انرژي هاي تجديد پذير تا سال ۲۰۴۰ جايگزين سوخت هاي فسيلي مي‌شوند

شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
انرژي‌هاي تجديدپذير جزو نوآوري‌هاي مفيد بشر در طول تاريخ هستند. خودروهاي الكتريكي يكي از نتايج اين نوآوري‌ها هستند كه با سرعت زيادي در حال فراگير شدن هستند. طبق گزارش‌هاي منتشر شده به احتمال زياد تا سال ۲۰۴۰ ميلادي، انررژيي‌هاي تجديدپذير مانند برق و انرژي خورشيدي، جايگزين سوخت‌هاي فسيلي خواهند شد. در ادامه با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

خودروهاي الكتريكي به سرعت در حال فراگير شدن هستند و استفاده از سوخت‌هاي فسيلي به تدريج در حال كاهش است. بر اساس گزارش بلومبرگ، در طول ۲۵ سال آينده، ارزش سوخت‌هاي فسيلي پايين خواهد ماند اما اين پايين بودن ارزش به حدي نخواهد بود كه جمعيت جهاني را از تغيير مسير به سمت انرژي‌هاي تجديد پذير باز دارد.

البته هزينه‌ي انرژي‌هاي تجديدپذير نيز در اين دوره با كاهش مواجه خواهد شد و آمارها كاهش حدود ۴۱ درصدي را گزارش كرده‌اند. توليد اين نوع انرژي نيز افزايش پيدا خواهد كرد و پيش‌بيني مي‌شود ۷۰ درصد از انرژي مصرفي اروپا و ۴۴ درصد از انرژي مورد نياز آمريكا تا ربع قرن آينده از نوع تجديدپذير باشد. از لحاظ تعداد خودروهاي الكتريكي، عرضه‌ي ۴۱ ميليون خودرو از اين نوع، تا سال ۲۰۴۰ پيش‌بيني مي‌شود.

سرمايه‌گذاري در انرژي‌هاي نو تا اين زمان به حدود ۱۱.۴ تريليون دلار خواهد رسيد و ۶۰ درصد از اين سرمايه‌گذاري به انرژي‌هاي باد و خورشيد اختصاص خواهد يافت. البته كاهش ارزش انرژي‌هاي بادي و خورشيدي نسبت به سوخت‌هاي فسيلي، تا سال ۲۰۴۰ به طول نخواهد انجاميد و پيش‌بيني مي‌شود تا سال ۲۰۲۷، اين انرژي‌ها به صرفه‌تر از سوخت‌هاي فسيلي شوند.

النا جياناكوپولو (Elena Giannakopoulou) يكي از متخصص كارشناسان اين گزارش در يك نشست خبري درباره‌ي اين گزارش مي‌گويد: "يكي از نتايج جالب در اين گزارش در مورد گاز است. تا سال ۲۰۲۷، گاز ديگر به عنوان يك منبع جهاني انرژي شناحته نخواهد شد و انرژي‌هاي نو جايگزين آن خواهند شد. البته در آمريكاي شمالي آمار كمي متفاوت است. در مورد ذغال سنگ نيز پيش‌بيني مي‌شود كه تا سال ۲۰۳۷، انرژي‌هاي نو جايگزين اين سوخت شوند.

البته تنها مورد نگران‌كننده در مورد اين آمار مسئله‌ي گرمايش زمين و خطراتي است كه سوخت‌هاي فسيلي ايجاد مي‌كنند. محققان معتقدند اين دوره‌ي ۲۵ ساله‌ي پيش‌بيني شده، بسيار طولاني است و آسيب‌هاي زيست‌محيطي سوخت‌هاي فسيلي تا آن زمان بسيار زياد خواهد بود.

سب هنبست (Seb Henbest) مدير تاليف اين گزارش در مورد سرمايه‌گذاري در صنعت انرژي‌هاي نو مي‌گويد: "حدود ۷.۸ تريليون دلار از سال‌هاي ۲۰۱۶ تا ۲۰۴۰ در انرژي‌هاي نو سرمايه‌گذاري خواهد شد و دو سوم اين مبلغ، در توليد نيرو هزينه خواهد شد. اما براي كاهش اثر گرمايش زمين هزينه‌هاي بسيار بيشتري بايد در انديشه متخصصين گرفته شود."

خبرهاي اميدواركننده در مورد كشور چين با صنعت رو به رشد آن است كه پيش‌بيني مي‌شود تا سال ۲۰۲۵ رشد خواهد داشت و از آن زمان رشد صنعت در اين كشور كاهش يافته و توليد آلودگي‌هاي زيست‌محيطي نيز با كاهش قابل توجهي مواجه خواهد شد. البته بازارهاي در حال رشد آسيايي ديگر مانند هند تا سال ۲۰۴۰ رشد خواهند داشت و توليد كربن آنها نسبت به سال ۲۰۱۵ پنج درصد رشد خواهد داشت.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات