پاناسونيك در CES 2021 فناوري‌هايي براي خودرو معرفي كرد

واحد خودروي پاناسونيك در CES 2021 از چند فناوري براي خودروهاي آينده و دو مدل شارژر بي‌سيم براي داخل خودرو پرده برداشت. 

امسال به‌دليل محدوديت‌هاي ايجادشده بر اثر دنياگيري ويروس كرونا، CES 2021 به‌صورت كاملا مجازي برگزار شد؛ اما شركت‌‌هاي مختلف سعي كردند حضور پررنگي در آن داشته باشند. يكي از اين شركت‌ها، پاناسونيك بود كه از جديدترين برنامه‌هاي خود براي آينده‌ي صنعت خودرو پرده برداشت.

براساس گزارش انگجت،‌ پاناسونيك در CES 2020 از چند فناوري‌ آينده‌نگرانه رونمايي كرد كه باعث مي‌شوند خودروهاي خودران به قابليت‌هاي بيشتري دست پيدا كنند و راحتي بيشتري براي متخصص به ‌ارمغان بياورند. اين فناوري‌هاي پاناسونيك شامل دوربين پشتي بي‌سيم واي فاي، سيستم صداي فراگير دالبي اتموس و HUD مبتني‌ بر واقعيت افزوده هستند.

واحد خودروي پاناسونيك موسوم ‌به Panasonic Automotive در ابتدا سراغ معرفي «نخستين دوربين واي فاي كاملا بي‌سيم» رفت. اين دوربين كه مي‌تواند ويدئوي 1080p با نرخ ۶۰ فريم‌ بر ثانيه ضبط كند، از طريق شبكه‌ي واي فاي وسيله‌ي نقليه مستقيما به صفحه‌نمايش سيستم اطلاعات-سرگرمي (Infotainment) كه روي داشبورد قرار گرفته است متصل مي‌شود. اين دوربين به‌گونه‌اي طراحي شده است كه مي‌توان آن را روي تريلر قرار داد؛ اين كار باعث مي‌شود نمايي كامل از اطراف خودرو ببينيد و با دقت بيشتري مشغول رانندگي شويد.

اندرو پولياك، مدير ارشد فناوري واحد خودروي پاناسونيك، مي‌گويد حمل كردن تريلر در شرايطي كه باعث مسدود شدن ديد دوربين پشتي خودرو شود، كاري خطرناك است و دوربين جديد پاناسونيك اين خطر را رفع مي‌كند. 

پولياك مي‌گويد پاناسونيك طي چند وقت اخير به‌صورت نزديك با گوگل همكاري كرده است تا فرايند توسعه‌ي سيستم‌عامل مستقل اندرويد اتوموتيو (Android Automotive) بهتر پيش برود. پيش‌تر اين سيستم‌عامل را روي خودروهاي Polestar 2 و Volvo XC40 Recharge ديده بوديم. پولياك مي‌گويد گوگل از پاناسونيك به‌عنوان طراح مرجع براي سيستم‌عامل اندرويد اتوموتيو و همچنين پلتفرم سخت‌افزاري پايه استفاده مي‌كند. به گفته‌ي پولياك، خودروهاي آينده بسيار هوشمندتر و توانمندتر از خودروهاي امروزي خواهند بود و انتظار مي‌رود همين اتفاق براي سيستم‌هاي اطلاعات-سرگرمي رخ دهد. 

 يكي از قابليت‌هاي جالبي كه پاناسونيك قصد دارد در خودروهاي آينده قرار دهد، سيستم صوتي فراگيري است كه در همكاري با Klipsch و Dolby Atmos Music طراحي شده و عملا سيستم صوتي دالبي اتموس است كه امكان قرار دادن آن درون خودرو وجود دارد. هنوز مشخص نيست اين فناوري در چه زماني به بازار خودرو راه پيدا مي‌كند.

فناوري ديگري كه پاناسونيك به نمايش گذاشت، HUD-هاي 4K مبتني‌ بر واقعيت افزوده هستند. پاناسونيك مي‌گويد اين HUD-ها بخش بيشتري از جاده را پوشش مي‌دهند و محتوايي نظير سرعت و بنزين خودرو را در نزديكي راننده به‌ نمايش مي‌گذارند. برخي طرح‌هاي سه‌‌بعدي نيز در فاصله‌ي دور نشان داده مي‌شوند تا راننده مسير حركت را پيدا كند. 

اكثر قابليت‌هاي مبتني ‌بر هوش مصنوعي در خودروها از طريق سرورهاي ابري پردازش مي‌شوند، نه به‌صورت محلي. بااين‌حال پاناسونيك مي‌گويد به‌زودي برخي پردازش‌هاي ويژه‌ي هوش مصنوعي در خودرو انجام خواهند گرفت.

پاناسونيك در CES 2021 اعلام كرد كه در همكاري با شركت Phair قصد دارد ايمني راننده و همراهي از قابليت‌هاي ناوبري را در سيستم‌هايي كه براي خودروها معرفي مي‌كند تقويت كند. براساس گفته‌هاي پاناسونيك، فناوري‌ يادگيري عميق Phair روي سيستم‌هاي اطلاعات-سرگرمي خودرو اجرا مي‌شود و محيط اطراف را به‌صورت بلادرنگ تجزيه‌و‌تحليل مي‌كند. اين فناوري‌ اطلاعات به‌دست‌آمده را با مدل سه‌بعدي خودرو تركيب مي‌كند تا اطلاعات به ‌حالت واقعيت افزوده دربيايد. 

پاناسونيك همچنين دو مدل سيستم‌ شارژ بي‌سيم داخل خودرو معرفي كرد كه داراي سيم‌پيچ متحرك و ثابت هستند. مدل اول داراي سيم‌پيچي است كه حركتي جزئي در سراسر پد شارژ دارد تا بتواند جايگاه خود را با جايگاه سيم‌پيچ دستگاه مقصد تطابق دهد. اين شارژر از توان ۱۵ وات بهره مي‌برد. هر دو شارژر از استاندارد شارژ بي‌سيم Qi 1.3 استفاده مي‌كنند. 


منبع engadget

از سراسر وب

  انديشه متخصصينات
كاراكتر باقي مانده

بيشتر بخوانيد