيمات power mode در ايكسباكس وان نيستند. دو گزينهي انرژي عبارتاند از: Instant On و Energy Saving. كنسولهاي جديد بدون تنظيمات ذخيرهي انرژي معمولا بين ۱۰ تا ۲۰ وات مصرف ميكنند؛ اما با فعالسازي اين تنظيمات، مصرف انرژي به ۱ وات كاهش مييابد. سطوح مشابهي هم در PS5 وجود دارد.
با فعالسازي قابليت Instant On در ايكسباكس ميتوانيد كنسول جديد را با صداي خود روشن كنيد و در پسزمينه عمليات دانلود را انجام دهيد. PS5 امكان دانلودهاي پسزمينه و شارژ USB را در حالت پيشفرض تنظيمات ذخيرهي انرژي فراهم ميكند. كنسولها طوري طراحي شدهاند كه بهسرعت روشن ميشوند؛ بهطوريكه ميتوانيد بهسرعت كار دلخواه خود را صرف انديشه متخصصين از سرويس استريم يا اجراي بازي انجام دهيد؛ اما اين پرسش همواره مطرح ميشود: چند درصد از متخصصها از تنظيمات ذخيرهي انرژي استفاده ميكنند؟
توليدكنندگان، كنسولهاي خود را به شكل دستگاههايي چندرسانهاي ارائه ميكنند كه براي نمايش ويدئوي 4K از طريق سرويسهاي استريم مثل نتفليكس، +Disney و آمازون پرايم ويدئو مناسب هستند. سوني و مايكروسافت در زمينهي بازدهي انرژي در اين حوزهها هم به پيشرفتهايي دست يافتهاند. مصرف انرژي PS5 در طول استريم در مقايسه با PS4 به اندازهي ۲۹ درصد كاهش يافته اما در مقايسه با PS4 Pro چندان تغيير نكرده است؛ درحاليكه هر دو سري S و X ايكسباكس در مقايسه با ايكسباكس وان با كاهش ۴۰ درصدي مصرف انرژي در طول استريم همراه هستند. با مقايسهي مايكروسافت و سوني ميتوان به اين نتيجه رسيد كه مايكروسافت در اين زمينه بهتر عمل كرده است. استريم روي كنسولهاي سري S با مصرف انرژي ۰٫۰۴۵ كيلووات ساعت همراه است درحاليكه PS5 تقريبا ۰ؤ۰۶۳ كيلووات ساعت انرژي مصرف ميكند.
كنسول نينتندو از لحاظ مصرف انرژي خام بهينهتر از دستگاههاي سوني و مايكروسافت عمل ميكند
شركتهاي توليدكنندهي بازي ويدئويي بر آثار زيستمحيطي تأكيد ميكنند. هر سه توليدكنندهي كنسول، عضو برنامهي خودگردان اتحاديهي اروپا براي كاهش مصرف انرژي در كنسولهاي خانگي هستند. همچنين برنامهي سازمان ملل براي ائتلاف سيارهاي (سوني و مايكروسافت هر دو عضو اين برنامه هستند) هم براي سوق دادن توليدكنندگان، توسعهدهندگان و ناشران به سمت مبارزه با تغييرات اقليمي طراحي شده است. حركت سازمان ملل تا اندازهاي منجر به پيشرفتهايي در زمينهي استريم و مصرف انرژي در حالت بيكاري كنسولهاي نسل نهم شده است.
نينتندو عضو ائتلاف يادشده نيست و در گذشته به دليل آثار زيستمحيطي مورد انتقاد قرار گرفته است. ده سال پيش سازمان Greenpeace، نينتندو Wii را بهعنوان كنسولي با كمترين سازگاري با محيط زيست ارزيابي كرد؛ اما كنسولهاي نينتندو از لحاظ مصرف انرژي خام در مقايسه با دستگاههاي سوني و مايكروسافت به شكل چشمگيري بهينهتر عمل ميكنند.
شفافيت انرژي
تستهاي يادشده تنها به سطح معماري پيچيدهي انرژي كنسولهاي نسل نهم محدود هستند. پژوهشگرها خروجي انرژي را بهعنوان مقياس خام نشر كربن در طول استفاده از كنسول تحليل كردند. مصرف انرژي منبع اصلي نشر كربن در طول چرخهي كنسول است؛ اما معيارهاي ديگري بر توسعه نشر كربن صنعت بازي تأثير دارند. براي مثال براي رسيدن به انديشه متخصصيناتي جامع لازم است معيارهايي مثل زنجيرههاي تأمين مواد معدني، فرايند توليد و بازيافت و توليد ضايعات الكترونيكي هم درانديشه متخصصين گرفته شوند. همچنين هنوز مراكز دادهاي، پلتفرمهاي كلاد استريم يا فناوريهاي آينده مثل واقعيت افزوده كه ميتوانند مصرف انرژي را افزايش دهند در مطالعهها در انديشه متخصصين گرفته نشدند.
در مطالعه نكات فوق، واضح است كه نشر حاصل از استفاده از محصولات بازي تنها بخش كوچكي از هيولاي آلودگي را تشكيل ميدهند. كربنزدايي مستلزم اقدامات قاطع و سريع شركتهاي بزرگي مثل سوني و مايكروسافت و مقياس اين مسئله بسيار وسيع است.اشكال به دلايلي مثل نبود گزارشدهي شفاف از نشر كربن توسط آلايندههاي سنگين پيچيدهتر ميشود. آكادميهاي بازي ويدئويي براي ثبت آمار دقيق استفاده از بازيها تلاش كردهاند؛ اما اغلب ابعاد فرضي هستند تا شناختهشده. بدون اين اطلاعات، پي بردن به ميزان و وسعت نشر كربن كنسولهاي نسل آينده غير ممكن است. به گفتهي اسكوادرا كه براي تيم گوگل استاديا كار كرده است:
درك روش محاسبهي چرخهي حيات استفاده از محصول براي صنايع چالشبرانگيز است. براي مثال بسياري از شركتها به دنبال مدلهايي كاملا بينقص و معتبر قبل از عرضهي آنها هستند. اين روند منطقي است اما كمالگرايي ميتواند دشمن تناسب و سودمندي باشد.
گروه IGDA Climate SIG كه اسكوادرا هم عضوي از آن است، بهعنوان يكي از جريانهاي اصلي ۲۰۲۱ به شناسايي الگوي مقايسهاي صنايع پرداختهاند. اسكوادرا ميگويد اين گروه به دنبال جمعآوري پژوهشها، محاسبهگرها و مدلهايي هستند كه توسعهدهندگان ميتوانند از آنها بهعنوان منابعي براي درك اثر كربني استفاده كنند.
مصرفكنندگان بهسختي ميتوانند اثر كنسولهاي نسل نهم بر گرمايش جهاني را تشخيص دهند؛ زيرا دادهها كافي نيستند و تمركز اندكي بر چگونگي ارتباط مصرف انرژي با نشر كربن وجود دارد. به گفتهي ايوان ميلز، سرپرست پژوهش مصرف انرژي در كنسولهاي نسل نهم:
موانعي بر سر افزايش بازدهي مصرف انرژي وجود دارند. نبود اطلاعات كافي و انگيزهي توليدكنندگان سيستمهاي بازي مانع از پيشرفت و تصميمهاي هوشمندانه ميشوند.
همچنين گامهاي اشتباهي در انتقال اطلاعات برداشته شده است كه باعث سردرگمي بيشتر شدهاند. در ماه سپتامبر، مايكروسافت در صفحهي پايداري خود اعلام كرد ۸۲۵ هزار كنسول ايكس باكس با نشر كربن صفر ساخته است و از تصوير سري ايكس براي تبليغ اين برنامه استفاده كرد. درحاليكه اين برنامه متمركز بر كنسول ايكس باكس وان X بود. در نبود آمار يكپارچه و با وجود بازاريابيهاي گيجكننده، برخي مصرفكنندگان بهطور كلي كنسول جديد را ناديده گرفتند. به گفتهي هوگو بيلز، طراحي بازي و فعال اقليمي: «من اين نسل كنسولها را ناديده ميگيرم و سعي ميكنم تا جايي كه ميتوانم به اين عهد پايبند باشم.»
انرژي نسل آينده
مرگ كنسولهاي خانگي، يكي از موضوعات و مباحثههاي اغراقآميز است. ما تازه وارد نسل نهم بازيها شدهايم اما بعيد نيست كه بهزودي شاهد نسل دهم كنسولها هم باشيم. فيل اسپنسر، سرپرست ايكسباكس، فكر نميكند ايكسباكسهاي سري ايكس و S لاخبار تخصصيا جديدترين تحولات سختافزاري باشند؛ زيرا اگر صنعت بازي به دنبال مبارزه با بحران اقليمي باشد تا به صنعتي با نشر كربن خنثي تبديل شود، بايد همين حالا كار روي نسل بعدي كنسولها را آغاز كند.
PS5 و ايكسباكس سري ايكس و S كنسولهايي هستند كه در طول يك مقطع بازگشت اجتماعي ساخته شدند؛ يعني زمانيكه جهان بهتازگي متوجه شرايط اضطراري اقليمي شده بود. دانشمندان و پژوهشگرها سالها است دربارهي تغييرات اقليمي هشدار ميدهند؛ اما اقدامات اقليمي در دو سال گذشته به شكل چشمگيري افزايش يافتهاند. چهرههايي مثل گرتان تونبرگ الهامبخش كمپينهاي جهاني بودند و دولتها را وادار به كندسازي روند نشر گازهاي گلخانهاي كردند. دهمين نسل كنسولهاي بازي در چنين محيطي ساخته خواهند شد.
طبق تعهدات مايكروسافت، اين شركت تا سال ۲۰۳۰ به نشر كربن منفي خواهد رسيد. سوني هم ميخواهد تا سال ۲۰۵۰ به اثر محيطي صفر برسد؛ اما اين شركتها در مباحثه استراتژيهاي متخصصدي براي آيندهي صنعت بازي، عملكرد منفعلي دارند. براي مثال در بازاريابي كنسولهاي اخير هر دو شركت متمركز بر پيشرفتهاي بصري، سرعت و انرژي هستند. اين ويژگيها كاملا در تضاد با كاهش نشر گازهاي گلخانهاي هستند.
اما اين پرسشها دربارهي نسل آيندهي كنسولها مطرح ميشوند: آيا بازيها در كلاد و از طريق مراكز دادهاي اجرا خواهند شد؟ آيا در كنسولهاي جديد، گرافيك و چشماندازهها و نورپردازيها به واقعيت نزديكتر ميشوند؟ آيا قابليتي تحولي ارائه خواهد شد كه اجراي بازيها و متخصص آنها را تعريف خواهد كرد؟
كنسولهاي نسل آينده هر شكلي كه به خود بگيرند، بهشدت تحت تأثير تغييرات اقليمي قرار خواهند گرفت. با توجه به ناكارآمدي در بازسازي زيرساختهاي انرژي و توقف سوختهاي فسيلي، كنسولها بيش از گذشته بر گرمايش زمين تأثير خواهند گذاشت. به گفتهي ميلز:
هر قطعهاي بايد براي افزايش فرصتها مورد مطالعه دقيق قرار بگيرد. CPU-ها، GPU-ها، منابع تأمين توان، مادربردها، صفحات نمايش و تمام دستگاههاي جانبي فرصتي براي ذخيرهسازي انرژي بدون كاهش عملكرد هستند.
اسكوادرا هم به پيشرفتهاي آينده در زمينهي تغييرات اقليمي بهشدت خوشبين است. او ميگويد:
«با اينكه هنوز فاصلهي زيادي با صنايع كربن خنثي (حتي كربن منفي) داريم، بسياري از شركتهاي بزرگ از طريق برنامهي ائتلاف سيارهاي سازمان ملل و برنامهي IGDA Climate SIG، بر نياز به همكاري و بهبود پايداري و محافظت از آيندهي زيستمحيطي تأكيد كردهاند
بيلي هم نسبت به آينده خوشبين است و نگرش متفاوتي دربارهي آيندهي صنعت بازي دارد. او معتقد است صنعت بازي از بين نميرود و هيچكس خواهان نابودي آن نيست. ولي بايد براي تغييرات آماده بود. او ميگويد: «صرف انديشه متخصصين از اينكه بهعنوان مقياسي پيشگيرانه يا به دليل اشكالات بخواهيم كربنزدايي را آغاز كنيم، در هر صورت اين كار را انجام خواهيم داد.»
هم انديشي ها