پاي ابرخودروهاي مدرن به لمانز بازخواهد شد؟

پنج‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
قوانين فدراسيون جهاني اتومبيل‌راني براي سري مسابقات جديد مشابه كلاس GT1 دهه‌ي ۱۹۹۰، انديشه متخصصين مثبت تمام خودروسازان را جلب نكرده است.
تبليغات

چقدر دوست داريد نسخه‌هاي كاملا مسابقه‌اي از اين خودروها را ببينيد: فراري لافراري، مك‌لارن سنا، مرسدس AMG وان، استون مارتين والكري، پورشه ۹۱۸، لامبورگيني اونتادور، كونيگزگ آگرا، پاگاني هوايرا، بوگاتي شيرون و تويوتا GR؟ چقدر دوست داريد اين نوع خودروها را در مسابقات معروف موتوراسپرت، مانند ۲۴ ساعته لمانز ببينيد؟

مرجع متخصصين ايران خودروي سوپراسپرت ابرخودرو / hypercar

قوانين جديد فدارسيون جهاني اتومبيل‌راني (WEC) با وعده‌ي ديدن خودروهاي ديدني و جذاب ارائه شده كه بتوانند ارتباط تنگاتنگي بين مدل‌هاي جاده‌اي نيز برقرار كنند و هزينه‌هاي بسيار كمتري درمقايسه‌با خودروهاي فعلي LMP1 داشته باشند. هدف اصلي اين است كه ۲۰ ميليون يورو در هر فصل براي دو خودرو در انديشه متخصصين گرفته شود. اين مبلغ تقريبا نصف بودجه‌ي توليدكنندگان در سطح جهاني براي يك فصل است و بخت پيروزي كلي در مسابقات لمانز نيز به آن اضافه خواهد شد. 

مرجع متخصصين ايران خودروي سوپراسپرت ابرخودرو / hypercar

اين قوانين وعده مي‌دهند كه سال‌هاي باشكوه دهه‌ي ۱۹۹۰ و دوران اوج نمونه‌هاي GT1 مانند مك‌لارن F1، پورشه 911 GT1، تويوتا GT-One، مرسدس بنز CLK GTR و نيسان R390 GT1 تكرار شود. ازانديشه متخصصين متخصص نيز، تعادل قدرت بين خودروها با انواع سيستم‌هاي هيبريد و بنزيني در قوانين جديد به‌وضوح تعريف شده است.

براي ورود به مسابقات، از هر خودرو بايد ۲۵ نمونه‌ي جاده‌اي توليد شود. اين تعداد براي فصل دوم به ۱۰۰ مدل افزايش مي‌يابد؛ يعني مدل‌هاي توليد محدود با تيراژ كم نمي‌توانند از فيلتر قوانين جديد رد شوند؛ اما مدل‌هايي مثل فراري لافراري كه ۴۹۹ دستگاه از آن ساخته شده، كاملا با مقررات جديد سازگار خواهد بود. 

مرجع متخصصين ايران خودروي سوپراسپرت ابرخودرو / hypercar

اين قوانين، چهارچوب عملكردي خاصي براي خودروها فراهم مي‌كند. به‌عنوان مثال، ميزان دقيق نيروي روبه‌پايين، درَگ و بهره‌وري آيروديناميكي خودرو به‌طور كلي مشخص شده است. البته، تركيبي از گزينه‌هاي بالقوه درزمينه‌ي آيروديناميك و گزينه‌هاي مختلف براي سيستم محركه شامل گلچيني از خودروها و شركت‌كننده‌هاي متنوع را نيز همراه موارد ذكرشده در انديشه متخصصين بگيريد. 

مرجع متخصصين ايران خودروي سوپراسپرت ابرخودرو / hypercar

حداكثر توان خروجي سيستم محركه‌ي احتراق‌داخلي ۶۸۰ اسب‌بخار اعلام شده است؛ درحالي‌كه اين ميزان براي سيستم محركه‌ي هيبريدي ۲۶۸ اسب‌بخار در انديشه متخصصين گرفته مي‌شود. اصلاحات در پيشرانه به‌جز بلوك و سرسيلندر آزاد خواهد بود؛ اما قوانين مي‌گويند هيچ تغييري در واحد موتورژنراتور هيبريدي مجاز نيست. توزيع وزن خودرو نيز بايد ۴۸.۵ درصد تمايل به يك سمت با خطاي  مجاز ۱.۵ درصد باشد و حداقل وزن كلي نيز ۱,۰۴۰ كيلوگرم در انديشه متخصصين گرفته شده است.  به‌روزرساني خودروها در طول پنج فصل براي هر كلاس امكان‌پذير خواهد بود؛ ولي براي حفظ جذابيت، هر شركت سازنده يا تيم تنها مي‌تواند در هر دوره دو خودرو مختلف ارائه دهد كه هر مدل نيز مجاز به ۵ تغيير يا اصلاح مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران خودروي سوپراسپرت ابرخودرو / hypercar

بنابراين، تمام تيم‌ها با چشمان باز به‌سوي شركت در مسابقات جديد حركت مي‌كنند. بدين‌ترتيب، قانون‌گذاران سعي كرده‌اند تعادلي در مدل‌هاي جاده‌اي و مسابقه‌اي ايجاد كنند. اين تعادل تقريبا به‌معني دستِ باز سازندگان و تيم‌ها براي ارائه‌ي طرح‌هاي سفارشي و شخصي است كه البته، در چهارچوب قوانين جاي بگيرند؛ اما اين قوانين باعث نمي‌شود برخي تيم‌هاي حاضر در LMP2 مانند Oreca و Ligier نتوانند شاسي ساخت خود را عرضه كنند؛ همان‌طوركه همه‌ي سازندگان و تيم‌ها بايد سيستم‌هاي هوشمند ERS خود را براي خريد دردسترس قرار دهند. 

مرجع متخصصين ايران خودروي سوپراسپرت ابرخودرو / hypercar

حضور برخي تيم‌ها در سري LMP1، مانند ByKolles يا Rebellion كه بيشتر مشتري فناوري سازندگاني ازجمله اسكودريا گليكن‌هاوس (Scuderia Glickenhaus) هستند، بر جذابيت مسابقات خواهد افزود. پيش‌ازاين، اسكودريا گليكن‌هاوس فرايند توسعه‌ي خودروِ خود را در پيست نوربرگ‌رينگ آلمان آغاز كرده است. 

اين پروژه به‌اندازه‌اي براي توليدكنندگان اصلي خودرو در دنيا جذاب است كه برخي از آن‌ها (۶ شركت) در فرايند تصميم‌گيري و نوشتن قوانين كمك شاياني به فدراسيون بين‌المللي اتومبيل‌راني كردند. اواخر سال گذشته، مقررات متخصص نهايي شد؛ اما هنوز به تأييد مسئولان نياز دارد. درحالي‌كه فاصله‌ي چنداني تا آغاز مسابقات موتوراسپرت و ازجمله لمانز ۲۰۱۹ باقي نمانده است، تيم‌ها هنوز منتظر تأييد نهايي مقررات متخصص جديد هستند. 

بي‌ام‌و تاكنون از شركت در مسابقات اتومبيل‌راني انصراف داده است؛ زيرا اين شركت فعلا خودروِ مناسبي براي حضور در رقابت ندارد. البته، گفته مي‌شود بي‌ام‌و برنامه‌هايي براي آينده دارد و طي فصل‌هاي آينده، احتمالا در اين مسابقات شركت خواهد كرد. موضع فورد به‌سمت شركت‌نكردن گرايش يافته است؛ زيرا اين شركت بيشتر تمايل دارد با پلتفرم پروتوتايپ كنوني در WEC و IMSA رقابت كند. درحال‌حاضر، اين شركت با فورد جي‌تي در اين مسابقات شركت مي‌كند. 

مك‌لارن نيز علاقه‌ي خود را براي حضور در اين مسابقات اعلام كرد؛ اما به‌انديشه متخصصين مي‌رسد اين شركت قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ براي حضور آماده شود. اين درحالي است كه استون مارتين و فراري به‌روشني موضع خود را مشخص نكردند. بااين‌حال، اخبار جديد از عقب‌نشيني استون مارتين و مك‌لارن و فراري براي شركت در مسابقات جديد براساس قوانين مشخص‌شده حكايت مي‌كند. تويوتا كه عملكرد موفقي در فصل‌هاي گذشته در سري LMP1 داشته است؛ تمايل چنداني براي پايبندي به مقررات جديد ندارد. سال گذشته، اين شركت مدل مفهومي سوپراسپرت GR را در مسابقات لمانز رونمايي كرد. 

مرجع متخصصين ايران خودروي سوپراسپرت ابرخودرو / hypercar

 بايد ببينيم در آينده، موضع مشخص خودروسازان بزرگ چه خواهد بود. بايد قوانين تغيير كند يا زمان بيشتري براي توسعه‌ي خودروها در انديشه متخصصين گرفته شود؟

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات