نگاهي به برندگان مسابقه بين‌المللي عكاسي مانديشه متخصصينه

دوشنبه ۱ دي ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 20 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
يكي از مسابقه‌هاي عكاسي جذاب سال، مسابقه‌ي بين‌المللي عكاسي مانديشه متخصصينه است كه بيش از پنج سال از برگزاري‌ آن مي‌گذرد شامل تصاوير بسياري از شگفت‌انگيزترين مناظر دنيا است.
تبليغات

مسابقه‌ي بين‌المللي عكاسي مانديشه متخصصينه (International Landscape Photographer of the Year) كه از سال ۲۰۱۴ برگزار مي‌شود، دو بخش دارد؛ در يك بخش تك‌عكس‌ها رقابت مي‌كنند و در بخش ديگر، مجموعه‌عكس‌هايي كه از يك سوژه گرفته شده‌اند و درواقع داستاني از سوژه مي‌سازند.

عكاسي و مستند ‌كردن آنچه در گذشته يا حال اتفاق مي‌افتد، نشان‌دهنده‌ي اهميت بالاي محيط‌هاي محلي است. اغلب اتفاقات در زمان واقعي در محيط‌هاي محلي رخ مي‌دهند. در دوره‌اي از بحران جهاني آب‌و‌هوا كه بيشتر از ۴۰ درصد مردم دنيا به اينترنت دسترسي دارند، غالبا زماني‌كه از تأثيرات زيست‌محيطي در زندگي واقعي صحبت مي‌شود، نگرش «اتفاق در مكان ديگري در حال وقوع است» وجود دارد.

عكاسي مي‌تواند مسائل زيست‌محيطي را براي مخاطبان گسترده‌تر و بيشتري به ‌نمايش بگذارد؛ به‌گونه‌اي كه راحت‌تر از واقعيات و آمار و ارقام با آن‌ها ارتباط برقرار كند. احتمالا تأثير عكسي از پاكت سيگاري كه در طبيعت رها شده، چندين برابر خواندن مقاله‌هاي مختلف درباره‌ي آثار مخرب زباله بر طبيعت است. آيا مي‌توانيد هزاران پرنده‌ي مهاجر را در حال پرواز تصور كنيد؟ عكس‌ها به ما كمك مي‌كنند متناسب‌سازي و پديده‌هاي پيچيده‌ي طبيعي را كاملا درك كنيم؛ به ‌همين ‌دليل، ممكن است تأثير يك عكس بيشتر از هزاران مقاله باشد.

Everyday Climate Change فيدي اينستاگرامي است كه از عكاساني در سراسر جهان تشكيل شده و روي ثبت شواهد بصري از تغييرات آب‌و‌هوا متمركز است. در اين فيد، افراد نه‌تنها تصاوير خود را به ‌اشتراك مي‌گذارند؛ بلكه زمينه‌ي مناسبي براي كاهش تأثيرات مخرب فراهم مي‌كنند و حتي راه‌ حل بالقوه نيز ارائه مي‌دهند. تصاويري كه با دوربين خود ثبت مي‌كنيد و به دنيا ارائه مي‌دهيد، ممكن است براي شخصي كه در نقطه‌ي مقابل جهان زندگي مي‌كند، تكان‌دهنده باشد. مي‌توانيد كمك كنيد افرادي كه دور از شما زندگي مي‌كنند، محيط ‌زيست خود را با دنياي اطراف شما مقايسه كنند. هرگز نمي‌دانيد؛ اما مهم اين است هر جاي اين كره‌ي خاكي كه زندگي مي‌كنيم، محيط اطراف خود را رها نكنيم و به آن اهميت دهيم. از اين‌رو عكاسي از طبيعت و مناظر يكي از شاخه‌هاي مهم عكاسي است كه لاخبار تخصصي حفظ محيط ‌زيست و احترام به آن را پررنگ‌تر مي‌كند.

گاهي ما انسان‌ها به يادآوري اين نكته نياز داريم كه سياره‌ي ما مكاني بسيار زيبا است. در همين زمينه، هرساله برندگان مسابقه‌ي سالانه عكاسي مناظر اعلام مي‌شوند تا يادآوري كنند سياره‌ي ما به‌ طرز شگفت‌انگيزي زيبا است. مسابقه‌ي بين‌المللي عكاس سال و عكس‌برداري از مناظر، برندگان خود را در سال ۲۰۱۹ معرفي كرده است؛ تصاويري كه بارها به ما يادآوري مي‌كند زمين چقدر متنوع و زيبا است و هر نقطه از آن، چه ظرافت‌هاي بي‌نظيري دارد.

در سال ۲۰۱۹ اين مسابقه ۳۴۰۳ ورودي از ۸۴۰ شركت‌كننده داشت. شش داور مسابقه عكس، از جمله آدام گيبز (برنده‌ي سال گذشته)، پس از مطالعه دقيق تمام عكس‌هاي ارائه‌شده از مناظر، تعيين كردند كه اولگ ارشوف از روسيه قرار است به‌عنوان عكاس بين‌المللي چشم‌انداز سال ۲۰۱۹ انتخاب شود. همچنين مگالي چسنل از فرانسه نيز جايزه‌ي بين‌المللي عكس سال از چشم‌انداز را دريافت كرد. ده هزار دلار جايزه‌ي نقدي در جوايز عكاسي براي بهترين عكس سال و بهترين عكاس سال وجود دارد. برگزاركنندگان همچنان توضيح دادند كه هر يازده برنده‌ي مسابقه عكاسي، يك نسخه‌ي فيزيكي از جزوه رايگان جوايز سالانه دريافت مي‌كنند كه با افتخار توسط Momento Pro چاپ شده است.

ورودي‌هاي عكاسي از مناظر ارائه‌شده براي قضاوت بايد با دوربين گرفته شده باشد؛ اما پس از ثبت عكس، محدوديتي وجود ندارد. اين بدان معنا است كه شركت‌كنندگان مجاز به استفاده از HDR، شبيه‌سازي، فوكوس روي هم و ... بودند. تنها قانون اين بود كه تمام مراحل پس از توليد بايد كار آن عكاس خاص بوده باشد. آن‌ها نمي‌توانند شخص ديگري را وادار به ويرايش يا كار روي تصاوير خود كنند.

 درياچه‌ي آنتورنو (Antorno Lake)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: دولوميتي، ايتاليا 
  • نام عكاس: ميلر يائو

درياچه‌ي آنتورنو (Lake Antorno) با ابعادي كوچك، در فاصله‌ي دو كيلومتري از درياچه‌ي معروف ميسورينا قرار دارد و با زيبايي‌ چشم‌نواز خود، در مسير دسترسي به سه قله‌ي لاواردو واقع شده است. در تابستان اين درياچه ميزبان افراد علاقمند به ماهيگيري مي‌شود. همچنين پيرامون آن مسير‌هاي راهپيمايي متعددي وجود دارند كه تا كوه‌هاي اطراف امتداد يافته‌اند. 

سيراي شرقي (Eastern Sierra)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: كاليفرنيا، ايالات متحده آمريكا
  • نام عكاس: كارلوس كوئروو

سيراي شرقي، منطقه‌اي در كاليفرنيا شامل ضلع شرقي سيرا نوادا است و شامل شهرستان‌هاي مونو و اينو مي‌شود. بيشاپ، بزرگ‌ترين شهر در اين منطقه است؛ شهر كم‌جمعيتي كه به دليل مناظر بسيار خود شهرت دارد. از نقاط مهم ديدني اين شهر مي‌توان به درياچه‌ي مونو، درياچه‌هاي ماموت‌، مانزانار و بخش‌هايي از پارك ملي يوسميتي و پارك ملي دره‌ي مرگ اشاره كرد.

پيج آريزونا (Page Arizona)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: ايالات متحده آمريكا
  • نام عكاس: كريگ بيل

پيج شهري است كه در كوكونيو (آريزونا، ايالات متحده آمريكا) واقع شده. اين شهر در نزديكي سد گلن كانيون و درياچه پاول قرار دارد. بر اساس سرشماري سال ۲۰۰۵ جمعيت اين شهر ۶۷۹۴ تخمين زده شده است. آريزونا، يكي از ايالت‌هاي آمريكا است كه در منطقه‌ي جنوب غرب آن قرار دارد. اين ايالت بخشي از منطقه‌ي غرب آمريكا و منطقه‌ي كوهستاني آن نيز محسوب مي‌شود. آريزونا ششمين ايالت بزرگ و شانزدهمين ايالت پرجمعيت آمريكا و شهر فينيكس پايتخت و پرجمعيت‌ترين شهر آن است. آريزونا پرجمعيت‌ترين ايالت محصور در خشكي آمريكا محسوب مي‌شود. پارك ملي گرند كنيون از مشهورترين زيست‌بوم‌هاي جهان در اين ايالت قرار دارد. آريزونا چندين جنگل و پارك ملي را در خود جاي داده است. حدود يك‌چهارم وسعت آريزونا را زمين‌هاي دولتي تشكيل داده است كه سرزمين برخي از قبايل سرخپوست مانند ناواهو، هوپي، توهونو اودهام، يوم، آپاچي، ياواپاي و هوالاپاي است.

ماديرا (Madeira)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: پرتغال
  • نام عكاس: آنكه بوتاويچ

جزاير ماديرا، منطقه‌اي خودمختار در كشور پرتغال در شمال اقيانوس اطلس است. مساحت جزيره‌ي ماديرا ۸۰۱ كيلومتر مربع است. اين جزيره از دورترين مناطق اتحاديه‌ي اروپا (وابسته به كشور پرتغال) و در مسير كشتي‌راني درياي كارائيب، شمال قاره آمريكا و اروپا قرار دارد. بندر فونشال بندرگاه مهم در اين مسير است. در ماديرا چند ساحل مخصوص شنا وجود دارد؛ بااين‌حال اين جزيره در بين توريست‌هايي كه به‌دنبال تعطيلات ساحلي هستند چندان شناخته‌شده نيست. يكي از دلايل اين موضوع شايد اين باشد كه جاذبه‌ي اصلي ماديرا صخره‌هاي زيبايي است كه به دريا پيوسته‌اند. شهر ماديرا به معناي واقعي يك شهر مدرن در دل يك طبيعت بكر است؛ ساخت و سازهاي داخلي اين جزاير به طوري طراحي شده كه كمترين آسيب را به پوشش گياهي و منابع طبيعي برساند.

در اين جزاير، از بالاي صخره‌ها كه به دريا نگاه مي‌كنيد، هاله‌اي از مه حد فاصل آبي دريا و سرسبزي تپه‌ها را پر كرده است و همين سحر و جادوهاي طبيعي باعث شده اين شهر براي قرن‌ها مسافران بسياري را جذب كند. طعم منحصربه‌فرد آبميوه‌هاي عجيب و غريب از گياهان و ميوه‌هاي اين جزيره يكي از دلخوشي‌هاي گردشگران است. جزيره ماديرا از يك سري قله‌هاي آتشفشاني كه سر از دريا درآورده‌اند، تشكيل شده و آب و هواي اقيانوسي باعث شده تمام طول سال در ماديرا بهار باشد.

بونير (Bonaire)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: كارائيب هلند
  • نام عكاس: سندر گريفت

جزاير كارائيب هلند، آبخوست بونير، سينت يوستيشس و سابا در درياي كارائيب است.  اين مجموعه با نام بونير، سينت يوستيشس و سابا يا بي‌اي‌اس نيز شناخته مي‌شود.

كوير باداين جاران (Badain Jaran Desert)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: چين
  • نام عكاس: يانگ گوانگ

تپه‌هاي شني باداين جاران، مرتفع‌ترين تپه‌هاي شني آسيا هستند كه در بيابان‌هاي بادين جاران در صحراي مغولستان و گبي چين واقع شده‌اند. باداين جاران بخشي از استان‌هاي گانسو، نينگ‌شيا و مغولستان داخلي را پوشانده ‌است. مساحت بيابان باداين جاران ۴۹ هزار كيلومتر مربع است كه از اين انديشه متخصصين سومين بيابان بزرگ در چين به‌شمار مي‌آيد. در اين بيابان برخي از مرتفع‌ترين تپه‌هاي ماسه‌اي ثابت كره زمين ديده مي‌شوند. ارتفاع برخي از آن‌ها به بيش از ۵۰۰ متر مي‌رسد. البته ميانگين ارتفاع بيشتر آن‌ها در حدود ۲۰۰ متر است.

در اين بيابان بيش از ۱۰۰ درياچه كوچك در ميان تپه‌هاي ماسه‌اي وجود دارند كه از چشمه‌هاي متعددي آب مي‌گيرند. آب برخي از اين درياچه‌ها شيرين و آب برخي ديگر بسيار شور است. به خاطر وجود اين درياچه‌ها، به اين بيابان «صحراي درياچه‌هاي رازآميز» مي‌گويند. يك رودخانه از ميان اين بيابان مي‌گذرد كه روئو شوئي (آب سُست) نام دارد و در داخل اين بيابان يك دشت آبرفتي تشكيل داده‌است.

هنگانديفوس (Hangandifoss)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: ايسلند
  • نام عكاس: كاي هورهانگ

كوير شن شرقيه (Sharqiya Sands Desert)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: عمان
  • نام عكاس: پيتر آدام هوزنگ

اين منطقه به خاطر قبيله‌ي بني وهيبا نام‌گذاري شد و بين استان‌هاي شمالي و جنوبي در منطقه‌ي شرقي عمان تقسيم شده است. اين منطقه با مرز ۱۸۰ كيلومتر از شمال به جنوب و ۸۰ كيلومتر از شرق به غرب، با مساحت ۱۲ هزار و پانصد كيلومتر مربع تعريف شده است. اين بيابان از سال ۱۹۸۶ كه توسط انجمن جغرافيايي سازمان جغرافيايي سلطنتي مستند شد، مورد توجه علمي قرار گرفته است. در اين بيابان، شانزده هزار بي‌مهره، ۲۰۰ گونه حيوانات وحشي ديگر و ۱۵۰ گونه از گياهان بومي به ثبت رسيده‌اند. اين كوير در دوره‌ي كواترنر و در نتيجه‌ي نيروهاي مونسون جنوب غربي و بادي كه از شرق وارد مي‌شود، شكل گرفت. بر اساس انواع تپه‌هاي شني موجود در منطقه، به وهيباي مرتفع، بالا يا پايين تقسيم مي‌شود.

جنگل باراني هوه (Hoh Rainforest)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: واشينگتن، ايالات متحده آمريكا
  • نام عكاس: بليك راندال

سياتل به واسطه‌ي باراني بودنش شناخته شده است؛. هر سال در سياتل تقريبا ۹۱ سانتي‌متر باران مي‌بارد. در قياس با آن، جنگل باراني هوه سالانه معادل ۴۲۶ سانتي‌متر باران به خود مي‌بيند؛ مقداري كه كاملا مشخص مي‌كند چرا اين جنگل زيبا را به‌عنوان جنگل باراني مي‌شناسند. اين مقدار بارش باران در اين جنگل باعث شده است رنگ سبز آن طور ديگري ديده شود و لقب سرسبزترين جنگل را از آن خود كند. جنگل باراني هوه يكي از عجايب طبيعي ايالت واشينگتن به شمار مي‌رود.

جنگل باراني هوه يكي از چهار جنگل باراني شبه جزيره‌ي المپيك است. جنگل هوه، همچنين به‌عنوان اولين جنگل باراني، توسط يونسكو به ثبت رسيده است. اكوسيستم منحصربه‌فرد اين منطقه كه طي هزاران سال بدون تغيير باقي مانده، امروزه يكي از جذابيت‌هاي آن به شمار مي‌رود. درختان متنوع و سرسبزي در اين جنگل رشد مي‌كنند كه بسياري از آن‌ها پوشيده از خزه هستند. خزه‌ها گياهان هوايي هستند؛ گياهاني كه به‌راحتي و بدون آسيب رساندن مي‌توانند روي گياه ديگري رشد كنند. گياهان هوايي رطوبت خود را از هوا، مه و باران مي‌گيرند و باراني بودن اين منطقه باعث رشد بيشتر آن‌ها مي‌شود.

در حالي‌كه بيشتر عجايب طبيعي واشينگتن كه با نام هفت پديده واشينگتن شناخته‌شده هستند، در روزهاي گرم و آفتابي بازديد مي‌شوند، اين جنگل باراني متفاوت است؛ چرا كه بهترين زمان براي بازديد از آن زماني است كه كمي مرطوب و باراني باشد؛ زيرا در اين زمان رنگ سبز جنگل متفاوت و زيباتر است. جنگل باراني هوه بسيار آرام و ساكت است. بسياري از افرادي كه از اين جنگل بازديد مي‌كنند، به‌سختي از آن دل مي‌كنند؛ چرا كه آرامش و سكوت آن بي‌نظير است. جدا از مناظر زيبا و منحصربه‌فرد، جنگل هوه بسياري رؤيايي به انديشه متخصصين مي‌رسد و شايد يكي از جاهايي باشد كه نمونه‌هاي آن را در داستان‌هاي تخيلي مشاهده كرده‌ايد. برخي از افراد براي اينكه از اين زيبايي لذت بيشتري ببرند، در نقاط مشخص‌شده چادر مي‌زنند و مدتي در اين محيط سپري مي‌كنند.

اسلووني (Slovenia)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: اسلووني
  • نام عكاس: ژاكا ايوانچيچ

جمهوري اسلووني كشوري در جنوب اروپاي مركزي  و پايتخت و بزرگ‌ترين شهر آن ليوبليانا است. اسلووني در مركز قاره‌ي اروپا و در مجاورت رشته كوه آلپ قرار دارد. اين كشور از غرب با ايتاليا، از شمال با اتريش، از جنوب و جنوب شرقي با كرواسي و از شمال شرق با مجارستان هم‌مرز است.

درياچه‌ي گريزلي (Grizzly Lake)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: يوكان، كانادا 
  • نام عكاس: بليك راندال

كوير باداين جاران (Badain Jaran Desert)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: چين
  • نام عكاس: يانگ گوانگ

درياي بارنتز (Barents Sea)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: تريبركا، روسيه
  • نام عكاس: سرگئي سمنوف

درياي بارنتز در بين وايكينگ‌ها و مردم روسيه در سده‌هاي ميانه، درياي مورمان خوانده مي‌شد؛ اما به افتخار «ويليام بارنتز»، دريانورد هلندي و كاشف گذرگاه‌هاي شمال شرق اروپا به سمت آسيا، در سال ۱۸۵۳ ميلادي نام او بر اين دريا قرار گرفت. رياي «بارنتز»، انشعابي از اقيانوس منجمد شمالي محسوب مي‌شود، «مجمع‌الجزاير سوالبارد»، «فرانز جوزف لند» و «نوايا زمليا» را در بر گرفته و با مرزهاي شمال اروپا همجوار است. درياي بارنتز ۱,۴۲۴,۰۰۰ متر مربع وسعت و ۶۰۰ متر عمق دارد.

در قسمت شمالي شبه‌جزيره «كولا» و در حوالي ساحل «مورمانسك»، خليج «تريبركا» (Teriberka) قرار دارد. اين خليج به طول ۹ كيلومتر درون خشكي خزيده و شبه‌جزيره ديگري به همين نام ايجاد كرده است. در اين مكان شهركي روستايي وجود دارد كه رودخانه‌ جريان‌گرفته از همين خليج از آن مي‌گذرد. گويي زمان، در مدار قطبي از حركت ايستاده‌ است‌. در تابستان، خورشيد قصد غروب كردن ندارد و در زمستان، شب‌ها تمام‌ناشدني هستند. همه اين‌ها، بخشي از شگفتي‌هاي شمال از جمله جاهاي ديدني روسيه است.

اين منطقه، تحت حكم‌راني امواج دريا و وزش بادها قرار دارد. سرعت وزش باد در سواحل درياي بارنتز تا ۶۰ متر بر ثانيه مي‌رسد و هر چيزي در برابر آن، محكوم به سقوط است. درياي شمال روسيه متلاطم و بي‌قرار است و كمتر مي‌توان شاهد آب‌وهواي دل‌پذيري در اين منطقه بود. با اينكه زمستان فصل‌ برودت هوا و بادهاي بسيار شديد و سهمگين است، بهترين زمان براي تماشاي شفق‌هاي قطبي تلقي مي‌شود و عكاسان نمي‌توانند آن را از دست دهند. 

بالكان مركزي (Central Balkan)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: بلغارستان
  • نام عكاس: وسلين آتاناسوف

پارك ملي تورس دل پاين (Torres Del Paine)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: شيلي
  • نام عكاس: يويكاي دو

تورس دل پاين، يك پارك ملي شامل كوه‌ها، يخچال‌هاي طبيعي، درياچه‌ها و رودخانه‌هايي در جنوب پاتاگونيا شيلي است. اين پارك با پارك ملي برناردو اوهايگنز در غرب و پارك ملي Los Glaciares از شمال در خاك آرژانتين هم‌مرز است. پين به‌ معني «آبي» در زبان مادري Tehuelche است و PIE-nay تلفظ مي‌شود. پارك ملي تورس دل پاين يكي از بزرگ‌ترين و زيباترين پارك‌هاي ملي دنيا  و اسب‌سواري، قايقراني و گذراندن شب در دل كوه تنها بخشي از تفريحات در اين پارك ملي است.

Pacex Rocket Exhaust Plume

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: سيرا نوادا، كاليفرنيا، ايالات متحده آمريكا
  • نام عكاس: براندون يوشيزاوا

لينسويز ماراينسيز (Lençóis Maranhenses)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: برزيل
  • نام عكاس: ايگناسيو پالاسيوس

پارك ملي لينسويز ماراينسيز، يكي از جاذبه‌هاي تفريحي پر طرفدار برزيل به‌شمار مي‌رود كه در تاريخ ۲ ژوئن ۱۹۸۱ به‌عنوان پارك ملي برزيل ثبت شد. اين پارك ملي با وسعت ۱۵,۵۰۰ كيلومتر مربع، با فواصل مختلف، با شن‌هاي نرم و سفيد و آب نقره‌نگون شده ‌كه زيبايي فوق‌العاده‌اي به اين پارك ملي بخشيده ‌است. اين پارك ملي با مسيرهاي پيچ‌درپيچ پرآب تشكيل‌شده از شن، باعث شده است كه گردشگران زيادي براي ديدن آن به برزيل بروند و اين پديده‌ي نادر را از نزديك مشاهده كنند. اين پارك ملي در قسمت شمال شرقي برزيل و در مارانو كه يكي از ايالت برزيل محسوب مي‌شود، واقع شده‌ است.

پارك ملي لينسويز ماراينسيز، از آن جايي كه در كنار رودخانه‌ي آمازون واقع شده است‌، در اوايل سال با بارش باران‌هاي سيل‌آسا درون اين تپه‌هاي شني پرآب مي‌شود.  اين پارك ملي در تمام سال پرآب نيست و در شش ماه دوم سال بر اثر تابش آفتاب‌هاي استوايي، آب اين تالاب‌ها خشك مي‌شود؛ به‌طوري‌كه در يك ماه ۸ سانتي‌متر از عمق اين تالاب‌ها كم شده و بعد از گذشت چند ماه اين منطقه را كاملا خشك مي‌كند. از تفريحات اين پارك ملي در برزيل مي‌توان به آفرود، راندن موتورسيكلت چهارچرخ، تيوپ سواري در رودخانه، گشت‌ مهيج هوايي، قايق‌سواري و چتر پارسل اشاره كرد كه از تفريحات خوب و مهيج پارك ملي لينسويز ماراينسيز به‌شمار مي‌رود.

آبشارهاي وانگو (Wangu Falls)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: تايوان شمالي
  • نام عكاس: كو زي يانگ

درياچه‌ي فلو (Floe Lake)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: پارك ملي كوتيناي، بريتيش كلمبيا، كانادا 
  • نام عكاس: مت جكيش

درياچه‌ي فلو، درياچه‌اي در پارك ملي كوتيناي بريتيش كلمبيا در كانادا است. اين درياچه فقط با يك مسير پياده‌روي ده كيلومتري قابل دسترسي است.

ماديرا (Madeira)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: پرتغال
  • نام عكاس: آنكه بوتاويچ

پارك ملي آتشفشان برومو (Bromo Volcano National Park)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: اندونزي
  • نام عكاس: توني وانگ

يكي از معروف‌ترين آتشفشان‌هاي اندونزي به نام كوه برومو، در جزيره‌ي جاوا قرار دارد. هميشه از دهانه‌ي اين آتشفشان فعال دود خارج مي‌شود و گهگاهي هم فوران مي‌كند. آخرين فوران اين آتشفشان در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد. رسيدن به قله‌ي كوه برومو خيلي راحت‌تر از رسيدن به آتشفشان‌هاي كامچاتكا است و فقط ۲۳۹۲ متر ارتفاع دارد. به همين دليل اين آتشفشان معروفيت بسياري دارد و هر روز صدها گردشگر از آن ديدن مي‌كنند.

در كنار كوه برومو، ۴ آتشفشان ديگر وجود دارد: كوه باتوك ( ۲۴۷۰ متر)، كوه كورسي ( ۲۵۸۱ متر)، كوه واتانگان ( ۲۶۶۱ متر) و كوه ويدودارن ( ۲۶۵۰ متر)؛ بااين‌حال برومو تنها آتشفشان فعال در بين آن‌ها است. كمي دورتر از اين قسمت هم قله‌هاي زيادي وجود دارد كه يكي از آن‌ها كوه سمرو (۳۶۷۶ متر) است كه بلندترين قله‌ي جزيره‌ي جاوا و آتشفشان فعال است. مخروطي سوختن برومو در دريايي از شن و ماسه‌ي آتشفشاني قرار دارد كه توسط صخره‌هاي بلند از لبه‌ي ‌دهانه‌ي آتشفشان احاطه شده است.

خليج فلسويك (Fleswick Bay)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: انگليس
  • نام عكاس: اولگ ارشوف

ساحل برونته (Bronte Beach)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: سيدني، نيو ساوت ولز، استراليا 
  • نام عكاس: جرجو روگلي

ساحل برونته در فاصله‌ي دو كيلومتري ساحل بوندي و در حومه‌ شرقي سيدني قرار دارد. در ماه دسامبر، ميان ساحل برونته و ساحل بوندي برنامه‌هاي شناي مسافت طولاني برگزار مي‌شود. هر سه ساحل بوندي، كوگي و برونته با مسيري ساحلي و سنگفرش‌‌ به يكديگر متصل مي‌شوند كه از مسيرهاي مورد علاقه گردشگران، دوندگان و دوست‌داران پياده‌روي به‌شمار مي‌رود. علاوه بر محبوبيت ساحل برونته ميان موج‌سواران، اين ساحل با استخرهاي صخره‌اي براي شناگران مبتدي نيز مكاني مناسب است. در تعطيلات عمومي، پارك تبديل به دريايي آشفته مي‌شود. زماني‌كه امواج دريا از بين صخره‌ها و سنگ‌هاي به ساحل فرود مي‌آيند، حس‌و‌حال عجيبي به بازديدكنندگان منتقل مي‌كند.

آبشار تامپوك سو (Tumpak Sewu)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: اندونزي
  • نام عكاس: توني وانگ

تامپوك سو، يك آبشار ديدني است كه بين سه منطقه‌‌ي پرونوجيوو (Pronojiwo)، لوماجانگ (Lumajang) و آمپيلگادينگ (Ampelgading)، در قسمت شرقي منطقه‌‌ي جاوه كه در كشور اندونزي واقع شده است، قرار دارد. آبشار تامپوك‌سو، زير سايه‌‌ي يك كوه آتفشفشاني بزرگ با نام سمرو (Semeru) قرار گرفته است. لفظ «تامپوك‌سو» در زبان اندونزي و گويش جاوه‌اي ريشه دارد و معني «هزاران آبشار» مي‌دهد؛ به‌اين صورت كه گويا هزاران آبشار نيروي خود را جمع كرده و همه را يك‌جا، به تامپوك‌سو آورده‌اند.

تامپوك‌سو يكي از ديدني‌هاي مهم شرق جاوه است؛ يك جاذبه‌‌ي توريستي كه به‌صورت هفتگي مخصوصا طي روزهاي آخر هفته، ميزبان توريست‌هاي پرتعداد مي‌شود. رسيدن به قسمت‌هاي ديدني اين آبشار و خروج از آن‌ها، نيروي فيزيكي و گذر از موانع مختلفي مي‌طلبد. زماني‌كه به آبشار تامپوك سو مي‌رسيد، چندين و چند آبشار مختلف مي‌بينيد كه در كنار يكديگر، يك مانديشه متخصصينه‌ي گيرا پديد آورده‌اند.

مغولستان غربي (West Mongolia)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: مغولستان
  • نام عكاس: ريكاردو داكونيا

كائوسيونگ (Kaohsiung)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: تايوان
  • نام عكاس: پنگ گنگ نيش

كائوسيونگ، شهري بندري عظيمي در جنوب تايوان است كه به دليل پارك‌هاي متنوع شهرت دارد.

پارك ملي كپيتول ريف (Capitol Reef National Park)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: يوتا، ايالات متحده آمريكا
  • نام عكاس: ارمند سرلانگو

كپيتول ريف، پاركي طبيعي است كه در ايالت يوتاي ايالات متحده آمريكا واقع شده. اين پارك ۹۷۹ كيلومتر مربع وسعت دارد.

بلافلسا (Bláfellsá)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: ايسلند
  • نام عكس: اولگ ارشوف

كيمبرلي (Kimberley)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: استرالياي غربي
  • نام عكاس: مت بيتسون

كيمبرلي، يكي از ۹ ناحيه‌ي ايالت استرالياي غربي است كه شمالي‌ترين ناحيه‌ي آن به حساب مي‌آيد. اين ناحيه از شمال با اقيانوس هند و درياي تيمور و از جنوب با صحراي سندي و صحراي تانامي مجاور است. نام‌ اين ناحيه از سر جان ودهاوس، كنت اول كيمبرلي اخذ شده است. در خلال جنگ جهاني دوم، نيروهاي ژاپني توانستند در بخش كوچكي از اين ناحيه پياده شوند؛ ولي فرداي آن روز (۲۰ ژانويه ۱۹۴۴) آنجا را ترك كردند. اين ناحيه با دارا بودن ميانگين دماي ۲۷ درجه سانتي‌گراد يكي از گرم‌ترين نواحي استراليا است. ميانگين بارش سالانه اين ناحيه ۵۰ اينچ است كه ۹۰ درصد آن در ماه‌هاي نوامبر تا آوريل (بهار، پاييز و زمستان) به ثبت مي‌رسد.

مونت بيكر (Mount Baker)

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: واشينگتن، ايالات متحده آمريكا
  • نام عكاس: مت جكيش
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات