مديرعامل انويديا چگونه شركتش را به بزرگ‌ترين بازيگر صنعت نيمه‌هادي آمريكا تبديل كرد؟

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
جنسن هوانگ، مديرعامل انويديا، شركتش را در مسير رقابت با غول‌هاي بزرگ دنياي پردازنده قرار داده است و با خريد آرم، چند پله بالاتر مي‌رود.
تبليغات

در ميانه‌ي بحران همه‌گيري ويروس كرونا، جنسن هوانگ، مديرعامل انويديا در آشپزخانه‌ي خود يكي از مهم‌ترين رخدادهاي مهندسي تاريخ شركتش را رقم زد. او پايان يافتن مذاكره‌ها را براي خريد شركت آرم از سافت‌بانك به رقم ۴۰ ميليارد دلار به رسانه‌ها اعلام كرد. خبري كه به يك‌باره، هوانگ را در مسير تبديل‌شدن به مهم‌ترين مديرعامل صنعت نيمه‌هادي در جهان قرار داد.

واگذاري شركت آرم از مالك ژاپني آن يعني سافت‌بانك به انويديا، لقب بزرگ‌ترين قرارداد فروش تاريخ صنعت تراشه را يدك مي‌كشد. اين قرارداد مي‌تواند انويديا را به نيرويي بسيار مهم در مهم‌ترين بخش‌هاي حوزه‌ي پردازش تبديل كند. آن‌ها از سرورها و كامپيوترهاي شخصي تا قطعات الكترونيكي مصرفي و موبايل‌هاي هوشمند را تحت سلطه‌ي خود خواهند داشت كه بيش از همه، اينتل را تهديد خواهد كرد. درواقع متخصص كارشناسان اعتقاد دارند بزرگ‌ترين تهديد تاريخ اينتل، با فروش آرم به انويديا رقم مي‌خورد. البته درنهايت هوانگ براي رسيدن به چنين هدف مهمي، با چالش‌هاي متعددي خصوصا از سمت قانون‌گذاران و رقبا روبه‌رو خواهد شد. حتي برخي پيش‌بيني مي‌كنند كه شايد قرارداد هيچ‌گاه به تأييد نهايي نرسد.

قرارداد خريد آرم را مي‌توان يك دستاورد مهم در مسيري چندساله در شركت انويديا دانست. مسيري كه تيم سبز را از توليدكننده‌ي محدود كارت‌هاي گرافيك حرفه‌اي مخصوص بازي، به ارزشمندترين شركت آمريكايي دنياي تراشه تبديل كرد. هوانگ در يكي از مصاحبه‌هاي اخير خود گفته بود كه دو سال پيش، به‌هيچ‌وجه پيش‌بيني چنين پيشرفت و موفقيتي را براي شركتش نداشته است.

ارزش بازار انويديا اكنون حدود ۳۱۹/۸ ميليارد دلار گزارش مي‌شود كه بيش از ارزش بازار ۲۱۴/۵ ميليارد دلاري اينتل است. نكته‌ي مهم اينكه انويديا در سال مالي گذشته، فروش سالانه‌ي ۱۰/۹۲ ميليارد دلار را ثبت كرد و اينتل در همان آمار، گزارش فروش ۷۱/۹۷ ميليارد دلاري داشت. تمايل و برنامه‌هاي جدي تيم سبز براي ورود و فعاليت در حوزه‌هاي مهم و جديد صنعت فناوري همچون بازي‌هاي ويديويي و هوش مصنوعي، جذب سرمايه‌گذاران را به اين شركت به‌همراه داشته است. درمقابل، اينتل حتي در برخي از برترين تراشه‌هاي خود با چالش‌هاي جدي دست‌وپنجه نرم مي‌كند و روز‌به‌روز، بازار هدفش را در خطر بيشتري مي‌بيند.

جنسن هوانگ، در سال ۱۹۹۳ و در جشن تولد ۳۰ سالگي خود همراه‌با تعدادي از دوستانش در سن خوزه كاليفرنيا، روياي شركتي فناورانه را در سر مي‌پروراند. آن‌ها روي آينده‌اي سرمايه‌گذاري كردند كه در آن، مصرف‌كننده‌ها به گرافيك‌هاي بهتر كامپيوتري نياز داشتند. آينده‌اي كه بايد با سخت‌افزاري ويژه شكل مي‌گرفت كه در دهه‌ي ۱۹۹۰ هنوز وجود خارجي نداشت.

مرجع متخصصين ايران انويديا / Nvidia

پيش‌بيني و سرمايه‌گذاري هوانگ و دوستانش در سال ۱۹۹۳، با موفقيت همراه شد. بازي‌هاي ويديويي رشد سريعي را تجربه كردند و پردازنده‌هاي گرافيكي نيز روز‌به‌روز متخصصدهاي جديدتر و بيشتري پيدا مي‌كنند. تراشه‌هاي گرافيكي انويديا، براي ارائه‌ي بهترين محتواي ويديويي، داده‌ها را با روشي متفاوت از پردازنده‌هاي مرسوم، مديريت و پردازش مي‌كنند. آن‌ها ساختار موازي را در مديريت داده در پيش مي‌گيرند كه متفاوت از ساختار متوالي مرسوم عمل مي‌كند. همين رويكرد، منجر شد تا پردازنده‌هاي گرافيكي براي متخصصدهاي ديگر همچون معدن‌كاوي رمزارز و نرم‌افزارهاي هوش مصنوعي نيز متخصصدي بهتر داشته باشد. صنايعي كه در سال‌هاي اخير، رشد شديد تقاضا را تجربه كرده‌اند.

هوانگ ۵۷ ساله، تلاش زيادي براي شبيه‌شدن به استيو جابز مي‌كند. او يك جليقه‌ي مشكي چرمي مي‌پوشد كه شباهت خاصي به لباس يقه اسكي استيو جابز دارد. هوانگ همچنين مانند جابز، در رويدادهاي رونمايي محصولات جديد شركتش، مهارت زيادي در صحبت روي استيج دارد.

اگر جنسن هوانگ با ماسايوشي سان، مديرعامل سافت‌بانك، ارتباط نزديك نداشت، قرارداد ۴۰ ميليارد دلاري به‌آساني محقق نمي‌شد. سان در سال ۲۰۱۶ با پرداخت ۳۲ ميليارد دلار، شركت آرم، مستقر در كمبريج بريتانيا را خريداري كرد. نكته‌ي مهم‌تر اينكه سافت‌بانك از سرمايه‌گذاران انويديا هم محسوب مي‌شود. سهام شركت ژاپني در انويديا طبق آخرين آمار، حدود ۲۴۵ ميليون دلار ارزش دارد.

مديرعامل انويديا از ۲۰ سال پيش براي شكست اينتل برنامه‌ريزي مي‌كرد

صحبت‌هاي هوانگ با مديران سافت‌بانك پيرامون خريد آرم، از ابتداي سال جاري به جريان افتاد. مديرعامل انويديا در مصاحبه‌اي گفته بود كه به‌محض متوجه شدن از تصميم سافت‌بانك براي عرضه‌ي آرم، با آن‌ها وارد مذاكره شده است. او در ادامه تمام تلاش خود را به كار گرفت تا انويديا به‌عنوان مهم‌ترين خريدار احتمالي به مذاكره‌ها ادامه دهد.

مديرعامل انويديا در مذاكره‌هاي مالي با سافت‌بانك، از تيم‌هاي حقوقي و مالي خارجي استفاده نكرد و گروهي را در داخل شركت براي اين هدف به‌كار گرفت. به‌خاطر شيوع ويروس كرونا، اصول و جزئيات قرارداد در مركز مديريت انويديا در سانتا كلارا كاليفرنيا انجام نشد و هوانگ، در خانه‌ي خود در پالو آلتو، مديريت تيم را برعهده گرفت. او از همان خانه، رويدادهاي مجازي معرفي محصولات جديد را هم برگزار كرد و حتي برخي محصولات را در آشپزخانه‌اش معرفي كرد. رونمايي‌هايي كه باز هم با پوشيدن جليقه‌ي معروف چرمي انجام مي‌شد.

جيمز ونگ، يكي از مديران محصول سابق انويديا است كه اكنون به‌عنوان تحليل‌گر در شركت نيويوركي مديريت دارايي Ark Invest فعاليت مي‌كند. شركت جديد او هم در انويديا سرمايه‌گذاري كرده است. ونگ اعتقاد دارد خريد آرم نشان مي‌دهد كه هوانگ مي‌داند قدم بعدي در پيشرفت شركتش، بدون كمك خارجي ممكن نخواهد شد. همين دليل باعث شد تا انويديا از شركتي كه از فرايندهاي خريد و ادغام بيزار بود، به شركتي با تمايل بالا براي خريدهاي بزرگ تبديل شود.

مرجع متخصصين ايران نماي جلو از كارت گرافيك جي‌فورس RTX 3080 انويديا

آرم كه امروز به‌خاطر طراحي تراشه‌هاي قدرتمند با بازدهي توان بالا شناخته مي‌شود، حكم ابزاري جديد را براي انويديا خواهد داشت تا اينتل را در بازار‌هاي متنوع‌تر صنعت تراشه شكست دهد. به‌عنوان مثال، تصميم اپل براي مهاجرت از پردازنده‌هاي مبتني بر معماري x86 اينتل به آرم، مرحله‌اي مهم در تغيير ساختار صنعت محسوب مي‌شود كه انويديا هم نقشي بزرگ در آن خواهد داشت.

هوانگ اعتقاد دارد انويديا مي‌تواند آرم را به دنياي سخت‌افزار مخصوص پردازش‌هاي هوش مصنوعي وارد كند كه در دستگاه‌هايي همچون موبايل‌هاي هوشمند، ساعت‌ها و گجت‌هاي هوشمند ديگر و خودروهاي خودران استفاده شوند. آرم قبلا در اين حوزه‌ها فعاليت آن‌چنان جدي نداشته است. همچنين انويديا مي‌تواند دستگاه‌هاي مبتني بر آرم را به دنياي پردازنده‌هاي مركزي مورد استفاده در سرورها معرفي كند. با چنين رويكردي، ديتابيس‌هاي بزرگ از پردازنده‌هاي آرم استفاده مي‌كنند و حتي ابركامپيوترها نيز به مشتريان آرم تبديل مي‌شوند. مجموع رخدادها، اينتل را بيش‌ازپيش وارد بحران مي‌كند.

اريك راس، استراتژيست ارشد شركت Cascend Securities در نيويورك مي‌گويد هوانگ دو دهه پيش براي شكست اينتل برنامه‌ريزي مي‌كرده است. او از همان زمان اعتقاد داشت كه پردازنده‌هاي گرافيكي، به نيروهاي اصلي پردازش در نسل بعدي كامپيوترها تبديل مي‌شوند. راس مي‌گويد اكنون و با گذشت زمان قابل‌توجهي، ظاهرا برنامه‌هاي هوانگ به حقيقت پيوسته‌اند.

روند حركتي انويديا در سال‌هاي گذشته، هميشه هم با پيشرفت و بدون چالش همراه نبوده است. آن‌ها پس از فروكش كردن نسبي تب رمزارزها در سال ۲۰۱۸، با كاهش فروش روبه‌رو شدند. همچنين تلاش براي ورود به دنياي مودم موبايل‌هاي هوشمند نيز كه در سال ۲۰۱۱ با خريد يك شركت شروع شده بود، در سال ۲۰۱۵ به شكست كامل و فروش زيرمجموعه‌ي مذكور انجاميد. همچنين آن‌ها به‌خاطر فروش تراشه‌هاي هوش مصنوعي به چيني‌ها نيز ازسوي دولت واشنگتن تحت فشار بوده‌اند.

فروش آرم به انويديا احتمالا به تشديد تنش‌ها بين ايالات متحده و چين در نبرد بر سر سلطه بر دنياي فناوري منجر خواهد شد. هواوي كه در مركز نبرد تجاري بين چين و آمريكا قرار دارد، يكي از مشتريان جدي آرم محسوب مي‌شود. اگر انويديا مالكيت شركت و مجوزهاي آرم را در دست بگيرد، هواوي در تأمين مجوزها با چالش جدي روبه‌رو خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران آرم سافت بانك

انويديا در خريدهاي قبلي هم چالش‌هاي زيادي تجربه كرد. بزرگ‌ترين خريد سازماني آن‌ها، خريد هفت ميليارد دلاري شركت Mellanox Technologies، به‌خاطر چالش‌هاي تنظيم‌گري قانوني در چين با تأخير روبه‌رو شد. اين قرارداد درنهايت در آوريل سال جاري امضا شد.

سياست‌مداران بريتانيايي از زمان مطرح‌شدن فروش آرم به انويديا، نگراني‌هاي متعددي را بيان كرده‌اند كه مهم‌ترين آن‌ها به كاهش اشتغال در كشور مربوط مي‌شود. آرم حدود ۶،۷۰۰ متخصص دارد كه با فروش شركت به انويديا، قطعا تعداد زيادي از آن‌ها با خطر بيكاري روبه‌رو مي‌شوند. ازطرفي آرم و انويديا متعهد شده‌‌اند كه يك مركز تحقيقات هوش مصنوعي را با يك ابركامپيوتر جديد در كمبريج راه‌اندازي كنند كه دردسترس محققان بريتانيايي و ديگر فعالان آكادميك سرتاسر جهان قرار خواهد گرفت.

مخالفت فعالان صنعت تراشه با قرارداد فروش آرم به انويديا، احتمالا بسيار جدي خواهد بود. برخي از مشتريان كنوني آرم، رقباي انويديا هستند و درصورت تأييد شدن قرارداد، حفظ بي‌طرفي آرم را مهم‌ترين چالش احتمالي مي‌دانند. آرم هميشه به‌عنوان سوئيس دنياي تراشه شناخته مي‌شده است و طراحي‌هاي خود را به تمامي فعالان صنعت ارائه مي‌كند. به‌هرحال آرم و انويديا اكنون ادعا مي‌كنند كه بي‌طرفي شركت به‌هيچ‌وجه از بين نخواهد رفت.

جنسن هوانگ كه زماني افزايش تقاضا براي محتواي با گرافيك بالا را پيش‌بيني كرده بود، اكنون آينده‌اي با نياز بيشتر به پردازش حرفه‌اي را مطرح مي‌كند. او مي‌گويد در آينده، همه‌ي مردم در خانه‌هاي خود به فناوري‌هايي براي ارسال و دريافت سريع داده دسترسي خواهند داشت. بايد منتظر آينده باشيم تا شكل‌گيري چنين نيازها و بازارهايي را مشاهده كنيم؛ بازارهايي كه روز‌به‌روز به بزرگترشدن فعالان صنعت تراشه كمك مي‌كنند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات