افزايش منابع شبكه‌ اپراتورها باعث اختلال در شبكه‌ موبايل شد

سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مديركل نظارت بر خدمات ارتباطي رگولاتوري، علت بروز اختلال در شبكه اپراتورهاي موبايل را افزايش ظرفيت شبكه اعلام كرد و از برطرف‌شدن اشكالات ارتباطاتي متخصصان تا چند روز آينده خبر داد.
تبليغات

قبل از شيوع ويروس كرونا، كندي و قطعي‌هايي كه حين مكالمه و استفاده‌ي متخصصان از اينترنت در شبكه‌ي اپراتورهاي تلفن همراه گزارش مي‌شد، كمتر بود؛ ولي با شيوع كوويد ۱۹ و افزايش مصرف اينترنت، گزارش اختلال در عملكرد اپراتورها افزايش يافت.

سيدمحمد امامي، مديركل نظارت بر خدمات ارتباطي رگولاتوري، در گفت‌وگو با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، دلايل اختلالات، كندي و قطعي‌هاي رخ‌داده حين مكالمه و استفاده متخصصان از اينترنت را در شبكه‌ي اپراتورهاي تلفن همراه شرح داد. به‌گفته‌ي امامي، درحال‌حاضر اختلاف ترافيك مصرفي مشتركين سي درصد و حتي بيشتر از آن افزايش پيدا كرده است و از طرفي افزايش ترافيك مصرفي مشتركان نيازمند ارتقاي تجهيزات اپراتور و شبكه اپراتور براي پاسخگويي به اين ميزان درخواست است. مديركل نظارت بر خدمات ارتباطي رگولاتوري اعلام كرد كه لازم است تا بخش افزودن منابع به شبكه، براي پاسخگويي به افزايش درخواست انجام و در همين راستا منابع جديدي از تجهيزات به شبكه اپراتورها اضافه شود.

وي توضيح داد كه گزارش‌هايي از كاهش كيفيت شبكه اپراتورها در استان‌هاي تهران و البرز و گاه در سراسر كشور به‌دست آمده است. به‌گفته‌ي امامي اين گزارش‌ها عمدتا مربوط به افزايش ظرفيت اپراتورهاي تلفن همراه بوده است؛ چرا كه اپراتور مجبور بوده ظرفيت شبكه را افزايش داده و به تجهيزاتش اضافه كند تا بتواند ترافيكي را كه به شبكه تحميل شده است مديريت كند.

سيد محمد امامي، در گفت‌وگو با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، بر لاخبار تخصصي افزايش ظرفيت در شبكه اپراتورها تأكيد كرد تا بتوان افزايش ترافيك را جبران كرد. به‌گفته‌ي وي اين مباحثه، خارج از كنترل رگولاتوري نبوده است؛ اما ازآنجاكه شبكه مشغول است و بايد به‌صورت هم‌زمان به مشتركان سرويس دهد، به ناچار زماني‌كه تغييرات در شبكه رخ مي‌دهد مشتركان نيز آن را احساس مي‌كنند و اين مسئله موجب نارضايتي آن‌ها مي‌شود.

مديركل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطي و فناوري اطلاعات رگولاتوري با تأكيد بر اينكه رگولاتوري از بروز اختلالات در شبكه اپراتورهاي موبايل مطلع است، اضافه كرد كه اين اختلالات طي ۳ روز اخير تقريبا در تهران برطرف شده است. به‌گفته‌ي امامي مطابق با آنچه كه اپراتورها اعلام كرده‌اند در استان البرز قطعي‌هاي نقطه‌اي و محدود ديده شده كه مربوط به مباحثه پاور و اشكالات سيستمي در برخي سايت‌ها است. امامي اعلام كرد كه بخش عمده‌اي از اشكالات در حال برطرف‌شدن است و اين اشكالات به‌زودي برطرف شده و ظرف چند روز آينده شرايط استان البرز نيز پايدار و نرمال خواهد شد.

سيدمحمد امامي همچنين تأكيد كرد كه در مجموع، شبكه‌ي موبايل در تمام استان‌هايي كه با اشكال مواجه بوده است نيز ظرف چند روز آينده كاملا نرمال مي‌شود. وي با اشاره به اينكه عمده‌ي تغييرات، مربوط به شبكه همراه اول بوده و اپراتورهاي ديگر هم تغييرات كمتري داشتند، ادامه داد كه به‌روزساني شبكه بستگي به حجم تغييرات دارد و اپراتورها ملزم هستند كه كيفيت شبكه را حفظ كنند؛ از اين رو رگولاتوري نيز كيفيت شبكه را به‌طور مستمر رصد مي‌كند.

مديركل نظارت بر خدمات ارتباطي رگولاتوري، به‌روزرساني شبكه را يك فرايند طبيعي دانست كه از طرف اپراتورها به رگولاتوري اعلام مي‌شود. وي در مورد كيفيت كار اپراتورها و زمان برطرف‌شدن اشكالات نيز افزود كه اين موارد بستگي به حجم تغييرات دارد. به‌گفته‌ي امامي اپراتورها به‌طور معمول براي اينكه رضايت مشتركان را از دست ندهند، در حداقل زمان ممكن اين اشكالات را برطرف مي‌كنند. امامي تأكيد كرد كه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در خصوص بروز اختلالات و كيفيت پايين سرويس اپراتورهاي موبايل، چندين بار موضوع را به اپراتورها تذكر داده و براي حل اشكال با آن‌ها در تعامل بوده است.

اين مقام مسئول در رگولاتوري با تأكيد بر اينكه هم‌اكنون نيز اشكالات قبلي برطرف شده و تنها قطعي‌هاي مقطعي و محدود يا لاخبار تخصصي افزايش ترافيك وجود دارد، اعلام كرد كه چنانچه پايداري شبكه اپراتورها از چند روز آينده تثبيت نشد و مشتركان همچنان با اشكالاتي مواجه بودند، مي‌توانند موضوع شكايت خود را ازطريق تماس با مراكز تماس اپراتورها يا تماس با شماره پيگيري شكايات ۱۹۵ دنبال كنند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات