مصرف گوشت‌هاي فراوري‌شده خطر مرگ‌ومير و بيماري‌هاي قلبي‌عروقي را افزايش مي‌دهد

پنج‌شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
براساس تحقيقات تازه، پژوهشگران درباره‌ي مصرف گوشت‌هاي فراوري‌شده و خطرهاي ناشي از آن هشدارهايي جدي دادند.
تبليغات

به‌نقل از Scitechdaily و طبق اطلاعات منتشر‌شده در مجله‌ي آمريكايي تغذيه‌ي باليني، مصرف متوسط گوشت فراوري‌نشده اشكالي براي سلامتي افراد ايجاد نخواهد كرد؛ اما بايد از مصرف گوشت‌هاي فراوري‌شده، مانند سوسيس و كالباس خودداري كرد.

مطالعه‌ي همه‌گيرشناسانه‌ي شهري‌روستايي (PURE) اولين مطالعه‌ي چندمليتي است كه ارتباط بين مصرف گوشت فراوري‌نشده و فراوري‌شده و سلامت افراد را در كشورهاي كم‌درآمد و متوسط و پردرآمد مطالعه مي‌كند. مصرف گوشت قرمز فراوري‌نشده و مرغ با مرگ‌ومير و بيماري‌هاي قلبي‌عروقي ارتباطي ندارد. در‌مقابل، مصرف زياد گوشت فراوري‌شده مرگ‌ومير و بيماري‌هاي قلبي‌عروقي را افزايش مي‌دهد.

گوشت قرمز منبع اصلي اسيدهاي چرب اشباع‌شده است كه احتمال دارد به افزايش خطر بيماري‌هاي قلبي‌عروقي منجر شود. در گوشت فراوري‌شده، موادي مانند نمك و قند به غذاها اضافه مي‌شود تا طعمشان را دلپذيرتر و عمر مفيدشان را بيشتر كند؛ به‌همين‌دليل، افزودن اين مواد خطر بيماري‌هاي قلبي‌عروقي را افزايش مي‌دهد. دستورالعمل‌هاي رژيم غذايي نيز توصيه مي‌كنند كه مصرف گوشت قرمز و گوشت فراوري‌شده را به‌علت خطر بيماري‌هاي قلبي‌عروقي محدود كنيد. در درجه‌ي اول، مطالعاتي روي جمعيت آمريكاي‌شمالي و اروپا انجام شده است.

سال ۲۰۰۳ نيز، دكتر سليم يوسف، مدير مؤسسه‌ي تحقيقات سلامت كانادا و محقق اصلي مطالعه‌ي همه‌گيرشناسانه‌ي شهري‌روستايي (PURE)، مطالعه‌هاي فراواني انجام داد. با مطالعه‌ي همه‌گيرشناسانه‌ي شهري‌روستايي (PURE)، پژوهشگران عادات غذايي و نتايج سلامت افراد را روي بيش از ۱۶۴ هزار شركت‌كننده از ۲۱ كشور كم‌درآمد و متوسط و پردرآمد از پنج قاره ارزيابي كردند.

دكتر مهشيد دهقان، يكي از نويسندگان اين تحقيق و محقق دانشگاه مك‌مستر و علوم بهداشتي هميلتون مي‌گويد:

مطالعه‌ي PURE اولين مطالعه‌ي چندمليتي است كه اطلاعاتي درباره‌ي ارتباط مصرف گوشت فراوري‌نشده و فراوري‌شده با اثرهايشان بر سلامت انسان را در كشورهاي با درآمد كم و متوسط به‌دست مي‌دهد. همچنين، مطالعه‌ي PURE جمعيت‌هاي متنوع‌تر و نمونه‌هاي گسترده‌ي رژيم غذايي را مطالعه و به ما كمك مي‌كند شواهد جديدتري ارائه دهيم.

با تكميل پرسشنامه‌ي غذايي، عادات غذايي شركت‌كنندگان ثبت و اطلاعاتي نيز درباره‌ي مرگ‌ومير و بيماري‌هاي قلبي‌عروقي جمع‌آوري شد. در اين مطالعات، نويسندگان سعي كردند ارتباطي بين مصرف انواع گوشت و ابتلا به بيماري‌ها را درك كنند. پژوهشگران پس از تكميل تجزيه‌وتحليل ارتباط زيادي بين مصرف گوشت قرمز فراوري‌نشده و ابتلا به بيماري‌هاي قلبي‌عروقي پيدا نكردند؛ ولي درمقابل، به اين نتيجه رسيدند كه با مصرف گوشت فراوري‌شده خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي‌عروقي و مرگ‌ومير افزيش مي‌يابد.

نويسندگان معتقدند تحقيقات زياد درك فعلي ما را از ارتباط بين مصرف گوشت و اثرهايش بر سلامتي افزايش مي‌دهد. در اين تحقيق، مشخص نيست شركت‌كنندگان با مصرف گوشت كمتر چه غذايي را جايگزين آن مي‌كنند؛ اما اين جايگزين‌ها ممكن است تأثيرهاي مختلفي بر سلامتي افراد بگذارند. مطالعه‌هاي نويسندگان نشان مي‌دهد افراد را بايد تشويق كرد تا گوشت فراوري‌شده مصرف نكنند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز
تبليغات

هم انديشي ها

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات