بيوگرافي لري اليسون، موسس شركت اوراكل

دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 14 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
لري اليسون، كارآفرين، تاجر و نيكوكار آمريكايي، مؤسس شركت اوراكل، دومين شركت بزرگ نرم‌افزاري دنيا بعد از مايكروسافت و هفتمين مرد ثروتمند جهان است.
تبليغات

تولد و كودكي

لارنس جوزف اليسون در تاريخ ۱۷ آگوست ۱۹۴۴، در برانكس نيويورك متولد شد. مادرش فلورانس اسپلمن، يك مهاجر يهودي از اودسا و پدرش خلبان ارشد نيروي هوايي ايالات‌متحده بود كه پيش از تولد لري، خانواده را ترك كرد. فلورانس اسپلمن كه به‌تنهايي توانايي نگهداري كودكش را نداشت، در نه‌ماهگي و پس‌ازاينكه او به بيماري ذات‌الريه مبتلا شد، او را به خواهر و شوهر خواهرش، ليليان اسپلمن اليسون و لوئيس اليسون سپرد و لري تا سن ۴۷ سالگي، هرگز مادر واقعي خود را نديده بود. خانواده‌ي اليسون، با سطح مالي متوسط در ناحيه‌ي يهودي‌نشين شيكاگو زندگي مي‌كردند.

مرجع متخصصين ايران Larry Ellison childhood

 لوئيس اليسون ناپدري لري، متخصص دولتي در بخش املاك و مستغلات بود كه در طول دوران ركود آمريكا، شغل خود را از دست داد و پس‌ازآن به شغل حسابداري رو آورد. شكست‌هاي كاري، لوئيس را به فردي منزوي و افسرده تبديل كرده بود كه نمي‌توانست با فرزندخوانده‌ي خود كنار بيايد. درگيري‌هاي مداوم آن دو، لري اليسون را به فردي مستقل و سخت‌كوش، انعطاف‌ناپذير و مصمم تبديل كرد، خصوصياتي كه هميشه با او ماند و بعدها در برخورد با همكارانش بيشتر بروز پيدا كرد.

گرچه لري در خانواده‌اي يهودي بزرگ شد كه هميشه در مراسم مذهبي شركت مي‌كردند، ولي او شخصاً اعتقاد متعصبانه‌اي به هيچ ايدئولوژي خاصي نداشت و از دوران نوجواني شركت در آيين‌هاي رسمي يهودي را متوقف كرد.

مرجع متخصصين ايران young Larry Ellison

تحصيلات

لري اليسون در دوران مدرسه، پسري ماجراجو بود كه به موضوعات پيچيده‌اي مثل ساخت سفينه‌هاي فضايي و تكنولوژي‌هاي روز علاقه‌مند بود و رؤياي مهندس شدن را در سر مي‌پروراند. روند روزمره‌ي مدرسه او را خسته مي‌كرد و گاهي چنان شخصيت پيچيده و درعين‌حال خلاقي داشت كه نه‌تنها دوستان، بلكه معلمانش را در حيرت فرو مي‌برد. علاقه‌اش به ورزش را هم پنهان نمي‌كرد و در تيم‌هاي واليبال، اسكي و اسكواش عضو بود. لري دوران دبستان خود را در مدرسه‌ي يوجين فيلد شيكاگو و دوران دبيرستان خود را در مدرسه ساوث شور (South Shore) در اوربانا كمپين گذراند و در سال ۱۹۶۲ از دبيرستان فارغ‌التحصيل شد.

لري اليسون در سال ۱۹۶۲ وارد دانشگاه ايلي نويز شد و در همان سال اول، عنوان برترين دانشجوي علوم را از آن خود كرد. ولي در طول سال دوم، نامادري‌اش كه به بيماري سرطان مبتلا بود، فوت كرد و لري پيش از آنكه امتحانات دانشگاه را تمام كند، به شيكاگو برگشت. پس‌ازآن به مدت يك سال شانس خود را در مشاغل نيمه‌وقت مختلفي امتحان كرد و بعد از شك و ترديدهاي فراوان براي ازسرگيري تحصيلاتش، وارد دانشگاه شيكاگو شد. او مي‌خواست در رشته‌ي فيزيك درس بخواند، ولي بعد از يك‌ترم، دانشگاه او را به خاطر عملكرد ضعيفش اخراج كرد.

بااين‌حال دانشگاه فقط براي او اتلاف وقت نبود. در طول همين يك‌ترم او با برنامه‌نويسي كامپيوتري آشنا شد و خيلي سريع در اين زمينه پيشرفت كرد. او به‌طور آزاد براي شركت‌ها برنامه مي‌نوشت و متوجه شد كه اين كار بيشتر از تحصيلات آكادميك او را در زندگي جلو مي‌برد. لري اليسون در سال ۱۹۶۶ و در سن ۲۲ سالگي، به كاليفرنيا نقل‌مكان كرد.

مرجع متخصصين ايران early ages larry ellison

ورود به دنياي حرفه‌اي

لري اليسون پس از اخراج از دانشگاه شيكاگو، حمايت پدرخوانده‌اش را از دست داد. او كه وضع مالي خوبي نداشت، در طول هشت سال شغل‌هاي مختلفي را امتحان كرد كه همگي به مهارت او در برنامه‌نويسي مرتبط بودند. گرچه فعاليت‌هاي آزادكاري برنامه‌نويسي با خلق‌وخوي او سازگار بود، ولي هدف اصلي او اين بود كه به‌قدري درآمد داشته باشد كه بتواند خود را به پدرخوانده‌اش ثابت كند. اولين شغل او در شركت تكنولوژي امدال (Amdahl) بود و در همان مدت كوتاهي كه در اين شركت كار مي‌كرد، يك سامانه بزرگ كامپيوتري منطبق بر آي بي ام (IBM) را براي اين شركت طراحي كرد. پس‌ازآن در اوايل دهه‌ي هفتاد، لري اليسون به شركت الكترونيكي آمتكس (Amtex) رفت كه در آن زمان رقابت شديدي با شركت سوني داشت. در شركت آمتكس او عمده‌ي وقتش را روي يك پروژه پايگاه داده براي CIA گذاشت كه نام اوراكل را براي آن انتخاب كرده بود.

لري ايده‌هاي خود را در آمتكس با سرپرست خود كه باب مينر نام داشت، در ميان مي‌گذاشت. مينر در سال ۱۹۷۷ اين شركت را ترك كرد و با دو همكار قديمي به نام‌هاي بروس اسكات و اد اوتس، شركتي به نام آزمايشگاه‌هاي توسعه‌ي نرم‌افزار (SDL) را با ۸۰۰ دلار سرمايه تأسيس كرد. چند ماه بعد، لري اليسون هم آمتكس را ترك كرد و با سرمايه‌گذاري ۱۲۰۰ دلار، به‌عنوان شريك تجاري به آن‌ها پيوست و از همان ابتدا، مديرعامل اين شركت شد.

 در آن زمان لري اليسون تحت تأثير مقاله‌اي از ادگار اف كاد بانام «مدل ارتباطي داده براي بانك‌هاي داده‌‌ي بزرگ و اشتراكي» قرارگرفته بود. آن‌ها بر همين مبنا يك سيستم مديريت پايگاه داده (DBMS) را طراحي كردند كه پس از اتمام و عرضه‌ي آن، براي تقسيم‌بندي ذخيره‌ي اطلاعات مشتريان، داده‌هاي تجهيزات، يادداشت‌هاي مالي، اطلاعات مربوط به مبادلات، مكاتبات و اسناد قانوني، مورداستفاده‌ي ساير شركت‌ها قرار گرفت.

مرجع متخصصين ايران larry ellison interview

تأسيس اوراكل

اليسون شنيده بود كه شركت IBM هم بر مبناي انديشه متخصصينيات ادگار كاد، سيستم مديريت داده‌ي خود را بانام IBM System R در لابراتوار سن خوزه توسعه مي‌دهد. او تصميم گرفته بود محصولات اوراكل را با اين سيستم سازگار كند؛ ولي شركت IBM از به اشتراك گذاشتن كدهاي خود، امتناع كرد.

در سال ۱۹۷۹، شركت SDL به Relational Software تغيير نام پيدا كرد. در اين زمان آن‌ها با ۸ متخصص (كه ۳ نفر از آن‌ها مؤسسان شركت بودند) سالانه كمتر از يك‌ميليون دلار درآمد داشتند. اليسون و شريكانش پس‌ازاينكه محصول جديد خود را بانام Oracle RDBMS با موفقيت به مرحله‌ي توليد رساندند، شركت خود را رسماً با عنوان شركت نرم‌افزاري اوراكل ثبت كردند. در آن زمان عملكرد نسخه‌ي اوليه‌ي سيستم مديريت داده‌ي اوراكل گام بلندي در دنياي نرم‌افزارها بود: اين نسخه مي‌توانست بهترين سوپرماركت‌ها را از ميان كل فروشگاه‌ها رده‌بندي كند، يا براي فيلتر كردن و مرتب‌سازي بهترين كالاها و خدمات پرفروش مورداستفاده قرار بگيرد. توانايي پردازش گسترده‌ي داده‌ها، خصوصيتي بود كه اوراكل را براي دولت و كسب‌وكارهاي بزرگ جذاب كرده بود. اواسط سال ۱۹۸۲، درآمد اوراكل به ۲.۵ ميليون دلار رسيده بود و آن‌ها ۷۵ مشتري خرد داشتند.

مرجع متخصصين ايران IPO Larry elluson

رشد اوراكل

در سال ۱۹۸۲، اليسون ۲۵ درصد از درآمد خود را در بخش تحقيق و توسعه‌ي اين شركت سرمايه‌گذاري كرد تا نسخه‌ي جديد Oracle RDBMS را به صورت نسخه‌اي تجاري و قابل‌حمل بر اساس كامپايلر زبان برنامه‌نويسي C توسعه دهد. قراردادهاي اوراكل با آژانس‌هاي دولتي، بودجه‌ي كافي را در اختيار آن‌ها قرار داده بود كه بتوانند تيم خود را روي توليد محصولاتي تجاري، قابل‌اعتماد و بهينه متمركز كنند. به‌اين‌ترتيب اوراكل بخشي از بازار را در رقابت با IBM و ساير شركت‌هاي آي تي از آن خودكرده بود.

در سال ۱۹۸۳ ، نسخه‌ي سوم Oracle RDBMS، به‌صورت نسخه‌اي تجاري و قابل‌دسترس عرضه شد كه قابليت نصب بر روي انواع سيستم‌عامل كامپيوترهاي شخصي، ايستگاه‌هاي كاري، پردازنده‌هاي مركزي و ميكرو كامپيوترها را داشت. در اين زمان درآمد شركت به ۵ ميليون دلار در سال رسيده بود. موفقيت چشمگير اوراكل در بازارهاي تكنولوژي ادامه پيدا كرد و در سال ۱۹۸۶، درآمد حاصل از فروش در اين شركت به ۵۵ ميليون دلار رسيد. مشتريان برجسته‌ي اوراكل، سازمان‌هاي دولتي و شركت‌هاي بين‌المللي صنايع خودروسازي، هوافضا، داروسازي و كارخانه‌هاي صنعتي بودند.

مرجع متخصصين ايران oracle

در تاريخ ۱۲ مارس سال ۱۹۸۶، شركت اوراكل سهام خود را بانام ORCL در بازار بورس عرضه كرد. ارزش اوليه‌ي هر سهم ۱۵ دلار بود كه تا پايان روز به ۲۰.۷۵ دلار افزايش يافت و با فروش ۲.۱ ميليون سهم، بهاي شركت تا ۳۱.۵ ميليون دلار بالا رفت.

پس از فروش سهام اوراكل، لري اليسون مراكز بازاريابي خود را در ۳۵ كشور دنيا تأسيس كرد. در مدت كوتاهي، اوراكل SQL را معرفي كرد كه مي‌توانست داده‌هاي ذخيره‌شده در سيستم‌هاي شبكه‌اي را پردازش و بازيابي كند.

در سال‌هاي اخير، اوراكل هم وارد حوزه‌ي پردازش ابري شده است. گرچه شركت‌هاي آمازون، مايكروسافت، IBM و گوگل، بازيگران اصلي اين عرصه هستند، ولي اليسون ادعا كرده است كه در پردازش ابري سيلزفورس (Salesforce) را پشت سر گذاشته است. در سال جاري،اوراكل آخرين پلتفرم رابط متخصصي نرم‌افزاري (api) مخصوص خدمات پردازش ابري خود را به‌عنوان بخشي از سيستم جامع Oracle Cloud به بازار عرضه كرد. اين پلتفرم درزمينه‌ي طراحي، نمونه‌سازي، مستندسازي، آزمايش، و مديريت انتشار رابط‌هاي متخصصي نرم‌افزاري قابليت‌هايي متخصصدي دارد.

مرجع متخصصين ايران لري اليسون

بحران در اوراكل

در سال ۱۹۹۰، اوراكل با اولين بحران جدي خود مواجه شد و سال مالي را با درآمدي منفي به پايان برد. ارزش شركت در بازار بورس ۸۰ درصد كاهش پيدا كرد و به انديشه متخصصين مي‌رسيد شركت در آستانه‌ي ورشكستگي قرارگرفته است. در اين زمان اليسون ناچار شد ده درصد از نيروهاي اين شركت (حدود ۴۰۰ نفر) را تعديل كند. دليل اين بحران استراتژي‌هاي غلط بازاريابي بود كه از مشتريان بالقوه خواسته بود تمامي درخواست سه‌ماهه‌ي خود از اين شركت را يكجا بخرند. اليسون بعدها گفت كه اين بزرگ‌ترين اشتباه تجاري اوراكل بوده است. در پي حل‌وفصل شكايت سهامداران، اليسون مجبور شد ۲۴ ميليون دلار به آن‌ها خسارت بپردازد. بعلاوه او براي اصلاح اين اشكال، متخصصان اصلي شركت را با مديران باسابقه عوض كرد و خود را بيش‌ازپيش روي توسعه‌ي محصولات متمركز كرد.

در آغاز دهه ۱۹۹۰، IBM با محصولات پايگاه داده خود مانند DB2 و SQL / DS ، بخش اعظم بازار را در دست خود گرفته بود و شركت‌هاي رقيب يعني مايكروسافت، اوراكل و ساي بيس (Sybase) و اينفورميكس ( Informix)، شانس خود را براي تخصصي شدن در پايگاه داده‌ي ارتباطي ويندوز، يونيكس در سيستم‌هاي ميان رده امتحان مي‌كردند.

مرجع متخصصين ايران

در سال‌هاي ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳، ساي بيس سريع‌ترين رشد را در ميان اين شركت‌ها داشت و توانست اوراكل را پشت سر بگذارد. در اين زمان مايكروسافت در بزرگ‌ترين فعاليت تجاري سال، تمام حقوق نرم‌افزاري ساي بيس را خريداري كرد و به دنبال آن sql server را به بازار عرضه كرد. يك سال بعد، اين شركت اينفورميكس بود كه ساي بيس را جذب كرد و تبديل به جدي‌ترين رقيب اوراكل شد.  

رقابت بين پايگاه داده‌ي لري اليسون و فيليپ وايت، مديرعامل اينفورميكس تا سال ۱۹۹۷ ادامه داشت. در اين سال فيليپ وايت به علت تخلفات شركتي به زندان رفت و در سال ۲۰۰۱، IBM اينفورميكس را جذب كرد.

در سال ۱۹۹۷، پس از بازگشت استيو جابز به شركت اپل، لري اليسون به عضويت هيئت‌مديره‌ي اپل درآمد. او پنج سال در مقام مديريت اپل باقي ماند و پس‌ازآن از اين موقعيت استعفا داد.

اليسون در سال ۲۰۱۴ از مقام مديرعاملي اوراكل كناره‌گيري كرد و از آن تاريخ تابه‌حال، رياست هيئت‌مديره، مديريت بخش تكنولوژي و مسئوليت بخش رسانه‌اي اين شركت را به عهده دارد.

مرجع متخصصين ايران Larry Ellison

خريد و مالكيت شركت‌هاي ديگر

اولين خريد اوراكل، در اكتبر سال ۱۹۹۴ بود، يعني هنگامي‌كه اين شركت بخش Rdb از DEC را تحت مالكيت خود درآورد.

در سال ۲۰۰۴ اليسون شركت پيپل سافت (PeopleSoft) را به مبلغ ۱۰.۳ ميليارد دلار خريداري كرد. پيپل سافت شركتي بزرگ با ۱۲.۷۵۰ مشتري بود كه سيستم‌هاي مديريت منابع انساني، مديريت زنجيره‌ي تأمين، مديريت ارتباط با مشتري، راه‌حل‌هاي مديريت مالي و نرم‌افزار مديريت عملكرد سازماني را ارائه مي‌داد.

در آوريل سال ۲۰۰۸، اوراكل شركت BEA Systems را به مبلغ ۸.۵ ميليارد دلار خريداري كرد كه شركتي تخصصي در زمينه‌ي محصولات نرم‌افزاري زيرساختي بود. لري اليسون مصمم بود تا اوراكل را به بزرگ‌ترين مجموعه‌ي نرم‌افزاري جهان تبديل كند و در اين راه از هيچ اقدامي فروگذار نمي‌كرد. شركت‌هاي ريتك (Retek)، سيبل سيستمز (Siebel Systems) و هايپرژن سلوشنز (Hypersion Solutions) ديگر شركت‌هايي بودند كه اليسون روي آن‌ها دست گذاشت.

در سال ۲۰۱۰ اوراكل با قراردادي به مبلغ ۷ ميليارد دلار، شركت سان ميكروسيستمز را خريداري كرد و پس‌ازآن با استفاده از ديتا بيس جديد و خدمات داده‌ي مبتني بر تكنولوژي اين شركت، فناوري‌هاي خود را وارد بازار كرد. به‌اين‌ترتيب اوراكل با تأمين نيازهاي ۱۰۰ شركت برتر فورچن، در جايگاه برترين شركت نرم‌افزاري دنيا بعد از مايكروسافت قرار گرفت. در سال ۲۰۱۴، اين شركت ۱۳۰ هزار متخصص در سراسر جهان داشت و درآمد حاصل از فروش آن به ۱۸۵ ميليارد دلار مي‌رسيد. بااين‌حال، IBM و SAP همچنان رقباي اصلي اوراكل هستند.

فعاليت‌هاي ديگر

مرجع متخصصين ايران Larry Ellison

در سال ۲۰۱۲، لري اليسون ۹۸درصد از جزيره‌ي لانايي را كه يكي از هشت جزيره‌ي اصلي هاوايي است، به مبلغ ۳۰۰ ميليون دلار خريد. او مي‌خواهد با توسعه‌ي زيرساخت‌هاي اين جزيره و افزايش توان توليد ميوه و سبزي‌ها آن، اين محصولات را در سراسر اقيانوس آرام به فروش برساند. بعلاوه او پروژه‌هايي در رابطه با انرژي‌هاي تجديد پذير و تبديل آب‌شور به آب آشاميدني را در اين جزيره به مرحله‌ي اجرا درآورده است.

لري اليسون مديريت تيم قايقراني اوراكل را هم به عهده دارد كه در سال ۲۰۱۰ مقام قهرماني آمريكا را به دست آوردند. بعلاوه او يك زمين تنيس و يك خط كامل هواپيمايي را به نام خود ثبت كرده است. يكي ديگر از علايق او خريدوفروش املاك بزرگ و لوكس است و در زمينه‌ي تحقيقات بيولوژيكي هم سرمايه‌گذاري كرده است.

در سال ۲۰۱۰، لري اليسون همراه با ايلان ماسك نقش كوتاهي در فيلم آيرون من ۲ بازي كرد.

مرجع متخصصين ايران

فعاليت‌هاي بشردوستانه

لري اليسون در سال ۱۹۹۲، مبلغ ۵ ميليون دلار به بيمارستان لارنس جي اليسون اهدا كرد. اين بيمارستان كه بازوي آسيب‌ديده‌ي اليسون را جراحي كرده بود با كمك اين پول مركز مراقبت‌هاي ويژه‌ي خود را تأسيس كرد.

در سال ۲۰۰۴، اعلام شد كه لري اليسون يك درصد از ثروت خود را معادل با ۱۵۱ ميليون دلار، به خيريه اهدا كرده است و در سال ۲۰۱۰، او به جمع امضاكنندگان تعهدنامه نيكوكاري پيوست.

در ماه مي سال ۲۰۱۶، اليسون ۲۰۰ ميليون دلار به مركز تحقيقاتي بيماري‌هاي سرطاني دانشگاه كاليفرنياي جنوبي اهدا كرد.

مرجع متخصصين ايران Larry Ellison

زندگي شخصي

لري اليسون تابه‌حال ۴ بار ازدواج كرده كه همه‌ي آن‌ها به طلاق ختم شده‌اند. او در سال ۱۹۶۷ يعني دوران دانشجويي، با آدا كوئين ازدواج كرد، آن‌ها هفت سال باهم زندگي كردند و در سال ۱۹۷۴ از هم جدا شدند. در سال ۱۹۷۷، با نانسي ويلر جنكينز ازدواج كرد كه دانشجوي دانشگاه استنفورد بود و هنگامي‌كه لري اليسون لابراتوارهاي توسعه‌ي نرم‌افزاري را تأسيس مي‌كرد، در كنار او حضور داشت. زندگي مشترك آن‌ها فقط يك سال دوام داشت. در سال ۱۹۸۳، او با باربارا بوث، يكي از متخصصان اداري شركت خود ازدواج كرد. آن‌ها صاحب دو فرزند به نام‌هاي ديويد و مگان شدند. بااين‌حال اين ازدواج هم بعد از سه سال به نقطه‌ي پايان خود رسيد. در سال ۲۰۰۳، لري اليسون با ملاني كرافت، نويسنده ازدواج كرد. استيو جابز شخصاً عكاسي مراسم ازدواج آن‌ها را به عهده گرفت و افراد مشهوري مثل تام لنتوس، نماينده‌ي پارلمان آمريكا هم در اين مراسم حضور داشتند. آن‌ها هفت سال باهم زندگي كردند.

طبق اعلام مجله ي فوربز در سال ۲۰۱۷، لري اليسون با ثروتي معادل ۵۵.۵ ميليارد دلار، پنجمين مرد ثروتمند آمريكا و هفتمين ميلياردر دنيا است.

مرجع متخصصين ايران Larry Ellison

سخنان مشهور

  • من اعتقاددارم مردم بايد رؤياهايشان را دنبال كنند. من كه خودم همين كار را كردم.
  • اغلب دستاوردهاي بزرگ بشر، مستقيماً از موفقيت‌هاي او ناشي نشده‌اند، بلكه نتيجه‌ي درس‌هايي بوده‌اند كه از شكست به‌دست‌آمده‌اند.
  • وقتي دست به ابتكار و نوآوري مي‌زنيد، بايد آماده‌باشيد مردم شما را ديوانه بخوانند. آن‌ها هر چه را كه نفهمند يا تحقير مي‌كنند و يا به باد استهزاء مي‌گيرند.
  • اگر بخواهيد در تجارت سبك و سياقي را در پيش بگيريد كه پيش از شما ديگران در پيش‌گرفته‌اند، بازنده خواهيد بود. تنها راه پيش روي شما اين است كه «متفاوت» باشيد.
  • هنگامي‌كه زندگي‌تان را به روشي كه خودتان دوست داريد اداره مي‌كنيد، ممكن است اطرافيانتان را برنجانيد. بايد به نحوي بتوانيد اين قضيه را مديريت كنيد.
  • زندگي بسيار كوتاه و آدمي بسيار شكننده است. هنگامي‌كه ريزش آب را در فواره‌ها نگاه كنيد، متوجه مي‌شويد كه چقدر سريع همه‌چيز مي‌تواند تغيير كند. مرگ به ما خيلي نزديك‌تر از آن است كه فكرش را مي‌كنيم.
  • آنچه به من انگيزه مي‌داد اشتياق كنترل كردن دنياي اطرافم بود.
  • اگر مي‌خواهيد به چيزي كه دوست داريد برسيد، بايد واقعاً به آن اعتقاد داشته باشيد.
  • مهم‌ترين ويژگي شخصيتي من كه موفقيت‌هايم را به آن مديونم اين است كه دانش متعارف، تخصص‌هاي رايج و قدرت حاكم را زير سؤال مي‌برم.
  • استيو جابز اسطوره‌اي تكرار نشدني است، همان‌طور كه هيچ نقاشي ديگر نمي‌تواند پيكاسو شود.
  • من به پيروزي معتادم. هر چه بيشتر موفق مي‌شوم به آن حريص‌تر مي‌شوم.
  • براي من «بهترين» بودن مهم‌تر از پول درآوردن است. از يك نقطه شما بايد به امتيازاتتان توجه كنيد. من ديگر به پول بيشتري نياز ندارم، اما مي‌خواهم مرد شماره يك دنيا باشم.
  • تبليغات
    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات