ربات‌هايي كه CES 2021 را تسخير خواهند كرد

پنج‌شنبه ۱۸ دي ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 9 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با توجه به گزارش Cnet، ربات‌هاي جذاب متعددي براي معرفي در CES ۲۰۲۱ آماده شده‌اند كه مي‌توانند تمام توجهات را به خود جلب كنند.
تبليغات

اكنون كه كرونا تمام جهان را در بر گرفته است، بسياري به دليل شيوع اين بيماري جان خود را از دست داده‌اند؛ اما اميدواريم هرچه سريع‌تر اين همه‌گيري به پايان برسد. به دليل شيوع اين ويروس و لاخبار تخصصي رعايت فاصله‌‌ي اجتماعي، تقريبا تمام رويدادها و نمايشگاه‌ها به‌صورت مجازي برگزار مي‌شوند و CES نيز از اين مسئله تعبيت مي‌كند. تاكنون بسياري از گردهمايي‌هاي سالانه دنياي فناوري به‌طور كامل به سال بعد موكول شده‌اند يا قرار است به‌صورت الكترونيك برگزار شوند.

رويداد تمام‌‌ديجيتال CES امسال براي همه افراد درگير با آن بسيار تجربه سختي خواهد بود؛ اما اگر ربات باشيد، ممكن است شرايط براي شما حتي سخت‌تر باشد. ربات‌ها به شيوه‌هاي مختلفي مي‌توانند توجه افراد را به خود جلب كنند. آن‌ها توانايي‌هاي بسياري دارند كه از نوشتن متن تا نمايش فيلم را شامل مي‌شود. اما هيچ چيز نمي‌تواند مانند اولين برخورد در ذهن افراد ثبت شود و ربات‌هاي CES قرار است در اين زمينه عملكرد بي‌نظيري داشته باشند. انسان‌ عموما مي‌تواند با ربات‌ سريع‌ ارتباط برقرار كند و آن‌ را براي انجام امور مختلف مورد استفاده قرار دهد.

تاكنون ربات‌هاي مختلفي ساخته شده‌اند كه هر كدام از داراي طراحي‌هاي خاص خود است. ما در بازه‌اي از زمان زندگي مي‌كنيم كه مي‌توانيم با ربات‌ها پينگ‌پنگ يا شطرنج بازي كنيم، حتي آن‌ها مي‌توانند غذايي بسيار خوشمزه بپزنند و آن‌ را براي ما سرو كنند. سال گذشته در CES يك سگ رباتيك واقع‌گرايانه به نمايش گذاشته شد كه با رفتار بامزه خود توجه بسياري از بازديدكنندگان را جلب كرده بود. انسان‌ در طراحي و توليد ربات‌ به جايي رسيده ‌است كه مي‌تواند از آن‌ براي انجام كارهاي بسياري استفاده كند.

به گزارش Cnet، قرار است CES ۲۰۲۱ تفاوت‌هاي بسياري با سال‌هاي گذشته داشته باشد. با توجه به برگزاري الكترونيك اين مراسم، بايد به اين نكته اشاره كرد كه ربات‌هاي جديد ديگر نمي‌توانند  به‌صورت حضوري ارتباط برقرار كنند و قرار است روي استيج مجازي توانايي‌هاي جذاب خود را به رخ بكشند. البته اين بدان معنا نيست كه مخاطبان CES هيجاني براي ديدن محصولات جديد دنياي فناوري ندارند؛ اما نبايد فراموش كرد كه ممكن است ديدن كل مراسم از طريق اينترنت تأثيرگذاري آن را كاهش بدهد. سال‌هاي گذشته كه ويروس كرونا جلوي برگزاري CES را نمي‌گرفت، شركت‌كنندگان مي‌توانستند به‌طور مستقيم محصولات جديد را مشاهده كنند و با آن‌ها ارتباط بگيرند.

اما قرار است چه موارد جديدي در CES ۲۰۲۱ مشاهده كنيم؟ در ادامه چند مورد از آن‌ها را به شما معرفي مي‌كنيم تا پيش‌زمينه‌اي در اين باره داشته باشيد.

ربات‌هايي براي محافظت از ما

اگر ۲۰۲۰ تنها يك مسئله به ما آموخته باشد، مطمئنا لاخبار تخصصي رعايت بهداشت است. تنها راه پيشگيري از شيوع ويروس كرونا و درگير شدن با اين بيماري، رعايت بهداشت و استفاده از لوازمي مانند الكل، دستكش و ماسك است. ما در اين سال ياد گرفتيم شغل‌هايي وجود دارند كه بهتر است براي حفظ سلامت انسان‌ها، انجام آن‌ها را به ربات‌ بسپاريم. با توجه به اينكه همه‌گيري COVID-19 در سراسر جهان بيداد مي‌كند، جاي تعجب نيست كه امسال در CES چندين شركت قصد داشته باشند ربات‌هايي به نمايش بگذارند كه مي‌توانند سطوح را براي جلوگيري از شيوع بيماري‌هاي مختلف از جمله كرونا ضد عفوني كنند.

يكي از اين ربات‌ها Coro-Bot است كه در واقع يك ربات با توانايي ضد عفوني كردن سطوح محسوب مي‌شود. اين ربات جذاب توسط گروه مهندسي Hills Engineering كره جنوبي ساخته شده است. Coro-Bot داراي توانايي حركت خودكار است و به همين دليل مي‌تواند كاملا مستقل به قسمت‌هاي مختلف محيط اطراف خود برود و آن مكان‌ها را مطالعه كند. اين دستگاه با داشتن بازوهاي منعطف مي‌تواند محيط اطرف خود را لمس كند و هر جا به تميز شدن نياز داشت، ضد عفوني كند. اين ربات براي ضد عفوني از نور ماوراء بنفش استفاده مي‌كند كه مي‌تواند سطوح را به سريع‌ترين روش ممكن تميز كند.

Coro-Bot از يك دستگاه گردش هوا برخورداراست كه گفته مي‌شود با استفاده از فيلتر سراميكي مادون قرمز، مي‌تواند ويروس‌هاي هوابرد مانند كرونا را از بين ببرد. به‌راحتي مي‌توان ربات‌هايي از اين دست را در بيمارستان‌ها و ساير محيط‌هايي مورد استفاده قرار دهند كه اطمينان حاصل كردن از نبود هيچ نشانه‌اي از ويروس كرونا ضروري است،.

البته اين گروه مهندسي كره‌اي تنها شركتي نيست كه چنين محصولي براي CES ۲۰۲۱ آماده كرده‌ است و ال‌جي با ربات جديدي به رقابت با آن‌ها مي‌پردازد. براساس گزارش‌هاي منتشرشده، ال‌جي در حال كار روي رباتي با كارايي مشابه است تا بتواند آن را در CES به نمايش بگذارد. اين دستگاه مي‌تواند با استفاده از نور ماوراء بنفش سطوح مختلف را ضد عفوني كند؛ خصوصا بخش‌هايي كه زياد با دست انسان‌ در ارتباط هستند.

مرجع متخصصين ايران ربات ال جي

اين ربات ال‌جي توانايي حركت دارد و مي‌تواند به‌صورت مستقل محل نيازمند به تميز شدن را پيدا كند. ربات ال‌جي مي‌تواند اطراف مبلمان و صندلي‌ها چرخ بزند و مناطقي كه نياز به ضد عفوني شدن دارند تميز كند. اين دستگاه مي‌تواند براي مكان‌هاي مختلفي از جمله رستوران‌ها، بيمارستان‌ها، مدارس، شركت‌هاي بزرگ و حتي وسايل حمل‌و‌نقل عمومي مورد استفاده قرار بگيرد.

مايكل كوسلا، معاون رئيس LG Business Solutions USA، درباره‌ي ربات جديد اين شركت در بيانيه‌اي گفت:

فرقي نمي‌كند مهمان هتل باشيد يا شاگرد حاضر در كلاس يا صاحب رستوراني كه مراجع كنندگان زيادي دارد، مي‌توانيد هنگامي كه محل مورد انديشه متخصصين شما نياز به تميز شدن دارد با خيال راحت استراحت كنيد؛ زيرا ربات ال‌جي به‌صورت خودكار هر مكاني كه نياز به تميز شدن داشته باشد ضد عفوني مي‌كند. اين ربات مي‌تواند از سلامتي شما در مقابل باكتري‌ها و ميكروب‌هاي مضر روي سطوح محافظت كند.

يك شركت ديگر هم امسال قرار است از ربات ضد عفوني‌كننده رونمايي كند؛ Ubtech هرساله در CES شركت مي‌كند و گفته مي‌شود سال جاري ربات ضد عفوني‌كننده خود را به نمايش خواهد گذاشت. سيستم رباتيك Adibot شامل دو ربات مختلف مي‌شود كه يكي بزرگ‌تر از ديگري است و به ترتيب Adibot-A و Adibot-S نام دارند. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، هر دو ربات از اشعه UV براي ضد ‌عفوني كردن سطوح استفاده مي‌كنند. Ubtech قبلا ارزش اين دو محصول را اعلام كرده كه به ترتيب ۴۰ و ۲۰ هزار دلار است.

ربات‌هايي براي سرگرمي و يادگيري

اگر  جزو آن دسته افرادي باشيد كه دنياي رباتيك را دنبال مي‌كنند، به احتمال زياد با Moxie آشنا هستيد. اين ربات كوچك و دوست‌داشتني ساخته‌شده توسط استارتاپ Embodied اخيرا به‌عنوان يكي از بهترين اختراعات در سال ۲۰۲۰ شناخته شده است.  اين ربات بامزه يكي از شانس‌هاي اصلي برنده شدن جايزه افتخاري محصولات نوآورانه CES ۲۰۲۱ است.

اين ربات‌ همراه مي‌تواند به كودكان كمك كند از طريق يادگيري روزمره مبتني بر بازي و محتواي يادگيريي، مهارت‌هاي اجتماعي، عاطفي و شناختي خود را تقويت كنند. در واقع مي‌توان از Moxie‌ براي بهتر كردن تجربه يادگيريي استفاده كرد و به مرور زمان، كودكان مي‌توانند مهارت‌هاي مختلف خود را به وسيله آن‌ تقويت كنند. Moxie با كمك مربيان و متخصص كارشناسان رشد كودك ساخته شده است و با بسياري از نيازها و چالش‌هاي كودكان و دنياي آن‌ها آشنايي دارد.

مرجع متخصصين ايران moxie

شركت سازنده‌ي اين محصول درباره‌ي امنيت استفاده از آن بسيار جدي عمل كرده و گفته است اين ربات‌ هيچگونه خطري براي كودكان ندارد. در سال جاري كه بيشتر مدارس سراسر جهان به‌صورت الكترونيك برگزار مي‌شود، جاي خالي چنين محصولي كاملا محسوس است. اگر بتوان Moxie را وارد چرخه يادگيريي كودكان كرد، در مواقع ضروري مي‌توان توسط آن كارهاي زيادي براي پيشرفت دانش‌آموزان انجام داد.

 شركت ژاپني Yukai Engineering هميشه براي CES ربات‌هاي بامزه، جذاب و متخصصدي توليد مي‌كند. ربات‌هاي Yukai Engineering به دليل بامزه بودن هميشه مورد توجه شركت‌كنندگان در نمايشگاه قرار مي‌گيرند. يكي از معروف‌ترين ساخته‌هاي اين شركت يك بالشت با دم رباتيك است. اين شركت براي CES ۲۰۲۱ رباتي به نام Petit Qoobo آماده كرده كه در واقع نسخه‌ي مشابه «بالشت دم‌دار» سال گذشته است كه اندازه كوچك‌تري دارد. البته اين تنها محصولي نيست كه قرار است توسط اين شركت در CES ۲۰۲۱ به نمايش گذاشته شود؛ گفته مي‌شود يك نسخه به‌روز‌شده از ربات همراه خانگي احساسي Bocco Emo  نيز براي اين نمايشگاه آماده شده و قرار است توجه بسياري را به خود جلب كند.

شركت ديگري از ژاپن نيز قرار است در نمايشگاه سال جاري حضور داشته باشد. بسيار اميدواريم كه Vanguard Industries از اين موقعيت بهره ببرد و حيوان خانگي رباتيك داراي هوش مصنوعي خود را به جهانيان معرفي كند. نام اين ربات بامزه Moflin است كه شباهت زيادي به خوكچه هندي دارد.

مرجع متخصصين ايران moflin

 خوكچه هندي رباتيك را مي‌توان بهترين گزينه‌ي ممكن براي نوزادان دانست. اين ربات كوچك پشمالو با داشتن پوستي نرم و ظاهري بامزه، مي‌تواند دل هر متخصصي را به دست آورد. در توضيحات آن آمده است كه Moflin به مرور زمان شخصيت فردي خود را پرورش مي‌دهد و مي‌تواند از طريق حركت و صدا احساسات خود را بيان كند. اين يكي از گزينه‌هايي است كه مي‌تواند به دليل داشتن ظاهر بامزه طرفداران زيادي داشته باشد و مطمئنا عده‌اي از اينكه نمي‌توانند امسال آن را از نزديك مشاهده كنند و مجبور هستند تنها ويدئوي معرفي آن را ببينند، ناراحت مي‌شوند.

ربات‌هايي براي خداحافظي با كارهاي سخت صنعتي

جان دير (John Deere)، يكي از معروف‌ترين نام‌هاي دنياي كشاورزي، در سال‌هاي اخير با آوردن ماشين‌آلات قدرتمند و آينده‌نگرانه به CES، حضور پررنگي در اين نمايشگاه داشته است. اين شركت قصد دارد كشاورزي را با تغييرات بسياري روبه‌رو كند؛ تغييراتي كه مي‌توانند ديد انسان‌ها نسبت به فرايند كاشت تا برداشت و بسته‌بندي را به‌طور كامل عوض كنند.

سال گذشته به دليل قابليت‌هاي رباتيك كمباين‌ سري X آن، جايزه نوآوري CES به جان دير اعطا شده است. كمباين‌ رباتيك اين شركت‌ داراي امكانات بسياري است كه از آن جمله مي‌توان به دوربين‌هايي اشاره كرد كه اجازه مي‌دهند كشاورزان به‌طور مستقيم داخل مخازن غلات را مشاهده كنند يا دستگاه‌هاي كاملا خودكار كه مي‌توانند تمام مراحل برداشت را به پايان برسانند. مطمئنا با ويژگي‌هاي مختلف اين دستگاه‌ بايد آن را جزو بزرگ‌ترين ربات‌هايي دانست كه تاكنون موفق به دريافت اين جايزه شده‌اند. اين شركت در حال حاضر به خبرنگاران منتخب تجربه مجازي محصولات CES خود را ارائه مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران hive controller

يكي ديگر از ربات‌هاي طراحي‌شده در اين زمينه، دستگاه كنترل كندو (Hive Controller) شركت Daesung است. با اين دستگاه مي‌توان عسل‌ را از كندو خارج كرد. اين كار به‌طور معمول زمان‌بر است و به دو الي پنج فرد ماهر نياز دارد؛ اما اين ربات مي‌تواند اين كار را به‌تنهايي و با سرعت بالاتري انجام دهد. با توجه به اينكه در حال حاضر زنبورها در معرض خطر هستند و بايد فرايند جمع‌آوري عسل با دقت زيادي انجام شود، هر رباتي كه بتواند به رشد هرچه بيشتر اين صنعت كمك كند مورد استقبال خوبي قرار مي‌گيرد.

انديشه متخصصين شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران درباره‌ي محصولاتي كه قرار است در CES ۲۰۲۱ معرفي شوند چيست؟ آيا از بيشتر شدن تعداد ربات‌هايي كه براي كمك به انسان ساخته مي‌شوند خوشحال مي‌شويد يا به انديشه متخصصين شما اين مسئله به ضرر انسان است؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات