تمركز كامل صنعت بر توسعه خودروهاي برقي و چالش‌هاي زيست محيطي

چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
خودروهاي الكتريكي همواره به‌عنوان وسايل نقليه‌ي بدون آلايندگي معرفي مي‌شوند، اما يافته‌هاي جديد نشان مي‌دهد تمركز بيش از حد بر توسعه‌ي اين خودروها در درازمدت آسيب بيشتري به محيط زيست وارد مي‌كند.
تبليغات

امروزه همه‌جا صحبت از گذار از خودروهاي مجهز به پيشرانه‌هاي احتراق داخلي به خودروهاي الكتريكي است. با وجود تمام مزاياي قابل پيش‌بيني جهت استفاده از اين خودروها، يافته‌هاي جديد نشان مي‌دهد كه استفاده از اين تكنولوژي در بلندمدت مي‌تواند سبب آسيب بيشتر به محيط زيست شود. به همين جهت چندي پيش در شهر لندن رويدادي برگزار شد كه طي آن فعالان اين حوزه در بريتانيا ضمن تبادل انديشه متخصصين، انديشه متخصصينات‌هاي خود را شرح دادند.

نويل جكسون (Neville Jackson)، سرپرست بخش نوآوري و تكنولوژي شركت ريكاردو (Ricardo) كه در زمينه‌ي توسعه‌ي پيشرانه‌هاي احتراقي، هيبريدي و الكتريكي فعاليت مي‌كند، در جريان رويداد «Driving the Future» لندن گفته است:

ما تمركز زيادي بر توسعه‌ي خودروهاي الكتريكي به‌عنوان تنها راه‌حل آينده صرف كرده و اين پيام را به قانون‌گذاران داده‌ايم كه خودروي الكتريكي تنها راه نجات دنيا است. اين در حالي است كه اگر به يافته‌هاي تحليل چرخه‌ي عمر وسايل نقليه نگاهي بياندازيم، درمي‌يابيم كه پيشرانه‌هاي احتراق داخلي با توليد كربن پايين يا صفر (سوخت توليدشده براساس انرژي‌هاي تجديدپذير) كم‌ترين تأثير را بر محيط زيست خواهند داشت.ما بايد جلوي اشكالات ناشي از توليد تعداد زيادي باتري غيرقابل بازيافت يا باتري‌هايي كه بازيافتشان هزينه‌ي زيادي دارد را بگيريم. ما پتانسيل‌هاي موجود در اين تكنولوژي را انكار نمي‌كنيم، اما چالش‌هايي در مسير اين تكنولوژي وجود دارد كه بايد واقع‌بينانه با آن‌ها مواجه شويم.
مرجع متخصصين ايران خودروي الكتريكي فورد

برخلاف عقيده‌ي جكسون، خودروسازان ادعا مي‌كنند كه پس از پايان عمر باتري‌هاي خودروهاي الكتريكي مي‌توان از آن‌ها براي ذخيره‌ي انرژي در منازل هنگام اوج مصرف بهره جست. با اين حال، به‌دنبال صحبت‌هاي جكسون، مايكل هيگ مورگان (Michael Hague Morgan)، مدير بازرگاني شركت آتوكرفت (Autocraft)، كه به‌طور تخصصي روي پيشرانه‌ها و باتري‌ها تحقيق مي‌كند، گفته است:

هرگاه باعجله و بدون برآورد صحيح به سمت استفاده از يك تكنولوژي برويم، مرتكب اشتباه خواهيم شد. نشانه‌هاي اين موضوع را هم‌اكنون مي‌توانيم در توليد بعضي از باتري‌هاي توليدي و اشكالات ناشي از استفاده از آن‌ها ببينيم. بعضي از اين باتري‌ها به‌صورت بسته‌بندي مهروموم (پلمپ) توليد شده و در آينده امكان تعويض يا تعمير آن‌ها بسيار اشكال خواهد بود. تأثير اين امر بر محيط زيست بسيار زياد است. تمركز صرف بر توسعه‌ي خودروهاي تمام الكتريكي بهترين راه براي حفاظت از محيط زيست نيست و به عقيده‌ي من تكنولوژي‌هاي هيبريد جديد بسيار بهتر از نمونه‌هاي تمام الكتريكي مي‌توانند سبب رسيدن ما به اهدافمان شوند.

كريگ ويلسون (Craig Wilson)، مديرعامل شركت مهندسي پيشرفته ويليامز كه تمركزش بر توسعه‌ي پيشرانه‌هاي الكتريكي معطوف است، اضافه مي‌كند:

هيچ راه‌حل ساده‌اي براي حل اشكالات محيط زيستي وجود ندارد. به عقيده‌ي من، پيشرانه‌هاي احتراق داخلي همچنان با پيشرفت‌ها و استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد توليد خواهند شد و جايگاهشان را حفظ مي‌كنند.
مرجع متخصصين ايران خودروي الكتريكي/EV

در اين رويداد، جكسون و هيگ مورگان فشارهاي موجود بر سرمايه‌گذاري‌ها در رهبري نوآوري‌هاي نوظهور در بريتانيا را مورد توجه قرار دادند. در اين راستا جكسون طي سخناني گفته است:

ما در زمينه‌ي آكادميك در اروپا سرآمد هستيم، اما اشكال در به‌كارگيري ايده‌ها و رهبري جريان حاضر در مقياس بزرگ است. براي مثال مشوق‌هاي حاضر براي توليد باتري در بريتانيا به هيچ وجه كافي نيست. نياز است براي كاهش وابستگي به سوخت‌هاي فسيلي ابتدا دراين‌زمينه سرمايه‌گذاري كنيم.

مورگان اضافه مي‌كند:

انديشه متخصصينات سنتي در بريتانيا بر فروش علم به ديگر كشورها استوار بود. در حال حاضر نيز همين اتفاق در مباحثه جايگزيني انرژي برق با سوخت‌هاي فسيلي در حال وقوع است اما آيا اين رويكرد درست است؟ بهتر نيست كه اين فناوري را در داخل كشور توسعه و گسترش دهيم؟ يكي از اشكالات موجود در بريتانيا اين است كه تمام سرمايه‌گذاري‌هاي دولتي با شاخص ميزان توليد شغل سنجيده مي‌شود. حقيقت اين است كه ما ديگر مانند چند سال پيش با بحران بي‌كاري روبه‌رو نيستيم، اما همچنان معيار سرمايه‌گذاري‌ها ميزان توليد شغل باقي‌ مانده است. به عقيده‌ي من بايد نگاه خود را از تعداد شغل‌هاي جديد به انواع شغل‌هاي جديد تغيير دهيم تا بتوانيم در بريتانيا سرمايه‌گذاري‌هاي مولد در راستاي حركت از سوخت‌هاي فسيلي به جايگزين‌هاي پاك‌تر انجام دهيم.
مرجع متخصصين ايران electric car / خودروي برقي

به‌علاوه مورگان با پيش‌بيني سهم فروش خودروهاي مختلف در آينده معتقد است كه فروش خودروهاي مجهز به پيشرانه‌ي احتراق داخلي، هيبريد و الكتريكي با سهمي برابر از بازار ادامه خواهد يافت. او معتقد است كه ما نبايد تكنولوژي‌هاي جديد نظير پيشرفت‌هاي چشمگير در پيشرانه‌هاي ديزل را ناديده بگيريم و بايد قانون‌گذاران را با اين تكنولوژي‌ها به‌طور صحيح آشنا كنيم تا بهترين تصميم اتخاذ شود.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات