نيويورك تايمز: «حريم خصوصي» چگونه تيم كوك را با مارك زاكربرگ دشمن كرد

سه‌شنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
نيويورك تايمز در گزارشي از نحوه‌ي شكل‌گيري دشمني تيم كوك و مارك زاكربرگ گفته است. ظاهرا پاسخي كه كوك در جلسه‌اي در سال ۲۰۱۸ به زاكربرگ داده باعث شوكه شدن مديرعامل فيسبوك شده است.
تبليغات

با انتشار iOS 14.5، متخصصان آيفون مي‌توانند به‌راحتي جلوي پايش داده‌هايشان در سراسر اپليكيشن‌ها و وب‌سايت‌ها توسط اپليكيشن‌هايي نظير فيسبوك را بگيرند. تحليلگران انتظار دارند اكثر متخصصان سراغ استفاده از قابليت جديد بروند و در نتيجه‌، ضرر زيادي به كسب‌و‌كار تبليغاتي فيسبوك وارد شود.

مقاله‌اي در نيويورك تايمز به شكل مفصل به اين موضوع مي‌پردازد كه تلاش‌هاي اپل در حوزه‌ي حريم خصوصي چگونه باعث شده است مارك زاكربرگ و تيم كوك به دشمن هم تبديل شوند.

دو سال پيش در جولاي ۲۰۱۹ (تير و مرداد ۱۳۹۸) تيم كوك و زاكربرگ در كنفرانس سالانه‌ي بانك سرمايه‌گذاري Allen & Company جلسه‌اي خصوصي برگزار كردند. در آن دوران فيسبوك با رسوايي كمبريج آناليتيكا دست‌و‌پنجه نرم مي‌كرد.

نيويورك تايمز مي‌نويسد: «افراد مطلع گفته‌اند در آن جلسه، آقاي زاكربرگ از آقاي كوك پرسيد چه ايده‌اي براي عبور از اين جنجال دارد. آقاي كوك با لحني كنايه‌‌آميز پاسخ داد فيسبوك بايد هرگونه اطلاعاتي كه در خارج از اپليكيشن‌هاي اصلي‌اش از مردم جمع‌آوري كرده است حذف كند. افرادي كه اجازه ندارند به شكل علني صحبت كنند، گفته‌اند آقاي زاكربرگ از اين پاسخ بهت‌زده شده است.»

9to5Mac مي‌گويد فيسبوك و اپل به مدت چند سال رابطه‌ي خوبي داشتند؛ اما از زماني‌ كه رشد فيسبوك آغاز شد و اين شركت به‌ شكل بي‌رويه شروع‌ به جمع‌آوري داده‌هاي متخصصان كرد، شاهد تغيير رابطه‌ي اين شبكه‌ي اجتماعي و اپل بوديم. تا سال ۲۰۱۸ تيم كوك بارها از حريم خصوصي به‌عنوان «حق اساسي بشر» ياد كرده بود و از آن زمان تاكنون مديرعامل اپل در تقريبا تمامي مصاحبه‌هاي مربوط به ممباحثه حريم خصوصي از فيسبوك انتقاد كرده است. 

MSNBC در سال ۲۰۱۸ در مصاحبه‌اي با تيم كوك، مباحثه يكي از رسوايي‌هاي فيسبوك را به ميان آورد و از مديرعامل اپل پرسيد اگر به جاي مارك زاكربرگ بود چه واكنشي نشان مي‌داد. تيم كوك در بين خنده و تشويق حضار گفت: «من در چنين وضعيتي قرار نخواهم گرفت.»

مديرعامل اپل امسال بخش آغازين كنفرانس حافظت از داده‌هاي اتحاديه‌ي اروپا (CPDP) را با موضوع «مسيري براي توانمندسازي انتخاب متخصص و افزايش اعتماد متخصص به تبليغات» اجرا كرد. تيم كوك در كنفرانس الكترونيك خود به مباحث مختلفي اشاره كرد كه اپل آن‌ها را به‌عنوان مسائلي نگران‌كننده در حوزه‌ي امنيت و حريم خصوصي در صنعت فناوري مي‌بيند.

تيم كوك به‌صراحت از فيسبوك اسم نياورد؛ اما مدل كسب‌و‌كار اين شركت را مورد انتقاد قرار داد: «اگر يك كسب‌و‌كار بر پايه‌ي گمراه كردن متخصصان، بر پايه‌ي سوء استفاده از داده‌ها و بر پايه‌ي انتخاب‌هايي كه اصلا انتخاب نيستند بنيان‌گذاري شود، سزاوار تمجيد از طرف ما نيست، بلكه سزاوار اصلاح است.» 

چند هفته پيش تيم كوك با نيويورك تايمز مصاحبه‌‌اي خواندني انجام داد. او در مورد تغييرات سيستم App Tracking Transparencyا(ATT) صحبت كرد و به سؤال خبرنگار نيويورك تايمز درباره‌ي انتقادات فيسبوك پاسخ داد. تيم كوك در پاسخ گفت: «تمام كاري كه انجام مي‌دهيم، دادن اين انتخاب به متخصص است كه اطلاعاتش رهگيري شود يا خير. فكر مي‌كنم مخالفت با اين قضيه سخت است. از اينكه مي‌بينم تا اين حد به اين قابليت انتقاد شده است شوكه شده‌ام.»

اپل از روز گذشته با انتشار iOS 14.5 رسما قابليت ATT را فعال كرده است. قطعا در هفته‌ها و ماه‌هاي آينده مشخص خواهد شد كه ATT دقيقا چگونه توانسته است روي كسب‌و‌كار تبليغاتي فيسبوك اثر بگذارد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات