نحوه عملكرد موتور خودرو از نزديك

چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
يك سرسيلندر پلاستيكي شفاف به شما اجازه مي‌دهد داخل محفظه‌ي احتراق را هنگامي‌كه اين پيشرانه‌ي كوچك دور مي‌گيرد، ببينيد.
تبليغات

امروزه اكثر خودروهاي جاده‌اي از نوع خاصي از پيشرانه استفاده مي‌كنند: يك موتور چهار-زمانه‌ي پيستوني. اين پيشرانه‌ها مي‌توانند تا حدودي پيچيده باشند و چون معمولاً از فلز ساخته شده‌اند، ديدن آنچه در جريان است ممكن نيست. اشخاص حاضر در برنامه‌ي Warped Perception اين اشكال را با راه‌حلي هوشمندانه حل كرده‌اند؛ ساختن پيشرانه‌اي با سرسيلندر شفاف.

در اين ويديو، تيمي متشكل از اين افراد يك پيشرانه‌ي پيستوني مي‌سازد و آن را حين فيلم‌برداري با سرعت بسيار بالا روشن مي‌كند. نتيجه اين است كه شما مي‌توانيد هر مرحله از فرايند، كار پيشرانه را ببينيد.

چهار قطعه‌ي قابل رؤيت در اين پيشرانه موجود هستند. قطعه‌ي موجود در سمت چپ، پيستوني است كه بالا و پايين مي‌رود. در سمت راست، سوپاپ‌هاي ورودي و خروجي قرار دارند (اين يك طرح پيشرانه با سرِ تخت و قرارگيري سوپاپ‌ها در بلوك سيلندر است). سمت راست در ميانه‌ي آن‌ها، شمع جرقه‌زن وجود دارد كه سوخت را مشتعل مي‌كند.

اين يك پيشرانه‌ي چهارزمانه است، به اين معني كه چرخه‌ي كامل داراي چهار مرحله است. مرحله‌ي اول، باز شدن سوپاپ ورودي و دادن اجازه‌ي ورود به مخلوط هوا و سوخت به درون محفظه‌ي احتراق است، درحالي‌كه پيستون پايين مي‌رود. در مرحله‌ي دو، پيستون به سمت بالا مي‌رود و سوخت و هوا را فشرده مي‌كند. در گام سوم، مخلوط مذكور مشتعل مي‌شود و فشار احتراق، دوباره پيستون را پايين مي‌برد. نهايتاً در مرحله‌ي چهارم، پيستون دوباره بالا مي‌رود و گازهاي ناشي از احتراق را از سوپاپ خروجي كه تازه باز شده است، به بيرون مي‌راند.

اين ويديو نشان مي‌دهد كه يك پيشرانه‌ي پيستوني چگونه بايد كار كند. البته هميشه به اين صورت كار نمي‌كند. افراد Warped Perception آزمايش را به‌جاي استفاده از بنزين، با ايزوپروپيل الكل و استيلن به‌عنوان سوخت انجام مي‌دهند و پيشرانه به‌وضوح براي اين امر اهميت چنداني قائل نيست.

دانلود 360P | دانلود 720P

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات