آيا تلويزيون هاي هوشمند چيني اطلاعات متخصصان را به سرقت مي‌برند؟

چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به ادعاي Newsweek، تعداد زيادي از تلويزيون‌هاي هوشمند چيني اطلاعات متخصصان را جمع‌آوري و به شركت‌هاي فعال در زمينهٔ تجزيه‌وتحليل داده ارسال مي‌كنند.
تبليغات

Newsweek گزارشي جنجالي منتشر كرده است كه طبق آن، تلويزيون‌هاي هوشمند شركت‌هاي چيني اقدام به جمع‌آوري اطلاعات بدون مجوز متخصص مي‌كنند و اطلاعات به‌دست‌آمده به شركت‌هايي فروخته مي‌شود كه در زمينهٔ تجزيه و تحليل داده فعاليت دارند.

اين اطلاعات برگرفته از گزارشي است كه يك رسانه خبري چيني به نام South China Morning Post منتشر كرده است. طبق اين گزارش، يكي از شهروندان چيني در انجمني به نام V2EX پستي منتشر كرده و مدعي شده است كه تلويزيون هوشمند اسكاي‌ورث او، در هر ۱۰ دقيقه شروع به اسكن و جمع‌آوري اطلاعات مي‌كند. اين اطلاعات درواقع از شبكه‌اي جمع‌آوري مي‌شود كه تلويزيون هوشمند با استفاده Wi-Fi به آن متصل شده است و مجموعه‌اي از اطلاعات مانند آدرس آي‌پي، تأخير شبكه، دستگاه‌هاي ديگري كه به شبكه متصل هستند و موارد ديگر را به دست مي‌آورد و ارسال مي‌كند. متخصص فروم V2EX در پست خود توضيح مي‌دهد:

پس از مدتي كار با تلويزيون، حس كردم كه سرعت آن كمي كند شده است؛ به همين علت به سراغ اپليكيشن‌هاي در حال اجرا در پس‌زمينهٔ سيستم‌عامل تلويزيون هوشمند رفتم. بين اپليكيشن‌ها به نرم‌افزاري سرويس داده گوژنگ (GoZheng Data Service) رسيدم كه براي من بسيار مشكوك بود. من چنين اپليكيشني نصب نكرده بودم و نمي‌دانستم دقيقاً چه فعاليتي انجام مي‌دهد ... تلويزيون من از سيستم‌عامل اندرويد برخوردار است. با مطالعه و تحقيقي كه انجام دادم، متوجه شدم اين اپليكيشن هر ده دقيقه، تمامي دستگاه‌هاي متصل به شبكه را مطالعه و اطلاعاتي در مورد آن‌ها ارسال مي‌كند؛ اطلاعاتي مانند آدرس آي‌پي، مك، نام هاست و حتي مدت‌زمان تأخير شبكه. سپس متوجه شدم كه اپليكيشن حتي نام SSID مودم‌هاي واي‌فاي فعال در اطراف تلويزيون را مطالعه مي‌كند و آن را به دامنه‌اي به نام gz-data.com مي‌فرستد.

طبق آنچه متخصص چيني مدعي شده است، اطلاعات به‌دست‌آمده توسط اپليكيشن به شركتي فعال در زمينهٔ تحليل و تجزيهٔ اطلاعات فرستاده مي‌شود كه روي فعاليت متخصصان در تلويزيون‌هاي هوشمند نظارت دارد. چنين شركت‌هايي با مطالعه برنامه‌هاي مورد علاقهٔ متخصص مي‌توانند به شركت‌هاي تبليغاتي در ساخت پيام‌ تبليغاتي هدفمند كمك كنند؛ البته اطلاعات به‌دست‌آمده مي‌تواند براي اهداف ديگري نيز استفاده شود.

در توضيحات gz-data.com آمده است كه اطلاعات اين شركت با مطالعه ۱۴۰ ميليون دستگاه تلويزيون هوشمند به دست مي‌آيد؛ تلويزيون‌هايي كه درواقع توسط ۱۴۹ ميليون خانوادهٔ چيني استفاده مي‌شوند. در حقيقت اين شركت تجزيه و تحليل داده روي فعاليت ۴۵۷ ميليون متخصص چيني نظارت مي‌كند. شركت گوژنگ از سال ۲۰۱۴ با سازندگان چيني تلويزيون‌ هوشمند همكاري دارد؛ اما مشخص نيست دايرهٔ فعاليت اين شركت تنها به چين ختم مي‌شود يا اطلاعات متخصصان در خارج از خاك چين نيز جمع‌آوري و به گوژنگ ارسال مي‌شود.

كمي بعد از انتشار پست متخصص چيني در انجمن V2EX، جنجالي در فضاي مجازي چين به پا شد كه اسكاي‌ورث و گوژنگ در حال سرقت اطلاعات متخصصان هستند. اين دو شركت با افزايش انتقادات مجبور به نشان دادن واكنش شدند. گوژنگ در حساب وي‌چت خود گفت كه اطلاعات جمع‌آوري‌شده فقط براي به دست آوردن آماري از فعاليت تلويزيون هوشمند شامل ساعت تماشاي برنامه‌ها و كانال و برنامه‌هاي محبوب متخصصان، امتيازدهي متخصصان به برنامه‌هاي در حال پخش، آمار تماشاي تبليغات و درنتيجه ارائهٔ تبليغات هدفمند بوده است.

گوژنگ مي‌گويد براي بهبود شرايط سياست حفظ حريم خصوصي متخصصان تلاش خواهد كرد و اطلاعات مورد نياز را طبق قوانين و با اطلاع و رضايت متخصص جمع‌آوري خواهد كرد. اسكاي‌ورث نيز بيانيه‌اي منتشر كرده كه South China Morning Post آن را پوشش داده است. شركت چيني در بيانيهٔ خود آورده است كه اهميت فراواني به حفظ حريم خصوصي متخصصان محصولات خود مي‌دهد و براي امنيت بيشتر متخصصان تلاش خواهد كرد.

در بيانيه ذكر شده است كه محصولات فروخته‌شده در بازار هنگ‌كنگ فاقد برنامهٔ گوژنگ بوده‌اند. در حال حاضر، سران اسكاي‌ورث از مصاحبه با رسانه‌ها خودداري مي‌كنند و پرسش‌هاي Newsweek از سران اين شركت بي‌پاسخ باقي‌ مانده است.

با پستي كه گوژنگ منتشر كرده است، احتمال اينكه جمع‌آوري اطلاعات تنها از متخصصان چيني صورت گرفته باشد، قوت مي‌گيرد. احتمالا بازار هدف گوژنگ تنها كشور چين است و اطلاعات به‌دست‌آمده نيز به شركت‌هاي تبليغاتي چيني فروخته مي‌شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات