بلو اوريجين از راكت بزرگ New Glenn رونمايي كرد

چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
جف بزوس از راكت‌هاي غول‌پيكر New Glenn براي پرتاب انسان و ماهواره به فضا رونمايي كرد.
تبليغات

روز گذشته جف بزوس، كارآفرين ثروتمندي كه بيشتر او را به عنوان مديرعامل آمازون مي‌شناسيم، خانواده‌‌اي از راكت‌هاي با قابليت استفاده‌ي مجدد را معرفي كرد كه توسط Blue Origin، كمپاني فضاپيمايي وي، در دست توسعه است. اين راكت كه New Glenn نام گرفته، به گفته‌ي بزوس براي پرتاب ماهواره‌ و انسان به فضا، به كار گرفته خواهد شد.

در خبرنامه‌ي Blue Origin، بزوس از طرح مفهومي نسخه‌هاي دو و سه مرحله‌اي راكت نيوگلن رونمايي كرده است. ارتفاع هر دو راكت از راكت‌هاي Falcon Heavy شركت اسپيس‌ايكس، Delta IV Heavy از شركت United Launch Alliance و نمونه‌ي سه مرحله‌اي Saturn V‌ ناسا كه براي پرتاب انسان به ماه به كار گرفته شد، بلندتر است.

مرجع متخصصين ايران راكت نيوگلن

‌Blue Origin در طراحي راكت‌هاي نيوگلن از آموخته‌ها و تجارب خود از ساخت New Shepard، راكت قابل استفاده‌ي مجدد سابق خود بهره گرفته و در نامگذاري آن نيز از نام جان گلن، نخستين فضانورد آمريكايي كه موفق به گردش به دور زمين شده، الهام گرفته است. راكت نيوشپرد با موفقيت به فضاي زيرمداري پرتاب شده و از نوامبر ۲۰۱۵ تاكنون ۴ بار در غرب تگزاس فرود آمده است. تست بعدي راكت نيوشپرد، تست توقف پرواز خواهد بود كه طي آن افراد داخل كپسول راكت از آن خارج خواهند شد.

نيوگلن از لحاظ ابعاد و برد، يك گام رو به جلو است و به گفته‌ي بزوس، نسخه‌ي سه مرحله‌اي آن قادر به پرواز در ارتفاعي فراتر از مدارهاي پاييني زمين خواهد بود. بزوس در بيانيه‌ي خود مي‌نويسد:

قطر نيوگلن ۷ متر است و با پيشرانش ۱۷ ميليون نيوتني كه توسط پيشرانه‌ي BE-4 توليد مي‌شود، از روي زمين بلند مي‌شود. اين پيشرانه‌ كه با سوخت گاز طبيعي مايع و اكسيژن مايع كار مي‌كند، قرار است توان راكت جديد Vulcan شركت United Launch Alliance را نيز تامين كند. ارتفاع راكت دو مرحله‌اي نيوگلن ۸۲ متر است و توان آن توسط يك پيشرانه‌ي BE-4 تامين مي‌شود. اما نسخه‌ي سه مرحله‌اي نيوگلن داراي ارتفاع ۹۵ متري است و از يك پيشرانه‌ي BE-3 كه با سوخت هيدروژن و اكسيژن مايع كار مي‌كند، بهره مي‌برد. مرحله‌ي دوم و تقويت‌‌كننده در هر دو نسخه يكسان است.

در حالي كه راكت نيوشپرد از تگزاس پرتاب مي‌شود، اما نيوگلن از واحد پرتاب ۳۶ در پايگاه نيروي هوايي Cape Canaveral در فلوريدا پرتاب خواهد شد، اين پايگاه پيش از اين هم ميزبان راكت‌هاي اطلس از سال ۱۹۶۲ تا ۲۰۰۵ بوده است. Blue Origin ساخت واحدي به مساحت ۷۰ هزار متر مربع را جهت توليد راكت نيوگلن در نزديكي اين پايگاه آغاز كرده است. بزوس مي‌گويد كه راكت جديد براي نخستين بار در طول دهه‌ي جاري پرتاب خواهد شد.

وي مي‌گويد:

چشم‌انداز ما آغاز زندگي ميليون‌ها نفر در فضا است و نيوگلن گام مهمي در اين راستا محسوب مي‌شود. گام بعدي ما، آرمسترانگي جديد است، اما اين داستاني است كه به آينده تعلق دارد.
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات