شركت‌ها با رهگيري حركات فيزيكي موبايل، تبليغات هدفمند به شما نشان مي‌دهند

يك‌شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
استارتاپي در بريتانيا موفق‌به توليد ابزاري شده كه مي‌تواند داده‌ها را با استفاده از حركات موبايل جمع‌آوري كند و سپس بر اساس همين داده‌ها، تبليغات هدفمند به متخصصان نشان دهد.
تبليغات

گوگل و اپل طي سال جاري ميلادي اقدامات جديدي انجام داده‌اند كه به گفته‌ي خودشان باعث مي‌شود متخصصان تا حد زيادي از جمع‌آوري داده‌هايشان توسط صدها شركتي كه مشغول جمع كردن داده بر اساس رفتار در دنياي الكترونيك هستند، در امان باشند. در اين بين اقداماتي كه اپل انجام داده، بيشتر در چشم بوده‌اند؛ به‌خصوص يكي از قوانين جديد وضع‌شده براي سيستم‌عامل iOS 14 كه البته از ابتداي سال آينده‌ي ميلادي اجباري مي‌شود. درحالي‌كه اپل و گوگل چنين رويكردي در پيش گرفته‌اند، ديگر شركت‌ها به‌دنبال راه‌هاي جديدي به‌منظور جمع‌آوري داده‌هاي بيشتر از متخصصان هستند تا بتوانند تبليغات را به‌شكلي هدفنمندتر براي آن‌ها به‌نمايش دربياورند. 

در دي ماه سال گذشته بود كه گوگل اعلام كرد كوكي‌هاي متفرقه (ترد پارتي) را از مرورگر كروم حذف مي‌كند تا شركت‌هاي تبليغاتي نتوانند به‌سادگي رفتار متخصصان را در دنياي وب پايش كنند. ناشران و تبليغ‌دهندگان از كوكي به‌منظور گردآوري داده درمورد خريد، وب‌گردي و جست‌و‌جوي ما در فضاي وب استفاده مي‌كنند و سپس پروفايل‌هايي اختصاصي براي ما مي‌سازند. اين پروفايل‌ها كه دراختيار شركت‌هاي تبليغاتي قرار دارند مجموعه‌ي گسترده‌اي از داده‌ها شامل انديشه متخصصينات‌هايمان در حوزه‌ي سياست و سلامت، نحوه‌ي خريد كردن، نژاد، جنسيت و موارد مشابه را در بر دارند؛ اين يعني عملا پروفايلي كه شركت‌ها مي‌سازند تمامي اطلاعات حياتي ما را شامل مي‌شود.

در انديشه متخصصين داشته باشيد كه خود گوگل هم داده‌هاي متخصصان را به‌شكلي گسترده ازطريق موتور جست‌و‌جو، جيميل، يوتيوب و سرويس‌هاي ديگرش جمع مي‌كند. گوگل دركنار فيسبوك يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي دنيا در حوزه‌ي تبليغات است و از آن‌جايي كه سرويس‌هاي بسيار محبوبي با متخصصان زياد دارد، مي‌تواند داده‌هاي متعدد جمع كند و تبليغات هدفمند به‌نمايش بگذارد. 

اپل گفته در iOS 14 قابليتي وجود دارد كه براي صنعت تبليغات هدفمند بسيار آسيب‌رسان است؛ آن‌طور كه اپل اعلام مي‌كند، هنگام ورود اوليه به هر اپليكيشن، پنجره‌اي شناور روي صفحه ظاهر مي‌شود تا متخصص انتخاب كند كه داده‌هايش در فضاي وب رهگيري شوند يا خير. طبيعتا با اين پنجره‌ي شناور، كمتر كسي حاضر مي‌شود اجازه‌ي پايش داده‌هايش را صادر كند. اين اقدام اپل و ديگر اقداماتي كه شركت‌هاي مختلف انجام داده‌اند، كار را براي شركت‌هاي تبليغ‌دهنده بسيار سخت مي‌كند.

بااين‌حال چارلز منينگ، مديرعامل پلتفرم تحليلي Kochava، در اظهارانديشه متخصصين جالبي مي‌گويد شركت‌هاي بزرگ حوزه‌ي تبليغات كه داده‌هاي بسيار زيادي از متخصصان خود جمع‌آوري مي‌كنند احتمالا قرار نيست از اتفاقات اخير، به‌شكلي فاجعه‌آميز متأثر شوند. شركت‌هايي كه در پي جمع‌آوري داده از متخصصان و دسته‌بندي اين داده‌ها هستند، ظاهرا مي‌خواهند سراغ ابزار جديد و عجيبي بروند: سيگنال‌هاي فيزيكي خود موبايل.

هم‌بنيان‌گذار مؤسسه‌ي پژوهشي NumberEight مي‌گويد با اقداماتي كه اپل طي چند وقت اخير انجام داده، مردم نسبت‌به حريم خصوصي نگران‌تر شده‌اند تا كم‌كم مرگ كوكي فرا برسد. NumberEight استارتاپي در بريتانيا است كه در حوزه‌ي «هوش زمينه‌اي» فعاليت مي‌كند و مي‌تواند رفتار متخصصان را از حسگرهايي كه در موبايل آن‌ها به‌كاررفته شناسايي كند.

هم‌بنيان‌گذار NumberEight مي‌گويد اين استارتاپ نوعي نرم‌افزار ويژه دارد. اين ابزار مي‌تواند به اپليكيشن‌ها امكان دهد ازطريق حسگرهاي به‌كاررفته در موبايل، فعاليت‌هاي متخصص نظير دويدن، نشستن، بودن در نزديكي پارك يا موزه، رانندگي، دوچرخه‌سواري و... را شناسايي كند. اكثر موبايل‌هاي هوشمند داراي برخي تجهيزات داخلي هستند تا بتوانند داده‌هاي حركتي را ثبت كنند.

حضور قطب‌نما در موبايل هوشمند شما به‌لطف برخي حسگرهاي داخلي نظير شتاب‌سنج اتفاق مي‌افتد؛ حسگر شتاب‌سنج مي‌تواند تشخيص دهد كه شما به كدام سمت ايستاده‌ايد. موبايل‌ها همچنين داراي حسگر مغناطيس‌سنج هستند كه به داده‌هاي قطب‌هاي مغناطيسي وابسته است. اين حسگرها به‌همراه چندين حسگر ديگر، باعث مي‌شوند امكان استفاده از قابليت‌هايي نظير Raise to Wake (روشن شدن صفحه‌ي موبايل به‌هنگام برداشتن دستگاه) در موبايل‌ها فراهم شود. يكي ديگر از متخصصد اين حسگرها، چرخيدن محتواي بصري موبايل به حالت افقي يا عمودي به هنگام چرخاندن خود موبايل است.

هم‌بنيان‌گذار استارتاپ NumberEight اطلاعات زيادي درباره‌ي حسگرهاي موجود در موبايل‌ها مي‌داند، چون پيش‌تر با اين حسگرها در شركت‌هاي بلك‌بري و اپل كار كرده است. نسخه‌ي اوليه‌ي نرم‌افزار NumberEight به‌منظور جمع‌آوري داده‌هاي سفر مورداستفاده قرار گرفت و روي متخصصاني در لندن آزمايش شد. اين نرم‌افزار مي‌توانست با استفاده از حسگرهاي موبايل تشخيص دهد متخصص در چه زماني از اتوبوس يا قطار خارج مي‌شود.

شركت‌هايي مثل NumberEight و Sentiance و Neura از داده‌هاي حسگرها به‌منظور دسته‌بندي متخصصان استفاده مي‌كنند. در اين روش به‌جاي خلق پروفايلي الكترونيك براي متخصصان (مثلا مشخص كردن اينكه متخصص اين دستگاه زني ۳۴ ساله است)، سرويسي ويژه مي‌تواند تبليغات را به‌شكلي خاص به‌نمايش بگذارد. بر اساس داده‌ي حسگرها كساني كه پس از ساعتي مشخص، موبايل را برمي‌دارند و به‌ آن‌ها اصطلاحا Early Risers گفته مي‌شود، شناسايي مي‌شوند تا تبليغات مختص‌به خودشان براي‌شان به‌نمايش دربيايد (اين تنها يكي از مثال‌ها است). بازخوردهايي كه از حسگر به‌دست مي‌رسد رفتار متخصصان را شناسايي مي‌كند.

هم‌بنيان‌گذار NumberEight مي‌گويد جمع‌آوري داده و ذخيره در قالب پروفايل باعث جلب توجه نهادهاي نظارتي شده و همين موضوع اشكالاتي در زمينه‌ي تبليغات ايجاد كرده، بااين‌حال روشي كه آن‌ها در NumberEight به‌كار مي‌بندند حريم خصوصي را نقض نمي‌كند. سرويس‌هايي كه متكي‌بر نرم‌افزار NumberEight هستند به‌جاي دانستن محل زندگي يا تمايلات شخصي هر فرد، اطلاعاتي را جمع‌آوري مي‌كنند كه حسگرهاي حركتي موبايل ارائه مي‌دهند. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات