مركز توسعه تجارت الكترونيكي: ۸۱ درصد كسبوكارهاي داراي اينماد از شبكههاي اجتماعي براي ارائه كالا استفاده ميكنند
مركز توسعه تجارت الكترونيكي برخلاف روال هميشگي، گزارش نيمه نخست سال۱۳۹۹ را منتشر كرد. رئيس اين مركز در نشستي كه در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اعلام كرد كه اين كار بهعلت شيوع ويروس كرونا و تأثير عميق آن بر تجارت الكترونيكي كشور انجام شده و ميتوان براساس آن، تصميمگيري و برنامهريزي بهتري كرد.
بهگزارش اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، اين گزارش از ۳/۸ برابر شدن ارزش معاملات الكترونيكي و سه برابر شدن تعداد نمادهاي اعتماد الكترونيكي درمقايسهبا مدت مشابه سال ۱۳۹۸ حكايت ميكند. در گزارش مذكور مشاهده ميكنيم كه ضريب نفوذ اينترنت در كشور با ۹ درصد رشد به ۱۰۲ درصد و ضريب نفوذ تلفنهمراه هوشمند با ۲۰ درصد رشد به ۶۵ درصد و گواهي امضاي الكترونيكي صادرشده با ۱۲۳ درصد رشد به ۱۸۵ هزار عدد رسيده است.
ارزش اسمي معاملات تجارت الكترونيكي با ۲۸۴ درصد رشد درمقايسهبا سال قبل، اكنون به ۶۳۹ هزار ميليارد تومان رسيده است. ارزش حقيقي معاملات تجارت الكترونيكي معادل ۱،۱۱۰ ميليارد تومان است و رشد ۲۱۷ درصدي را نشان ميدهد. طبق اين گزارش، مبلغ هر خريد الكترونيكي بهطورميانگين ۴۱۷ هزار تومان برآورد شده كه درمقايسهبا مدت مشابه سال قبل، ۱۵۳ درصد رشد كرده است.
بهعلاوه، تعداد كل معاملات تجارت الكترونيكي حدود ۱/۵ ميليارد فقره بوده كه درمقايسهبا مدت مشابه سال قبل، ۵۲ درصد رشد يافته و تعداد معاملات الكترونيكي دولتي حدود ۱۵۱ هزار فقره بوده كه درمقايسهبا مدت مشابه سال قبل، رشد ۳۴ درصدي را تجربه كرده است. مركز توسعه تجارت الكترونيك ميگويد ارزش كل گردش مالي تجارت الكترونيكي به ۶،۳۹۳ ميليارد تومان رسيده است.
وضعيت نمادهاي اعتماد صادرشده در ۱۳۹۹
مركز توسعه تجارت الكترونيكي ميگويد در نيمه اول سال جاري، ۱۶ هزار اينماد صادر شده كه رشد ۱۹۶ درصدي را درمقايسهبا سال پيش نشان ميدهد؛ درنتيجه، ۷۶ هزار واحد تجارت الكترونيكي معادل ۲۳ درصد آنها نماد اعتماد دارند كه اين رشد بيشتر به ماههاي نخست سال مربوط ميشود. كاهش زمان صدور نماد اعتماد از پنج روز به يك روز، ازجمله عواملي است كه امسال در افزايش تعداد نماد مؤثر بوده است.
بيشترين دارندگان اينماد در بخش فروش كالا، يادگيري، برنامهنويسي و رايانه و تبليغات و بازاريابي فعاليت ميكنند. رئيس مركز توسعه تجارت الكترونيكي درباره طرح رتبهبندي و دريافت دو يا سه ستارهي اينماد ميگويد: «اكنون تنها يك اپراتور براي رتبهبندي با ما همكاري ميكند؛ اما بهزودي اپراتورهاي ديگري نيز به اضافه ميشوند.» بهگفته علي رهبري، اين مركز هماكنون در حال مذاكره با يكي از شركتهاي زيرمجموعهي بورس است كه مجوز رتبهبندي را هم دارد تا با آن در زمينهي رتبهبندي همكاري كند.
رهبري درباره دريافت هزينه از كسبوكارها نيز به خبرنگار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران گفت كه تعرفهي رتبهبندي اختياري و بسيار جزئي است كه سازمان مديريت صنعتي، مجري فعلي طرح رتبهبندي، آن را تعيين كرده است. بهگفتهي رئيس مركز توسعه تجارت الكترونيكي، از ميان ۱۰۰ كسبوكاري كه در يكونيم ماه گذشته براي رتبهبندي ثبتنام كردهاند، ۸۰ درصد آنها كوچك و متوسط بودند و تنها ۲۰ درصد كسبوكارهاي بزرگ و شناختهشده را شامل ميشود. البته اين فقط ۲۶ كسبوكار را شامل ميشود و باقي در مرحله ارزيابي قرار دارند. كسبوكارهايي كه ستارههاي دوم و سوم اينماد را دريافت كردهاند، در وبسايت مرجع رتبهبندي قابلمشاهده هستند. در اين وبسايت، مدلهاي رتبهبندي و شاخصها و روش محاسبهي شاخصها ذكر شده است.
رهبري: ثبتنام در طرح رتبهبندي كسبوكارها از يكونيم ماه پيش آغاز شد
بهگفته رهبري، مطالعههاي مركز نشان ميدهد كه طرح رتبهبندي ميتواند به كسبوكارهاي كوچك براي گرفتن سهم بيشتر و بهتر از بازار كمك كند. رهبري تأكيد كرد كه كسبوكارها بهطور مرتب و دورهاي مطالعه ميشوند و درصورت عدول از استانداردهاي درانديشه متخصصينگرفتهشده، ستاره آنها لغو ميشود.
ميزان استفادهي كسبوكارها از شبكههاي اجتماعي
۸۱ درصد واحدهاي تجارت الكترونيكي داراي نماد اعتماد علاوهبر وبسايت از شبكههاي اجتماعي و ۴۶ درصد از پيامرسانها و ۲۸ درصد از اپليكيشن موبايل استفاده ميكنند. رئيس مركز توسعه تجارت الكترونيكي در پاسخ به خبرنگار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران ميگويد كه مشخص نيست كسبوكارها چقدر از پلتفرم ايراني يا خارجي براي اين معرفي و فروش كالا استفاده ميكنند؛ اما مشخص است كه عمدتا از اينستاگرام استفاده ميكنند. بهگفته علي رهبري، اين موضوع در آينده مطالعه خواهد شد و ميتوان از كسبوكارها نام پلتفرم استفادهشده را پرسيد.
درادامه به نكات جالبي از گزارش مركز توسعه تجارت الكترونيكي اشاره خواهيم كرد:
- ۸۶ درصد از واحدهاي تجارت الكترونيكي از سرمايهگذار شخصي و ۸ درصد از شتابدهندهها و بخش خصوصي و ۵ درصد از سرمايهگذاري داخلي بهمنظور توسعه استفاده ميكنند.
- ۴۳ درصد از واحدهاي تجارت الكترونيكي از پست و ۲۴ درصد از شركتهاي پست خصوصي و ۱۹ درصد از سيستم توزيع خود شركت براي ارسال و تحويل كالا استفاده ميكنند.
- ۴۶ درصد صاحبان واحدهاي تجارت الكترونيكي داراي نماد اعتماد ۳۰ تا ۴۰ ساله هستند.
- ارزش اسمي معاملات تجارت الكترونيكي ۲۸۴ درصد و تعداد كل معاملات تجارت الكترونيكي ۵۲ درصد رشد كرده است.
- ۳۳ درصد دارندگان نماد اعتماد الترونيكي كار خود را در كمتر از يك سال آغاز كرده و ۴۵ درصد آنها بين يك تا چهار سال است كه فعاليت ميكنند.
- ۷۵ درصد از فعالان تجارت الكترونيكي شخصيت حقيقي و ۲۵ درصد شخصيت حقوقي دارند.
- نقشهي پراكندگي جغرافيايي واحدهاي تجارت الكترونيكي داراي اينماد نشان ميدهد كه بهترتيب تهران، اصفهان، خراسانرضوي و فارس بيشترين پراكندگي را دارند.
مركز توسعه تجارت الكترونيكي با استناد به اينكه ضريب نفوذ تلفنهمراه ۱۷ درصد و ضريب نفوذ اينترنت پهن باند ۱۰۲ درصد رشد كرده است، نتيجهگيري ميكند زيرساخت ارتباطي قابلقبولي براي رشد تجارت الكترونيكي در كشور وجود دارد. گزارش كامل را ميتوانيد از وبسايت مركز توسعه تجارت الكترونيك دريافت كنيد.
هم انديشي ها