مريخ‌نورد آپورچونيتي همچنان غيرفعال است

سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با وجود گذشت ۲ ماه از طوفان عظيم شن در مريخ، ناسا هنوز موفق به‌ برقراري ارتباط با كاوشگر رباتيك خود، آپورچونيتي نشده است.
تبليغات

مريخ‌نورد آپورچونيتي از ۲۰ خرداد موفق به‌ برقراري ارتباط با زمين نشده است. اعضاي ماموريت آپورچونيتي، فكر مي‌كنند كه كاوشگر رباتيك شش چرخه با شروع طوفان شن، خود را در وضعيتي شبيه به خواب زمستاني قرار داده است. در واقع، از آنجايي‌ كه اين كاوشگر رباتيك از پانل‌هاي خورشيدي براي تامين برق خود بهره مي‌برد، به‌علت كمبود نور خورشيد، به ‌وضعيت كم‌مصرف در آمده است.

مقامات ناسا اميدوارند كه با بر طرف شدن گرد و غباري كه تا چند هفته قبل تقريبا تمامي كره مريخ را پوشانده بود، آپورچونيتي دوباره شروع به برقراري ارتباط با زمين كند. مهندسان ناسا مي‌گويند كه دلايل خوبي براي اين خوش‌بيني دارند.

در به‌روزرساني وضعيت بازيابي مريخ‌نورد آپورچونيتي در وب‌سايت ناسا مي‌خوانيم:

از آنجايي كه باتري‌هاي مريخ‌نورد قبل از طوفان در وضعيت خوبي بودند، احتمال آسيب زيادي وجود ندارد. از آنجايي كه طوفان شن مريخ را گرم كرده و همچنين به‌دليل اينكه ناحيه‌اي كه آپورچونيتي هم‌اكنون در آن به‌سر مي‌برد، وارد فصل تابستان شده، مريخ‌نورد، بايد به‌اندازه كافي گرم مانده باشد كه آسيبي نبيند.

طوفان‌هاي شن هر سال در مريخ به وقوع مي‌پيوندند، برخي از اين طوفان‌ها حتي به وسعت يك قاره‌ در زمين مي‌رسند. با اين حال، طوفان‌هاي شن به‌ندرت، به‌قدري گسترش مي‌يابند كه سرتاسر سياره را بپوشاندند. آخرين طوفان شن مريخ كه از اواسط خرداد آغاز شده و هر چند از ماه قبل شروع به فروكش كردن كرده؛ اما هنوز هم گرد و غبار زيادي در هوا وجود دارد. احتمالا اين غبار به‌قدري زياد است كه آپورچونيتي نتوانسته باتري‌هاي خود را شارژ كند.

اين تصوير موزاييكي كه طي چند ماه قبل توسط مدارگرد شناسايي مريخ ثبت شده، تاثير چشمگير طوفان شن مريخ را نشان مي‌دهد كه سرتاسر سياره را همچون پتويي ضخيم پوشانده

دانشمندان ميزان غلظت غبار در جو مريخ را با كميتي به‌ نام تائو (Tau) اندازه‌گيري مي‌كنند. تائو پايين‌تر، به‌معناي هواي صاف‌تر است. هوا در موقعيت فعلي آپورچونيتي در لبه‌ي دهانه برخوردي انديور، براساس آخرين اندازه‌گيري كه در ۲۰ خرداد انجام گرفته، ۱۰٫۸ واحد تائو تخمين زده‌ مي‌شود.

به گفته‌ي تيم ماموريت آپورچونيتي، احتمالا ميزان غلظت هوا بايد به ۲ واحد تائو كاهش يابد تا نور كافي براي شارژ باتري‌هاي مريخ‌نورد به آن برسد. تائو تخمين زده شده براي دهانه انديور در طول هفته گذشته، حدود ۲٫۱ تا ۲٫۵ واحد بوده است.

مهندسان ناسا با استفاده از شبكه اعماق فضاي ناسا، چند بار در هفته براي برقراري با آپورچونيتي تلاش مي‌كنند. شبكه اعماق فضا، مجموعه‌اي از  فضاپيماها و مشاهدات فضايي راديويي و راداري است كه در نقاط مختلف جهان مستقر شده‌اند و به اكتشافات مختلف در منظومه شمسي كمك مي‌كنند.

مهندسان ناسا مي‌گويند كه دلايل خوبي براي خوش‌بيني خود به آپورچونيتي دارند

مهندسان ناسا، طي زمان‌هاي برنامه‌ريزي شده براي بيداري، پيغام‌هايي براي كاوشگر مي‌فرستند و منتظر پاسخ مي‌مانند. اعضاي تيم آپورچونيتي هم از شبكه گسترده‌تري بهره مي‌برند، آنها هر روز، تمامي سيگنال‌هاي راديويي دريافتي از مريخ را به اميد يافتن پيامي از آپورچونيتي مطالعه مي‌كنند. اما حتي اگر آپورچونيتي در نهايت بيدار شود و دوباره موفق به برقراري ارتباط با زمين شود، اين تلاش‌هاي طولاني براي برقراري ارتباط ممكن است موجب آسيب‌هايي به مريخ‌نورد شوند.

ناسا در ادامه به‌روز رساني وضعيت بازيابي مريخ‌نورد آپورچونيتي نوشت:

باتري‌هاي مريخ‌نورد مي‌توانند برق زيادي را از دست داده باشند، همچنين مدت‌هاست كه غير فعال باقي مانده‌اند، به‌همين دليل، ظرفيت باتري‌ها كاهش يافته است. اگر باتري‌ها قادر به نگهداشتن شارژ زيادي نباشند، مي‌توانند ادامه عمليات‌ مريخ‌نورد را تحت‌تاثير قرار دهند. اين همچنين بدين معناست كه وظايفي كه مستلزم تخليه شارژ است، مانند به‌كار افتادن بخاري مريخ‌نورد در زمستان، باعث از كار افتادن باتري‌ها مي‌شود.

مريخ‌نورد آپورچونيتي ژانويه سال ۲۰۰۴ سه هفته پس از دوقلوي خود، مريخ‌نورد اسپيريت، روي مريخ فرود آمد. هر دو كاوشگر رباتيك براي ماموريت‌هاي سه‌ماهه‌اي با هدف جستجوي علائمي از فعاليت‌هاي مرتبط به آب در گذشته‌ي سياره سرخ طراحي شده بودند. اما سال‌ها پس از پايان دوره ماموريت اوليه خود همچنان به فعاليت خود ادامه دادند.

تاكنون هزاران كارت‌پستال براي آپورچونيتي فرستاده شده. مقامات ناسا اميدوارند كه طي روزهاي آينده موفق به دريافت سيگنال‌هايي از مريخ‌نورد خود شوند

مريخ‌نورد اسپيريت در اوايل مارس ۲۰۱۰، به‌دليل جهت‌گيري اشتباه روي سطحي تخت به‌دام افتاد و با توجه به‌ سرماي زمستان مريخ از كار افتاد. مريخ‌نورد اسپيريت در زمستان‌هاي گذشته توانسته بود با مستقر شدن روي شيب‌هاي رو به خورشيد، درجه حرارت داخلي خود را بالاي منفي ۴۰ درجه سانتي‌گراد نگه دارد. اما در زمستان ۲۰۱۰ روي سطح تختي گير افتاد و دماي داخلي كاوشگر به منفي ۵۵ درجه كاهش يافت.

ناسا علي‌رغم تلاش‌هاي مكرر، سرانجام در سال ۲۰۱۱ اعلام كرد كه مريخ‌نورد اسپيريت كاملا از كار افتاده است. يكي ديگر از كاوشگرهاي فعال در مريخ، مريخ‌نورد كريوسيتي است كه از وجود باتري‌هاي هسته‌اي بهره مي‌برد، بنابراين كمتر تحت‌تاثير طوفان شن مريخ قرار مي‌گيرد.

اگر واقعا نگران مريخ‌نورد آپورچونيتي هستيد، مي‌توانيد از طريق وب‌سايت ماموريت آپورچونيتي، كارت‌پستال‌هايي براي آرزوي سلامتي آپورچونيتي بفرستيد. تاكنون بيش از ۲۰۰۰ كارت‌پستال براي آپورچونيتي نوشته شده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز
تبليغات

هم انديشي ها

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات