خودرو هاي كاملا الكتريكي واقعا چه مقدار آلودگي ايجاد ميكنند؟
خودروهاي شخصي به صدها ميليون نفر از مردم جهان حالتي از حملونقل بسيار لوكس و راحت و عالي را هديه كرده است. اما براي آلودگي و تاثيرات منفي گستردهي آن كه از توليدات، راندن آنها براي ۱۰ سال و يا بيشتر و سپس دفع آنها بهوجود ميآيد، هيچ راه فراري وجود ندارد.
در حالي كه طرفداران و برخي از دولتها براي استفاده از خودروهاي الكتريكي فشار ميآورند، اين سوال مطرح ميشود خودروهايي كه دوشاخههايشان را براي دريافت انرژي به شبكهي سراسري وصل ميكنند، در كل چهقدر آلودگي منتشر ميكنند. پس از گذشت پنج سال، خودروهاي الكتريكي هدف انتقادات كساني شده است كه هنوز از اين مسئله راضي نشدهاند اين خودروها ما را به سمت آلودگي كمتر هدايت كنند.
دو نوع از آلودگي بايد در انديشه متخصصين گرفته شود، يكي دياكسيد كربن، گازي كه باعث تغيرات اقليمي ميشود. دومي چيزي است كه آژانس حفاظت از محيط زيست آمريكا آن را شاخصهاي آلودگي مينامد. ديگر مواد سمي كه از اگزوز خودروها با موتورهاي احتراق بيرون ميآيد و همچنين از دودكش هر نوع نيروگاهي كه سوختهاي هيدروكربني ميسوزاند.
پاسخ به مسئلهي دياكسيد كربن راحتتر است. مطالعاتي كه توسط گروههاي متعدد روي خودروهاي الكتريكي كه در آمريكاي شمالي شارژ ميشوند نشان ميدهد كه آلودگي آنها كمتر و پاكتر از تقريبا هر خودروي بنزيني و گازوئيلي است.
اتحاديهي دانشمندان دلواپس نقشهي جالبي از ردپاي كربن، از ابتداي استخراج نفت تا رسيدن انرژي به خودروهاي الكتريكي (تحت عنوان چاه تا چرخ) كه در آمريكاي شمالي و با شبكهي انرژي شارژ ميشوند را تهيه كرده است. اين نقشه بهوضوح نشان ميدهد كه خودروهاي الكتريكي، دياكسيد كربن بسيار كمتري نسبت به خودروهاي با سوخت بنزيني را منتشر ميكنند.
يك استثنا وجود دارد، آنهم زماني كه آنها به شبكه برق با مخلوط سنگيني از ذغال متصل ميشوند، نيروگاههاي ذغال سنگي از رده خارج شدهاند و يا با نيروگاههاي گاز طبيعي جايگزين شدهاند و قابل مقايسه با بيشتر اثرات سوخت خودروهايي است كه امروزه به فروش ميرسند، مثل تويوتا پيروس ۵۲-mpg هستند.
به عبارت ديگر، نيسان ليف زماني كه در كانزاس يا اوكلاهاما شارژ ميشود، مقداري بيشتر از پريوس، زماني كه در شهر كانزاس در حال رانده شدن است آلودگي منتشر ميكند. در جاهايي كه بيشتر خودروهاي الكتريكي فروش ميروند، حتي اين تفاوت مقدار آلايندگي به هم نزديك نيست. در هر صورت خودروهاي الكتريكي پيروز ميدان هستند، مهم نيست با چه چيزي مقايسه شوند.
مطالعات ديگر همان نتايج، اما با اعداد و ارقام متفاوتي را نشان ميدهند. ولي انتشار دياكسيد كربن تنها نوع از آلودگي نيست كه بايد نگرانش باشيم، بنابراين ما به شاخصهاي آلايندگي بازميگرديم. اكسيدهاي نيتروژن، اكسيدهاي گوگرد، منواكسيد كربن، تركيبات آلي فرار و ريزگردها تمام چيزهايي است كه همگي منتشر ميشوند و براي سلامتي انسان و سلامت محيط زيست مضر است و همچنين به اموال عمومي آسيب ميرساند.
پس آيا ماشينهاي سنتي بنزيني و گازوئيلي بهتر است و شاخصهاي آلودگي كمتري توليد ميكند؟ براي پاسخ به اين سوال ما از سه ابزار و منبع اطلاعات استفاده ميكنيم.
- آژانس اطلاعات انرژي (EIA) مخلوطي از دادههاي پايگاههاي محلي.
- آزمايشگاه ملي آرگون كه مدل GREET را تهيه كرده است، اين مدل روي چرخهي عمر آلايندههاي خودرو تمركز ميكند.
- تخمينهاي آژانس حفاظت از محيط زيست آمريكا براي آسيبهاي محيط زيست توسط شاخصهاي آلودگي.
از دادههاي اين سه مركز براي آناليز ميزان آسيب محيط زيست ماشينهاي الكتريكي شارژ شونده نسبت به ماشينهاي سوزانندهي سوختهاي فسيلي استفاده شده است.
هزينههاي منطقهاي آسيب ديدگي زيست محيطي، توسط شاخصهاي آلاينده خودروهاي الكتريكي
نتايج در تصوير بالا نشان داده شده است.
توجه كنيد كه كليهي خودروها درGREET با "چرخهي سوخت" مدل شدهاند كه شامل تمام منابع مصرفي است: ( حالتهاي انرژيهاي تجديد پذير و تجديد ناپذير)، نفت، ذغال سنگ، گاز طبيعي و آب.
اين مدل شامل آلابندگي دياكسيد كربن - گازهاي گلخانهاي است. در ابتدا دياكسيد كربن، متان و اكسيدهاي نيتروژن. همچنين شامل هفت شاخص آلايندگي مختلف است كه در فرآيند سوخت وجود دارد.مدل GREET، صد فرآيند سوخت متفاوت را كه در آنها سوخت ميتواند تبديل به انرژي براي حركت خودرو شود را مدل كرده است. اين روشها مقايسهي خوبي روي مفهوم چاه تا چرخ براي خودروهاي احتراق داخلي و خودروهاي برقي انجام داده است. اين مدل بهخصوص آلايندگي در ارتباط با استخراج، پالايش و حملونقل سوختهاي فسيلي براي خودروهاي احتراق داخلي ، خرابي و بهرهوري جايگاههاي شارژ خودرو در موضوع خودروهاي الكتريكي را در انديشه متخصصين گرفته است.
نتيجه اين مطالعه نشان ميدهد كه شارژ كردن خودروهاي الكتريكي با استفاده از شبكههاي برق به طور متوسط ۲.۸ سنت در هر مايل آسيب به محيط زيست وارد ميكند. اين مقدار كمي بيشتر از ميزان آسيبي است كه توسط خودروهاي بنزيني، گازوئيلي و يا هيبريدي به محيط زيست وارد ميكند. البته به جز اين موارد، جزييات نشان دهندهي نتايج جالب ديگري نيز است.
هم انديشي ها