مرحله دوم حمايت از پيام‌ رسان ‌هاي داخلي آغاز شد

چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با آغاز مرحله‌ي دوم حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي، رسيدگي به اشكالات قضايي و حقوقي پيام‌رسان‌ها و تمديد بازپرداخت تسهيلات مالي تسهيل مي‌شود.
تبليغات

مرحله‌ي دوم حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي با هدف ارتقا و تقويت پيام‌رسان‌ها آغاز شد. حمايت‌هاي دولت از پيام‌رسان‌هاي داخلي شامل مواردي همچون اتصال پيام‌رسان‌هاي داخلي به اپراتورها، كسب سهمي از درآمد ترافيك، اختصاص مركز داده رايگان، تسهيل در اعطاي مجوز، ارائه‌ي خدمات دولت الكترونيكي، ايجاد شرايط مناسب تبليغ در رسانه‌ها، رفع اشكالات قضايي و حقوقي و همكاري در تمديد بازپرداخت تسهيلات ماليِ دريافتي مي‌شود.

امير خوراكيان، معاون فرهنگي، اجتماعي و امور محتوايي مركز ملي فضاي مجازي، با اعلام اين خبر اظهار كرد پيام‌رسان‌هاي داخلي بايد براي ارتقا و تقويت خود تلاش كنند و سرويس‌هاي بهتري ارائه دهند؛ چرا كه حمايت‌ها دركنار تلاش‌هاي اين پيام‌رسان‌ها نتيجه‌ي مطلوب خواهد داشت؛ بنابراين آن‌ها نبايد صرفا به‌دنبال حمايت باشند.

معاون مركز ملي فضاي مجازي دررابطه‌با فعاليت سرويس‌هاي خارجي در كشور مي‌گويد: «ما موافق فعاليت سرويس‌هاي خارجي با اولويت حمايت از سرويس‌هاي داخلي در كشور هستيم؛ اما اين موضوع به ميزان تعامل و همكاري سرويس‌هاي خارجي بر اساس اصول بين‌المللي بستگي دارد. بر همين اساس از پيام‌رسان‌هاي خارجي هم دعوت مي‌شود در ايران دفتر مركزي ايجاد كرده و امكان تعامل و ارتباطات را ايجاد كنند.» به‌گفته‌ي خوراكيان، اشكالات، دعاوي و رسيدگي به حقوق افراد در پيام‌رسان‌هاي خارجي به‌خصوص در حوزه‌هاي مسائل مالي و اجتماعي قابل رسيدگي نيست و اين امر موجب مي‌شود تا كسب‌وكارها در پيام‌رسان داخلي امنيت بيشتري داشته باشند.

خوراكيان اظهار مي‌كند كه با مشاركت قوه‌ قضاييه نيروي سادهوهي براي حل اشكالات قضايي پيام‌رسان‌هاي داخلي تشكيل مي‌شود. با توجه‌ به اينكه قوانين در اين حوزه برخي اوقات با ابهام و پيچيدگي همراه هستند، خوراكيان از رفع اشكالات قضايي پيام‌رسان‌ها با تشكيل نيروي سادهوهي خبر مي‌دهد كه به مسائلي مانند تفكيك مسئوليت‌هاي متخصص با صاحب سرويس رسيدگي مي‌كند.

به‌گفته‌ي خوراكيان، پيام‌رسان‌هاي داخلي براي دريافت حمايت همه‌جانبه نياز به كمك و تبليغات صدا و سيما دارند؛ بنابراين پيام‌رسان‌هاي داخلي بايد در اطلاع‌رساني‌ها و برنامه‌هاي صدا و سيما معرفي شوند. خوراكيان گفت: «اگر مسئولان مجبورند براي مخاطبان خارجي در پيام‌رسان‌هاي خارجي اطلاع‌رساني كنند، اين امكان را فراهم كنند تا اين محتوا به استناد مطلبي كه در پيام‌رسان داخلي منتشر شده بازنشر شود.»

معاون مركز ملي فضاي مجازي در اين زمينه از فعالان فضاي مجازي و چهره‌هاي شناخته‌شده خواست براي حفظ منافع عمومي و ضمانت فعاليت مردم در فضاي مجازي، در پيام‌رسان‌هاي داخلي پررنگ‌تر ظاهر شوند.

ازجمله حمايت‌هاي ديگري كه در ماه‌هاي پيش شاهد آن بوديم، ايجاد ارتباطات صوتي و تصويري براي پيام‌رسان‌هاي داخلي با همكاري اپراتورها بود. طبق مصوبه‌ي شوراي عالي فضاي مجازي، مقرر شده است اپراتورها به ميزان ترافيكي كه پيام‌رسان‌ها ايجاد كنند، سهمي از درآمد آن را پرداخت كنند. خوراكيان مي‌گويد اين امر باعث مي‌شود رقابتي در جذب مخاطب و تأمين نيازها و سرويس‌هاي مورد نياز مردم در پيام‌رسان‌هاي داخلي ايجاد شود كه به ارتقاي كيفيت خدمات به شهروندان منجر خواهد شد.

به‌گفته‌ي خوراكيان، علاوه‌ بر راه‌اندازي مركز داده شهيد سليماني براي ايجاد زيرساخت خدمات پايه شبكه ملي اطلاعات، با همكاري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، سامانه‌اي براي پيام‌رسان‌هاي داخلي ساخته شده است تا به‌راحتي و در كوتاه‌ترين زمان، مجوز دريافت كنند؛ اين مجوز براي دريافت تسهيلات، امكانات و تعاملات در آينده مورد نياز آن‌ها خواهد بود. علاوه‌ بر اين‌ها، ارائه‌ي خدمات دولت الكترونيكي روي پيام‌رسان‌هاي داخلي در دستور كار قرار دارد تا نيازهاي مردم تأمين شود و پيام‌رسان‌ها كارايي بيشتري داشته باشند.

تصويب سند ساماندهي پيام‌رسان‌هاي اجتماعي

خوراكيان ضمن اعلام اين خبر، به تصويب سند ساماندهي پيام‌رسان‌هاي اجتماعي اشاره كرد. به‌گفته‌ي او، با تصويب اين سند استقبال بسيار خوبي از سوي مردم نسبت به پيام‌رسان‌هاي داخلي صورت گرفت اما در ادامه، اشكالات متخصص و نواقصي در ارائه‌ي خدمات و سرويس‌دهي آن‌ها به وجود آمد. خوراكيان تصريح مي‌كند كه اين تجربه پس از سكون و افت مختصري در پيام‌رسان‌هاي داخلي، مسير رشد جدي آن‌ها و رشد اقبال مردم را فراهم كرد.

غلامرضا منتظري، نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، در رابطه با طرح صيانت از متخصصان در فضاي مجازي و ساماندهي پيام‌رسان‌هاي اجتماعي به خبرگزاري خانه ملت مي‌گويد:

به تعبير رهبر معظم انقلاب فضاي مجازي تبديل به قتلگاه جوانان شده است بنابراين بايد ميزان ضريب ايمني آن را ارتقا و افزايش داد. در هر حوزه‌اي بايد و نبايد داريم و استانداردها لازمه‌ي موفقيت، سلامت و كمال يك طرح محسوب مي‌شود و ممكن است در اين طرح هم نبايدها داشته باشيم اما به‌معناي فيلترينگ نيست؛ هدف از تدوين و مطالعه اين طرح، تأمين سلامت جامعه است و متأسفانه برخي به اين موضوع دامن زدند كه مجلس به‌دنبال فيلترشدن است.

به‌گفته‌ي منتظري برخورد مجلس در درجه‌ي اول ايجابي است و اگر در جايي ضرورت داشته باشد، بايد برخورد سلبي و محدوديت‌ها را هم مطرح كرد زيرا اعمال محدوديت‌ها براي تأمين امنيت مردم در فضاي مجازي است. بنا به اعلام منتظري، كليات طرح صيانت از حقوق متخصصان در فضاي مجازي طي يك ماه آماده مي‌شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات