نگاهي به تصاوير برتر مسابقه بين‌المللي عكاسي از مناظر

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
مطالعه 18 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
يكي از مسابقه‌هاي عكاسي جذاب سال، مسابقه‌ي بين‌المللي عكس‌برداري از مناظر است. اين مسابقه كه بيش از پنج سال از برگزاري‌اش مي‌گذرد، تصاوير بسياري از شگفت‌انگيزترين مناظر سراسر دنيا را شامل مي‌شود.
تبليغات

مسابقه‌ي بين‌المللي عكس‌برداري از مناظر (International Landscape Photographer of the Year) از سال ۲۰۱۴ برگزار مي‌شود. مسابقه‌ي سالانه‌ي عكاسي از مناظر دو بخش دارد: در يك بخش تك‌عكس‌ها رقابت داده مي‌شوند و در بخش ديگر مجموعه‌عكس‌هايي كه از يك سوژه گرفته شده‌اند و درواقع داستاني از سوژه مي‌سازند.

عكاسي و مستند‌كردن آنچه در گذشته يا حال اتفاق مي‌افتد، نشان‌دهنده‌ي اين مسئله است كه اهميت محيط‌هاي محلي بسيار زياد است. اغلب اتفاقات در زمان واقعي در محيط‌هاي محلي رخ مي‌دهند. در دوره‌اي از بحران جهاني آب‌و‌هوا كه بيشتر از ۴۰ درصد مردم دنيا به اينترنت دسترسي دارند، غالبا زماني‌كه از تأثيرات زيست‌محيطي در زندگي واقعي صحبت مي‌شود، نگرش «اتفاق در مكان ديگري در حال وقوع است» وجود دارد.

عكاسي مي‌تواند مسائل زيست‌محيطي را براي مخاطبان گسترده‌تر و بيشتري به‌نمايش بگذارد؛ به‌گونه‌اي كه راحت‌تر از واقعيات و آمار و ارقام با آن‌ها ارتباط برقرار كند. احتمالا تأثير عكسي از پاكت سيگاري كه در طبيعت رها شده است، چندين برابر خواندن مقاله‌هاي مختلف درباره‌ي آثار مخرب زباله بر طبيعت است. آيا مي‌توانيد هزاران پرنده‌ي مهاجر را در حال پرواز تصور كنيد؟ عكس‌ها به ما كمك مي‌كنند متناسب‌سازي و پديده‌هاي پيچيده‌ي طبيعي را كاملا درك كنيم؛ به‌همين‌دليل، ممكن است تأثير يك عكس بيشتر از هزاران مقاله باشد.

Everyday Climate Change فيدي اينستاگرامي است كه از عكاساني در سراسر جهان تشكيل شده و روي ثبت شواهد بصري از تغييرات آب‌و‌هوا متمركز است. در اين فيد، افراد نه‌تنها تصاوير خود را به‌اشتراك مي‌گذارند؛ بلكه زمينه‌ي مناسبي براي كاهش تأثيرات مخرب فراهم مي‌كنند و حتي راه‌حل‌هاي بالقوه‌اي نيز ارائه مي‌دهند. تصاويري كه با دوربين خود ثبت مي‌كنيد و به دنيا ارائه مي‌دهيد، ممكن است براي شخصي كه در نقطه‌ي مقابل جهان زندگي مي‌كند، تكان‌دهنده باشد. مي‌توانيد كمك كنيد افرادي كه دور از شما زندگي مي‌كنند، محيط‌زيست خودشان را با دنياي اطراف شما مقايسه كنند. شما هرگز نمي‌دانيد؛ اما مهم اين است هر كجاي اين كره‌ي خاكي كه زندگي مي‌كنيم، محيط اطراف خود را رها نكنيم و به آن اهميت دهيم. ازاين‌رو، عكاسي از طبيعت و مناظر يكي از شاخه‌هاي مهم عكاسي است كه لاخبار تخصصي حفظ محيط‌زيست و احترام به آن را پررنگ‌تر مي‌كند.

گاهي ما انسان‌ها به يادآوري اين نكته نياز داريم كه سياره‌ي ما مكاني بسيار زيبا است. در همين زمينه، هرساله برندگان مسابقه‌ي سالانه عكاسي از مناظر اعلام مي‌شوند تا يادآوري كنند سياره‌ي ما به‌طرز شگفت انگيزي زيبا است. برندگان پنجمين دوره‌ي اين مسابقه از بين حدود ۳،۰۰۰ عكس از ۸۶۳ عكاس انتخاب شده‌اند و عكاس سال براساس حداقل چهار عكس، آدام گيبس از كانادا بود.

چه چيزي يك نفر را بهترين عكاس مناظر مي‌كند؟ پشتكار؟ تجربه؟ بخت‌واقبال؟ عشق؟ داوران در‌اين‌باره توضيح دادند: «با نگاهي به آثار برگزيده‌‌ي آدام گيبس، مي‌توانيد تنوع انديشه متخصصينات‌ها، درك نور، استفاده‌ي ماهرانه از قاب و تركيب‌بندي را ببينيد. آثار آدام از بيابان‌هاي شني تا كوه‌هاي يخي، طيف گسترده‌اي از موضوعات را نمايش مي‌دهند و ما را متقاعد مي‌كنند برنده‌ي عنوان عكاس سال مناظر باشد.» همچنين، برنده‌ي جايزه‌ي عكاس سال بر‌اساس تك‌عكس، پل مارسليني از آمريكا است. مارسليني استاد عكاسي از مناظر فلوريدا است و عكس هنري او از تنه‌ي درختان، توهم بصري باتلاق ايجاد مي‌كند و تركيب‌بندي فوق‌العاده‌اي دارد. در اين مطلب، بهترين تصاوير مناظر را در سال ۲۰۱۸ مشاهده مي‌كنيد.

آپنزل (Appenzell)

مرجع متخصصين ايران
  • نام مكان تصوير: سوئيس
  • نام عكاس: سيمون سيمون

شهر اپانزل، در بخش اپانزل در ايالت اپانزل اينروداندر كشور سوئيس واقع شده‌ است. اين شهر كوچك، ۵۵۰۰ نفر جمعيت دارد. اپانزل، فاقد شهرداري است و قسمت‌هاي مختلف آن توسط شهرداري‌هاي بخش‌هاي ديگر ايالت اپانزل اينروداندر، شامل شوونده و روته كنترل مي‌شود. آپنزل كه پايتخت يك نيمه ايالت است، در ميان تپه ماهورها و چشم‌اندازهاي زيبايي قرار گرفته‌است و ازآنجاكه بيشتر جذابيت و زيبايي قديمي خود را حفظ كرده‌است، بيشتر به يك دهكده شباهت دارد تا يك شهر. اپانزل با طبيعت بكر و تپه‌هاي چشم‌نوازش، در نهايت پاكيزگي است و ساختمان‌هاي آن نيز هر چند قديمي هستند، اما نو به‌انديشه متخصصين مي‌آيند.

بندر رنفرو (Renfrew)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: جزيره‌ي ونكوور، بريتيش كلمبيا، كانادا
  • نام عكاس: آدام گيبس

بندر رنفرو، يك اجتماع كوچك است كه در ساحل جنوبي بندر سن‌خوان واقع شده است. اين بندر كوچك طبق سرشماري سال ۲۰۱۶، ۱۴۴ نفر جمعيت دارد و از آن به‌عنوان «پايتخت درختان بلند در كانادا» نام برده مي‌شود. بندر رنفرو از زمان‌هاي بسيار قديم محل زندگي اولين ملل كانادايي بوده است. مهاجران اصلي اين مكان كه در ابتدا بندر سن خوان نام داشت، نام خود را براي احترام به لرد رنفرو كه قصد داشت در آنجا اقامت كند، تغيير دادند. مانند بسياري از جوامع ساحلي جزيره‌ي ونكوور، بندر رنفرو نيز سابقه‌ي غني در جنگلداري و ماهيگيري دارد.

ساحل جنوب‌شرقي استراليا

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: استراليا
  • نام عكاس: وارن كيلان

استراليا قاره‌اي احاطه‌شده در ميان آب‌هاست و بيش از هشت هزار جزيره دارد. جزايري كه برخي از آن‌ها آنقدر بزرگ هستند كه با سايز كشور ايرلند مقايسه مي‌شوند. درمقابل، برخي ديگر از جزاير كوچك سنگي هم هستند كه در ميان آب‌ها گم شده‌اند. بسياري از جزاير اين قاره، مقاصد مهم گردشگري هستند كه بازديدكنندگان مختلفي را از سراسر جهان به سوي خود مي كشانند. استراليا، كشوري در قسمت شرقي زمين و كوچك‌ترين خشكي جهان به شمار مي‌رود. اين قاره از لحاظ موقعيت جغرافيايي به مناطق مختلف تقسيم‌بندي شده است و از جنوب با آب‌هاي اقيانوس منجمد جنوبي، از شمال با درياي آرافورا، از غرب با اقيانوس هند و از شرق با آب‌هاي اقيانوس آرام احاطه شده است. سواحل شرقي استراليا به‌طور مستقيم با اقيانوس آرام ارتباط دارد و آب و هواي اين منطقه تحت تأثير بادهاي دريايي است.

پارك ملي برومو تنگر سيمرو (Bromo Tengger Semeru)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: اندونزي
  • نام عكاس: ويمين چو

پارك ملي برومو تنگر سيمرو، به دليل داشتن مناظر زيبايي از دهانه‌هاي آتشفشاني باستاني وسيع و دسته‌‌اي از آتشفشان‌‌هاي زيبا كه از آن پديد آمده است، شهرت فراواني يافته است. نام اين پارك از دو كوه به نام‌هاي سيمرو و برومو و مردم تنگر كه ساكن اين منطقه هستند، گرفته شده است. گفتني است كه سيمرو، بلندترين كوه در جاوا و همچنين يكي از فعال‌‌ترين آتشفشان ‌هاي كشور اندونزي محسوب مي‌شود. كوه برومو در دريايي از شن‌هاي آتشفشاني قرار دارد و با تخته ‌سنگ‌‌هاي بزرگ دهانه‌ي آتشفشان احاطه شده است.

جايي بين شهرهاي «واينوكا» و «انيد»

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: اوكلاهما، ايالات متحده آمريكا
  • نام عكاس: جان فيني

«واينوكا»، شهري در شهرستان وودز اوكلاهماي ايالات متحده است. اين شهر در هفتادكيلومتري غرب شهر «انيد» واقع شده است. اين تصوير جايي درحدفاصل اين دو شهر ثبت شده است.

پارك ملي تورس دل پاين (Torres Del Paine)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: شيلي
  • نام عكاس: ويمين چو

پارك ملي تورس دل پاين، يك پارك ملي است كه شامل كوه‌ها، يخچال‌هاي طبيعي، درياچه‌ها و رودخانه‌هايي در جنوب پاتاگونيا شيلي است. اين پارك با پارك ملي برناردو اوهايگنز در غرب و پارك ملي Los Glaciares از شمال در خاك آرژانتين هم‌مرز است. پين به‌معني «آبي» در زبان مادري Tehuelche است و PIE-nay تلفظ مي‌شود. پارك ملي تورس دل پاين يكي از بزرگ‌ترين و زيباترين پارك‌هاي ملي دنيا است. اسب‌سواري، قايقراني و گذراندن شب در دل كوه تنها بخشي از تفريحات در اين پارك ملي است.

كوه‌هاي ناكبرگ (Nockberge Mountains)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: اتريش
  • نام عكاس: دانيل تريپولت

كوه‌هاي ناك غربي‌ترين و مرتفع‌ترين رشته‌كوه‌هاي آلپ گوركتال در اتريش است كه در مناطقي از ايالت‌هاي فدرال كارينتيا، سالزبورگ و استيريا گسترش يافته است. شكل ظاهري اين كوه‌ها، با قله‌هاي متعدد گنبدي‌مانند و پوشيده از چمن مشخص مي‌شود.

لوفوتن (Lofoten)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: نروژ
  • نام عكاس: دانيل لان

لوفوتن مجموعه‌اي از جزيره‌ها در بخش شمالي نروژ است و يكي از تماشايي‌ترين چشم‌اندازهاي نروژ را شامل مي‌شود. مجمع‌الجزاير لوفوتن در بالاي مدار قطب شمال در ميان آب‌هاي متلاطم قرار دارد و به ماهي‌گيري، پديده‌ي شفق قطبي، خورشيد نيمه شب و روستاهاي كوچك ماهي‌گيري‌اش معروف است. اصل‌ترين جاذبه‌ي اين مجمع‌الجزاير، چشم‌اندازهاي جادويي آن است. براي مثال، مي‌توان در كنار سواحل اين جزاير ايستاد و عقاب‌هاي دريايي و ميليون‌ها پرنده‌ي دريايي ديگر را تماشا كرد. لوفوتن سواحل معروفي دارد. در انديشه متخصصينسنجي روزنامه‌ي تايمز ساحل Utakleiv به‌عنوان رمانتيك‌ترين ساحل اروپا انتخاب شد. در اين تصوير، لوفوتن با چشم‌نوازي شفق قطبي، زيباتر به انديشه متخصصين مي‌رسد.

آلاباما هيلز (Alabama Hills)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: كاليفرنيا، ايالات متحده
  • نام عكاس:  مايلز مورگان

تپه‌هاي آلاباما مجموعه‌اي از تپه‌ها در نزديكي دامنه‌ي شرقي سيرا نوادا در دره‌ي اوونز در كاليفرنيا است. گردشگران زيادي از چشم انداز صخره‌اي شگفت‌انگيز تپه‌هاي آلاباما در غرب كاليفرنيا آگاه نيستند. در اين مكان، انباشته‌اي از صخره‌هاي گرد و صاف كه ميليون‌ها سال قدمت دارند را خواهيد يافت. فرسايش آب و باد، در تركيب با اثر سايشي شن و ماسه، اشكال عجيبي را در سنگ‌ها ايجاد كرده است.

 لاپلند (Lapland)؛ برنده‌ي جايزه‌ي بخش برف و يخ

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: فنلاند
  • نام عكاس: ايگناسيو پالاسيوس

لاپلند نام منطقه و مرز فرهنگي در اروپاي شمالي است كه بيشتر آن در مدار قطبي شمال واقع شده است. اين منطقه نواحي شمالي نروژ و سوئد و فنلاند را دربر گرفته و تا شبه جريزه‌ي كولا در روسيه امتداد پيدا مي‌كند. لاپلند از سمت غرب توسط درياي نروژ، از شمال به‌وسيله‌ي درياي بارنتر و از شرق توسط درياي سفيد احاطه شده است. اين منطقه به خاطر اقوام شمال اسكانديناوي كه به رولاپن‌ها يا لاپ‌ها معروفند و به‌طور پراكنده براي چند هزار سال در آن ساكن هستند، لاپلند يا سرزمين لاپ‌ها ناميده شده است.

از نماد‌هاي اين منطقه مي‌توان گوزن‌هاي بسيار زيباي شمالي را برشمرد كه در جنگل‌هاي انبوه كاج اين منطقه زندگي مي‌كنند. بزرگي گله‌هاي اين حيوانات به ۲۰۰ هزار گله مي‌رسد. اقوام لاپن اين گوزن‌ها را اهلي كرده و از ريشه، گوشت و پوست آن‌ها استفاده مي‌كنند. همچنين اين حيوانات مسئول كشيدن سورتمه‌هاي برفي نيز هستند. اين منطقه‌ي جالب و اسرارآميز به‌عنوان زادگاه بابانوئل در فنلاند شناخته مي‌شود و روستاي سانتاكلوز يا بابانوئل نيز در مدار قطبي شمال لاپلند فنلاند قرار گرفته است. جنگل‌هاي كاج بسيار انبوه و زيبايي كه در اين منطقه قرار دارد، منبع تأمين بيشتر الوارهاي كمپاين لاپلند است. به همين دليل اين گروه تجاري نام لاپلند را براي محصولات خود برگزيند و نماد خود را براساس يكي از المان‌هاي مهم مربوط به اين منطقه، يعني شاخ گوزن شمالي انتخاب كردند.

پاريا (Paria or Pahreah)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: يوتا، ايالات متحده
  • نام عكاس: ديلن فاكس

پاريا يا پهره شهر ارواح در حاشيه‌ي رودخانه پاريا در بناي يادبود ملي گراند پله اسكالانته در مركز شهرستان كين، يوتا و در ايالات متحده است. اين شهر از سال ۱۸۷۰ تا ۱۹۲۹ مسكوني بود و ساكناني داشت؛ بااين‌حال از آن زمان به بعد به‌عنوان مكان فيلم‌برداري مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

جنگل ملي كوه‌هاي سفيد (White Mountain National Forest)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: نيوهمپشاير، ايالات متحده
  • نام عكاس: مت مك فرسون

جنگل ملي كوه‌هاي سفيد جنگلي تحت مديريت فدرال است كه در كوه‌هاي سفيد در شمال‌شرقي ايالات متحده واقع شده است. اين جنگل در سال ۱۹۱۸ تأسيس شد. اين مكان درحالي‌كه اغلب به‌طور عادي به‌عنوان پارك شناخته مي‌شود، جنگلي ملي است كه نه‌تنها براي پياده‌روي، كمپينگ و اسكي، بلكه براي ساير اهداف تجاري محدود نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

پارك ملي جنگل بايرن (Bayerischer Wald)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: بايرن، آلمان
  • نام عكاس: لوكاس وسلي

پارك ملي جنگل بايرن پارك ملي در منطقه‌ي بايرن و در محدوده‌ي مرز آلمان و جمهوري چك است. اين پارك در ۷ اكتبر ۱۹۷۰ به‌عنوان نخستين پارك ملي آلمان افتتاح شد. اين پارك شامل يك جنگل بزرگ از درخت‌هاي صنوبر يا كاج همراه‌با سلسله كوه‌هاي سركش و چندين باتلاق است. پارك ملي جنگل بايرن، ۳۰۰ كيلومتر براي پياده‌روي و ۲۰۰ كيلومتر براي موتورسواري دارد و بازديد‌كنندگان به اين ترتيب مي‌توانند مناطق مختلف پارك ملي را شناسايي كنند. 

صحراي گبي (Gobi Desert)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: مغولستان
  • نام عكاس: ايگناسيو پالاسيوس

بيابان گُبي به‌سبب قرارگرفتن جاده‌ي ابريشم در آن و نيز تشكيل‌دادن بخش اعظمي از امپراتوري مغول، به شهرت رسيده ‌است. بيابان گبي، بخش‌هايي از جنوب مغولستان و شمال غربي چين را دربر مي‌گيرد و شامل بيابان‌هاي استپ و فلات‌هاي نيمه‌بياباني مي‌شود. اين بيابان از اطراف توسط كوه‌هاي آلتاي، بيابان تكله‌مكان و فلات تبت احاطه شده‌ است. صحراي گبي با وجود داشتن آب‌و‌هواي نامناسب و شب‌هاي به‌شدت سرد و روزهاي سوزان، محل سكونت گونه‌هاي متعددي از حيوانات مانند شترهاي دوكوهانه است. عده‌اي نيز معتقدند كه اولين تخم دايناسورها در اين مكان يافت شده‌ است. بيابان گبي تابستان‌هاي گرم و زمستان‌هاي سرد دارد. با وجود سردي بسيار زياد در بيابان گبي، به‌ندرت در آن برف ديده مي‌شود. اين بيابان بالاتر از سطح دريا قرار گرفته ‌و ميزان بارندگي آن تا ۱۹۰ ميلي‌متر در هر سال است.

آمريكاي‌جنوبي (Southern Usa)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: آمريكاي جنوبي
  • نام عكاس: تورستن شوئرمن

اورگان (Oregon)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير:  ايالات متحده
  • نام عكاس: نيكو رينالدي

اورگان ايالتي كه در شمال‌غرب و كرانه‌ي اقيانوس آرام واقع شده است، به‌دليل جنگل‌هاي سرسبز و انبوه و سواحل بسيار زيباي خود معروف است. زيبايي طبيعي اين ايالت جاذبه‌ي بزرگي براي گردشگران محسوب مي‌شود.

برنده‌ي تصوير مانديشه متخصصينه‌ي سال ۲۰۱۸

مرجع متخصصين ايران
  • نام تصوير: جنوب شرقي آمريكا
  • نام عكاس: پل مارسليني

سودليگت (Sződliget)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: مجارستان
  • نام عكاس: گابور دوورنيك

سودليگت شهري كوچك در شهرستان پست در مجارستان است كه در ناحيه‌ي واتس قرار دارد. سودليگت ۷٫۲۹ كيلومترمربع مساحت و حدود ۴،۵۰۰ نفر سكنه دارد. اين شهر در كرانه‌ي شرقي دانوب با زمين‌هاي كشاورزي احاطه شده است. سودليگت شهر پر‌رفت‌وآمدي است كه ازطريق قطار و جاده با بوداپست ارتباط دارد.

شفيلد، تاسمانيا (Sheffield,Tasmania)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: استراليا
  • نام عكاس: ميكه بوينتون

شفيلد شهري در ۲۳ كيلومتري زمين دوانپورت در ساحل شمال‌غربي تاسماني است. مدت‌ها است كه شفيلد قطب روستايي منطقه‌ي كوه رولند را تشكيل مي‌دهد. منطقه‌ي شفيلد به‌دليل توليد با كيفيت بالاي كره ازطريق گاوداري‌هاي لبني كاملا مشهور است. اين منطقه براي توليد گوشت بره و گوشت گاو نيز مناسب است.

كوه مونته فيتز روي (Monte Fitz Roy)؛ برنده‌ي بخش طلوع و غروب آفتاب

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: پاتاگونيا، آرژانتين
  • نام عكاس: شيائو ژو

كوه فيتز روي كوهي در جنوب منطقه‌ي يخي پاتاگونيايي است كه در مرز آرژانتين و شيلي واقع شده است. اولين صعود از آن را در سال ۱۹۵۲ ليونل تراي، كوه‌نورد فرانسوي و هم‌نوردش، گوييدو ماگنون انجام داده است. اين كوه در زمره‌ي متخصص‌ترين و پرچالش‌ترين كوه‌ها براي كوهنوردان قرار دارد. تصوير اين كوه در لوگو پوشاك پاتاگونيا نيز ديده مي‌شود. اين كوه همين‌طور يكي از قله‌هاي بسيار برجسته‌ي زمين به‌شمار مي‌آيد.

كاشف آرژانتيني اين كوه، فرانسيسكو مورنو، اولين‌بار آن را ۲ مارس ۱۸۷۷ مشاهده كرد. او نام اين كوه را به‌افتخار كاپيتان كشتي اچ‌ام‌اس بيگل، رابرت فيتز روي، فيتز روي نهاد. رابرت فيتزروي كسي بود كه بر رود سانتاكروز سفر و بسياري از مناطق پاتاگونيا را نقشه‌برداري كرده بود. «Cerro» كه بخشي از نام اين كوه را تشكيل مي‌دهد، در اسپانيايي به‌معناي بلندي است و «Chaltén» به‌معناي كوهستان دودكننده يا دودي است كه به همواره ميان ابرها پنهان‌بودن اين قله اشاره مي‌كند.

گذرگاه سن آنتونيو (San Antonio Pass)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: كورديلرا هوايوش، پرو
  • نام عكاس: مت جكيش

واشوگال (Washougal)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: واشنگتن، ايالات متحده
  • نام عكاس: مايلز مورگان

واشوگال شهري در شهرستان كلارك ايالت واشنگتن است كه در سرشماري سال ۲۰۱۰، ۱۴،۰۹۵ نفر جمعيت داشته است.

نيوهيون هاربر (Newhaven Harbour)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: شرق ساسكس، انگلستان
  • نام عكاس: ادوارد هايد

ايسلند جنوبي (Southern Iceland)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: ايسلند جنوبي
  • نام عكاس: تامي كلارك

كشور ايسلند، شمالي‌ترين سرزمين اروپا، ازجمله كشورهاي جزيره‌اي اقيانوس اطلس به شمار مي‌رود. شهر ريكياويك پايتخت اين كشور است و بيش از ۳۲۰ هزار نفر جمعيت دارد. ايسلند يكي از مناطق سرد اروپا و جهان است. شرايط جغرافيايي ايسلند باعث ايجاد و حفظ مانديشه متخصصينه‌هايي بكر و بسيار زيبا شده است. علاوه‌براين، ايسلند ازجمله سرزمين‌هاي پراسطوره و پررمزوراز تاريخ است. افسانه‌ها و اسطوره‌شناسي نورس هميشه اين كشور و اين سرزمين را يه يكي از مناطق جذاب دنيا براي گردشگران تبديل كرده است. غناي تاريخي ايسلند كه وايكينگ‌ها محوريت اصلي آن را تشكيل مي‌دهند، جزو همين جاذبه‌هاست. كشور ايسلند ۱ دسامبر ۱۹۱۸ از دانمارك مستقل شده‌ است. ايسلند كه تا قرن بيستم از فقيرترين كشورهاي جهان بود، در سال‌هاي پس از جنگ جهاني دوم، با صنعتي‌كردن ماهي‌گيري و دريافت كمك از طرح مارشال به رفاه دست يافت و توانست در دهه‌ي ۱۹۹۰ به يكي از مرفه‌ترين كشورهاي جهان تبديل شود. 

 اسلو (Oslo)؛ برنده‌ي بخش عكاسي از درخت

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: نروژ
  • نام عكاس:  آن كريستين لينداس

كوه‌هاي دولوميت (Dolomites)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: ايتاليا
  • نام عكاس: پيتر سوبودا

استان‌هاي بلونو (Belluno)، تيرول جنوبي، پوردنونه، ترنتو و اودينه بخش منحصربه‌فردي از آلپ جنوبي به‌نام دولوميت را به‌اشتراك دارند. به‌دليل نوع سنگي كه در ساختار اين كوه‌ها موجود است، دولوميت ناميده مي‌شود. كوهستان‌هاي دولوميت در زيبايي استثنايي هستند. دامنه‌هاي آن‌ها تقريبا عمودي‌اند و به انديشه متخصصين قله‌ها آسمان را به‌دوش مي‌كشند. به‌دليل شرايط مناسب، اين كوه‌ها را مكاني عالي براي اسكي مي‌دانند.

كوه‌هاي عجيب‌و‌غريب، اما زيباي دالوميت با اشكال تيز، ستون‌هاي عمودي، يخچال‌هاي طبيعي، مراتع آلپ و درياچه‌هاي زلال كوهستاني در هر فصلي زيبا و چشم‌نواز هستند. لو كوربوزيه، معمار برجسته‌ي فرانسوي، دولوميت آلپ را «بزرگ‌ترين معماري طبيعي در جهان» ناميده است. متخصص كارشناسان يونسكو كاملا با وي هم‌عقيده‌اند و در سال ۲۰۰۹ براساس معيارهاي VII و VIII، اين منطقه به‌عنوان ميراث جهاني اعلام شد. اولين معيار بدان‌معني است كه اين منطقه پديده‌هاي طبيعي عالي با مناطق طبيعي زيبا و منحصربه‌فرد دارد و دوم به‌معني احترام به آثار تاريخي و نمونه‌هاي برجسته‌اي است كه تاريخ زمين را نشان مي‌دهد.

پارك ملي «Veadeiros Tablelands»

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: برزيل
  • نام عكاس: مارسيو استيوز كابرال
  • مكان تصوير: نامشخص
  • نام عكاس: پيتر سووبودا

لوئيزيانا (Atchafalaya Basin, Louisiana)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: ايالات متحده
  • نام عكاس: روبرتو مارچگياني

ترانگو تاورز (Trango Towers)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: شمال پاكستان
  • نام عكاس: ويمين چو

كوه‌هاي ترانگو مجموعه‌اي از صخره‌ها و كوه‌هاي برج‌مانند هستند كه در ايالت گلگت بلتستان در شمال پاكستان واقع شده‌اند. هرساله كوهنوردان و صخره‌نوردان زيادي از سراسر دنيا براي صعود به اين منطقه سفر مي‌كنند. اين كوه‌ها زيرمجموعه‌اي از رشته‌كوه قراقوم هستند و ارتفاع بلندترين نقطه‌ي اين صخره‌ها ۶۲۸۶ متر است. نوع سنگ اين كوه‌ها سنگ خارا است. كوه‌هاي ترانگو بلندترين صخره‌هاي جهان هستند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات