خودروهاي برقي؛ دوستدار يا مخرب محيط زيست؟
خودروهاي الكتريكي بهعنوان وسايل نقليه سازگار با محيط زيست ترويج ميشوند؛ اما برخي ادعا ميكنند كه اگر توليد برق و ساير عوامل را به حساب آوريد، خودروهاي برقي واقعاً براي محيط زيست بدتر هستند.
با اين وجود، مطالعهي جديد منتشر شده در نشريه Nature Sustainability نشان ميدهد كه در بيشتر موارد، وسايل نقليه برقي درواقع بيشتر دوستدار محيط زيست هستند. براساس اين پژوهش، رانندگي با خودروي الكتريكي معمولي نسبت به رانندگي با خودروي بنزيني، شدت انتشار آلايندگي كمتري در طول عمر خود دارد. با اين حال، چنين نتيجهاي بستگي به اين دارد كه شبكهي انرژي، چقدر پاك و دوستدار محيط زيست باشد.
اين مطالعه نشان ميدهد كه بهطور متوسط حتي خودروهاي الكتريكي بسيار ناكارآمد هم نسبت به خودروهاي بنزيني بسيار كارآمد جديد ميزان انتشار آلايندگي كمتري دارند؛ البته اگر انتشار آلايندگي شبكه زير ۷۰۰ گرم دياكسيدكربن به ازاي هر كيلووات ساعت برق باشد.
اين يافتهها براي ۵۳ منطقه از ۵۹ منطقه جهان صادق است و ۹۵ درصد از تقاضاي حملونقل جادهاي جهان را شامل ميشود. محققان اضافه كردند كه خودروهاي برقي بهطور متوسط ۳۱ درصد آلايندگي كمتري به ازاي هر كيلومتر مسافت نسبت به خودروهاي بنزيني دارند.
در سال ۲۰۱۵، خودروهاي الكتريكي در آمريكاي شمالي و همچنين بخشهاي بزرگي از آفريقا و آمريكاي جنوبي تقريبا كارآمدتر از مدلهاي بنزيني بودند. با اين حال، آلايندگي خودروهاي برقي در تعداد انگشت شماري از كشورها مانند هند، لهستان و جمهوري چك از خودروهاي بنزيني بالاتر بود.
فلورين نابلاچ، نويسنده اصلي مقاله در گفتوگو با بيبيسي گفت:
اين ايده كه وسايل نقليه الكتريكي ميتوانند باعث افزايش انتشار آلايندگي شوند، كاملا يك افسانه است. ما اين خودروها را در سرتاسر جهان مطالعه كردهايم و در مطالعه طيف وسيعي از خودروها را تحت انديشه متخصصين قرار ميدهيم و حتي در بدترين حالت نيز، انتشار آلايندگي در خودروهاي الكتريكي تقريبا در همه موارد كمتر است.
هم انديشي ها