جايزه عكاسي كمدي حيات وحش ۲۰۱۹

چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 16 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در اين مقاله، برگزيدگان مرحله‌ي فينال «جوايز عكاسي كمدي حيات وحش ۲۰۱۹» را مشاهده خواهيد كرد؛ تصاويري ديدني از حيواناتي كه با بازيموبايل به دوربين لبخند مي‌زنند و در يك لحظه، تصوير جالبي از آن‌ها توسط عكاس ثبت مي‌شود.
تبليغات

عكاسي از حيوانات، يكي از بهترين سوژه‌هاي عكاسي است و سالانه مسابقات بسياري با حضور عكس‌هايي از حيوانات در سراسر جهان برگزار مي‌شود. بااين‌حال عكس‌برداري از حيوانات چالشي بسيار سخت و دشوار است؛ زيرا شما با سوژه‌هاي غير قابل پيش‌بيني روبه‌رو هستيد كه تمايلي به انجام دادن پيشنهاد‌هاي شما ندارند و ژست‌هاي دلخواه خود را مي‌گيرند. براي مثال، شما نمي‌توانيد به حيوانات بگوييد بي‌حركت بنشينند و به دوربين لبخند بزنند و روي دوربين شما تمركز كنند. آن‌ها در بسياري از موارد از كودكان بازيگوش‌تر هستند و شما بايد آمادگي ثبت رفتار و حركات آن‌ها را در لحظه داشته باشيد. در بسياري از مواقع و در لحظات عكس‌برداري، حيوان به سمتي حركت مي‌كند كه عكاس انتظار ندارد. علاوه بر اين، آن‌ها به هيچ عنوان واكنش خوبي به نور فلاش دوربين عكاسان ندارند و در اين مواقع با چشم‌هاي بسته فرار مي‌كنند. به همين دليل لازم است بيشتر موارد عكاسي با نور طبيعي و نورسنجي‌ حرفه‌اي انجام شود. حال تصور كنيد ثبت عكس‌ خنده‌دار از حيوانات چه زحمتي مي‌طلبد؟ هميشه مخاطبان به‌ دنبال ديدن عكس‌ها و شكار لحظات حيوانات هستند و ثبت يك لحظه به‌خصوص از آن‌ها مي‌تواند بسيار فرح‌بخش و شايسته‌ي توجه باشد.

  • موجودات زميني سري الكس واكر
  • طيف موجودات در هوا
  • عكس خردسال ThinkTank
  • پرتفوليوي شگفت‌انگيز اينترنت
  • زير آب Olympus
  • كليپ‌هاي ويديويي

مسابقه‌ي عكاسي كمدي حيات وحش ۲۰۱۹ كه پنجمين دوره‌ي آن در سال ۲۰۱۹ برگزار شد، هم از انديشه متخصصين متخصص و هم از انديشه متخصصين كمدي، همه را با كيفيت عالي شركت‌كنندگان به وجد آورد. بااين‌حال به گفته‌ي بنيان‌گذاران جوايز عكاسي، پشت اين مسابقه‌ي به‌ظاهر سرگرم‌كننده، پيام مهمي وجود دارد. پاول جونسون هيكس و تام سولام در وب‌سايت خود نوشته‌اند همه چيز در اين مسابقه، به حفاظت مرتبط است. به گفته‌ي بنيان‌گذاران اين مسابقه، هدف از برگزاري اين دوره، به دست گرفتن پرچم محافظت از حيات وحش است. آن‌ها مي‌گويند: «ما مي‌خواهيم شما پرچم حفاظت از حيات وحش را به دست بگيريد. بر طبل بكوبيد، سنج بزنيد و سروصدايي ايجاد كنيد. ما بايد اين خبر را كه حيات وحش در سراسر جهان در معرض خطر است، گسترش دهيم. ما نياز داريم كاري براي نجات محيط ‌زيست انجام دهيم.» آن‌ها براي شروع وب‌سايت bornfree.org.uk را معرفي كرده‌اند كه براي آغاز قدم برداشتن براي حفاظت از محيط ‌زيست، مي‌توان به آن مراجعه كرد.

با توجه ‌به بالا بودن سطح رقابت در پنجمين دوره‌ي اين مسابقه، داوران با يك كار تقريبا غير ممكن رو‌به‌رو شد‌ه بودند. داوران نهايتا ۴۰ فيناليست براي اين مسابقه در انديشه متخصصين گرفتند. ورود به اين مسابقه براي عموم رايگان است. برنده‌ي اين مسابقه، جايزه‌ي يك هفته سافاري در كنيا براي دو نفر با سري الكس واكر را دريافت مي‌كند. براي اطلاعات بيشتر به وب‌سايت عكس كمدي حيات وحش مراجعه كنيد. 

۱. مباحثه خانوادگي

مرجع متخصصين ايران

وب‌سايت «boredpanda» در مورد مسابقه‌ي جوايز عكاسي كمدي حيات وحش، مصاحبه‌اي با تام سالوم (يكي از بنيان‌گذاران اين مسابقه)‌ انجام داد. سالوم در اين مصاحبه اعلام كرد كه ورودي‌هاي اين سال، بهترين انتخاب‌ها از برگزيدگان نهايي هستند كه تاكنون در اين مسابقه وجود داشته است. او اين مسابقه را بدون مرز ناميد و ورودي‌هاي آن را از ۸۰ كشور و بيش از هزاران عكس اعلام كرد.

سالوم مي‌گويد: «عكاسان حيات وحش تركيبي از حدود ۳۰ درصد افراد حرفه‌اي و ۷۰ درصد افراد آماتور هستند. پيام كليدي ما در مسابقه اين است كه همه مي‌توانند براي كمك به حفاظت از محيط ‌زيست انجام تلاش كنند. نيازي به يك تلاش بزرگ نيست؛ بلكه حتي اندكي از تلاش هر يك از ما كافي است تا تغيير بزرگي ايجاد كنيم.»

۲. اوه واي!

مرجع متخصصين ايران

در گذشته به حفاظت از محيط ‌زيست توجه جدي صورت نمي‌گرفت؛ اما امروزه به لحاظ اهميت و خطراتي  كه محيط ‌زيست را تهديد مي‌كند، هم دو‌لت‌ها و هم سازمان‌هاي بين‌المللي با برگزاري كنفرانس‌ و تصويب كنوانسيون‌هاي مربوط، به حفاظت از محيط ‌زيست توجه بيشتري دارند. انجام بسياري از كارها براي حفاظت از محيط ‌زيست، بسيار آسان است. سالوم مي‌گويد مثلا محصولي كه روغن نخل دارد خريداري نكنيد؛ زيرا مزارع روغن نخل جنگل‌هاي باراني را از بين مي‌برد و بر آب‌وهواي جهان تأثير مي‌گذارد. همچنين لازم است بدانيد كه فرآورده‌هاي ارگانيك به دليل برخورداري از نيترات كم، هم براي محيط ‌زيست كم‌ضرر هستند و هم خطر ابتلا به سرطان را كاهش مي‌دهند و بهتر است از آن‌ها استفاده كنيد. اين محصولات حاوي مقدار زيادي ويتامين، مواد معدني و آنتي‌اكسيدان هستند.

اگر هنگام سفر با افرادي مواجه شديد كه از گونه‌هاي مختلف جانوري و گياهي موجود در طبيعت بهره‌ي اقتصادي مي‌برند، به هيچ عنوان از آن‌ها خريد نكنيد و مستندات موجود را سريعاً به يگان حفاظت از محيط ‌زيست منطقه اطلاع دهيد.

 ۳. جغد خوشحال برفي

مرجع متخصصين ايران

سالوم مي‌گويد تلاش كنيد از محصولات غير قابل بازيافت اجتناب كنيد. به خودتان مأموريت بدهيد. مثلا دوري كردن از خريد هر هفته يك بطري ماست از محصولات غير قابل بازيافت چطور است؟ اين كار به‌سادگي امكان‌پذير است. همچنين در مصرف آب صرفه‌جويي كنيد. تلاش كنيد بعد از هر تعريق كوچكي دوش نگيريد يا دوش‌هاي كوتاه‌تري داشته باشيد و باغ‌هاي خود را كمتر آبياري كنيد. جالب است بدانيد كه اگر هنگام مسواك زدن آب را مدام باز نگذاريم، ممكن است بتوانيم از هدر رفتن حدود ۲۰۰ گالن آب به‌صورت روزانه جلوگيري كنيم. با باز گذاشتن آب به‌راحتي بيش از ۱۹ ليتر آب مصرف مي‌شود. تصور كنيد اگر همه‌ي ما تمام اين كارها را انجام دهيم، ميلياردها ميليارد ميليارد ليتر آب شيرين صرفه‌جويي مي‌شود و مي‌تواند در رودخانه ها سرازير شود. اين آب مي‌تواند ماهي‌ها را سيراب كند، درياچه‌ها را نجات دهد و باعث شكوفايي جنگل‌ها و درختان و گياهان شود. جنگلي كه رشد مي‌كند و باعث افزايش اكسيژن زمين مي‌شود و نقش مهمي در حيات بشريت دارد. با اين كار مي‌توان خانه و مواد غذايي را براي بسياري از حيوانات وحشي جهاني تأمين كرد.

۴. ريلكس كردن

مرجع متخصصين ايران

كره‌ي زمين داراي منابع محدود و بسيار آسيب‌پذير است و تهديدات روبه‌رشد تغييرات اقليمي، به اين معني است كه تمام افراد بايد درباره اثراتي كه بر محيط مي‌گذارند آگاه و در برابر حفاظت از محيط ‌زيست مسئوليت‌پذير باشند. با تمام شدن منابع طبيعي، حيات روي كره‌ي زمين نامتعادل و سخت خواهد شد و زندگي انسان‌ها و حيوانات به خطر خواهد افتاد. پس بايد تمام تلاش خود را براي حفاظت از زمين انجام دهيم.

مقابله با جنگل‌زدايي يكي از مهم‌ترين راه‌هاي حفاظت از محيط ‌زيست و بازيافت كاغذ بهترين راه‌ حل براي مقابله با جنگل‌زدايي است. همه‌ي ما مي‌توانيم براي جلوگيري از جنگل‌زدايي، زباله‌هاي مختلف از جمله كاغذ، مقوا، پلاستيك، آلومينيوم و شيشه را بازيافت كنيم و با نوشتن يا چاپ روي هر دو طرف كاغذ نهايت استفاده را از آن داشته باشيم. همچنين بسيار ناراحت‌كننده است كه تنها ۱۴ درصد از كل پلاستيك‌هاي دنيا قابل بازيافت هستند. آيا كسي مي‌تواند يك نوآوري انجام دهد و فكري به حال ۸۶ درصد باقي‌مانده از پلاستيك‌ها كند؟ دولت‌ها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد در اين زمينه بايد تلاش كنند تا مردم را به سوي زندگي بدون پلاستيك و استفاده از مواد غير پلاستيكي تشويق كنند و با تصويب برخي تبصره‌ها و قوانين بهره‌گيري از پلاستيك هاي يك‌بار مصرف را ممنوع اعلام كنند.

۵. او دقيقا پشت سر من است... نه؟

مرجع متخصصين ايران

امروزه بيشتر برندها در حيطه‌ي مد و لباس به صنعت بازيافت توجه بسياري مي‌كنند و در تلاش هستند كالاهاي خود را به‌گونه‌اي توليد كنند كه امكان بازيافت آن‌ها وجود داشته باشد. پس شما مي‌توانيد از برندهايي خريد كنيد كه به تعهداتشان در حفاظت از طبيعت عمل مي‌كنند. استفاده از كيسه‌هاي پارچه‌اي به هيچ عنوان كار دشواري نيست. پس سعي كنيد هميشه يك كيسه‌ي ‌پارچه‌اي همراه خود داشته باشيد تا خريدهاي خود را در آن قرار دهيد. زيرا حتي اگر بدون قصد قبلي به خريد برويد، مي‌توانيد به‌جاي كيسه‌ي پلاستيكي، آن را در كيف خود قرار دهيد. حتي‌الامكان از گرفتن كيسه‌هاي پلاستيكي خودداري كنيد.

۶. گوزن كوهي؟ كدام گوزن كوهي؟

مرجع متخصصين ايران

با توجه ‌به رشد جمعيت و تكنولوژي، محيط بيوفيزيكي گاهي اوقات ناديده گرفته مي‌شود. حفاظت از محيط ‌زيست بايد به رسميت شناخته شود و دولت‌ها وظيفه دارند محدوديت‌هايي عليه فعاليت‌هاي تخريب محيط ‌زيست ايجاد كنند. از سال ۱۹۶۰، جنبش‌هاي فعال زيست‌محيطي ايجاد شده‌اند كه از مسايل مختلفي در اين زمينه اطلاع دارند. هيچ توافقي در مورد ميزان اثر فعاليت‌هاي انساني روي محيط ‌زيست وجود ندارد و اقدامات حفاظتي گاهي مورد انتقاد قرار مي‌گيرند. حفاظت از محيط ‌زيست تحت تأثير سه فاكتور درهم‌آميخته‌ است: قوانين زيست‌محيطي، اخلاق و يادگيري و پرورش.

هر كدام از اين سه فاكتور، هم در سطح تصميمات بين‌المللي و هم در سطح ارزش‌هاي رفتاري و شخصي، بر محيط ‌زيست تأثير مي‌گذارند. براي اينكه حفاظت از محيط ‌زيست به واقعيت تبديل شود، مهم است كه جوامع در اين زمينه‌ها پيشرفت ككنند و تصميمات زيست‌محيطي بگيرند.

۷. ببخشيد

مرجع متخصصين ايران

شايد در نگاه اول كارهايي كه گفته شد، فعاليت‌هاي ساده‌اي به ‌انديشه متخصصين برسند؛ اما با همين كارهاي ساده مي‌توان به محيط و آنچه در آن اتفاق مي‌افتد اهميت داد. شما به‌عنوان مثال مي‌توانيد دوستان و خانواده‌ي خود را در مورد برخي از موارد ساده‌اي كه در بالا ذكر شد، تشويق كنيد. در مورد حفاظت از محيط ‌زيست در رسانه‌هاي اجتماعي، ميهماني‌ها و محل كار صحبت كنيد. سازمان‌هاي حفاظتي بسيار عالي پيدا كنيد و ازطريق رايانامه يا رسانه‌هاي اجتماعي با آن‌ها ارتباط برقرار كنيد.

محدوديت دسترسي خانواده‌ها به يادگيري‌هاي محيط زيستي و كم‌رنگ بودن برنامه‌هاي آگاهي‌بخش براي مردم، موجب جهالت و غفلت شهروندان نسبت به حفاظت از محيط ‌زيست شده است. ناراحت‌كننده است كه فعاليت رسانه‌هاي صوتي و تصويري و نشريات همگاني نيز نسبت به آگاهي‌بخشي مضرات آلودگي محيط ‌زيست و ارائه‌ي راهكار به شهروندان، بسيار اندك است. پس شما به‌عنوان يك فرد مسئول مي‌توانيد براي نماينده‌ي شهر و استان خود نامه و رايانامه بنويسيد و آن‌ها را براي كمك به حيوانات وحشي در سراسر جهان و محيط زندگي خود تشويق كنيد. شما صدا داريد؛ همه‌ي ما صدا داريم. پس براي استفاده كردن از آن نترسيم.

۸. دزديدن زندگي توسط...

مرجع متخصصين ايران

۹. آرزوهاي سنجاب

۱۰. سلام

مرجع متخصصين ايران

۱۱. چست بامب (حركتي براي سلام يا جشن كه در آن دو نفر مي‌پرند و سينه‌هاي خود را به هم فشار مي‌دهند)

مرجع متخصصين ايران

۱۲. هشدار: علامت‌گذاري قلمرو

مرجع متخصصين ايران

۱۳. خستگي دوشنبه صبح

مرجع متخصصين ايران

۱۴. يك دو سه چهار پنج... دارم ميام دنبالت!

۱۵. سلام

مرجع متخصصين ايران

۱۶. استيو خنده‌دار

مرجع متخصصين ايران

۱۷. خنده‌ي گورخر

مرجع متخصصين ايران

۱۸. انسان فضايي

مرجع متخصصين ايران

۱۹. رقصيدن... آره

مرجع متخصصين ايران

۲۰. روز پر از بدشانسي

مرجع متخصصين ايران

۲۱. چه كسي بادام‌زميني دوست دارد؟ سنجاب‌ها در دانشگاه ميشيگان

مرجع متخصصين ايران

۲۲. پيشنهاد ناپسند

مرجع متخصصين ايران

۲۳. اسكيت روي يخ يك زوج

مرجع متخصصين ايران

۲۴. والتز اشتباه

مرجع متخصصين ايران

۲۵. بودن يا نبودن؟

مرجع متخصصين ايران

۲۶. پنهان

مرجع متخصصين ايران

۲۷. موج‌سواري در جنوب اقيانوس اطلس

مرجع متخصصين ايران

۲۸. كم‌نظير

مرجع متخصصين ايران

۲۹. اين پرنده است يا هواپيما؟

مرجع متخصصين ايران

۳۰. گمشده

مرجع متخصصين ايران

۳۱. صبر كن!

مرجع متخصصين ايران

۳۲. مبارزه از طريق قلقلك دادن سمور دريايي

مرجع متخصصين ايران

۳۳. شير

مرجع متخصصين ايران

34. آهسته راه رفتن در مسير

مرجع متخصصين ايران

۳۵. آغوش من بازه!

مرجع متخصصين ايران

۳۶. بچه‌هاي گريزلي

مرجع متخصصين ايران

۳۷. دنبال چي مي‌گردي؟

مرجع متخصصين ايران

۳۸. هيپ‌هاپ خرگوش‌ها

مرجع متخصصين ايران

۳۹. ماهيگيري بابون

مرجع متخصصين ايران

ما بايد افرادي كه براي تفريح به طبيعت مي‌آيند آگاه كنيم تا به جز رد پا، اثر ديگري از خود به‌جاي نگذارند. مهم‌ترين كاري كه هر فرد مي‌تواند جهت حفظ محيط ‌زيست انجام دهد اين است كه لحظات خود را با عكاسي ثبت و از يادگاري نوشتن روي درختان پرهيز كند، همچنين بايد از برداشتن هر گونه نمونه جانوري، گياهي، فسيل‌ و.. جداً خودداري كرد. لازم است هر شخصي آگاه باشد كه با سرپيچي از قوانين به چرخه‌ي اكوسيستم لطمه وارد مي‌كند و ردپاي انساني خود را در محيط ‌زيست به‌جاي مي‌گذارد.

امروزه مردم بر اين باور هستند كه وظيفه‌ي حفاظت از محيط ‌زيست بر عهده‌ي دولت و فعالان محيط ‌زيست است؛ اما بايد بدانيد كه اين يك بهانه و باور غلط است تا از زير بار مسئوليت شانه خالي كنيم. كره‌ي زمين متعلق به همه‌ي ما است و اگر ما انسان‌ها به فكر زمين نباشيم چه كسي از آن محافظت خواهد كرد؟ پس بهتر آن است هر شخص به نوبه خود، در حفاظت از محيط ‌زيست براي زندگي بهتر خود و نسل‌هاي آينده تلاش كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات