ورزش روي عملكرد حافظه و يادگيري تاثير مثبت مي‌گذارد

يك‌شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
همواره از مزاياي فراوان ورزش سخن به ميان مي‌آيد. اما شايد يكي از جالب‌ترين فوايدي كه براي ورزش برشمرده مي‌شود، درباره‌ي تاثير آن روي قدرت حافظه و توان يادآوري است. در يك پژوهش كه به تازگي انجام گرفته، به اثرات فعاليت‌هاي ورزشي روي عملكرد حافظه‌ي افرد پرداخته شده است كه در اين گزارش به مطالعه آن مي‌پردازيم.
تبليغات

اگر شما در حال تلاش براي يادگيري چيز جديدي هستيد، شايد لازم باشد كه چند ساعت پس از مطالعه، سري هم به سالن ورزشي بزنيد. با توجه به تحقيقات جديد، انجام ورزش در ۴ ساعت پس از يادگيري يك كار ذهني مي‌تواند حافظه را بهبود بخشد.

در پي يك مطالعه كه دستاورد آن اخيرا در مجله‌ي كارنت بيولوژي Current Biology منتشر شده، محققان پي برده‌اند كه انجام حركات ورزشي چهار ساعت پس از يك كار ذهني مرتبط با حافظه، كمك مي‌كند تا افراد بتوانند اطلاعات را بهتر  به ياد بياورند و همچنين الگوهاي مغزي مرتبط با حافظه را نيز در آن افراد افزايش دهد.

اين آزمايش در بر دارنده‌ي يك كار تصويري مرتبط با حافظه‌ي مكاني بود كه در آن ۷۲ نفر در مدت حدود ۴۰ دقيقه شركت كردند. سپس از شركت‌كنندگان به طور تصادفي خواسته شده كه درست پس از اتمام كار يا ۴ ساعت پس از اتمام كار ذهني ورزش كنند و همچنين افرادي هم بودند كه پس از اتمام فعاليت ذهني نبايد فعاليت ورزشي انجام مي‌دادند.

دو روز بعد، محقق مرتبط با اين پژوهش، مغز شركت‌كنندگان را مورد اسكن قرار داده و آنها را مورد آزمايش قرار داد تا ميزان كيفيت يادآوري آنها را از چيزهايي كه آموخته بودند مورد سنجش و مطالعه قرار دهد.

افرادي كه ۴ ساعت پس از مطالعه تمرين‌هاي ورزشي انجام داده بودند، اطلاعات بيشتري را به ياد آوردند. بخش‌هاي مغزي مرتبط با حافظه در اين افراد به وضوح فعاليت بيشتر  از خود نشان دادند.

گيلن فرناندز (Guillén Fernández)، مدير موسسه‌ي داندرز در زمينه‌ي مغز و شناخت و رفتار در مركز پزشكي دانشگاه رادبود، كه در اين مطالعه شركت كرده، در يك رايانامه به پايگاه تايم توضيح داد:

بر پايه‌ي شواهد به دست آمده از آزمايش‌هاي حيواني، انتقال‌دهنده‌هاي عصبي كه با ورزش آزاد مي‌شوند، منجر به توليد پروتئيني مي‌شوند كه به ايجاد ثبات در آثار جديد حافظه كمك مي‌كند.

 در شمار زيادي از گزارش‌ها ادعا شده است كه ورزش منظم مي‌تواند سلامت مغز را بهبود بخشد، اما فرناندز باور دارد كه اين مطالعه‌ي جديد شواهد موجود در رابطه با اينكه چگونه يك جلسه ورزش مي‌تواند به افزايش توان حافظه بيانجامد را افزايش مي‌دهد.

 با اين حال،  اين انديشه متخصصينيه روي تعداد كمي از افراد مورد آزمايش قرار گرفته است، به طوري كه تحقيقات بيشتري براي تعيين دقيق زماني نياز است كه مي‌توانيم تمرينات ورزشي را براي بهبود يادگيري و حافظه پس از اتمام يك فعاليت مرتبط با حافظه انجام دهيم.

 با اين وجود، نويسندگان اين مقاله پژوهشي باور دارند كه يافته‌هايشان ثابت مي‌كند كه ورزش را بايد به عنوان يك استراتژي براي حفظ حافظه بلند مدت در انديشه متخصصين گرفت.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز
تبليغات

هم انديشي ها

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات