۱۰ راه براي ترك عادات بد

جمعه ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ترك عادات بد باعث افزايش وقت و انرژي و در نتيجه رسيدن به موفقيت مي‌شود. همچنين اين كار تقويت جنبه‌هاي مثبت اخلاقي و پيشرفت شما را در پي خواهد  داشت.
تبليغات

ترك كردن عادات بد مانند ورزش نكردن، سيگار كشيدن، جويدن ناخن‌ها و غيبت كردن هرچقدر سخت باشد، اما امكان‌پذير است. شما با مقداري نيروي اراده، حمايت شدن از طرف آدم‌هايي كه در زندگي‌تان هستند و برنامه‌ريزي واقع‌بينانه قادر خواهيد بود به هر چيزي كه مي‌خواهيد برسيد. تحقيقات نشان مي‌دهند كه بين دو تا هشت ماه زمان لازم است تا عادات جديد در زندگي شما شكل بگيرند. اين موضوع نشان مي‌دهد كه انجام اين كار زمان‌بر است و عادت‌ها نمي‌توانند طي يك شب ايجاد يا ترك شوند. فرآيند تغيير كردن بايد با نقشه و عمل‌ كردن همراه باشد.

قبل از اينكه نكات ساده و تأثيرگذار براي كنار گذاشتن عادات بد را به شما معرفي كنيم، لازم است در مورد پيشينه و علت به وجود آمدن عادت بد خود اطلاعاتي كسب كنيد. براي اين منظور سؤال‌هاي زير را از خودتان بپرسيد:

  • اين عادت از چه زماني شروع شد؟
  • چه مدت است كه اين عادت بد همراه شما است؟
  • آيا با احساسات يا عواطف درگير است؟
  • افرادي كه دوستشان داريد چگونه اين عادت بد شما را درك مي‌كنند؟
  • چرا مي‌خواهيد آن را ترك كنيد؟

پاسخ دادن به اين سؤال‌ها به شما كمك مي‌كند قبل از اينكه شروع به ترك عادات بد خود كنيد، بتوانيد درك روشني از شرايط خود داشته باشيد. سادگي و قدرت اين ۱۰ نكته به شما در شكست دادن عادت‌هاي بد و مزاحم كمك بسياري خواهد كرد.

مرجع متخصصين ايران مقاله كسب و كار - دلايل استعفاي متخصصان

۱- به تعويق انداختن را متوقف كنيد

۲۰ درصد مردم به‌طور مزمن كارهاي خود را به تعويق مي‌اندازند. آن‌ها اين كار را انجام مي‌دهند، زيرا با كنترل شخصي خود اشكال دارند و نمي‌توانند به‌درستي آينده خود را پيش‌بيني كنند. آن‌ها فكر مي‌كنند بعدا شرايط مناسب‌تري براي انجام دادن كارهايشان فراهم مي‌شود. شما مي‌توانيد كنار گذاشتن عادات بد خود را از فردا يا هفته ديگر شروع كنيد يا اينكه تمام بهانه‌ها را كنار بگذاريد و از همين لحظه اين كار را آغاز كنيد.

۲- كار را پيچيده نكنيد

تلاش نكنيد كه در آن واحد بيش از يك عادت را ترك كنيد. از مقدار كم و عادت‌هايي كه ترك كردن آن‌ها ساده‌تر است شروع كنيد. صرف‌انديشه متخصصين از اينكه چه هدف بزرگي داريد، يك ليست از اهداف كوچك‌تر و آسان‌تر براي خود تهيه كنيد و هر دفعه سراغ يكي از موارد ليست برويد. بعد از اينكه يكي از عادات ليست را به‌طور كامل ترك كرديد، سراغ مورد بعدي برويد. بعد از مدتي مشاهده خواهيد كرد كه ديگر هيچ موردي در ليست شما باقي نمانده است.

۳- از حمايت ديگران بهره‌مند شويد

هر زمان كه تصميم به ترك عادتي گرفتيد، با آدم‌هايي كه در زندگي‌تان حضور دارند در مورد آن صحبت كنيد. اخبار خوب خود را از طريق شبكه‌هاي اجتماعي يا هر راهي كه مي‌شناسيد با ديگران به اشتراك بگذاريد. زيرا اين كار شما را مسئوليت‌پذيرتر و موفقيت شما را بيشتر مي‌كند. شما خود را نسبت به اهدافتان متعهد مي‌دانيد و مي‌توانيد در روزهاي سخت از حمايت دوستانتان بهره‌مند شويد. مهم نيست عادت شما چقدر كوچك باشد؛ حمايت جمعي يك ابزار كليدي براي از بين بردن عادات بد است. دريافت كردن حمايت از افراد ديگر به شما احساس ارزشمند بودن مي‌دهد و به موفقيت شما كمك مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران مقاله كسب و كار

۴- يادآوري كننده‌هاي روزانه تنظيم كنيد

گاهي اوقات فراموشي باعث مي‌شود تمام زحمات شما از بين برود. يك رفتار، زماني تبديل به عادت مي‌شود كه در حافظه ناخودآگاه شما قرار بگيرد و تبديل به رفتار روزانه شود. درواقع ما ۵۰ درصد كارهاي روزانه خود را بر اساس عادت انجام مي‌دهيم. در منزل خود يادداشت‌هاي كوچك بگذاريد. روي موبايل خود از ابزارهاي يادآور استفاده كنيد يا از اپليكيشن‌هايي استفاده كنيد كه شما را در مسير درست قرار مي‌دهند و هدف از تلاش‌هايتان را به شما يادآوري مي‌كنند.

۵- محرك‌هاي خود را بشناسيد

براي اينكه بتوانيد يك عادت را بشكنيد، بايد ببينيد چه چيزي شما را به سمت آن سوق مي‌دهد. براي اينكه به موفقيت برسيد، در مرحله اول بايد با خودتان روراست باشيد و سپس محرك‌ها را از زندگي خود بيرون ببريد. گاهي اوقات از بين بردن محرك‌ها ممكن نيست. به‌عنوان مثال زماني كه بخواهيد جويدن ناخن‌ را متوقف كنيد، نمي‌توانيد به‌طور كلي ناخن‌هاي خود را از بين ببريد؛ اما مي‌توانيد دستكش دستتان كنيد يا در عوض آدامس بجويد. بهترين راه براي ترك و پايان دادن به يك عادت بد اين است كه آن را با يك كار خوب جايگزين كنيد.

۶- تجسم كنيد

خودتان را در حال انجام دادن عادت بد مجسم كنيد و سپس تصور كنيد كه به اين عادت بد پايان داده‌ايد. نسخه پيشرفت كرده خودتان را تصور كنيد، نسخه‌اي كه هيچ عادت تضعيف‌كننده‌اي ندارد. تصور كنيد كه رها شدن از يك احساس تا چه حد مي‌تواند به شما احساس آزادي دهد. تصور كردن موفقيت مانند اين است كه به خودتان نشان دهيد تمام اين كارها ممكن است.

مرجع متخصصين ايران شاد

۷- درد برگشت را تصور كنيد

گاهي اوقات ممكن است زماني كه پيروزي و موفقيت خود را تصور مي‌كنيد، درد و عذاب برگشتن به يك عادت را نيز تصور كنيد. مثلا با خودتان بگوييد اگر موفق نشوم چه پيامدهايي برايم خواهد داشت؟ آيا براي سلامتي‌ام خطر دارد؟ آيا كساني كه دوستشان دارم از من نااميد مي‌شوند؟ تصور اين درد ممكن است زماني كه ادامه مسير به انديشه متخصصينتان غيرممكن مي‌شود، به شما انگيزه‌اي بيشتري بدهد.

۸- خودتان را تأييد كنيد

تأييد شدن يك وسيله قدرتمند براي كنار گذاشتن عادات بد است. به خودتان بگوييد كه شما قادر به تغيير كردن هستيد و ارزش تغيير كردن داريد و فوق‌العاده هستيد. حتي زماني كه احساس مي‌كنيد خوش‌بين نيستيد، هر چيزي كه نياز داريد در آن لحظه بشنويد، به خودتان بگوييد. اين چيزها را بلند بگوييد، آن‌ها را بنويسيد و به ديوار آويزان كنيد. اگر مي‌خواهيد بيشتر ورزش كنيد، به خودتان بگوييد كه پر از انرژي و قوي هستيد. اگر قصد داريد غيبت كردن را كنار بگذاريد به خودتان بگوييد كه شما قابل اعتماد هستيد و مي‌توانيد راز نگه‌دار باشيد. كلمات قدرتمند هستند. آن‌قدر به خودتان بگوييد تا باورتان شود.

مرجع متخصصين ايران مديتيشن

۹- مديتيشن كنيد

مديتيشن قدرت زيادي دارد. شكست دادن عادت‌ها يك فرآيند سخت است و بايد قدرت تغيير را عميقا در خودتان پيدا كنيد. هيچ تمريني بهتر از مديتيشن نمي‌تواند شما را در اين راه ياري كند. اگر تازه‌كار هستيد آرام شروع كنيد. به يك مكان خلوت برويد و ذهن خود را خالي كنيد. روي نفس كشيدن تمركز كنيد و سعي كنيد افكار خود را آرام كنيد. خالي كردن ذهن از افكار درهم‌ و ‌برهم به شما كمك مي‌كندبتوانيد عادات بد را كنار بگذاريد و به موفقيت برسيد.

۱۰- كمال‌گرا نباشيد

اگر در طول مسير كمي دچار لغزش شديد، به خودتان سخت نگيريد و با پشتكار به سمت هدف خود حركت كنيد. اما اگر اشتباه كرديد، اجازه ندهيد كل پيشرفتتان از بين برود. دوباره به مسير بازگرديد و در انديشه متخصصين داشته باشيد كه هيچ‌كس كامل نيست.

جمع‌بندي

همان‌طور كه قبلا هم شنيده‌ايد، انسان‌ها بنده‌ي عادات خود هستند؛ اما اين موضوع نبايد باعث شود شما زنداني عادات خود شويد. خودتان را بشناسيد و بدانيد كه قادر به انجام خيلي از كارها هستيد. از نكات گفته‌شده استفاده كنيد و عادات بد خود را كنار بگذاريد، فراموش نكنيد كه قدرت در درون خود شما است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز
تبليغات

هم انديشي ها

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات