نگاهي عميق به خودروي هيبريدي هوندا جاز (فيت) 2020
خودرو هوندا جاز e:HEV مدل ۲۰۲۰، پلاگين هيبريدي يا خودروي الكتريكي متداول نيست، اما به اندازه كافي جالب و خوب است كه نوشتن دربارهي آن را توجيه كند. درواقع هوندا جاز ۲۰۲۰ خودرو هيبريدي بسيار غيرمعمولي است كه از برخي جهات به ابرخودرو قدرتمند كونيگزگ رگرا شباهت دارد، درحاليكه در برخي موارد ديگر بسيار شبيه به خودروهاي الكتريكي افزاينده ظرفيت پيمايش عمل ميكند.
مدل ۲۰۲۰، چهارمين نسل هوندا جاز است كه در ايالات متحده با نام هوندا فيت (Fit) به فروش ميرسد. بااينحال، مدل كاملا جديد ديگر در ايالات متحده و اروپا فروخته نميشود و فقط در قالب نسخهي غيرمعمول هيبريدي e:HEV وجود دارد. پيشرانههاي هيبريدي e:HEV در بازار برخي ايالتهاي آمريكا موجود هستند، اگرچه در اروپا عرضه نميشوند.
چه چيزي سيستم هيبريدي e:HEV را خاص ميكند؟ اين سيستم اولين محصول از سري جديد خودروهاي هيبريدي غير پلاگين هوندا به شمار ميرود و داراي برخي ويژگيهاي خاص است. اولاً اگرچه ممكن است داراي پيشرانه ۴ سيلندر ۱/۵ ليتري بنزيني با چرخه اتكينسون باشد، پيشرانه بيشتر اوقات براي حركت دادن چرخها استفاده نميشود.
پيشرانه در اين نوع خودروي هيبريدي، كاملا بهعنوان ژنراتور عمل ميكند و فقط در صورت نياز به ثابت ماندن ميزان شارژ باتري در محدوده مشخص (زير ۱ كيلووات ساعت)، آن را شارژ خواهد كرد. به عبارت ديگر، هر گاه ميزان شارژ باتري كاهش پيدا كند، پيشرانه وارد عمل ميشود و آن را به بالاتر از سطح مشخص ۱ كيلووات ميرساند. باتوجهبه اينكه باتري واقعاً كوچك است، پيشرانه بهطور مكرر وارد عمل خواهد شد؛ بنابراين فقط ميتواند در حالت استفاده از برق، خودرو را تا مسافتي حدود ۱ مايل (۱/۶ كيلومتر) برساند. بااينحال، مصرف سوخت هوندا جاز ۲۰۲۰ خيلي زياد نيست و حتي اگر بيشتر اوقات پيشرانه روشن باشد، در نهايت مصرف سوخت آن تقريبا نصف مصرف سوخت نسخه معمولي بنزيني هنگام رانندگي در شهر است.
هوندا ادعا ميكند كه مصرف سوخت اين خودرو در شهر حتي ميتواند به كمتر از ۴ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر هم برسد. برخي متخصص كارشناسان كه با اين خودرو رانندگي كردهاند، موفق شدهاند طي رانندگي شهري حدود ۴/۴ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر مصرف كنند. اگر هوندا جاز بدون استفاده از شاژر باتري مورد استفاده قرار گيرد، بسيار كارآمدتر از برخي مدلهاي پلاگين هيبريدي است.
چرخها تقريبا منحصراً توسط موتور الكتريكي با قدرت ۱۰۹ اسببخار حركت ميكند (تقريبا به همان اندازه پيشرانه چهار سيلندر، اما با گشتاور تقريبا دو برابر ۲۵۳ نيوتنمتر). تنها زماني چرخها واقعاً توسط پيشرانه بنزيني رانده ميشوند كه خودرو در سرعتهاي بالا باشد و قدرت پيشرانه مستقيماً به چرخها متصل شود. بنابراين وقتي راننده پدال گاز را از حالت سكون تا ته فشار دهد، تنها عامل محرك چرخهاي جلو كاملا ناشي از موتور الكتريكي است. در اصل، پيشرانه بنزيني چهار سيلندر فقط بهعنوان ژنراتور استفاده ميشود، بهخصوص اگر راننده در شهر و با سرعتهاي كم رانندگي كند.
هوندا ميگويد كه اين خودرو از جعبهدنده e-CVT بهره ميبرد، اما اين نامگذاري كمي غلط است. هيچگونه انتقال قدرت متغير پيوسته (CVT) واقعي وجود ندارد و اساساً اين جعبهدنده شبيهسازي شده است. وقتي پدال گاز تا ته فشار داده شود و پيشرانه بنزيني به كار بيفتد، بهانديشه متخصصين ميرسد CVT به حداكثر قدرت رسيده و در همان حالت باقي ميماند (البته هوندا احساس ميكرد كه بايد حالت تعويض دنده آن را هم شبيهسازي كند)؛ اما به ياد داشته باشيد كه پيشرانه فقط بهعنوان ژنراتور عمل ميكند و چرخها را نميچرخاند.
بنابراين جعبهدنده به نوعي شبيه CVT رفتار ميكند، اما بهطور دقيق خود CVT نيست. همانطور كه قبلا اشاره شد، اين واقعيت كه پيشرانه بنزيني فقط در سرعتهاي بالا مستقيماً چرخها را ميچرخاند، مشابه ابرخودرو كونيگزگ رگرا است. نسبت دنده در اين شرايط تقريبا معادل دنده اوردرايو در سرعتهاي بالا خواهد بود كه مطمئناً با تنظيمات كونيگزگ رگرا يكسان نيست؛ زيرا در كونيگزگ، پيشرانه حتي در سرعتهاي پايين و در هنگام تأمين گشتاور اضافي توسط موتورهاي الكتريكي هم به چرخها اتصال دارد، اما اين تنها سيستم موجود شبيه به آن در بازار است.
ساير بخشهاي هوندا جاز (فيت) به امكانات و تجهيزات اوليه موجود در نسلهاي قبلي وفادار باقي ميمانند. در داخل كابين فضاي زيادي براي سرنشينان و بار وجود دارد و اين خودرو داراي صندلي نيمكتي تاشو در عقب و جاليواني گرم و سرد شونده است. در مقايسه با نسلهاي قبلي، فضاي داخل كابين با امكانات بيشتر تجهيز شده است و سيستم سرگرمي، كيفيت بسيار بهتري نسبت به قبل دارد.
در حال حركت، خودرو اصلا سريع بهانديشه متخصصين نميرسد، اما درواقع چنين نيست. راننده و سرنشينان اصلا احساس نميكنند كه سرعت بالا ميرود ولي اگر به سرعتسنج نگاه كنند، شايد متعجب شوند كه سرعت واقعي خودرو چقدر است. به ياد داشته باشيد، محرك اين خودرو يك موتور الكتريكي با تحويل گشتاور فوري است (هرچند در مقايسه با برخي از خودروهاي الكتريكي واقعي، تا حدودي ضعيف بهانديشه متخصصين ميرسد).
بهطور كلي، نسل چهارم خودروي هيبريدي هوندا جاز ۲۰۲۰ راهي آسان و بسيار مقرونبهصرفه براي جابجايي و حملونقل در شهرهاي شلوغ براي كساني است كه ميخواهند سوار خودروي برقي شوند؛ اما نميخواهند با زحمت شارژ هر چند روز يكبار آن كنار بيايند. كيفيت اصلي خودرو بايد به بهرهوري آن انديشه متخصصين داشته باشد، اما متخصصدي بودن در درجه دوم اهميت دارد.
هوندا جاز ۲۰۲۰ از صندليها و روكش پارچهاي بسيار دلپذيري بهره ميبرد كه معمولا مواد اوليه آن در خودروهاي بسيار گرانارزش استفاده ميشود. سيستم سرگرمي و اطلاعاتي خودرو نيز سريع و كارآمد است و هيچ تأخيري ندارد و سيستمهاي كمكي ايمني فعال نيز كار خود را بسيار خوب و بدون اشتباه انجام ميدهند. اين خودرو همچنين ورود و خروج بدون كليد را ارائه ميدهد كه زندگي با آن را به تجربهاي بسيار لذتبخش تبديل كرده است. درواقع هوندا جاز، گزينهاي عالي براي جلوگيري از خريد كراساورهاي كوچك به شمار ميرود.
ارتفاع خودرو در كل نسبت به مدل قبلي كمي (۱۳/۶ سانتيمتر) كاهش يافته است، اما فاصله كف خودرو تا زمين (۱۱ سانتيمتر) كمي افزايش مييابد. قطر دايره چرخش نيز از ۱۱/۲ متر به ۱۰/۱ متر كاهش يافته است و مانور خودرو را در فضاهاي تنگ بسيار آسان ميكند.
هوندا با تمركز بر تلاش براي فروش هرچه بيشتر كراساورهاي كوچك خود مانند HR-V، اعلام كرد كه قصد فروش نسل چهارم جاز/فيت را در ايالات متحده ندارد. اما شايد اين حركت اشتباهي باشد، زيرا هوندا HR-V واقعاً در برخي موارد قابل مقايسه با جاز نيست. از جمله اين موارد ميتوان به متخصصدي و مقرونبهصرفه بودن و استفاده از فناوري هيبريدي اشاره كرد كه با خريد HR-V نميتوان به آن دست يافت.
هم انديشي ها