مديرعامل نشان: عامل برتري ما بر ويز در ايران، محلي بودن پلتفرم است

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مديرعامل «نشان» پرمخاطب‌ترين نقشه و مسيرياب ايراني، از دلايل رشد اين پلتفرم در حضور رقباي قدرتمند خارجي در ايران مي‌گويد.
تبليغات

مديرعامل نقشه و مسيرياب «نشان» طي گفت‌وگويي با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، از مباحثي صحبت مي‌كند كه منجر به تداوم رشد اين پلتفرم در حضور رقباي قدرتمند خارجي شد. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.

چه نيازي به مسيرياب داخلي وجود دارد

جواد عامل، حركت به ‌سوي راه‌اندازي يك مسيرياب را با معرفي اپليكيشن راژمان مقارن مي‌داند كه اين مسير اوايل دهه‌ي ۹۰ شكل گرفت؛ يعني زماني‌كه مفهوم GPS تازه براي مردم معنا مي‌شد. به ‌گفته‌ي او، همين موضوع باعث شد تا در سال‌هاي اخير نياز به مسيرياب در بين مردم بسيار شدت بگيرد. عامل اضافه مي‌كند كه همكاري با شهرداري‌ها به‌سرعت پيش نمي‌رود و اقتصادي هم نيست؛ بنابر اين، تيم راژمان به فكر افتاد تا خود «نشان» را راه‌اندازي كند. در اينجا مفهوم جديدي كه به‌تازگي معرفي شده بود، به شكل‌گيري نشان كمك كرد و نشان از داده‌هاي باز براي پروژه‌ي خود بهره گرفت؛ اين بدان معنا است كه نشان از گزارش‌هاي مردمي براي توسعه‌ي پلتفرم خود استفاده و برنامه را در آذر ۹۲ راه‌اندازي كرد.

تماشا در يوتيوب | تماشا در IGTV

به ‌گفته‌ي عامل، ايده‌ي نشان زماني به ذهن تيم رسيد كه آن‌ها مشاهده كردند گوگل ترافيك و مسيرياب حمل‌و‌نقل مكاني ارائه نمي‌كند. عامل مي‌گويد درواقع گوگل دو سه سالي است كه اين سرويس‌ها را ارائه مي‌كند. پس اين نياز به‌خصوص در كلان‌شهرها وجود داشت و مي‌توانست روزانه به چند ميليون متخصص پاسخ بدهد. جواد عامل مي‌گويد خدمات نشان پس از مدتي بيشتر شد و تمركز آن بر خلق تمايزهايي بود كه گوگل از آن‌ها بي‌بهره بود. او در همين زمينه به ارائه‌ي اطلاعات محدوده‌ي طرح ترافيك يا طرح زوج و فرد اشاره مي‌كند كه در آن زمان ويز تنها با ترفند خاصي محدوده‌ي ترافيك را نشان مي‌داد و تنها رانندگان از چنين ترفندي خبر داشتند؛ درحالي‌كه نشان خيلي صريح به تمام متخصصان اطلاع مي‌داد كه طرح در يك منطقه برقرار است.

عامل: ويز يا بهترين مسيرياب دنيا هم نمي‌تواند اطلاعات كامل مسيرها در تمام كشورها را پوشش دهد

نمايش «سرعت‌گير» قابليت ديگري است كه متخصصان نشان، آن را پايه‌ريزي كردند و ويز از آن بهره‌مند نيست. عامل توضيح مي‌دهد: «... پس ما شرايطي ايجاد كرديم كه ويز بر آن تمركز ندارد اما متخصص ايراني به آن نياز دارد.» جواد عامل در همين زمينه اضافه مي‌كند كه طبق مطالعه‌ها، فراگيرترين سرويس نشان، مسيرياب حمل‌و‌نقل همگاني است كه در ۵۰ شهر از تهران، مشهد، اصفهان و كرج با استفاده از اطلاعات شهرداري و البته گزارش مردم، برقرار است.

مديرعامل نشان مي‌گويد همين خلق تمايز باعث ايجاد چالشي مي‌شود تا انگيزه‌ي رقابت را در پلتفرم‌ها ايجاد كند به‌طوري‌كه آن‌ها قادر به رقابت با نمونه‌هاي خارجي باشند. به گفته‌ي او، حتي ويز هم در تمام دنيا بهترين مسيرياب نيست و همواره فضاهاي بازي در برخي كشورها وجود دارد كه هر پلتفرمي پوشش نمي‌دهد؛ او در همين زمينه به ياندكس روسي اشاره مي‌كند كه در تركيه و گرجستان با وجود بودن رقبايي همچون ويز، مورد استقبال زيادي قرار دارند.

جواد عامل، ايجاد تمايزها به سبب محلي بودن پلتفرم در ابتداي راه‌اندازي نشان را از عوامل رشد عنوان مي‌كند. به گفته‌ي او، تيم توسعه‌دهنده‌ي نشان در اسفندماه ۹۲ تصميم گرفت تا اطلاعات حضور پليس و دوربين را به متخصص نمايش دهد. عامل اشاره مي‌كند كه در آن زمان شايعه شده بود كه در ايران با حضور ويز به دليل دادن اطلاعات پليس و دوربين مخالفت‌هايي شده است. بااين‌حال نشان به لحاظ رقابتي احساس نياز مي‌كرد كه بايد اين ويژگي را اضافه كند. همين موضوع هم استقبال زيادي را متوجه نشان كرد و نشان در خرداد سال بعد توانست بالاي ۵۰۰ نصب كسب كند.

عامل: نمايش موقعيت محل دوربين يا پليس باعث كاهش تخلفات و سوانح مي‌شود

حال بايد پرسيد آيا اصلاً دادن اطلاعات از حضور پليس و دوربين اخلاقي است؟ جواد عامل مي‌گويد: «نمايش دادن موقعيت محل دوربين‌ها از دريچه‌ي نگاه متخصص كارشناسان حوزه‌ي حمل‌و‌نقل و ترافيك باعث كاهش تخلفات مي‌شود؛ كما اينكه قانون داريم بايد تابلو براي آن‌ها در جاده وجود داشته باشد.» عامل با آوردن يك مثال توضيح مي‌دهد: «در فاصله‌ي مشهد به ‌سمت نيشابور به مقصد شهر باغچه، آزادراهي به فاصله‌ي ۳۵ كيلومتر وجود دارد كه سه ايستگاه پليس در آن است. ما در نشان قابليتي به نام «احتمال حضور پليس» داريم كه نشان مي‌دهد مردم در چه نقاطي بيشتر در مورد حضور پليس گزارش كرده‌اند. متخصص چهار پيام «به دوربين نزديك مي‌شويد» و پنج پيام «احتمال حضور پليس (كه ممكن است پليس در آن مقر باشد يا نباشد)» دريافت مي‌كند؛ پس متخصص در يك مسير ۳۵ كيلومتري، ۹ مرتبه هشدار مي‌گيرد. اين موضوع به‌طور مشخصي بر سوانح و بروز تخلفات اثر مي‌گذارد.»

حال و آينده‌ي نشان

به گفته‌ي مديرعامل نشان، اين پلتفرم مشهدي بنا به آمار گوگل بيش از ۶ ميليون بار نصب شده است و بيش از ۵۰ درصد رانندگان تاكسي از آن براي مسيريابي استفاده مي‌كنند. عامل مي‌گويد درميان مردم نيز نشان بيشترين استفاده را درمقابل ديگر پلتفرم‌هاي داخلي حوزه‌ي نقشه و مسيرياب دارد؛ حال آن‌كه نرخ استفاده‌ي كلي از ساير مسيرياب‌ها ۴۰ درصد است.

عامل: بيش از ۵۰ درصد رانندگان تاكسي از نشان براي مسيريابي استفاده مي‌كنند

نشان اكنون بر مسيريابي براي تمام افراد تمركز كرده است؛ عامل در همين راستا، به اضافه شدن لايه‌ي آلودگي هوا اشاره مي‌كند. او اضافه مي‌كند كه تيم نشان همواره در حال اعمال بهبودهاي جزيي هستند. به‌ گفته‌ي او، زماني‌كه نشان تازه راه‌اندازي شده بود، فاصله‌ي زيادي با ويز داشت و تمركز خود را بر ايجاد تمايز قرار داده بود تا تعداد متخصص بيشتري جذب كند. عامل تأكيد مي‌كند كه اكنون ميان ويز و نشان مقايسه صورت مي‌گيرد؛ مثلاً مردم مقايسه مي‌كنند كه ويز چگونه يك مسير را نشان مي‌دهد و «نشان» چگونه آن را انجام مي‌دهد. او همچنين به درگير شدن تيم با اختلالات اخير GPS اشاره مي‌كند كه تلاش براي بهبود برنامه را شدت بخشيده‌اند.

مدل درآمدي نشان چگونه است

جواد عامل مي‌گويد سرويس نشان هميشه براي تمام متخصصانش رايگان خواهد بود و تبليغ به آن‌ها نشان داده نخواهد شد؛ بااين‌حال API سرويس به استارتاپ‌ها فروخته مي‌شود. به‌ گفته‌ي عامل، نشان از سال ۹۷ از شركت فناپ سرمايه جذب كرد تا توافق‌هاي پيمانكاري را (براي مثال با شهرداري‌ها) كنار بگذارد و روي اپليكيشن تمركز و به ‌تبع آن، رشد كند.

مديرعامل نشان منبع درآمدزايي يا بيزينس مدل تمامي پلتفرم‌هاي نقشه و مسيرياب را در چهار مورد خلاصه مي‌كند:

  • تبليغ مبتني بر مكان كه نشان براي آن برنامه‌ي زودهنگامي ندارد؛ اما شايد سال ۱۴۰۳ به اين سمت برود.
  • فروش سرويس به استارتاپ‌ها براي نمايش آدرس روي نقشه.
  • پلتفرمي براي استارتاپ‌ها براي انجام كارهايي ازجمله رزرو هتل يا گرفتن تاكسي روي اپ نقشه. نشان فعلاً برنامه‌اي براي عملي كردن اين موضوع ندارد و شايد در سال ۱۴۰۲ آن را عملي كند.
  • دادن داده‌ي ترافيك براي بازاريابي به كسب و كارها؛ براي مثال اينكه چه نقاطي قفل مي‌شود، در چه نقاطي بيشتر خريد صورت مي‌گيرد يا بيشتر مسيريابي مي‌شود. نشان براي اين شيوه درآمدي نيز هنوز برنامه‌اي ندارد.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات