آيا نتايج تست سقوط و امتيازات تعميرپذيري اهميتي دارند؟

شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
هدف از تست‌هاي سقوط چيست؟ نتايج اين تست‌ها تا چه حد قابل اعتماد و دقيق هستند و اهميت آنها چقدر است؟
تبليغات

به طور قطع شما نيز با ويديوهايي مواجه شده‌ايد كه افرادي در آن‌ها موبايل‌هاي پرطرفدار را در دست گرفته و به روي زمين رها مي‌كنند. در اكثر موارد نيز صفحه نمايش دچار شكستگي مي‌شود. احتمالا تست كالبدشكافي و تعيين تعميرپذيري دستگاه را هم ديده‌ايد. اما همواره اين سوال وجود دارد كه هدف از اين نوع تست‌ها چيست؟ نتايج اين تست‌ها تا چه حد قابل اعتماد و دقيق هستند و اهميت آنها چقدر است؟

مطالعه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران از موبايل‌ها

ويدئوهاي تست سقوط مي‌توانند انديشه متخصصين هزاران نفر را به خود جلب كنند. تماشاي اين ويدئوها جذاب است اما سوال اينجا است كه آيا هدف مشخص و مفيدي دارند يا تنها براي جلب توجه بينندگان ساخته مي‌شوند.

در مورد امتيازات تعميرپذيري نيز اين سوال مطرح است. اين روند به عادتي تبديل شده است كه پس از گذشت چند روز از معرفي موبايل‌ها، عده‌اي قطعات آن‌ها را باز كرده و سپس سر هم مي‌كنند تا امتيازي براي آساني و يا سختي اين كار در انديشه متخصصين بگيرند. آيا اين كه شما باتري يك موبايل را با يا بدون ابزار اضافي مي‌توانيد عوض كنيد، در تصميم شما براي خريد آن موبايل تاثيري مي‌گذارد؟

با جستجوي ساده در اينترنت مي‌توان موارد بسياري از افراد حرفه‌اي و آماتور را يافت كه مشغول به انجام انواع مختلف تست‌هاي سقوط هستند. در ادامه به اين مورد خواهيم پرداخت كه آيا متخصصان توجهي بيش از تنها يك نگاه به نتايج و امتيازات تست سقوط و تعميرپذيري دارند و آيا اين نتايج تاثيري بر تصميم آن‌ها در خريد موبايل مورد انديشه متخصصينشان دارد يا خير.

به كجا مراجعه كنيم؟

تعمير يك موبايل يا تبلت مي‌تواند هزينه‌بر باشد اما گزينه‌اي ارزان ولي با ريسك بالا وجود دارد و آن تعمير كردن توسط خود مالك آن است. اما نكته اينجا است كه تعمير لوازم الكتريكي مانند گذشته ساده نيست و نياز به مهارت دارد و به غير از تعداد كمي متخصص ماهر بقيه افراد براي تعمير لوازم الكتريكي به محل‌هاي تخصصي مراجعه مي‌كنند.

iFixit.com سايتي است كه در زمينه‌ي جدا كردن قطعات موبايل و امتيازدهي به تعميرپذيري آن تخصص دارد. اين سايت گاهي اوقات نكات خوبي را در اختيار متخصصان قرار مي‌دهد و براي مثال در بين پرچم‌داران موجود در بازار موبايل كه تعميرپذيري راحت‌تري نسبت به بقيه دارد را اعلام مي‌كند.

به طرز مشابه، Square Trade نيز كه گواهي‌هايي براي موبايل‌هاي مختلف ارائه مي‌دهد، ويدئوهاي تست سقوط محصولات را منتشر مي‌كند و مقاومت موبايل‌هاي هوشمند را در مقابل سقوط از ارتفاع‌هاي مختلف مي‌سنجد.

اطلاعاتي كه توسط iFixit و سرويس‌هايي مانند Square Trade ارائه مي‌شوند به منظور راهنمايي خريداران براي انتخابي بهتر منتشر شده‌اند

اطلاعاتي كه توسط iFixit و سرويس‌هايي مانند Square Trade ارائه مي‌شوند به منظور راهنمايي خريداران براي انتخابي بهتر منتشر شده‌اند اما به طور قطع مي‌توان گفت كه تعداد خريداراني كه از آن اطلاعات براي خريد استفاده مي‌كنند بسيار كمتر از كساني است كه تنها براي جذابيت تماشاي سقوط گلكسي‌ها و آيفون‌ها به اين ويدئوها روي مي‌آورند!

ميروسلاو ژوريچ، مدير بخش اطلاعات iFixit، اطلاعات و آماري را در اثبات اين كه خريداران موبايل‌هاي هوشمند به امتيازات تعميرپذيري در خريد موبايل اهميت مي‌دهند ارائه داده است.

او مي‌گويد نتايج يك انديشه متخصصين سنجي از بين ۱۳ هزار متخصص اين سايت، نشان مي‌دهند كه ۹۳ درصد از آن‌ها به امتيازات تعميرپذيري در خريد موبايل‌هاي خود اهميت مي‌دهند. البته از متخصصان سايتي كه تخصص اين كار را دارد، گرفتن چنين پاسخي قابل پيش‌بيني بود. اما ژوريچ اطلاعات بيشتري در اين زمينه ارائه مي‌دهد و مي‌گويد:

ما افراد بسياري را در شبكه‌هاي اجتماعي ديده‌ايم كه تنها به دليل عدم راحتي تعويض باتري يا باز كردن موبايل براي تعمير، از خريد آن منصرف شده‌اند. البته بسياري نيز با ديدن راحتي تعمير موبايل مورد علاقه خود بسيار خوشحال نيز شده‌اند.

نابود شدن موبايل

در مورد Square Trade چطور؟ آيا اين سايت مي‌تواند داده‌هايي ارائه كرده و نشان دهد كه متخصصان در تماشاي ويدئوهاي تست سقوط آن، به دنبال نكته‌اي غير از جذابيت سقوط پرچم‌داران شركت‌هاي مشهور هستند؟

تاي شاي، مدير ارشد بخش بازاريابي Square Trade مي‌گويد بسياري از افراد در طي استفاده‌ي خود از موبايل‌هاي هوشمند متوجه هزينه‌هاي گزاف تعمير موبايل خراب شده‌اند. ممكن است موبايل به اندازه‌ي ارزش خود براي تعمير مجدد هزينه در بر داشته باشد.

شاي مدعي است كه با افزايش متخصصان موبايل‌هاي هوشمند و سختي تعمير آن‌ها بسياري با خراب شدن موبايل خود از آن استفاده نكرده و به سراغ موبايل جديد خواهند رفت، اما iFixit و Square Trade سعي در يادگيري اين افراد دارند تا نشان دهند كه مي‌توان ازآن موبايل‌ها استفاده كرده يا به راحتي آن‌ها را تعمير كرد. او همچنين مي‌افزايد:

ميليون‌ها فرد در دنيا اشكال تعمير موبايل را تجربه كرده‌اند و اگر شما نيز زماني اين وضعيت را داشته باشيد، آموزه‌هاي ما را بسيار مفيد خواهيد دانست.

همچنين شاي مي‌گويد كه Square Trade تست‌هاي خاص خود را دارد و تحقيق‌هاي زيادي را در بين متخصصان خود انجام مي‌دهد. براي مثال آن‌ها عمر موبايل درون آب را مي‌سنجند تا احتمال خرابي موبايل شما را زماني كه چاي ميز كارتان بر روي آن مي‌ريزد، به نمايش بگذارند. او ادعا مي‌كند كه اين ويدئوها با ميليون‌ها بيننده‌اي كه دارند حتي مي‌توانند انديشه متخصصين متخصصان را براي خريد موبايل‌هاي مختلف تغيير دهند. او مي‌گويد:

آيا اين تنها عاملي است كه در خريد موبايل مدانديشه متخصصين قرار مي‌دهند؟ جواب اين سوال به طور قطع منفي است اما اين نكته نيز بخشي از مواردي است كه خريداران در خريد خود به آن توجه مي‌كنند.

موبايل‌هاي جان سخت

Square Trade تا به امروز ليستي از موبايل‌هايي كه كمترين يا بيشترين مقاومت را در برابر سقوط دارند ارائه نكرده، به علاوه هيچ گونه ليستي براي موبايل‌هايي كه احتمال خرابي آن‌ها بيشتر است نيز ارائه نشده است.

سخن‌گويان اپراتورهاي مختلف نيز از دادن اطلاعات در مورد تعداد خرابي موبايل‌ها با برندهاي مختلف خودداري مي‌كنند. اسپرينت مي‌گويد اين داده‌ها محرمانه بوده و اسپرينت آن‌ها را به اشتراك نمي‌گذارد. ورايزن مي‌گويد كه اطلاعات از اين دست را منتشر نمي‌كند و تي موبايل نيز از دادن پاسخ سر باز مي‌زند.

اما يكي از شركت‌هايي كه بر روي مقاومت موبايل‌هاي خود تمركز دارد كاترپيلار است كه توليد موبايل‌هاي مقاوم در برابر ضربه‌ي CAT را بر عهده دارد. به علاوه اين شركت ابزار مورد نياز براي كارهاي سنگين را نيز توليد مي‌كند. كاترپيلار مي‌گويد موبايل‌هاي خود را براي مقاومت در برابر ضربه، سقوط، آب و گرد و غبار توليد مي‌كند. كالين بت، مدير بخش استراتژي كاترپيلار مي‌گويد:

ما موبايل‌هاي خود را طوري مي‌سازيم كه مقاوم‌ترين تلفن‌هاي موجود در بازار باشند.

اين شركت نيز از ارائه‌ي داده‌هايي مبني بر ميزان اهميت اين ويژگي موبايل‌ها براي خريداران محصولات كت خودداري مي‌كند، اما بت مدعي است كه بازخوردهاي دريافتي بسيار مثبت هستند.

به علاوه كت به اين موضوع نيز اشاره مي‌كند كه ۷۷ درصد صدماتي كه به موبايل‌هاي هوشمند وارد مي‌شوند ناشي از ضربه و سقوط آن‌ها است. اين شركت نيز براي جلوگيري از اتفاقات ذكر شده موبايل‌هاي خود را در سخت‌ترين شرايط مورد آزمايش قرار مي‌دهد. بت مي‌گويد:

ما تضمين نمي‌دهيم كه موبايل‌هاي كت به هيچ عنوان خراب نمي‌شوند، چرا كه هر چيزي را مي‌توان شكست و خراب كرد. موبايل‌هاي كت از ساير موبايل‌هاي موجود در بازار بسيار مقاوم‌تر هستند و انواع مختلف تست‌ها را براي اطمينان از اين موضوع پشت سر مي‌گذارند.

شركت‌هاي سازنده موبايل هوشمند چه انديشه متخصصيني در اين مورد دارند؟

مرجع متخصصين ايران 17953 broken smartphone 1600x1200

شركت‌هاي مانند اپل، اچ‌تي‌سي، سامسونگ، هواوي، بلك‌بري و موتورولا نيز آن طور كه انتظار مي‌رفت از گفتگو در اين مورد خودداري كرده و علاقه‌اي به اشتراك‌گذاري داده‌هاي خود ندارند.

البته اطلاعات زيادي از اين شركت‌ها نيز نمي‌توان بدست آورد چرا كه آن‌ها سياست‌هاي مشخصي براي بازگرداندن موبايل‌هاي آسيب ديده دارند و موبايل كه در اثر ضربه يا سقوط آسيب ديده باشد، غالبا مشمول اين ضمانت از سوي شركت سازنده نمي‌شود. بنابراين متخصصان نيز به اين شركت‌ها مراجعه نكرده و در نتيجه آمار دقيقي در اين مورد در دست اين شركت‌ها نيست. استيو كوئينگ، مدير بخش تحليل صنعت اتحاديه‌ي مصرف‌كنندگان لوازم الكترونيكي مي‌گويد:

ما به دارندگان موبايل‌هاي هوشمند توصيه مي‌كنيم در صورت بروز هرگونه اشكالي و قبل از هر كاري به شركت توليد كننده يا نمايندگي آن مراجعه كنند. در بسياري موارد اگر شما از اين راه وارد نشده و خود دست به تعمير موبايل بزنيد، باعث ابطال ضمانت موبايل خود خواهيد شد.

توليد كنندگان لوازم الكترونيكي مي‌خواهند خود تعمير موبايل‌هايشان را بر عهده داشته باشند و نگران اين موضوع هستند كه اگر فردي در خانه دست به تعمير بزند و باعث خرابي بيشتر شود، مسئوليتي سنگين بر دوش شركت سازنده مي‌گذارد. اين موضوع رفته رفته با پيشرفت و پيچيده‌تر شدن لوازم الكتريكي، پيچيده‌تر نيز خواهد شد. كوئينگ مي‌افزايد:

ما در مورد لوازم ساده‌اي صحبت نمي‌كنيم. در مورد ابزارهاي پيچيده‌اي سخن مي‌گوييم كه از هزاران قطعه تشكيل شده‌اند و هر كدام نياز به تخصصي خاص براي تعمير دارند.

در انديشه متخصصينسنجي جديد، اتحاديه مصرف كنندگان لوازم الكتريكي، CEA، دريافته است كه اعتبار ضمانت سازنده در انتخاب ۷۵ درصد از افرادي كه بين سال‌هاي ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ ميلادي به دنيا آمده‌اند، تاثير بسزايي داشته است. اين مقدار در بين متولدين سال‌هاي ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۴ ميلادي به ۶۴ رسيده و در بين متولدين سال‌هاي ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ اين ميزان به ۵۴ درصد كاهش مي‌يابد.

كاربران توجه زيادي به تعميرپذيري موبايل ندارند

به علاوه در انديشه متخصصين سنجي در مورد كيفيت، ارزش و ويژگي‌هاي موبايل‌هاي هوشمند نيز سوال شده بود و تعميرپذيري حتي در گزينه‌ها نبود تا توسط متخصصان انتخاب شود. اما كوئينگ مي‌گويد كه از داده‌هاي اين انديشه متخصصينسنجي مي‌توان متوجه شد كه متخصصان توجه زيادي به تعميرپذيري موبايل ندارند. او مي‌افزايد:

در اين داده‌ها در مورد تعميرپذيري سخني به ميان نيامده اما با تحليل آن‌ها مي‌توان متوجه تاثير كم آن در ديد متخصصان شد.

به علاوه او معتقد است كه با وجود گزينه‌هاي مختلف پيش رو در بازار حال حاضر موبايل‌هاي هوشمند، در بسياري موارد خريد موبايل جديد بسيار اقتصادي‌تر و به صرفه‌تر است.

پيش‌گيري از يك فاجعه

ويدئوهاي تست سقوط بيشتر براي جلب توجه متخصصان ساخته مي‌شوند

اما دوباره اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا كسي به نتايج تست سقوط و امتيازات تعميرپذيري توجهي دارد؟ پاسخ سوال مثبت است اما تعداد آن مشخص نيست.

iFixit و Square Trade به طور قطع تاثير مثبتي داشته‌اند. به خصوص iFixit به متخصصان يادگيري مي‌دهد كه خود موبايل معيوبشان را تعمير كنند. ژوريچ مي‌گويد:

ما در تلاش هستيم تا دانش لازم براي تعمير گجت‌هاي مختلف را به متخصصان انتقال دهيم. به علاوه ما در تلاش هستيم تا متخصصان با تعمير موبايل‌هاي خود بي‌نياز از خريد موبايل جديد شوند.

ميلياردها موبايل در سال توليد مي‌شوند و منابع مختلف را به كار برده و مصرف مي‌كنند. ژوريچ فلسفه‌ي وجود iFixit را حفاظت اين منابع دانسته و مي‌افزايد:

در حال حاضر نمي‌توان آينده‌اي روشن را متصور بود. به اين دليل ما اقدام به راه‌اندازي سايت iFixit كرديم و با ساخت ابزارهاي مختلف سعي داريم تا كار تعمير را آسان‌تر بكنيم.

نتيجه اين كه ويدئوهاي تست سقوط بيشتر براي جلب توجه متخصصان ساخته مي‌شوند، مطالعه استحكام موبايل به اين روش، بسيار پرخطا است و متخصص نمي‌تواند خيلي روي نتايج آن حساب كند، چرا كه هر بار كه موبايل از ارتفاع مي‌افتد شكل و زاويه افتادن آن (هر چقدر هم كه كنترل شده باشد) متفاوت است و احتمال خطا در آن بسيار است. اما روند مطالعه تعميرپذيري يك موبايل مي‌تواند كمك بسياري به متخصصان بكند؛ حداقل براي آن دسته از خوره‌هايي كه دوست دارند در صورت بروز اشكال از شيوه تعمير دستگاهشان آگاه باشند و بتوانند هزينه تعمير آن را تخمين بزنند.

انديشه متخصصين شما چيست؟ آيا نتايج تست‌هاي سقوط و امتيازات تعميرپذيري در انتخاب خريد موبايل هوشمند تاثيري دارند؟ آيا اين تست‌ها روي انتخاب شما تاثير مي‌گذارند؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات