مرجع متخصصين ايران

مطالعه پاناسونيك GH5S

چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 27 دقيقه
مهندسان پاناسونيك، لوميكس GH5S را تنها با يك هدف توسعه داده‌اند؛ تسخير بازار فيلمبرداران حرفه‌اي و سينمايي.
تبليغات

اگر تجربه‌ي ضبط كليپ‌هاي ويدئويي حرفه‌اي را داشته باشيد، قطعا تاكنون با سري GH‌ دوربين‌هاي پاناسونيك آشنا بوده‌ايد؛ محصولاتي كه دركنار ارزشي رقابتي با قابليت‌هاي متعدد فيلم‌برداري، براي رقابت با بزرگان اين عرصه تا دندان مسلح شده‌اند. همين موضوع به افزايش درخورتوجه محبوبيت دوربين‌هاي بدون‌آينه و ميكرو چهارسوم سري لوميكس GH‌ پاناسونيك منجر شد. 

پاناسونيك با معرفي GH5 در سال ۲۰۱۷، جان تازه‌اي به سري دوربين‌هاي عكاسي ميكرو چهارسوم خود بخشيد. اين دوربين با امكانات بسيار در بخش فيلم‌برداري، به‌سرعت به گزينه‌ي محبوبي بين متخصصان تبديل شد. پس از يك سال از عرضه‌ي GH5، پاناسونيك در اقدامي دور از انتظار، نسخه‌ي توانمند‌تر اين دوربين را خاص متخصصان حرفه‌اي و به‌خصوص سينمايي رونمايي كرد.

لوميكس GH5S بسياري از قابليت‌هاي برادر خود را در بدنه‌اي مشابه به ارث برده است. با اين حال پاناسونيك با كاهش رزولوشن حسگر و افزايش توان پردازشي، عملكرد بهتر در شرايط نوري اندك در كنار قابليت ضبط رزولوشن‌ و نرخ‌فريم بيشتر را به ارمغان آورده است. پاناسونيك حتي الگوريتم پردازش تصاوير و توليد رنگ را در اين دوربين تغيير داده و آن را به نمونه‌ي موجود در دوربين‌‌هاي فيلم‌برداري حرفه‌اي خود نزديك كرده است تا متخصصان قادر به استفاده از آن به‌عنوان B Cam در پروژه‌هاي حرفه‌اي باشند. 

پاناسونيك تلاش زيادي براي سلطه بر بازار دوربين‌هاي مخصوص فيلم‌برداري انجام داده و GH5S يكي از جدي‌ترين اقدامات غول ژاپني دنياي فناوري است كه در ادامه به مطالعه عميق آن پرداخته‌ايم. در انديشه متخصصين داشته باشيد، با توجه به مشخصات متخصص (به‌خصوص رزولوشن حسگر) و متخصصي GH5S، در اين مقاله تنها به مطالعه عملكرد دوربين در زمينه‌ي فيلم‌برداري پرداخته شده است.

دوربين پاناسونيك GH5S را شركت آژند سرويس، نماينده‌ي رسمي پاناسونيك در ايران دراختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار داده است.

مطالعه ويدئويي

دانلود از آپارات | تماشا در يوتيوب | تماشا در IGTV

طراحي

پاناسونيك براي توليد لوميكس GH5S از همان بدنه‌ي GH5 بهره برده است. در همين راستا به‌جز مولفه‌هاي قرمز رنگ حرف S، نوار زير كليد چرخشي Drive و كليد ضبط ويدئو، شاهد بدنه‌‌اي كاملا يكسان بين‌ دو دوربين هستيم. استفاده از طراحي مشابه با GH5 را نمي‌توان به‌معناي نبود پيشرفت در اين بخش تلقي كرد. پاناسونيك در زمينه‌ي دريافت بازخورد و اعمال آن‌ها در محصولات توليدي خود، يكي از شركت‌هاي برتر حوزه‌ي فناوري است. در همين‌ زمينه، غول ژاپني دنياي تصوير تلاش زيادي براي بهبود طراحي و ارگونومي پرچم‌داران جديدش كرده و نتيجه‌ي كار نيز كاملا مثبت تلقي مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس ج اي ۵ اس / Panasonic Lumix GH5S

پس از در دست‌ گرفتن GH5S، اولين نكته‌اي كه به متخصص القا مي‌شود، گريپ بسيار مناسب آن است؛ جايي كه دوربين به‌خوبي در دست متخصص قرار مي‌گيرد. چينش عالي كليد‌هاي كنترلي نيز يكي ديگر از ويژگي‌هايي است كه به افزايش لذت متخصصي با GH5S منجر مي‌شود. كليد‌هاي كنترلي همگي در محدوده‌ي مناسبي قرار گرفته‌اند و الگوهاي مختلف ساخت هر يك باعث شده تا متخصصان بدون نياز به توقف عمليات عكاسي و تنها به‌واسطه‌ي لمس، بتوانند كليد مناسب را بيابند و تنظيمات مدانديشه متخصصينشان را اعمال كنند.

بدنه‌اي يكسان با GH5؛ به‌معناي ارگونومي و كيفيت ساخت بالا

پاناسونيك در GH5S نيز از سه رينگ چرخان براي تغيير سريع تنظيمات بهره برده است تا در سريع‌ترين زمان، امكان تغيير تمام تنظيمات در دسترس باشد. پاناسونيك در ادامه پا را از اين نيز فراتر گذاشته و نه‌تنها امكان تغيير متخصصي هريك از رينگ‌ها را مهيا مي‌كند؛ بلكه امكان سفارشي‌سازي جهت چرخش آن‌ها را براي افزايش يا كاهش مولفه‌ي مدانديشه متخصصين نيز دردسترس قرار داده است. دو كليد‌ تغيير حالت فعاليت دوربين نيز در بخش بالايي آن قرار گرفته كه امكان تغيير سريع حالت كاري دوربين و Drive را فراهم مي‌كند. پاناسونيك همچنين، ۱۰ كليد قابل سفارشي‌سازي را در بدنه‌ي GH5S به‌كار گرفته كه امكان تخصيص هر يك از آن‌ها به طيف گسترده‌اي از تنظيمات دوربين وجود دارد تا متخصص بلافاصله بتواند گزينه‌ي مدانديشه متخصصينش را اعمال كند؛ اين كليدها عبارت‌اند از: يك عدد بالاي دوربين، ۴ عدد در بخش پشتي، يك عدد جلوي دوربين و كنار لنز و ۴ كليد جهت در بخش پشتي دوربين. اگر كليد‌هاي نام‌برده براي رفع نيازتان كافي نباشد، ۱۰ كليد ميان‌بر ديگر در رابط متخصصي تعبيه شده است تا بتوانيد دوربين را متناسب با نياز خود شخصي‌سازي كنيد.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس ج اي ۵ اس / Panasonic Lumix GH5S
مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس ج اي ۵ اس / Panasonic Lumix GH5S

از قابليت‌هاي جذاب‌ GH5S در بخش سفارشي‌سازي تنظيمات و كليد‌هاي ميان‌بر، امكان ذخيره‌ي آن‌ها در كارت حافظه است كه با راحتي بتوانيد از تنظيمات شخصي خود در نمونه‌ي ديگري مانند GH5 در اين دوربين استفاده كنيد تا مهاجرت در سريع‌ترين و ساده‌ترين زمان ممكن انجام شود.

اتصالات دوربين هم‌چنان در بخش چپ دوربين قرار گرفته و اكنون با جابه‌جايي مكان جك هدفون، متخصصان مي‌توانند آزادي عمل بيشتري در تغيير زاويه‌ي نمايشگر و بدون نياز به خارج‌كردن سوكت هدفون داشته باشند. جك ميكروفن نيز همچنان در قسمت بالايي اين بخش قرار گرفته تا مزاحمتي براي تغيير زاويه‌ي نمايشگر ايجاد نكند. استفاده از درگاه Full HDMI‌ نيز در نوع خود جالب است؛ جايي‌كه تمامي رقباي GH5 از درگاه mini HDMI بهره مي‌برند. پاناسونيك در جعبه‌ي GH5S، گيره‌ي مخصوص پورت‌ها را نيز قرار داده است تا پس از اتصال سيم‌هاي مدانديشه متخصصين و بستن اين گيره، امكان خارج شدن آن‌ها از مكان خود موجود نباشد.

درگاه كارت حافظه‌ي SD نيز طبق روال دنياي دوربين‌هاي عكاسي، در بخش راستي بدنه قرار گرفته است؛ پاناسونيك مانند GH5، در GH5S نيز از دو شكاف كارت حافظه بهره برده كه هر دو از انواع UHS II با حداكثر سرعت U3 همراهي مي‌كنند كه براي ضبط كليپ‌هاي 4K با نرخ بالا به آن‌ها نياز مبرمي خواهيد داشت. پاناسونيك سه حالت براي استفاده‌ي تركيبي از دو كارت حافظه فراهم كرده كه به‌‌ترتيب زير هستند:

  • استفاده از يك كارت و پس از اتمام فضاي آن، استفاده از كارت دوم
  • ثبت عكس روي يك كارت و ضبط كليپ ويدئويي روي ديگري
  • ثبت اطلاعات به‌صورت هم‌زمان روي هر دو‌ كارت براي همراه‌گيري از محتوا

به‌دليل متخصصي فيلم‌برداري سري GH لوميكس، پاناسونيك همواره اين دوربين‌ها را به نمايشگر و مانديشه متخصصينه‌ياب توانمند و باكيفيتي مجهز كرده است. GH5S نيز از اين قاعده مستثني نيست و پاناسونيك از مانديشه متخصصينه‌ياب OLED با رزولوشن ۳/۶۸ ميليون نقطه (۱۲۸۰ در ۹۶۰ پيكسل) در آن بهره برده است. افزايش ۲۵ درصدي رزولوشن اين مانديشه متخصصينه‌ياب درمقايسه‌با نسل پيشين و بزرگ‌نمايي ۰/۷۶ برابري آن، GH5S را به يكي از دوربين‌هاي توانمند در‌ اين‌ زمينه تبديل كرده است. حسگر مجاورت كوچك زير مانديشه متخصصينه‌ياب نيز امكان انتقال سريع تصوير از نمايشگر به آن را به‌صورت خودكار و پس از نزديك‌شدن سر متخصص به دوربين فراهم مي‌كند.

نمايشگر چرخان ۳/۲ اينچي لمسي با رزولوشن ۱/۶۲ ميليون نقطه نيز دردسترس متخصصان است. با اينكه نمايشگر لمسي و رابط متخصصي پاناسونيك يكي از نمونه‌هاي برتر موجود در دنياي دوربين‌هاي عكاسي و فيلم‌برداري حرفه‌اي است، اين شركت نام‌دار ژاپني اكنون از جوي‌استيك در بخش بالايي نمايشگر بهره برده تا راحتي بيشتري براي متخصصان با سلايق و عادات مختلف در كار با دوربين ايجاد كند.

پاناسونيك با استفاده از آلياژ منيزيم، سعي كرده كيفيت و طول عمر لوميكس GH5S را افزايش دهد. آب‌بندي عالي پورت‌ها و دهانه‌ي مانت و كليد‌ها نيز به مقاومت اين دوربين در شرايط مختلف جوي و آب‌و‌هوايي منجر شده تا متخصصان بدون نگراني بتوانند تصاوير و كليپ‌هاي ويدئويي خود را در باران و برف و گرد‌و‌غبار ثبت كنند.

باتري آشناي BLF19 در GH5S نيز وظيفه‌ي تأمين توان دوربين را به‌عهده‌ دارد. به‌واسطه‌ي اين باتري، امكان ثبت ۴۴۰ تصوير با هربار شارژ براساس استاندارد CIPA دراختيار متخصصان خواهد بود كه از بهبود ۱۰ درصدي در مقايسه با GH5 خبر مي‌دهد.

قابليت‌هاي فيلم‌برداري

لوميكس GH5، به‌خودي خود محصولي بسيار توانمند در بخش فيلم‌برداري است و همچنان در برخي جوانب در نوع خود منحصر‌به‌فرد به شمار مي‌رود. اما شايد بتوان پاشنه‌ي آشيل اين دوربين‌ را عملكرد آن در شرايط نوري تاريك و ايزو‌هاي بالا دانست. با وجود پيشرفت قابل‌توجه GH5 نسبت به GH4، باز هم سنسورهاي ميكرو چهارسوم به دليل ابعاد كوچك‌تر نسبت به فول‌فريم‌ها، از عملكرد ضعيف‌تر در بخش ايزو‌هاي بالا و گسترده‌ي ديناميكي كمتر رنج مي‌برند.

در همين راستا، پاناسونيك هدف اصلي از توسعه‌ي GH5S را بهبود عملكرد آن در شرايط نوري اندك عنوان كرد. اين موضوع منجر به استفاده از حسگر ۱۰/۲ مگاپيكسلي با ابعاد ميكرو چهارسوم در اين دوربين شد. با استفاده از تعداد پيكسل‌هاي كمتر، اكنون هر يك از پيكسل‌ها در GH5S ابعاد بسيار بزرگ‌تري داشته تا با جذب نور بيشتر، كاهش نويز در تصاوير را به ارمغان بياورند. رزولوشن حسگر اين دوربين به نحوي تعيين شده است كه نيازي به Oversampling‌ (مانند GH5) يا ديگر تكنيك‌هاي استفاده از رزولوشن بالاتر براي توليد ويدئو‌هاي 4K نيست و هر پيكسل سطح حسگر، يك پيكسل در ويدئو را تشكيل مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس ج اي ۵ اس / Panasonic Lumix GH5S

افزايش ابعاد پيكسل‌ها تمام حربه‌ي پاناسونيك براي افزايش توانايي دوربين خود نيست. پاناسونيك در GH5S از فناوري Dual Native ISO بهره برده است كه استفاده از آن پيش‌تر در دنياي دوربين‌هاي حرفه‌اي و سينمايي چند ده هزار دلاري، امري رايج بود. 

اكثر دوربين‌هاي عكاسي و فيلم‌برداري، از يك ميزان حساسيت به نور (يا ايزو) بومي بهره مي‌برند كه در ساير بازه‌هاي حساسيت با تقويت سيگنال براي نمايش ميزان بيشتري از جزئيات در بخش‌هاي تاريك قاب، نويز ايجاد مي‌شود. ايزو بومي با توجه به متخصصي دوربين در شرايط مختلف نوري و در راستاي توليد بهترين تصوير در تمامي بازه‌ي ايزو، تعيين مي‌شود. اما در دوربين‌هاي رده بالا و البته GH5S، دو الگوريتم پردازش تصوير و در واقع رفتار دوربين وجود دارد. در شرايط نوري مناسب دوربين مثل ساير نمونه‌هاي متداول از ايزو بومي پاييني خود براي ثبت تصاوير استفاده مي‌كند. اما در صورت كاهش نور، دوربين به‌صورت خودكار يا با انتخاب متخصص، به بازه‌ي حساسيت بالايي خود مهاجرت مي‌كند؛ بدين ترتيب حتي با وجود تقويت سيگنال دريافتي حسگر، شاهد نويز كمتري در تصاوير به‌خصوص نمونه‌هاي ثبت‌شده با ايزو‌هاي بالاتر از ۶۴۰۰ خواهيم بود. 

GH5S نيز اين قابليت را از براداران سينمايي خود (پاناسونيك VARICAM و EVA1) به ارث برده است. حد ايزو‌هاي بومي پاييني و بالايي در اين دوربين به‌ترتيب برابر با ۴۰۰ و ۲۵۰۰ است. در همين راستا در شرايطي كه دوربين به ايزو بالاتر از ۲۵۰۰ نياز داشته باشد، حسگر به حد بالايي ايزو بومي خود تغيير الگوريتم خواهد داد.

مرجع متخصصين ايران سنسور ميكرو چهارسوم پاناسونيك Gh5s

ايزو بومي حسگر‌هاي رايج دوربين‌هاي عكاسي

مرجع متخصصين ايران

فناوري Dual Native ISO در GH5S

اما ديگر تغيير مهم در GH5S‌ نسبت به GH5 و بسياري از دوربين‌هاي ديگر، حسگر چندوجهي و ايده‌آل آن فيلم‌برداري است. اين حسگر كه ابعاد بزرگ‌تري نسبت به ساير ميكرو چهارسوم‌ها دارد، به نحوي طراحي شده‌ است تا با تغيير نسبت و رزولوشن فيلم‌برداري، همواره بيشترين مساحت از حسگر به‌كار گرفته شود تا در كنار جذب نور بيشتر، قاب وسيع‌تري در اختيار متخصصان قرار گيرد. در ساير دوربين‌ها، در صورت تغيير رزولوشن، بخشي از قاب تصوير برش مي‌خورد.

براي درك بهتر اين موضوع، به تصوير زير دقت كنيد؛ جايي كه ابعاد بزرگ‌تر حسگر GH5S (با توجه به محدوده‌ي دايروي لنز) مشخص است. با توجه به اين موضوع كه تصوير نهايي بايد درون دايره قرار داشته باشد، حسگر چندوجهي امكان ثبت تصاوير با قاب بزرگ‌تر و بدون نياز به كراپ را فراهم مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران

حسگر چند وجهي GH5S و فضاي بيشتر قاب در نسبت‌هاي متفاوت ويدئو

پاناسونيك در بخش ابزار‌هاي كمكي نيز GH5S را به تمام انواع موجود در GH5 مجهز كرده است. فهرست اين قابليت‌ها در حدي طولاني است كه براي آشنايي كامل و استفاده از تمامي آن‌ها، به زمان زيادي نياز خواهيد داشت. درحالي‌كه پيش‌تر براي استفاده از ابزار‌هاي كمكي ويدئويي به نمايشگر‌هاي اكسترنال نياز بود، GH5S براي جلب انديشه متخصصين متخصصان حرفه‌اي بسياري از اين ابزار را درون خود قرار داده است. از بين اين ابزارها مي‌توان به اين‌ها اشاره كرد: Histogram ،Vector Scopes ،Waveform ،Focus Peak‌ و خطوط Zebra. امكان تنظيم زاويه‌ي شاتر براي متخصصان حرفه‌اي به‌جاي روش‌ سنّتي تنظيم سرعت شاتر نيز دردسترس است.

يكي ديگر از قابليت‌هاي جذاب به‌كاررفته در پرچم‌دار فيلم‌برداري پاناسونيك، امكان تغيير روان فوكوس از روي سوژه‌ي فعلي به نمونه‌ي بعدي است. در اين حالت، حداكثر تا سه نقطه‌ي فوكوس و زمان موردنياز براي تغيير فوكوس بين آن‌ها را مي‌توان به دوربين داد تا بدون نياز به انجام فرايند دستي و به‌راحتي با دستور به دوربين، روند گذار فوكوس به‌صورت روان و به‌دلخواه متخصص انجام بگيرد.

پاناسونيك قابليت ايزو خودكار GHS5 را در جوانب گوناگوني بهبود داده است. در حالت جديد، پس از تنظيم حداقل سرعت شاتر موردانديشه متخصصين، دوربين همواره ايزو را تنظيم مي‌كند و آن را در حداقل مقدار ممكن قرار مي‌دهد. GH5S پس از GH5 ديگر دوربين پاناسونيك است كه امكان ايزو خودكار را در حالت نوردهي دستي دراختيار متخصصان قرار مي‌دهد. در اين حالت، مي‌توان پس از قراردادن ايزو در حالت خودكار و سرعت شاتر و ديافراگم در حالت دلخواه، به‌صورت دستي ميزان نوردهي دوربين را تغيير داد تا وضعيت نوري مانعي در ثبت تصوير ايده‌آل متخصص نشود؛ مثلا هنگام فيلم‌برداري در وضعيت بسيار روشن. البته اين موضوع به‌معناي عدم نياز به فيلتر‌هاي ND نيست و GH5S تنها كمك اندكي به حل اين چالش مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران جعبه‌گشايي پاناسونيك لوميكس GH5S

براي كنترل بهتر وضعيت نوري قاب، قابليت تغيير ميزان نوردهي بخش‌هاي Highlight و Shadow نيز ازطريق خود دوربين دردسترس است. همچنين، متخصصان حرفه‌اي‌تر مي‌توانند بازه‌ي ميزان ثبت نوري را در عمق ۸ و ۱۰ بيت تغيير دهند تا به‌عنوان مثال، با كاهش بازه‌ي حداكثري، از نوردهي بيش‌ از‌حد بخش‌هاي روشن تصوير جلوگيري كنند.

دوربين فيلم‌برداري حرفه‌اي بايد بتواند ويدئويي با پروفايل‌هاي لاگ را نيز ضبط كند. ازاين‌رو، پاناسونيك در GH5S امكان استفاده از پروفايل لاگ اختصاصي خود با نام V-Log L را فراهم كرده تا متخصصان با افزايش گستره‌ي ديناميكي، جزئيات بيشتري از بخش‌هاي تاريك قاب استخراج كنند. برخلاف GH5، اين قابليت از ابتدا در دوربين قرار داشته و براي استفاده از آن نياز به خريد كد مربوطه نيست. همچنين، قابليت جذاب LUT به Rec 709 نيز دردسترس است تا پيش‌نمايش موجود در نمايشگر مشابه با پروفايل Rec 709 باشد. بدين‌ترتيب، فيلم‌بردار درك بهتري از ميزان روشنايي ويدئو لاگِ پس از پس‌پردازش خواهد داشت. تركيب امكان استفاده از پروفايل‌هاي لاگ دركنار قابليت فيلم‌برداري و ضبط داخلي ويدئو با عمق ۱۰ بيت و رنگ‌برداري ۴:۲:۲، دوربين GH5S را به يكي از گزينه‌هاي قدرتمند موجود در دنياي دوربين‌هاي فيلم‌برداري حرفه‌اي تبديل مي‌كند.

پاناسونيك به‌خوبي از بدنه‌ي بزرگ‌ GHS5 درمقايسه‌ با ساير دوربين‌هاي ميكرو چهارسوم بهره برده كه يكي از اين موارد، امكان ضبط نامحدود كليپ‌هاي 4K است؛ جايي‌كه تقريبا تمامي دوربين‌هاي موجود در بازار، دراين‌زمينه محدوديت ۳۰ دقيقه‌اي دارند. اگر ضبط كليپ‌هاي صحنه‌آهسته بخش زيادي از متخصصي شما را تشكيل مي‌دهد، GH5S محصولي ايده‌آل در‌اين‌زمينه است. به‌لطف پردازنده‌ي بهينه‌شده‌ي Venus Engine 10، اين دوربين توانايي ضبط كليپ‌هاي Full HD تا نرخ ۲۴۰ فريم‌بر‌ثانيه و 4K تا ۶۰ فريم‌بر‌ثانيه را دارد. بدين‌ترتيب، امكان خروجي ويدئو‌هاي صحنه‌آهسته تا حداكثر ۱۰ برابر در رزولوشن 1080p و 4K تا ۲/۵ برابر را مي‌دهد. 

پاناسونيك در طراحي GH5S، متخصصي تصويربرداري چنددوربينه را نيز مدانديشه متخصصين قرار داده؛ از اين‌رو، عملكرد فناوري Time Code درون دوربين را نسبت به GH5 بهبود داده است. پيش‌تر براي اين منظور بايد از اپليكيشن مخصوص پاناسونيك استفاده مي‌شد. اما در GH5S مي‌توان از طريق درگاه همگام‌سازي فلاش براي اتصال دوربين‌ها به يكديگر جهت ايجاد تايم‌كد نيز استفاده كرد. بدين‌ترتيب و با همگام‌سازي هر يك از دوربين‌ها، مي‌توان كليپ‌هاي ضبط‌شده را در تايم‌لاين نرم‌افزار‌هاي ويرايش ويدئو به‌راحتي با يكديگر همگام كرد. 

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس ج اي ۵ اس / Panasonic Lumix GH5S

GH5S يكي از توانمند‌ترين دوربين‌هاي موجود در تنوع رزولوشن و نرخ فيلم‌برداري است

فيلم‌برداري آنامورفيك، ديگر قابليت جذاب GH5‌S است. بدين‌ترتيب، مي‌توان با استفاده از لنز‌هاي آنامورفيك تصاوير عرضي با رزولوشن ۳۳۲۸ در ۲۴۹۶ (رزولوشن 4K) ضبط كرد؛ البته به دليل رزولوشن كمتر حسگر، فيلم‌برداري آنامورفيك 6K از GH5S حذف شده است. قابليت پيش‌نمايش غيرفشرده‌شده‌ي موجود در دوربين نيز امكان نمايش صحيح ويدئو را به‌جاي حالت فشرده‌شده‌ي افقي دردسترس قرار مي‌دهد تا متخصصان حين ضبط ويدئو، پيش‌نمايش مناسبي از قاب و شرايط موجود داشته باشند.

پاناسونيك GH5 را مملو از حالت‌هاي مختلف فيلم‌برداري كرده است تا تمامي نياز‌هاي متخصصان حرفه‌اي را براي متخصصي‌هاي مختلف برآورده كند. برخي از حالت‌هاي فيلم‌برداري (ضبط روي كارت حافظه‌) پرچم‌دار پاناسونيك به‌ شرح زير هستند:

(Full HD MOV/MP4 (H.264

 (4K - UHD MOV/MP4 (H.264

1920 x 1080 @ 59.94p / 200 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 29.97p / 200 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 23.98p / 200 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 50p / 200 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 25p / 200 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 24p / 200 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 59.94p / 200 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 29.97p / 200 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 23.98p / 200 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 50p / 200 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 25p / 200 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 24p / 200 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 59.94p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

1920 x 1080 @ 29.97p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

1920 x 1080 @ 23.98p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

1920 x 1080 @ 50p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

1920 x 1080 @ 25p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

1920 x 1080 @ 24p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

4096 x 2160 @ 24p / 400 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

4096 x 2160 @ 23.98p / 400 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

4096 x 2160 @ 29.97p / 150 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

4096 x 2160 @ 25p / 150 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

4096 x 2160 @ 24p / 150 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

4096 x 2160 @ 23.98p / 150 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

4096 x 2160 @ 59.94p / 150 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

4096 x 2160 @ 50p / 150 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

4096 x 2160 @ 29.97p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

4096 x 2160 @ 25p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

4096 x 2160 @ 24p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

4096 x 2160 @ 23.98p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

3840 x 2160 @ 29.97p / 400 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

3840 x 2160 @ 23.98p / 400 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

3840 x 2160 @ 25p / 400 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

3840 x 2160 @ 24p / 400 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

3840 x 2160 @ 29.97p / 150 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

3840 x 2160 @ 23.98p / 150 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

3840 x 2160 @ 25p / 150 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

3840 x 2160 @ 24p / 150 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

3840 x 2160 @ 59.94p / 150 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

3840 x 2160 @ 50p / 150 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

3840 x 2160 @ 29.97p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

3840 x 2160 @ 23.98p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

3840 x 2160 @ 25p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

3840 x 2160 @ 24p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

در صورتي كه از ضبط‌كننده‌هاي خارجي مانند محصولات اتوموس بهره مي‌بريد، مي‌توان قابليت‌هاي GH5S در ضبط رزولوشن و نرخ‌هاي مختلف را بيش‌ازپيش نيز افزايش داد:

ضبط داخلي

خروجي HDMI

23.97p / 24p / 25p / 29.98p

4:2:2 10-bit

4:2:2 10-bit

50p / 59.94p

4:2:0 8-bit

4:2:2 10-bit

GH5S در بخش صدابرداري نيز از قابليت‌هاي متعددي بهره مي‌برد. امكان تنظيم سطح صداي دريافتي، ميكروفن حذف نويز محيطي، مانند صداي باد و موتور اخبار تخصصي و فوكوس، الگوريتم بهبود‌يافته‌ي ثبت صداي شفاف و نمايش سطح صداي در‌حال‌ضبط، بخشي از امكانات پرچم‌دار پاناسونيك در بخش صدابرداري است. 

فوكوس خودكار

پاناسونيك سال‌ها است مشغول توسعه‌ي فناوري انحصاري خود با نام DFD است كه از تكنولوژي تشخيص كنتراست براي درك سوژه و فوكوس روي آن بهره مي‌برد؛ بااين‌حال در GH5S، تلاش زيادي براي بهبود اين فناوري كرده تا در فيلم‌برداري رفتار آرام و دقيقي داشته باشد و حين عكاسي، در كمترين زمان روي سوژه‌ي مدانديشه متخصصين فوكوس كند. پردازنده‌ي سريع‌تر اين دوربين نيز در مقايسه با GH5 بهبود اندكي در عملكرد سيستم فوكوس خودكار ديده است. در فناوري DFD كه اكنون از ۲۲۵ نقطه‌ي فوكوس بهره مي‌برد، از الگوريتم هوشمندي استفاده شده تا با درك سوژه، حركات بعدي آن را نيز پيش‌بيني كند و آماده‌ي تغيير فوكوس در جهت صحيح باشد.

پاناسونيك پس از عرضه‌ي GH5 به بازار، زمان زيادي صرف بهبود عملكرد فوكوس خودكار DFD كرد. خوشبختانه GH5S با نسخه‌ي بهبوديافته‌ي اين فناوري به بازار عرضه شده كه عملكرد آن پيشرفت قابل توجهي نسبت به نمونه‌ي اوليه داشته است. 

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس ج اي ۵ اس / Panasonic Lumix GH5S

اگر از متخصصان حرفه‌اي دنياي عكاسي باشيد، قطعا با تفاوت سيستم‌هاي فوكوس تشخيص كنتراست و نمونه‌هاي تشخيص فاز آشنا هستيد. فناوري DFD نيز همان‌گونه كه انتظار مي‌رفت، با درك عمكلرد لنز و تغيير فوكوس به تشخيص بهترين نقطه‌ براي اعمال فوكوس دست مي‌يابد. اين موضوع به ايجاد تغييرات ريزي (تغيير شدت بوكه) در اجسام به‌خصوص انواع موجود در پس‌زمينه منجر مي‌شود. با اينكه عملكرد DFD در‌حال‌ حاضر و در بخش فيلم‌برداري، پيشرفت بسيار زيادي كرده و به‌خوبي از پس وظايف خود در بسياري از متخصصد‌ها بر‌مي‌آيد، هنوز سيستم‌هاي فوكوس تشخيص فاز موجود در دوربين‌هاي سوني و كانن دقت بيشتري دارند و براي متخصصي‌هايي كه فوكوس خودكار نقش بسيار پررنگي در آن دارد، گزينه‌ي مناسب‌تري به‌شمار مي‌روند. تغيير روان و نبود پديده‌ي Wobble (تغيير اندك فوكوس و در نتيجه‌ي جلوه‌ي بوكه در پس‌زمينه) اصلي‌ترين دلايل برتري آن‌ها است.

طبق تجربه‌ي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، براي بهبود عملكرد فوكوس و تغيير روان‌تر آن، پيشنهاد مي‌شود از نرخ ۶۰ فريم براي فيلم‌برداري استفاده كنيد و در ادامه در پس‌پردازش خروجي با نرخ مورد انديشه متخصصين خود را توليد كنيد.

پاناسونيك امكان شخصي‌سازي رفتار سيستم فوكوس خودكار را نيز فراهم كرده است. مؤلفه‌هاي دردسترس براي بهبود عملكرد اين سيستم باتوجه‌به متخصصي مدانديشه متخصصين به‌شرح زير هستند:

  • AF Sensitivity: اين مؤلفه به‌معناي رفتار سيستم در تغيير عمق ميدان فوكوس است. با افزايش آن، فوكوس سريع‌تر براي عمق قاب تغيير مي‌كند و براي عكاسي از سوژه‌هايي مناسب است كه به‌سرعت به دوربين نزديك مي‌شوند.
  • AF Area Switching Sensitivity: اين مؤلفه رفتار سيستم را در تغيير سوژه‌ در قاب تعيين مي‌كند. با افزايش آن، سيستم فوكوس خودكار با دريافت حركت ديگري در قاب، فوكوس را روي سوژه‌ي دوم اعمال مي‌كند.
  • Moving Subject Prediction: مؤلفه‌ي آخر نيز رفتار سيستم فوكوس را در پيش‌بيني حركت سوژه و تغيير فوكوس در آن راستا را تعيين مي‌كند.

كيفيت فيلم‌برداري

دركنار الگوريتم‌ بهينه‌تر، امكان ضبط كليپ‌هاي ۱۰ بيت به‌صورت داخلي و بدون نياز به ركوردر خارجي، يكي از قابليت‌هاي جذاب‌ دوربين‌هاي ميكرو چهارسوم پاناسونيك است. بدين‌ترتيب، ثبت بيش از يك ميليارد رنگ در دسترس خواهد بود كه ايجاد گراديان‌هاي رنگي فوق‌العاده، به‌‌ويژه در فيلم‌برداري از ژانر طبيعت و آسمان را به‌همراه دارد. البته، در انديشه متخصصين داشته باشيد براي اصلاح رنگ اين كليپ‌ها، به نمايشگر‌هايي با قابليت نمايش يك ميليارد رنگ و ويرايش در نرم‌افزار داوينچي محتاج خواهيد بود.

پاناسونيك تا چندي پيش در بخش فيلم‌برداري و به‌خصوص بازه‌ي ارزشي ۲۰۰۰ دلار، رقباي اندكي در برابر خود مي‌ديد. اما طي سال‌هاي گذشته، سوني و فوجي‌فيلم محصولات جذاب و باارزشي با قابليت‌هاي متنوع فيلم‌برداري عرضه كرده‌اند كه مي‌توان به فوجي‌فيلم X-T3 و سوني a7 III و a6500 اشاره كرد. در همين راستا و با توجه به حسگر بزرگ‌تر رقبا، پاناسونيك براي ارائه‌ي عملكردي بهتر GH5S‌ را روانه‌ي بازار كرد.

عدم استفاده از پيكسل‌هاي تشخيص فاز در سطح حسگر منجر به عملكرد بهتر GH5S در حذف پديده‌هاي Moire و Aliasing شده است. با مطالعه ابتدايي خروجي رزولوشن 4K در GH5S، جزئيات عالي آن به‌خوبي خود را نشان مي‌دهد. پديده‌ي Moire نيز در سطح بسيار خوب و شايد بهتر از تمام رقباي موجود در بازار، كنترل مي‌شود؛ به‌همين‌ دليل، نتيجه‌ي نهايي ثبت ويدئو از سوژه‌هاي با وجود الگو يكنواخت، مانند پارچه بسيار جذاب خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس ج اي ۵ اس / Panasonic Lumix GH5S

اين موضوع در رزولوشن 1080p نيز صادق است؛ جايي‌كه پرچم‌دار پاناسونيك را مي‌توان توانمند‌ترين دوربين (در رده‌ي محصولات كامپكت و نه در مقايسه با دوربين‌هاي حرفه‌اي ۳۵‌ميلي‌متري و سينمايي) در ثبت اين دسته از ويدئو‌ها دانست. سطح عالي جزئيات، ثبت دقيق رنگ‌ها، شارپنينگ و كنترل بسيار خوب Moire و حذف مؤثر نويز باعث مي‌شود خروجي نهايي بسيار مطلوبي را شاهد باشيم. عملكرد عالي GH5S در فيلم‌برداري 4K و 1080p درحدي است كه مي‌توانيد به‌راحتي عكس‌هاي باكيفيت و خاطره‌انگيزي از درون كليپ‌هاي ويدئويي استخراج كنيد.

كيفيت عالي در ايزو‌هاي بالا

پيش‌تر، حسگر‌ كوچك‌تر دوربين‌هاي سري GH آن‌ها را در بخش كنترل نويز و درمقابل رقباي فول‌فريم خود، همواره در سطح پايين‌تري قرار مي‌دادند؛ اما اين موضوع در GH5S، شرايط كاملا متفاوتي دارد. به‌لطف پيكسل‌هاي بزرگ‌تر، الگوريتم پردازشي متفاوت و فناوري Dual Native ISO، پاناسونيك موفق به بهبود چشمگير عملكرد دوربين در ايزو‌هاي بالا شده است تا جايي كه مي‌توان كليپ‌هاي 4K با ايزو ۶۴۰۰ و تصويري شارپ و بدون نگراني از وجود محسوس نويز ضبط كرد. اگر نياز به استفاده از ايزو‌هاي ۱۲۸۰۰ و بالاتر داريد، قويا پيشنهاد مي‌شود از عمق رنگ ۱۰ بيت و پروفايل‌هاي تصوير V-Log L يا HLG استفاده كنيد تا با آزادي عمل بيشتر در پس‌پردازش اقدام به اصلاح رنگ، حذف نويز و افزايش كنتراست تصوير كنيد. عملكرد GH5S در اين زمينه، در حدي عالي است كه مي‌توان آن را در كنار هيولايي مانند a7S II سوني قرار داد كه تنها با هدف توليد ويدئو‌هايي باكيفيت در محيط‌هاي تاريك توليد شده بود.

داده‌هاي گسترده‌ي ثبت‌شده در ويدئو‌هاي ۱۰ بيت GH5S با نرخ فوق‌العاده‌ي ۴۰۰ مگابيت‌بر‌ثانيه، آزادي عمل بسيار خوبي به متخصصان در اصلاح رنگ در پس‌پردازش مي‌دهد. اگر ويرايش حرفه‌اي رنگ و تصاوير بخشي از كارتان است، پروفايل V-Log L بهترين گزينه‌ي موجود است تا امكان افزايش يك استاپ گستره‌ي ديناميكي تصاوير را نيز در دسترس داشته باشيد. 

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس ج اي ۵ اس / Panasonic Lumix GH5S

همان‌طور كه پيش‌تر اشاره شد، GH5S از الگوريتم پردازش رنگ متفاوتي در مقايسه با GH5 بهره مي‌برد. اين الگوريتم كه پيش‌تر در دوربين‌هاي سينمايي پاناسونيك مانند VARICAM به‌كار گرفته شده است، رنگ‌هايي دقيق‌ و طبيعي‌تر در مقايسه با GH5 را به ارمغان مي‌آورد. رنگ‌هاي ثبت شده با دوربين به‌طور كلي كمي‌ سرد‌تر به انديشه متخصصين مي‌رسند كه براي بسياري از توليدكنندگان پروژه‌هاي سينمايي جذاب خواهد بود. با توجه به عملكرد عالي دوربين در ايزو‌هاي بالا، الگوريتم حذف نويز نيز شدت كمتري در مقايسه با قبل دارد تا سطح بيشتري از جزئيات حفظ شود.

پديده‌ي رولينگ‌شاتر يكي از اشكالات آزاردهنده‌ي موجود در دوربين‌هاي فاقد حسگر‌هاي گلوبال شاتر است. GH5S نيز مانند عموم دوربين‌هاي حال حاضر بازار، از حسگري با داده‌برداري رولينگ‌شاتر بهره مي‌برد. بااين‌حال، مهندسان پاناسونيك به‌لطف پردازنده‌ي سريع‌تر موفق شده‌اند آن را بيش‌ازپيش (در مقايسه با GH5) كاهش دهند تا عملكرد عالي دوربين در كنترل اين پديده و درمقابل بسياري از رقباي توانمند خود، مانند سوني a6500 و a7 III را شاهد باشيم. 

حذف سيستم لرزشگير Dual I.S 2

شايد بزرگ‌ترين نقطه‌ي ضعف GH5S را بايد نبود فناوري لرزشگير Dual I.S 2 پاناسونيك دانست. اين فناوري با قابليت حذف لرزش‌ها تا ۶/۵ استاپ در GH5 و G9 عملكرد بسيار خوبي از خود نشان داد و به سرعت با افزايش محبوبيت، تبديل به يكي از نقاط قوت در فروش دوربين شد. اما يكي از اشكالات سيستم‌هاي لرزشگير، عملكرد نامطمئن آن‌ها هنگام استفاده از گيمبال و ريل‌هاي مخصوص فيلم‌برداري است. در اين حالت، فناوري لرزشگير با درك نامناسب از شرايط، اشكالاتي اعم از پرش ناگهاني تصوير را ايجاد مي‌كند. همچنين در حال حاضر راه‌حلي براي قفل شدن حسگر در محل خود ارائه نشده است؛ به‌همين دليل حتي در صورت خاموش كردن سيستم لرزشگير داخلي، حسگر حركت كاملا مشابهي و در راستاي بدنه‌ي دوربين نخواهد داشت كه اين موضوع نيز براي متخصصان حرفه‌اي ناخوشايند است.

با توجه به موارد بالا، پاناسونيك اقدام به حذف سيستم لرزشگير داخلي دوربين كرده است. شايد اين اقدام به مذاق متخصصان حرفه‌اي خوش بيايد، اما در بسياري از شرايط چالش‌هايي براي متخصصي‌هاي عادي ايجاد مي‌كند. فناوري Dual I.S 2 در GH5 به‌حدي عملكرد خوبي داشت كه توليد كليپ‌هاي بدون لرزش و بدون نياز به گيمبال و روي دست را ممكن مي‌كرد. نبود آن در GH5S افسوس بزرگي براي بسياري از علاقه‌مندان به اين دوربين خواهد بود. البته در انديشه متخصصين داشته باشيد، در حال حاضر حداقل تمامي رقباي DSLR اين دوربين اعم از كانن 5D Mark IV‌ نيز از اين فناوري بي‌بهره هستند.

نمونه ويدئو ساخته‌شده با پاناسونيك GH5S:

دانلود از آپارات | تماشا در يوتيوب | تماشا در IG TV

لوازم جانبي

لوازم جانبي يكي از عوامل مهم خريد محصولات عكاسي و فيلم‌برداري براي متخصصان است. اگر دوربيني هرچند با قابليت و عملكرد بسيار مناسب، تجهيزات جانبي و گستره‌ي مناسب لنز‌ها را نداشته باشد، قطعا جايي بين سبد خريد متخصصان نخواهد داشت. بنابراين، پاناسونيك تجهيزات جانبي متنوعي براي محصولات خود، به‌خصوص GH5 عرضه كرده است كه بسياري از نياز‌ها را به بهترين شكل برطرف خواهد كرد.

مهم‌ترين مولفه‌ي مدانديشه متخصصين متخصصان در خريد دوربين عكاسي و فيلم‌برداري حرفه‌اي و ورود به سيستم برند، وجود لنز‌هاي باكيفيت و مقرون‌به‌صرفه است. پاناسونيك بيش از ۱۰ سال است كه با همكاري المپوس به توسعه‌ي سيستم ميكرو چهارسوم مشغول است. اين، سيستمي است كه كوچك‌بودن، قابليت حمل بالا، كيفيت مناسب عكاسي و فيلم‌برداري دركنار ارزش مقرون‌به‌صرفه، مهم‌ترين مؤلفه‌هاي موجود در طراحي آن بوده است. GH5 با وجود تجهيز به حسگر كوچك‌تر از رقبا، بدنه‌ي كوچكي ندارد؛ اما اين موضوع به‌معناي حجم بزرگ‌تر لنز‌هاي اين دوربين نيست و همچنان از ابعاد كوچكتر و وزن به‌مراتب سبك‌تري درمقايسه‌با انواع مخصوص سيستم فول‌فريم بهره‌مند هستند. سال‌ها توسعه‌ي سيستم ميكروچهارسوم باعث شده تا شركت‌هاي نام‌دار زيادي در حوزه‌ي ساخت لنز محصولات خود از انواع عادي تا نمونه‌هاي پيشرفته‌ي عكاسي و سينمايي را براي دوربين‌هاي اين سيستم نيز عرضه كنند. در‌حال‌ حاضر، سيستم‌ ميكرو‌چهارسوم با ۱۶ برند سازنده‌ي لنز و نزديك به ۱۵۰ لنز، گسترده‌ترين لنزها را بين دوربين‌هاي بدون آينه دراختيار دارد. مشهورترين شركت‌هاي توليد‌كننده‌ي لنز براي دوربين‌هاي ميكروچهارسوم عبارت‌اند از:

  • پاناسونيك
  • المپوس
  • سيگما
  • لايكا
  • روكينون
  • ساميانگ
  • تامرون
  • اوپتكا
  • فوخلندر

اما ورود به حوزه‌ي فيلم‌برداري حرفه‌اي، مباحثه كاملا جداگانه‌اي است. بسياري از فيلمبرداران فعلي، بازه‌ي گسترده‌اي از لنز‌هاي سينمايي به‌خصوص از مانت EF را در اختيار دارند كه تمايلي به هزينه براي خريد لنز‌هاي ساير سيستم‌هاي عكاسي ندارند. قابليت‌هاي فيزيكي مانت ميكرو چهار سوم (قطر دهانه و فاصله‌ي فلانج) باعث شده است تا امكان توليد آداپتور‌هاي مختلفي براي اتصال لنز ساير سيستم‌ها در دسترس باشد.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس ج اي ۵ اس / Panasonic Lumix GH5S

اما اتصال لنز ساير سيستم‌‌ها تنها نكته‌ي جذاب در استفاده از اين آداپتور‌ها نيست. همان‌طور كه احتمالا مي‌دانيد، تمامي آداپتور‌ها از ضريب تبديل فاصله‌ي كانوني بهره مي‌برند. درحال‌ حاضر اكثر انواع موجود براي ميكرو چهارسوم‌ها از برند اسپيدبوستر يا ويلتراكس، داراي ضريب ۰/۷۱ يا ۰/۶۴ هستند. اين موضوع بدين معنا است كه در صورت اتصال لنز ۳۰ ميلي‌متري (با استاندارد فول‌فريم)، ديگر فاصله‌ي كانوني ۶۰ ميلي‌متري را به دليل ضريب كراپ ۲ برابر ميكرو چهارسوم‌ها نخواهيد داشت. با ضرب نسبت تبديل فاصله‌ي كانوني ۰/۷۱ يا ۰/۶۴ آداپتور در نسبت ۲ برابري ميكرو چهارسوم‌ها، به نسبتي برابر با ۱/۴۲ يا ۱/۲۸ خواهيد رسيد. اما ابعاد بزرگ‌تر حسگر GH5S‌ كه نسبت كراپ كمتر از ۲ برابر تمامي ميكرو چهارسوم را دارد، منجر مي‌شود در صورت استفاده از آداپتور‌هاي ۰/۶۴ برابري، به نسبت كراپ نهايي كمتر از ۱/۲ برابري دست يابيد تا بخش بسيار زيادي از قاب و بوكه‌ي ازدست‌رفته در مقايسه با فول‌فريم‌ها به دوربين بازگردد.

قاب وسيع‌تر تمام جذابيت آداپتور‌ها نيست؛ ضريب نام‌برده در گشودگي ديافراگم لنز نيز تأثير مي‌گذارد تا به‌عنوان مثال با لنز ۳۵ ميلي‌متري F1.4، بتوان به گشودگي حداكثر F1 دست يافت و نور بيشتري وارد دوربين كرد تا در نهايت تقريبا بوكه‌ي يكساني در مقايسه با دوربين‌هاي فول‌فريم مشاهده شود؛ امري كه پيش‌تر يكي از دلايل اصلي عدم استفاده از دوربين‌هاي كراپ مانند ميكرو چهارسوم‌ها توسط فيلم‌برداران حرفه‌اي بوده است. البته در انديشه متخصصين داشته باشيد كه عملكرد فوكوس خودكار در صورت استفاده از اين آداپتور‌ها، بسيار افت پيدا مي‌كند و تقريبا غيرقابل استفاده مي‌شود تا جايي كه تنها مي‌توان از آن براي فوكوس روي نقاط ازپيش‌تعيين‌شده در GH5S استفاده كرد. البته عموم فيلمبرداران حرفه‌اي ترجيح به استفاده از فوكوس دستي و افراد مخصوص اين كار دارند. 

يكي از لوازم جانبي جذاب GH5S، ورودي صداي DMW-XLR1 پاناسونيك است كه با نصب روي درگاه هات‌شو، امكان اتصال دو ميكروفن XLR را دركنار كليد‌هاي كنترل صدا و خروجي ۹۶ كيلوهرتز و ۲۴ بيت به‌ارمغان مي‌آورد. گريپ باتري ديگر وسيله‌ي جانبي اختصاصي لوميكس GH5 است كه امكان استفاده از باتري دوم را دركنار عكاسي در حالت پرتره فراهم مي‌كند. با تمام اين‌ها، قابليت جذاب گريپ باتري GH5S، امكان دستور به دوربين براي استفاده از باتري دوربين، تنها در حالت خالي‌بودن باتري موجود در گريپ است. بدين‌ترتيب، مي‌توان پس از اتمام شارژ باتري گريپ و سوئيچ خودكار روي باتري درون دوربين، نمونه‌ي موجود در گريپ را تعويض كرد تا مجدد توان موردنياز باتري حاضر در گريپ تأمين شود. براين‌اساس، مي‌توان بدون وقفه در عملكرد دوربين، به‌مدت طولاني‌ فيلم‌برداري كرد.

البته، پاناسونيك براي كاهش نگراني از متخصصي‌هاي بلندمدت مانند فيلم‌برداري، ابزار جانبي ديگري براي اتصال مستقيم دوربين به پاوربانك يا برق شهري عرضه كرده است. محبوبيت گسترده‌ي سري GH بين متخصصان باعث شده تا سازندگان لوازم جانبي، همواره محصولات خود را باتوجه‌به دوربين‌هاي مختلف توليد و با آن‌ها سازگار كنند تا براي استفاده از گيمبال و عكاسي و فيلم‌برداري درون آب و فيلم‌برداري حرفه‌اي و نياز به نمايشگر‌هاي اسكترنال، كمبودي حس نشود و ابزار موردنياز به‌راحتي پيدا شود.

پاناسونيك همچنين زمان زيادي براي توسعه‌ي اپليكيشن و نرم‌افزار كنترل دوربين صرف كرده تا پس از استفاده، عملكرد عالي آن‌ها را ستايش كنيد. بدين‌ترتيب، به‌واسطه‌ي اپليكيشن مختص سيستم‌عامل‌هاي موبايل و نرم‌افزار مخصوص كامپيوتر مي‌توانيد تمامي جوانب دوربين را از‌ راه‌ دور كنترل كنيد.

جمع‌بندي

پاناسونيك سال‌ها تجربه‌ي توليد محصولاتي توانمند در بخش فيلم‌برداري دارد. سري GH نيز با همين هدف همواره در خط مقدم توانمند‌ترين گزينه‌هاي موجود براي فيلم‌برداران حرفه‌اي بوده است.

GH5S يكي از توانمند‌ترين دوربين‌هاي بازار در بخش فيلم‌برداري است

لوميكس GH5S با تجربه‌ي تغييراتي بنيادين در مقايسه با GH5، اكنون خود را به‌عنوان يكي از بهترين گزينه‌هاي بازار در بخش فيلم‌برداري به‌خصوص در شرايط نوري كم و ايزو‌هاي بالا معرفي مي‌كند؛ جايي‌كه پيش‌تر DSLRهاي كانن و بدون‌ آينه‌هاي سوني قدرت‌نمايي مي‌كردند. امكانات گسترده‌ي GH5S اعم از فيلم‌برداري با رزولوشن UHD و Cinema 4K با نرخ ۶۰ فريم‌بر‌ثانيه و ضبط داخلي كليپ‌هاي ۱۰ بيت با رنگ‌برداري ۴:۲:۲ در كنار ابزار‌هاي كمكي مانند LUT و Waveform و Waveform دركنار عملكرد مطلوب، اين دوربين را در بسياري از جهات به بهترين گزينه‌ي موجود تبديل مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك GH5S

براي فيلم‌برداران حرفه‌اي و سينمايي ‌مي‌توان لوميكس GH5S را به‌صورت قطعي، به‌عنوان يكي از گزينه‌هاي ايده‌آل‌ پيشنهاد كرد كه تمامي نياز‌هاي آن‌ها را به بهترين شكل ممكن تأمين مي‌كند. 

پاناسونيك GH5S دوربيني است كه براي امور حرفه‌اي فيلم‌برداري توسعه يافته و در‌ اين‌ زمينه نيز تا دندان مسلح شده است. پاناسونيك بازخورد متخصصان خود را طي ۱۱ سال توسعه‌ي سري GH به‌خوبي شنيده و درك كرده است؛ از اين‌رو، GH5S را مي‌توان يكي از محصولات كامل‌ اين غول ژاپني دانست؛ زيرا تمام نياز‌هاي هر متخصص حرفه‌اي و سينمايي را در بالاترين سطح ممكن برآورده مي‌كند.

نكات مثبت

  • كيفيت ساخت و ارگونومي عالي
  • مقاوم در شرايط جوي محيطي مانند باران
  • عملكرد عالي در شرايط تاريك و ايزو بالا
  • فيلم‌برداري و ضبط داخلي با رنگ‌برداري ۴:۲:۲ و عمق ۱۰ بيت
  • فيلم‌برداري 4K با نرخ ۶۰ فريم‌بر‌ثانيه و Full HD با نرخ ۲۴۰ فريم‌بر‌ثانيه
  • كيفيت و سطح عالي جزئيات در فيلم‌برداري
  • ابزار‌هاي كمكي متعدد براي فيلم‌برداري حرفه‌اي
  • مانديشه متخصصينه‌ياب و نمايشگر لمسي باكيفيت
  • درگاه‌هاي اتصالي متعدد و دو درگاه كارت حافظه
  • لوازم جانبي متعدد مانند آداپتور لنز ساير مانت‌هاي عكاسي

نكات منفي

  • رزولوشن پايين حسگر و در نتيجه كاهش قابل‌توجه قابليت عكاسي
  • نبود لرزشگير داخلي
  • عملكرد ضعيف‌تر سيستم فوكوس در مقايسه با رقبا
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات