بيوگرافي مايكل دل، موسس شركت كامپيوتري دل

دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مايكل دل، موسس شركت كامپيوتري دل و يكي از ثروتمندان دنياي فناوري است. او به‌عنوان سرمايه‌گذار و فعال حقوق بشر نيز شناخته مي‌شود.
تبليغات

مايكل دل، يك تاجر، سرمايه‌گذار و فعال حقوق بشر آمريكايي است كه عمده‌ي شهرت خود را از تأسيس و مديريت شركت كامپيوتري دل كسب كرده است. مايكل دل طبق آخرين آمار منتشرشده از مؤسسه‌ي فوربز در مارس ۲۰۱۸، با ثروتي حدود ۲۴.۵ ميليارد دلار، در رتبه‌ي ۳۸ ثروتمندترين افراد جهان قرار گرفته است.

مقاله‌هاي مرتبط:

    مايكل دل يكي از كارآفرينان دهه‌هاي ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ميلادي بود كه مانند استيو جابز و ديگران، توانست استارتاپي در حوزه‌ي فناوري را تأسيس كند و به بلوغ برساند. البته او بر خلاف جابز هيچ‌گاه مديريت شركت خودش را رها نكرد و با قدرت به كار خود ادامه داد. او لقب پايدارترين مديرعامل دنياي كامپيوتر را يدك مي‌كشد كه بيشترين سال‌هاي مديريت را در شركت خودش داشته است. دل يكي از ولخرج‌ترين ميلياردرهاي دنياي فناوري است. خانه‌ها و ويلاهاي شخصي، هواپيماهاي تفريحي و ديگر دارايي‌هاي گران‌ارزش، او را به ثروتمندي خاص در دنياي فناوري تبديل كرده است.

    تولد و تحصيل

    مايكل ساول دل متولد ۲۳ فوريه‌ي سال ۱۹۶۵ در هيوستون ايالت تگزاس آمريكا است. مادر او، لورين شارلوت، يك فعال بازار سهام و پدرش، الكساندر دل، دندانپزشك اورتودنسي بود. دل دوران تحصيل ابتدايي را در مدرسه‌ي هراد هيوستون گذراند. دل از همان سنين كودكي به‌صورت پاره‌وقت به فعاليت جزئي در خريد و فروش سهام مشغول بود. او علاقه‌ي زيادي به دنياي كامپيوتر از خود نشان مي‌داد و در هفت سالگي با خريد يك ماشين‌حساب، مسير زندگي خود را يه سمت فناوري‌هاي ديجيتال مشخص كرد.

    مرجع متخصصين ايران مايكل دل

    دل از سن ۱۲ سالگي به كار مشغول شد و پس از مدتي ظرفشويي، به‌سرعت پيشرفت كرد و مديريت بخشي از نيروي سادهان را بر عهده گرفت. او در ۱۵ سالگي اولين كامپيوتر خود را كه يك Apple II بود خريداري كرد و با دمونتاژ كردن آن، اجزاي مختلفش را مطالعه كرد. دل براي تحصيل در مقطع دبيرستان وارد مدرسه‌ي مموريال در هيوستون شد.

    مايكل دل به اصرار خانواده به دانشكده‌ي پزشكي رفت

    يكي از شغل‌هاي پردرآمدي كه دل در دوران نوجواني داشت، فروش حق اشتراك مجله‌ي هيوستون پست بود. او با مطالعه‌ي جمعيتي افراد علاقه‌مند به خريد اشتراك و به كمك دوستان و همكلاسي‌هايش، توانست درآمد مناسبي از اين كار كسب كند. درآمد او در سال اول حدود ۱۸ هزار دلار  و بيشتر از درآمد برخي معلمانش بود.

    مايكل به اصرار والدينش در سال ۱۹۸۳ وارد دانشكده‌ي پزشكي شد؛ اما علاقه‌ي او به دنياي كامپيوتر هيچ‌گاه ذهنش را رها نمي‌كرد. او در خلال تحصيل در دانشگاه تگزاس، شغلي پاره‌وقت در زمينه‌ي كامپيوتر راه‌اندازي كرد. مايكل كامپيوترهاي شخصي را ارتقاء مي‌داد يا تعمير مي‌كرد. درآمد او در ماه اول كار به ۱۸۰ هزار دلار رسيد.

    مرجع متخصصين ايران مايكل دل

    فعاليت كاري

    مايكل دل پس از مدتي فعاليت در بازار قطعات كامپيوتر متوجه شد كه درآمد فروش مستقيم قطعات، بسيار بيشتر از خرده‌فروشي و مونتاژ كامپيوترهاي شخصي است. او پس از كسب درآمد كافي، دانشگاه را رها كرد و تمركز اصلي خود را روي كسب و كار فروش كامپيوتر گذاشت. البته مايكل در سال ۱۹۹۹ به دانشگاهش بازگشت و براي ثبت تصاوير يادگاري دانشجويان در مراسمي در دانشگاه تگزاس شركت كرد.

    مايكل در سال ۱۹۸۴، شركت PC's Limited ثبت كرد. رشد كسب و كار او به حدي بود كه در سال اول شروع به كار، درآمدش به بيش از ۶ ميليون دلار رسيد. سه سال بعد، نام شركت به Dell Computer Corp تغيير كرد. در سال‌هاي ابتدايي، شركت دل متخصصان كمي داشت كه وظايف مختلفي مانند فروش، ساخت و تعمير قطعات و آماده كردن سفارشات را انجام مي‌دادند.

    رشد شركتي كه مايكل دل بنا كرده بود به حدي رسيد كه او در ۲۷ سالگي به‌عنوان مديرعامل در ليست ۵۰۰ شركت برتر وبسايت فورچن قرار گرفت. يكي از نقاط عطف تاريخ دل و شركت تحت مديريتش، تصميم به فروش محصولات از طريق اينترنت بود. آن‌ها وبسايت Dell را به‌صورت رسمي براي فروش محصولات معرفي كردند و سرورهاي اختصاصي خود را نيز راه‌اندازي كردند. گزارش‌ها از همان سال‌هاي ابتدايي، آمار فروش حدود يك ميليون دلار در روز را براي شركت عنوان مي‌كردند.

    مرجع متخصصين ايران مايكل دل

    مايكل دل چند سال پس از جايگيري در ميان ثروتمندان جهان، تصميم گرفت شركتي براي مديريت درآمدها و سرمايه‌گذاري‌هاي خانوادگي‌ تأسيس كند. او در سال ۱۹۹۸ شركت MSD Capital را براي اين منظور ثبت كرد. فعاليت‌هاي اين شركت شامل مديريت تمامي سرمايه‌گذاري‌ها و املاك و مستغلات خانواده‌ي دل است. اين شركت حدود ۸۰ متخصص و در شهرهاي نيويورك، سانتا مانيكا و لندن شعبه دارد. از مواردي كه MSD در آن‌ها سرمايه‌گذاري كرده است مي‌توان به شركت‌هاي IHOP، Applebee's، Domino و همچنين تجارت مشاوره‌ي املاك در ميكزيك، هاوايي و كاليفرنيا اشاره كرد.

    رشد سريع دل اين شركت را در سال‌هاي ابتدايي وارد ليست فورچن ۵۰۰ كرد

    مايكل دل يك بار سمت مديريت عامل شركتش را رها كرد. او در سال ۲۰۰۴ اين عنوان را به كوين روليز داد و خودش به‌عنوان رئيس هيئت مديره به كار ادامه داد. البته در سال ۲۰۰۷، بار ديگر هيئت مديره از او درخواست كردند كه به شغلش بازگردد.

    دل در سال ۲۰۱۳ تصميم گرفت كه مالكيت اكثر سهام شركتش را تصاحب كند و بار ديگر شركت را به‌صورت خصوصي اداره كند. او در اين سال به كمك شركت مديريت سرمايه‌ي سيلور ليك پارتنرز، مايكروسافت و كنسرسيومي از شركت‌هاي وام‌دهي، توانست ۷۵ درصد از سهام شركت را به مالكيت خود درآورد. البته اين انتقال با چالش‌هاي متعددي همراه بود؛ اما در نهايت شركت دل بار ديگر به‌صورت خصوصي درآمد. اين انتقال هزينه‌اي در حدود ۲۵ ميليارد دلار داشت.

    مرجع متخصصين ايران مايكل دل

    چالش‌ها

    زندگي براي مايكل دل هميشه بر وفق مراد نبوده است. تمامي شركت‌هاي بزرگ مانند دل در طول تاريخ خود با چالش‌هاي متنوعي روبرو بوده‌اند. يكي از چالش‌هاي بزرگ، اشكالات ساخت كامپيوترها بود كه شركت را مجبور به پرداخت ۳۰۰ ميليون دلار هزينه‌ي تعميرات كرد. اين اتفاق، جايگاه دل را در صدر شركت‌هاي فناوري با اشكال مواجه كرد. نكته‌ي مهم در اين اتفاق آن بود كه پس از مدتي مشخص شد متخصصان از ايرادات محصولات مطلع بوده‌اند.

    در جولاي ۲۰۱۰، تقلب‌هاي حسابداري در شركت دل فاش شدند. مايكل دل پس از اين اتفاق تعهد داد كه هزينه‌اي معادل ۱۰۰ ميليون دلار براي حل اين معضلات بپردازد. تقلب حسابداري به اين صورت بود كه شركت، تخفيف‌هاي گرفته‌شده از تأمين‌كننده‌ي پردازنده‌هايش يعني اينتل را در گزارش‌هاي خود اعلام نكرده بود. اينتل اين تخفيف‌ها را به دل مي‌داد تا در كامپيوترها و سرورهايش از پردازنده‌هاي AMD استفاده نكند.

    زندگي شخصي

    مايكل دل در سال ۱۹۸۹ با سوزان ليبرمن ازدواج كرد. ليبرمن يك طراح لباس اهل دالاس بود. آن‌ها داراي چهار فرزند هستند. مايكل دل يكي از خجالتي‌ترين كارآفرينان و ميلياردرهاي دنيا است. او در مورد حفاظت از خانواده‌اش سختگيري زيادي دارد. گفته شده هزينه‌ي سالانه‌ي اقدامات امنيتي او براي خانواده، ۲.۷ ميليون دلار است. البته با وجود نگراني از امنيت خانواده، او هيچ مانعي براي حضور فرزندانش در شبكه‌هاي اجتماعي ايجاد نكرده است. 

    مرجع متخصصين ايران مايكل دل

    منزل شخصي خانواده‌ي دل مساحتي حدود ۳۰۰۰ متر مربع دارد و در حومه‌ي شهر آستين واقع است. اين خانه به دليل طراحي خاص و سيستم‌هاي امنيتي پيشرفته، لقب قلعه را يدك مي‌كشد. منزل شخصي مايكل دل داراي هشت اتاق خواب، يك زمين تنيس، استخرهاي سرپوشيده و روباز است و چشم‌اندازي زيبا رو به درياچه‌ي شهر آستين دارد. اين خانه هنوز هم يكي از گران‌ارزش‌ترين خانه‌هاي ايالت تگزاس است.

    مايكل دل خانه‌اي ديگر به مساحت ۵۰۰ متر مربع در ارتفاعات بورلي هيلز دارد. خانه‌ها و ويلاهايي در جزاير كارائيب و هاوايي نيز در ليست املاك اين ميلياردر آمريكايي قرار دارد. مايكل دل به جمع‌آوري اتومبيل‌هاي لوكس علاقه‌مند است. او كلكسيوني كوچك از خودروهاي قديمي و مدرن پورشه به همراه يك خودروي هامر دارد. دل علاوه بر هواپيماي شخصي، تمايلي به خريد هواپيماهاي بوئينگ نيز نشان داده است و البته مشخص نيست كه اين خريد براي سرمايه‌گذاري يا استفاده‌ي شخصي بوده است.

    مايكل دل يكي از خجالتي‌ترين و البته پرخرج‌ترين ثروتمندان آمريكا است

    مايكل به همراه همسرش يك مؤسسه‌‌ي خيريه در سال ۱۹۹۹ راه‌اندازي كرد كه براي كمك به كودكان فقير ايالات متحده‌ي آمريكا و تمام نقاط جهان فعاليت مي‌كند. اين مؤسسه در سال ۲۰۰۶ رقمي در حدود ۵۰ ميليون دلار براي تحقيقات سلامت در دانشگاه تگزاس هزينه كرده است. هزينه‌ي بزرگ بعدي مربوط به سال ۲۰۱۳ بود و رقمي حدود ۱.۲۳ ميليارد دلار براي اقدامات عام‌المنفعه در آمريكا، هند و شمال آفريقا را شامل مي‌شد. دل در انجمن اقتصاد جهاني، شوراي كسب و كار آمريكا و مدرسه‌ي كسب و كار هند نيز در هيئت مديره عضويت دارد.

    مرجع متخصصين ايران مايكل دل

    مايكل دل تاكنون افتخارات متعددي از جمله برترين كارآفرين سال از انديشه متخصصينات وبسايت Inc، برترين مدير عامل آمريكايي از انديشه متخصصينات مجله‌ي Worth و همچنين مديرعامل برتر سال از انديشه متخصصينات رسانه‌هاي Financial World، Industry Wekk، و Chief Executive اشاره كرد. او در سال ۲۰۱۳ جايزه‌ي Bower مؤسسه‌ي فرانكلين را در بخش رهبري كسب و كار دريافت كرد. دل در سال ۱۹۹۹ جزوه رايگاني با عنوان Direct From Dell منتشر كرد و در آن، داستان‌هاي پيشرفت شركتش را گفت.

    مييلياردر آمريكايي در سال ۲۰۰۲ يك دكتراي افتخاري در رشته‌ي علوم اقتصادي از دانشگاه ليمريك ايرلند دريافت كرد. اين مدرك به خاطر سرمايه‌گذاري‌ها و همراهي‌هاي او از فعاليت‌هاي علمي در ايرلند به دل اهدا شد.

    تبليغات
    در حال مطالعه ليست مطالعاتي هستي
    0
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات