بيوگرافي وارن بافت، الگوي ثروت آفريني مدرن

دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 11 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
وارن بافت، يكي از مشهورترين چهره‌هاي دنياي سرمايه‌گذاري و سومين فرد ثروتمند در جهان است. سبك سرمايه‌گذاري او، الگوي بسياري از فعالان اقتصادي جهان است.
تبليغات

وارن بافت، سرمايه‌گذار آمريكايي، فعال حقوق بشر، رئيس هيئت مديره و مديرعامل شركت بركشاير هاتاوي است. بافت هميشه به‌عنوان يكي از موفق‌ترين سرمايه‌گذاران جهان شناخته مي‌شود. طبق آخرين آمار، ثروت بافت در بهمن‌ ۱۳۹۶ (فوريه‌ي ۲۰۱۸) حدود ۸۷.۵ ميليارد دلار گزارش شده است كه او را در رتبه‌ي سوم ثروتمندترين افراد جهان قرار مي‌دهد.

وارن بافت از سنين كودكي و نوجواني علاقه‌ي خود را به سرمايه‌گذاري و فعاليت در بازارهاي اقتصادي نشان داد. او تحصيلات دانشگاهي خود را نيز در اين رشته‌ها ادامه داد و پس از تعدادي سرمايه‌گذاري به‌صورت همكاري، شركت بركشاير هاتاوي كه آن زمان يك كارخانه‌ي نساجي بود، خريداري كرد. او بعدا از همين نام استفاده كرده و هولدينگ بيمه و سرمايه‌گذاري بركشاير هاتاوي را تشكيل داد.

بافت از سال ۱۹۷۰ رئيس هيئت مديره و بزرگ‌ترين سهام‌دار بركشاير است. او در اوماها، زادگاهش با القابي همچون «جادوگر»، «پيشگو» و «داناي كل» شناخته مي‌شود. او به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين ثروتمندان فعال حقوق بشر نيز شناخته مي‌شود. بافت با عضويت در بنياد خيريه‌ي بيل و مليندا گيتس اعلام كرده است كه ۹۹ درصد از ثروت خود را به فعاليت‌هاي خيرخواهانه اختصاص خواهد داد.

بافت به‌عنوان يكي از تأثيرگذاران دنياي سرمايه، در سياست هم فعاليت‌هايي داشته است. او در آخرين انتخابات رياست جمهوري آمريكا از هيلاري كلينتون (نامزد حزب دموكرات) حمايت كرد و تاكنون يكي از منتقدان اصلي دونالد ترامپ بوده است.

تولد و تحصيل

وارن ادوارد بافت متولد هشتم شهريور ۱۳۰۹ شمسي (۳۰ آگوست ۱۹۳۰) در شهر اوماهاي نبراسكا است. او دومين فرزنديك خانواده پنج‌نفره بود. پدرش هاوارد بافت، نماينده‌ي كنگره‌ي ايالات متحده‌ي آمريكا بود. وارن، تحصيلات خود را در مدرسه‌ي ابتدايي رزهيل شروع كرد. در سال ۱۳۲۱ شمسي (۱۹۴۲ ميلادي)، پدرش براي نمايندگي كنگره‌ي آمريكا انتخاب شد و خانواده‌اش را به واشنگتن برد. وارن پس از اتمام تحصيلات ابتدايي وارد دبيرستان آليس ديل جونيور شد و سپس در سال ۱۳۲۶ (۱۹۴۷ ميلادي) از دبيرستان وودرو ويلسون فارغ‌التحصيل شد.

مرجع متخصصين ايران وارن بافت

بافت در همان سال‌هاي دبيرستان فعاليت‌ ابتدايي در بازار سرمايه را شروع كرده بود. او قصد داشت به دانشگاه نرود و مستقيما وارد بازار كار شود كه با مخالفت پدرش روبرو شد. علاقه‌ي وارن به سرمايه‌گذاري، از مطالعه‌ي يك جزوه رايگان شروع شد. جزوه رايگان «هزار راه براي كسب درآمد هزار دلاري»، براي او به دريچه‌اي به سوي دنياي سرمايه‌گذاري تبديل شد.

مطالعه‌ي يك جزوه رايگان در مورد افزايش درآمد، وارن جوان را به سرمايه‌گذاري علاقه‌مند كرد

اولين فعاليت‌هاي كارآفرينانه و سرمايه‌گذاري بافت در نوع خود جالب است. او از فروش آدامس تا بطري‌هاي كوكاكولا و مجله‌هاي هفتگي را به‌عنوان شغل‌ پاره‌وقت امتحان كرده است. علاوه بر اين، او دركنار تحصيل در فروشگاه پدربزرگش به فروشندگي مي‌پرداخت و تمبر و توپ گلف نيز مي‌فروخت. اولين فعاليت جدي او در كسب و كار، خريد يك دستگاه بازي پين‌بال به همراه دوستش در سال ۱۳۲۴ (۱۹۴۵) بود. اين دو، دستگاه خود را در يك آرايشگاه محلي نصب كردند و پس از مدتي، سه آرايشگاه ديگر در اوماها نيز به مشتريان اين دانش‌آموزان دبيرستاني اضافه شدند. در نهايت، يك سال بعد اين كسب و كار به ارزش ۱۲۰۰ دلار به يك بازنشسته‌ي جنگ فروخته شد.

بافت در سال ۱۳۲۶ (۱۹۴۷ ميلادي) بر خلاف ميل باطني و به خاطر فشارهاي پدر، وارد مدرسه‌ي بازرگاني وارتون در دانشگاه پنسيلوانيا شد. در دو سال تحصيل در اين مدرسه، وارن عضو انجمن برادري آلفا سيگما في، (از انجمن‌هاي برادري بسيار باسابقه‌ي دانشگاه‌هاي آمريكا) شده بود. پس از دو سال تحصيل، او به دانشگاه نبراسكا رفت و سرانجام در ۱۹ سالگي مدرك متخصص كارشناسي در رشته‌ي مديريت كسب و كار را از اين دانشگاه دريافت كرد.

مرجع متخصصين ايران وارن بافت

اين دانشجوي خوش‌فكر مديريت براي ادامه‌ي تحصيل ابتدا مدرسه‌ي كسب و كار هاروارد را انتخاب كرد؛ اما اين دانشگاه او را نپذيرفت. پس از اين تلاش، وارن جوان متوجه شد كه بنجامين گراهام، استاد مشهور اقتصاد در مدرسه‌ي مديريت دانشگاه كلمبيا تدريس مي‌كند. به همين دليل انتخاب بعدي او براي ادامه‌ي تحصيل اين دانشگاه بود. وارن بافت در سال ۱۳۳۰ (۱۹۵۱ ميلادي)، مدرك متخصص كارشناسي ارشد خود را در رشته‌ي اقتصاد از دانشگاه كلمبيا دريافت كرد. نكته‌ي جالب اينكه بافت يكي از معدود دانشجوياني بود كه از بن گراهام، نمره‌ي ممتاز دريافت كرده بود. بافت در مورد دوران تحصيلش در اين دانشگاه مي‌گويد:

بناي اصلي سرمايه‌گذاري و فعاليت در بورس بر پايه‌ي اين حقيقت بنا شده است كه به سهام به ديد كسب و كار نگاه كنيد، از نوسانات بازار به نفع خود استفاده كنيد و به دنبال حاشيه‌ي امني براي خريد و فروش باشيد. اينها مباني دروسي هستند كه بنجامين گراهام به ما يادگيري داد و قطعا تا صدها سال آينده به‌عنوان مفاهيم طلايي بازار سرمايه قابل اتكا هستند.

شروع فعاليت كاري

پدر وارن و استادش، گراهام، به او اصرار مي‌كردند كه كار در وال استريت را از ذهنش بيرون كند. وارن كه علاقه‌ي زيادي به اين سبك كاري داشت، به گراهام پيشنهاد كرد كه به‌صورت رايگان براي شركتش كار كند؛ اما او نپذيرفت. وارن كه از اين پاسخ سرخورده شده بود، به زادگاهش بازگشت و در مؤسسه‌ي كارگزاري پدرش مشغول به كار شد. در همين دوران، او در كلاس هاي ديل كارنگي شركت كرد تا آموزه‌هاي او در مورد پيشرفت شخصي را بيش از پيش به معلومات خود اضافه كند. پس از مدتي وارن جوان دوره‌‌ي شبانه‌‌اي با نام «اصول سرمايه‌گذاري» در دانشگاه نبراسكا-اوكاها برگزار كرد. سن دانشجويان بافت در اين دوره دو برابر سن او بود. علاوه بر موارد گفته‌شده، وارن سرمايه‌گذاري‌هاي متنوعيدر اين دوران انجام داد كه موفقيت آنچناني نداشت.

مرجع متخصصين ايران وارن بافت

در سال ۱۳۳۳ (۱۹۵۴ ميلادي)، گراهام تغيير عقيده داد و پس از دريافت ايده‌هاي سرمايه‌گذاري متنوع از بافت، به او پيشنهاد كار داد. وارن نيز به‌سرعت اين پيشنهاد را قبول كرد و به نيويورك رفت. حقوق او در سال اول برابر با ۱۲ هزار دلار بود كه معادل امروزي آن در حدود ۱۰۹ هزار دلار است. گراهام براي وارن بافت مانند يك مربي بود كه پايه و اساس سرمايه‌گذاري را به‌روشني به او يادگيري مي‌داد. اين استاد اقتصاد دو سال پس از جذب بافت، در ۶۱ سالگي تصميم گرفت بازنشسته شود و شركتش را تعطيل كند.

استاد بافت در ابتدا حاضر نشد او را حتي بدون پرداخت حقوق استخدام كند

با تعطيلي كسب و كار گراهام، وارن بافت با كوله باري از تجربه و همراهي مالي شخصي و همچنين كمك‌هاي دوستان و آشنايان، شركت خودش را با نام Buffet Partnership تأسيس كرد. اين شركت سرمايه‌گذاري تا سال ۱۳۳۹ (۱۹۶۰ ميلادي) تعداد شركاي خود را به هفت عدد رساند. سياست خريد سهام در اين شركت، بر پايه‌ي يادگيري‌هاي گراهام و با خريد سهام شركت‌هايي كه ارزشي كمتر از ارزش واقعي داشتند اجرا مي‌شد. بافت در اجراي اين سياست موفق بود و علاوه بر آن از سياست آربيتراژ نيز براي خريد و فروش سهام استفاده مي‌كرد. شركت سرمايه‌گذاري نوپاي بافت از ابتداي تأسيس تا سال ۱۳۴۰ (۱۹۶۱ ميلادي) توانست سود ۲۵۱ درصدي كسب كند و اين رقم تا پنج سال بعدي به ۱۱۵۶ درصد رسيد و بافت را در ۳۲ سالگي ميليونر كرد.

بركشاير هاتاوي

سرمايه‌گذار مشهور آمريكايي كه در سال‌هاي جواني با به‌كارگيري آموزه‌هاي استاد خود توانسته بود به شهرتي نسبي دست پيدا كند، تصميم گرفت كسب و كار كارگزاري و جذب سرمايه‌ را تعطيل كند و مسير سرمايه‌گذاري خود را تغيير دهد. او ابتدا سهام عمده‌ي شركت نساجي بركشاير را خريداري كرد و با تغيير مدير آن، همكارش كن چيس را به سمت مديريت منصوب كرد. در سال ۱۳۴۵ (۱۹۶۶ ميلادي) وارن بافت تصميم گرفت دريافت سرمايه و فروش سهام شركت را به‌طور كامل قطع كند.

مرجع متخصصين ايران بركشاير

بافت در خاطرات خود عنوان مي‌كند كه بدترين تصميم زندگي‌اش، ورود به بازار نساجي بوده است. او پس از مدتي زمينه‌ي كاري بركشاير را به‌طور كامل تغيير داد و وارد بازارهاي مالي بيمه شد. از خريدهاي مهم اين شركت در سال‌هاي پيش رو، سهام شركت واشنگتن پست بود. خريد بزرگ بعدي، سهام رسانه‌ي ABC بود كه در سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۹ ميلادي) انجام شد. كوكاكولا، هدف بعدي شركت رو‌به‌رشد بركشاير و مدير آن، وارن بافت بود. بركشاير هاتاوي در سال ۱۳۶۶ (۱۹۸۸ ميلادي)، حدود ۷ درصد از سهام كوكاكولا را به مبلغ ۱.۰۲ ميليارد دلار خريداري كرد. فروش سهام‌هايي كه پيش از اين خريداري شده بود، بافت را در ۵۶ سالگي وارد باشگاه ميلياردرها كرد.

كوكاكولا و آي‌بي‌ام از بزرگ‌ترين و مشهورترين سرمايه‌گذاري‌هاي بافت هستند

ورود وارن بافت و شركت تحت مديريتش به معاملات آتي بازار بورس، در سال ۱۳۸۰ (۲۰۰۲ ميلادي) و با تزريق سرمايه‌ي ۱۱ ميليارد دلاري آغاز شد. سود كسب‌شده از اين معاملات تا چهار سال بعدي نزديك به دو ميليارد دلار گزارش شد. در همين زمان بود كه بافت اعلام كرد قصد دارد ۸۵ درصد از سهام خود در بركشاير را به مؤسسات خيريه كمك كند. در صدر اين مؤسسات، بنياد بيل و مليندا گيتس قرار داشت.

وارن بافت در سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۷ ميلادي) اعلام كرد كه قصد دارد جايگزيني جوان براي خود برگزيند تا كسب و كار سرمايه‌گذاري‌اش را مديريت كند. او براي اين تصميم، لو سيمپسون را انتخاب كرد. البته سيمپسون آنچنان جوان نيست و تنها ۶ سال جوان‌تر از بافت است.

بحران مالي ۲۰۰۸-۲۰۰۷

بحران مالي مشهور جهان درسال ۲۰۰۷، شركت بركشاير را نيز تحت تأثير قرار داد. آن‌ها در سه‌ماهه‌ي سوم سال ۲۰۰۸ با افت درآمد ۷۷ درصدي مواجه شدند. البته در همين سال بود كه وارن بافت به رتبه‌ي اول ثروتمندترين افراد جهان رسيد. يك سال بعد، بيل گيتس جايگاه خود را از بافت پس گرفت. اين سال‌ها در مجموع براي تمامي سرمايه‌داران جهان، سياه و تاريك بودند. بافت نيز از اين قاعده مستثنا نبود و در ۱۲ ماه، سرمايه‌اي حدود ۲۵ ميليارد دلار را از دست داد.

مرجع متخصصين ايران وارن بافت

خريد سهام IBM

وارن بافت در سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱ ميلادي) اعلام كرد كه قصد دارد سهام شركت كامپيوتري مشهور آي‌بي‌ام را خريداري كند. در نوامير اين سال بود كه اعلام شد بافت در طول هشت ماه حدود ۶۴ ميليون سهم از اين شركت را با ارزش حدودي ۱۱ ميليارد دلار خريداري كرده است. اين خريد، سهام او را در اين شركت باسابقه به ۵.۵ درصد رساند.

نكته‌ي جالب در اين خريد سهام اين بود كه بافت پيش از اين اعلام كرده بود قصد ندارد وارد دنياي فناوري شود. او اعلام كرده بود كه چون سوادي در اين زمينه ندارد، به اين صنعت وارد نخواهد شد. به همين دليل خريد اين مقدار از سهام يكي از پيشگامان دنياي كامپيوتر، اكثر متخصص كارشناسان و فعالان دنياي سرمايه را به تعجب واداشت.

متخصص كارشناسان بر اين باورند كه بحران مالي تا سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۳ ميلادي) ادامه داشت. نكته‌ي مهم اين است كه بافت پس از اين دوران سياه توانست شركتش را به استانداردهاي پيش از اين بحران برساند؛ در سه‌ماهه‌ي دوم سال ۲۰۱۴، درآمد خالص شركت او به ۶.۴ ميليارد دلار رسيد و در اين زمينه ركوردشكني كرد.

مرجع متخصصين ايران وارن بافت

زندگي شخصي

وارن بافت به خاطر يك عشق دوران نوجواني، يك ساز يوكلِيلي خريداري كرد. او به خاطر اين عشق، علاقه‌ي شديدي به موسيقي پيدا كرد و هنوز هم برخي اوقات اين ساز را مي‌نوازد.

وارن بافت در سال ۱۹۵۲ ميلادي با سوزان تامپسون ازدواج كرد. آن‌ها سه فرزند به نام‌هاي سوزي، هاوارد و پيتر دارند. اين زوج از سال ۱۹۷۷ متاركه كردند و البته از لحاظ قانوني تا سال ۲۰۰۴ كه سوزان فوت كرد، زن و شوهر بودند. وارن بافت در سال ۲۰۰۶ و در سن ۷۶ سالگي با آستريد منكس به‌صورت رسمي ازدواج كرد. 

يكي از اتفاقات جالب زندگي وارن بافت، طرد نوه‌ي ناتني‌اش است. نيكول، دختري بود كه توسط پسر وارن يعني پيتر به فرزندي پذيرفته شده بود. او در سال ۲۰۰۶ در مستندي بر مبناي ناعدالتي اقتصادي در آمريكا بازي كرد. فعالان رسانه‌اي معتقدند وارن به همين دليل او را طرد كرده و گفته است كه هيچ‌كس در خانواده، نيكول را عضوي از خاندان بافت نمي‌داند.

گفته مي‌شود وارن بافت تلفن همراه و كامپيوتر ندارد

وارن بافت هنوز در خانه‌اي زندگي مي‌كند كه در دهه‌ي ۱۹۶۰ ميلادي در اوماها خريداري كرد. اين سرمايه‌گذار مشهور به صرفه‌جويي مشهور است؛ اما در سال ۱۹۸۹ ميلادي يك جت شخصي را به مبلغ ۶.۷ ميليون دلار خريداري كرد. اين اقدام او برخلاف عقايد انتقادي‌اش مبني بر خرج‌هاي بيهوده بود.

يكي از شايعات در مورد اين ميلياردر آمريكايي، اين است كه او تلفن همراه ندارد و از كامپيوتر هم استفاده نمي‌كند. او يك اتومبيل كاديلاك DTS دارد. گفته مي‌شود وارن بافت در عمرش تنها يك رايانامه ارسال كرده است. او عادت به خواندن روزنامه دارد و روز خود را با خواندن روزنامه‌ي اوماها ورلد هرالد شروع مي‌كند كه از سال ۲۰۱۱ در مالكيت شركت خودش قرار دارد.

وارن بافت در سال ۲۰۱۲ به سرطان مرحله‌ي يك پروستات مبتلا شد و با گذراندن دوره‌ي ۴۴ روزه شيمي‌درماني آن را درمان كرد. ميلياردر آمريكايي در حال حاضر ثروتي در حدود ۸۷.۵ ميليارد دلار دارد.

مرجع متخصصين ايران وارن بافت

نقل قول‌هاي مشهور از وارن بافت

  • هيچ‌گاه نمي‌توان با يك انسان بد، معامله‌ي خوب انجام داد.
  • سعي كنيد با افرادي برتر از خود معاشرت كنيد. معاشرت با آن‌ها باعث مي‌شود در مسيري بهتر پيشرفت كنيد.
  • مهم نيست چقدر مهارت يا دارايي داريد، برخي كارها نياز به زمان دارند.
  • ساختن اعتبار سال‌هاي طول مي‌كشد و خراب كردن آن چند دقيقه زمان مي‌خواهد.
  • براي رسيدن به نتايج خارق‌العاده، الزامي به انجام كارهاي خارق‌العاده نيست.
  • سعي كنيد بر خلاف جريان حركت كنيد. وقتي همه از ريسك مي‌ترسند، ريسك كنيد.
  • من موفقيت را با افرادي كه دوستم دارند اندازه‌گيري مي‌كنم.
  • من هميشه مي‌دانستم كه ثروتمند خواهم شد.
  • اگر در ميان جمعيت يك درصدي خوش‌شانس جهان هستيد، وظيفه داريد كه به فكر ۹۹ درصد ديگر هم باشيد.
  • تبليغات
    در حال مطالعه ليست مطالعاتي هستي
    0
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات