صفحه هوم اينستاگرام بزرگترين بازطراحي چند سال اخير را بهخود ديد
اينستاگرام براي نخستين بار در چند سال اخير، تغييراتي عمده در طراحي صفحهي اصلي (Home Screen) اپليكيشن موبابلي خود اعمال كرد. اينستاگرام با انتشار بيانيهاي مطبوعاتي گفت كه تبهاي ريلز (Reels) و شاپ (Shop) را به صفحهي هوم اضافه كرده است تا دسترسي به آنها سادهتر باشد. اين موضوع بهوضوح نشان ميدهد كه اينستاگرام از اين پس ميخواهد توجه بيشتري به بخشهاي ريلز و شاپ نشان دهد.
شاپ قديميتر از ريلز است و هردوي اين قابليتها تاكنون توانستهاند توجهات مناسبي را بهخود جلب كنند. ريلز به متخصصان امكان ميدهد همچون تيك تاك، ويدئوهاي كوتاه را ضبط، ويرايش و منتشر كنند تا ساير مردم وارد فيد اپليكيشن شوند و محتواها را پيدا كنند. اين قابليت مدتي پيش بهروزرساني شد تا امكان آپلود كردن ويدئوهاي طولانيتر در آن فراهم شود. بديهي است كه تب ريلز در صفحهي هوم اينستاگرام متخصصان را مستقيما به ريلز هدايت ميكند.
ازطرفي تب شاپ پيشنهادهاي شخصيسازيشده را براي خريد محصول به متخصص نشان ميدهد. در اين تب همچنين بهترين محصولات كه توسط خود اينستاگرام انتخاب ميشوند نمايش داده خواهند شد. دو تب ريلز و شاپ، متخصصان را قادر ميسازند سادهتر بهدنبال هرآنچه كه ميخواهند بگردند و در زماني سريع كارهاي مدانديشه متخصصينشان را در اينستاگرام انجام دهند.
افزونبر آنچه گفتيم، تب Likes بههمراه تب Create (كه مردم در آن عكس آپلود ميكنند) قرار است به بخش بالا سمت راست، كنار آيكون مربوط به دايركت، منتقل شوند.
آدام موسري، مدير اينستاگرام، در بيانيهي جديدي كه روي وبلاگ اين شركت منتشر شد نوشت: «ما با جديت به اين تغييرات مينگريم. مدتها است كه صفحهي هوم اينستاگرام را بهشكلي عمده بهروزرساني نكردهايم؛ بااينحال نحوهي خلق محتوا و لذت بردن مردم از فرهنگ و تمدن، دستخوش تغيير شده است. بزرگترين خطر براي اينستاگرام تغييرات خيلي سريع آن نيست، بلكه تغيير نكردن و سازگار نشدن با شرايط است. ما براي طراحي جديد هيجانزده هستيم و اعتقاد داريم اين تغييرات باعث ميشوند اپليكيشن اينستاگرام بهشكلي كه موردنياز بود، بازطراحي شود و در همين حين به ارزش اصلياش يعني سادهبودن پايبند بماند».
در انديشه متخصصين داشته باشيد كه صرفا چند ماه از آغازبهكار رسمي ريلز ميگذرد و شايد اضافه شدن تب ريلز به اپليكيشن اينستاگرام در نگاه اول تعجببرانگيز باشد؛ اما اين موضوع بهوضوح نشان ميدهد كه اينستاگرام حساب ويژهاي روي بستري كه ريلز دردسترس قرار ميدهد باز كرده است. اينستاگرام در اين حوزه، تيك تاك را بهعنوان اصليترين رقيب خود ميبيند و در تلاش است ازطريق محبوبيت اينستاگرام، شمار متخصصان ريلز را براي رقابت بهتر با تيك تاك افزايش دهد.
نكتهي جالب توجه اين است كه آي جي تي وي (IGTV)، بستر اينستاگرام براي انتشار ويدئوهاي طولاني، هنوز تب اختصاصي در صفحهي هوم ندارد و صرفا ازطريق صفحهي Discover ميتوان به آن دسترسي پيدا كرد. اين موضوع بهصورت غيرمستقيم نشان ميدهد كه احتمالا مردم علاقهي كمتري به IGTV دارند و بيشتر سعي ميكنند بهتماشاي ويدئوهاي كوتاه ريلز بنشينند.
اضافه شدن تب Shop بهصفحهي اصلي، كمتر از Reels متعجبمان كرد. اينستاگرام سالها است كه در نقش پلتفرمي براي خريد و فروش ظاهر ميشود و قابليت خريد مستقيم از مدتي پيش براي متخصصان دردسترس قرار دارد. تابستان گذشته بود كه اينستاگرام صفحهاي مستقل براي بخش خريد راهاندازي كرد و گفت متخصصان براي انجام خريد ميتوانند از پلتفرم فيسبوك پي (Facebook Pay) استفاده كنند. قرار دادن ريلز و شاپ در صفحهي هوم بدين معني است كه اينستاگرام بهمرور زمان سرمايهگذاري بيشتري روي اين دو قابليت انجام ميدهد.
هم انديشي ها