۱۷ حقيقت جالب در خصوص ويكي‌پديا

دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ويكي‌پديا دانشنامه الكترونيك جهاني است كه اطلاعات بسيار زيادي در آن وجود دارد. اين وب‌سايت مطرح نيز حقايقي دارد كه در اين مقاله از اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به‌آن‌ها مي‌پردازيم.
تبليغات

 حدود ۱۳ سال پيش براي پي بردن به‌اطلاعات مختلف و جمع‌آوري آن‌ها نياز به‌ مراجعه پي در پي به جزوه رايگانخانه‌ها بود و برخي نيز از طريق CD جزوه رايگان‌ها وارد عمل مي‌شدند و در حقيقت شرايط آن زمان نسبت به‌حال خيلي متفاوت بود. مدتي بعد سرويسي به‌نام ويكي‌پديا ايجاد شد و در حقيقت نوري بود در وادي ناداني كه به‌سادگي دسترسي سرتاسر جهان را به‌گستره‌ي وسيعي از اطلاعات فراهم مي‌كرد. اين سرويس به‌صورت رايگان در اختيار مردم قرار گرفت و در زمان گسترش اينترنت بستري مناسب جهت دسترسي به‌اطلاعات جامع و كامل ايجاد كرد.

نكته جالب اينجاست كه ويكي‌پديا يكي از بستر‌هاي قابل اعتماد اينترنتي است كه در تمام زمينه‌ها نظير جغرافيا، رسانه‌ها، بيماري‌ها و موارد مشابه اطلاعات درستي ارايه مي‌دهد. در حقيقت هرچيزي كه به‌آن نياز داريد در ويكي‌پديا وجود دارد. اين اطلاعات نيز توسط بسياري از افراد و هر متخصصي كه به‌كامپيوتر و اينترنت دسترسي دارد قابل ويرايش است. ويكي‌پديا براي زبان‌هاي مختلف نيز ارايه شده است تا دسترسي مردم به‌اطلاعات ساده‌تر باشد.

اما با وجود اينكه بسياري از ما حداقل يك بار از ويكي‌پديا استفاده كرده‌ايم، برخي حقايق را در خصوص آن نمي‌دانيم. همراه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران باشيد تا با ۱۷ حقيقت در خصوص ويكي‌پيدا آشنا شويم.

۱- ويكي‌پديا يكي از ۶ وب‌سايت پربازديد جهان است

مرجع متخصصين ايران ويكي‌پديا

آيا مي‌‌توانيد نام ۵ وب‌سايت پربازديد ديگر را ذكر كنيد؟

۲- هر ماه ۵۰۰ ميليون متخصص از ويكي‌پديا استفاده مي‌كنند

با توجه به اينكه هر متخصص با ورود به ويكي‌پديا از صفحات مختلف بازديد مي‌كند، هر ماه ۱۸ ميليارد صفحه در اين سرويس نمايش داده مي‌شود.

۳- Wiki واژه‌اي از هاوايي به معناي سريع است

مرجع متخصصين ايران ويكي‌پديا

ويكي در بين مردم هاوايي به‌معناي سريع است و براي مثال خودرو Magnum از سوي فراري را مي‌توان ويكي ناميد.

۴- سال ۲۰۰۵ سطح دانش ويكيپديا هم‌تراز بريتانيكا (Britannica) اعلام شد

حدود ۱۰ سال پيش انديشه متخصصينسنجي از سوي Nature صورت گرفت و ادعا شد كه دانش ويكيپديا همتراز بريتانيكا است اما حالا به‌سطح علمي اين سرويس نيز افزوده شده است.

۵- ويكي‌پديا در سرتاسر جهان توسط ۷۳ هزار ويراستار ويرايش مي‌شود

مرجع متخصصين ايران ويكي‌پديا

۲۲ ميليون حساب متخصصدي در ويكي‌پديا وجود دارد و با مشاهده تصوير بالا اطلاعات بيشتري در خصوص اين متخصصان به‌دست خواهيد آورد. بر اساس تصوير فوق جمعيت متخصصان مرد در ويكي‌پديا بسيار بيشتر از زنان است و نيمي از اين متخصصان نيز در محدوده سني ۱۸ تا ۳۰ سال هستند. حدود نيمي از كل متخصصان اين سرويس تحصيل كرده هستند و بيش از نيمي از آن‌ها ازدواج نكرده‌اند و حدود ۷۰ درصد اين افراد فرزندي ندارد.

۶- ويكي‌پديا به‌زبان‌هاي مختلف وجود دارد، اما اطلاعات انگليسي آن بيش از ساير زبان‌ها است

در نسخه انگليسي ويكي‌پديا ۴.۶ ميليون مقاله وجود دارد اما به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه همچنان جا براي گسترش دارد و اين ميزان تنها ۱۳.۷ درصد از كل اطلاعات موجود نسبت به‌زبان‌هاي مختلف اين سرويس است. در حال حاضر اين مقدار به ۱۳.۱ درصد از كل مقالات ويكي‌پديا رسيده است.

۷- بسياري از سرور‌هاي ويكي‌پديا در ويرجينيا هستند

مرجع متخصصين ايران ويكي‌پديا

قرارگيري بخش عمده‌اي از سرور‌هاي ويكي‌پديا در ويرجينيا بدين معناست كه اين مجموعه از قوانين ويرجينيا اطاعت مي‌كند. البته اختلالات زيادي در روند كار ويكي‌پديا مشاهده مي‌شود.

۸- ويكي‌پديا قوانين خاصي ندارد و تنها روي ۵ ركن تكيه كرده است

ويكي‌پديا مقالات خود را با در انديشه متخصصين داشتن ۵ ركن ارايه مي‌دهد، اما بايد به اين نكته توجه داشت كه اين اركان در حقيقت قابل تغيير هستند.

۹- خرابكاري‌‌هاي مقالات ظرف ۵ دقيقه اصلاح مي‌شوند

مرجع متخصصين ايران ويكي‌پديا

از آن‌جا كه تمام متخصصان امكان ويرايش اطلاعات موجود را دارند به‌همين دليل احتمال ايجاد خرابكاري نيز افزايش مي‌يابد. با اين اوصاف حتي اگر خرابكاري‌ نيز صورت گيرد بسيار سريع برطرف مي‌شود.

۱۰- دو نفر از متخصصان ويكي‌پديا روي پروژه‌هاي جانبي نظير دريافت پول از مشتريان و انجام ويرايش‌ مقالات كار مي‌كنند

بر اساس گزارش Business Insider شايد خيلي جالب به‌انديشه متخصصين نرسد اما ظاهرا دو نفر از كارمنان ويكي‌پديا با دريافت پول اقدام به‌ويرايش برخي مقالات با توجه به‌اصول مورد انديشه متخصصين مي‌كنند.

۱۱- يكي از موسسان ويكي‌پديا در سال ۲۰۰۲ آن را ترك كرد

مرجع متخصصين ايران Larry Sanger

تصوير فوق مربوط به Larry Sanger است و وي در سال ۲۰۰۲ ويكي‌پديا را ترك كرد و مدعي شد كه ويكي‌‌پديا به‌اندازه كافي معتبر نيست.

۱۲- در سال ۲۰۰۶ روزانه ۱۸۰۰ مقاله به‌ويكي‌پديا افزوده مي‌شد

در حال حاضر روزانه ۸۰۰ مقاله در اين سرويس قرار مي‌گيرد اما در سال ۲۰۰۶ افزوده شدن ۱۸۰۰ مقاله باعث شد كه سطح وسيعي از اطلاعات توسط ويكي‌پديا پوشش داده شود.

۱۳- سازمان سيا اطلاعات صفحه ويكي‌پديايش را ويرايش مي‌كند

مرجع متخصصين ايران ويكي‌پديا

از آنجا كه سيا با آژانس امنيت ملي آمريكا از لحاظ منافع اشكالاتي دارد، اين سازمان صفحه ويكي‌پديايش را به‌شخصه ويرايش مي‌كند.

۱۴- سال ۲۰۰۶ جمعي از اعضاي كنگره آمريكا صفحاتشان را در ويكي‌پديا به‌روز كردند

مرجع متخصصين ايران Larry Sanger

جمعي از اعضاي كنگره آمريكا در سال ۲۰۰۶ با استفاده از IP‌هاي مختلف اقدام به‌ويرايش صفحات خود كردند.

۱۵- در حقيقت ويكي‌پديا از يك دانشنامه ديگر ايجاد شده است

مرجع متخصصين ايران ويكي‌پديا

ويكي‌پديا بر اساس اطلاعات Nuoedia كه موسس آن Jimmy Wales و Sanger بود ايجاد شده است (Jimmy Wales در حال حاضر يكي از مديرعاملان ويكي‌پديا است). در آن سرويس فرآيند ويرايش بسيار رسمي بود. Sanger نيز مدتي بعد دانشنامه اينترنتي جديدي را با نام Citizendium ارايه داد كه رقيبي براي ويكي‌پديا به‌حساب مي‌آيد.

۱۶- ويكي‌پديا پيش از اين از com. استفاده مي‌كرد

مرجع متخصصين ايران ويكي‌پديا

پيش از اين ويكي‌پديا از com. به‌جاي org. استفاده مي‌كرد اما زماني كه نسخه اسپانيايي اين سرويس ارايه شد اين مجموعه تصميم گرفت براي از بين بردن اشكالات مربوط به تبليغات اقدام به‌حركت به‌سوي org. كند.

۱۷- در جريان اعتراض ويكي‌پديا به اقداماتي نظير SOPA حدود ۱۶۲ ميليون از صفحه‌ي اين سرويس غيرفعال شد

مرجع متخصصين ايران ويكي‌پديا

اقدامات اين چنيني زيادي توسط وب‌سايت‌هايي نظير گوگل و ويكي‌پديا صورت گرفته است و به‌طور حتم در جريان اعتراض ويكي‌پديا دانش‌آموزان و دانشجويان زيادي تكليف مدرسه‌شان را با تاخير ارايه دادند.

همان‌طور كه در اين مقاله از اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران مطالعه كرديد، ويكي‌پديا نيز داراي حقايق جالبي است كه پي بردن به آن‌ها باعث مي‌شود در استفاده‌هاي بعدي از ويكي‌پديا هرچه بيشتر با گذشته اين سرويس آشنا شويد. انديشه متخصصين شما در خصوص ويكي‌پديا چيست؟

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات