فيسبوك پيش‌نمايشي از دوركاري با استفاده واقعيت افزوده و مجازي ارائه كرد

شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
فيسبوك تصميم دارد تا ابزارهاي واقعيت مجازي و واقعيت افزوده‌ي خود را هرچه بيشتر براي فضاهاي كاري بهينه‌سازي و تبليغ كند.
تبليغات

فيسبوك هميشه اعتقاد داشته است كه واقعيت مجازي و واقعيت افزوده متخصصدهايي فراتر از سرگرمي دارند. با نگاهي به برنامه‌هاي اخير شركت به‌خوبي مي‌توان آينده‌ي مورد انتظار آن‌ها را پيش‌بيني كرد و همه‌گيري ويروس كرونا نيز به اين حركت كمك كرد. اكنون شركت‌ها انديشه متخصصينات و چشم‌انداز جديدي نسبت به دوركاري پيدا كرده‌اند و شايد ابزارهاي جديد كمك بهتري در مسير رويكرد جديد باشند.

اندرو بازورث، مدير واقعيت افزوده و واقعيت مجازي فيسبوك مي‌‌گويد شركتش تصميم دارد تا با استفاده از فناور‌ي‌هاي مذكور، سبك دوركاري را بيش‌ازپيش تقويت كند. او پيش‌نمايشي از چگونگي كار كردن با ابزارهاي واقعيت مجازي و افزوده را هم منتشر كرد كه با استفاده از سخت‌افزار و نرم‌افزار ابتدايي فيسبوك انجام شده است. اگرچه پيش‌نمايش اخير آن‌چنان بلند و با جزئيات نيست، اما آينده‌ي مدانديشه متخصصين بازورث و ديگر مديران اجرايي فيسبوك را براي دوركاري نشان مي‌دهد. در پيش‌نمايش منتشرشده، تعدادي پنجره‌ي شناور را مي‌بينيم كه توسط متخصص و به‌كمك دستورهاي حركتي شبيه به لمسي، جابه‌جا و كوچك و بزرگ مي‌شوند.

پنجره‌هايي كه در پيش‌نمايش ابزار فيسبوك مي‌بينيم، مجازي هستند، اما به‌كمك ابزار واقعيت افزوده‌اي شركت، محيط واقعي اطراف هم ديده مي‌شود. آكيولس از عبارت Passthrough براي توضيح امكان مشاهده‌ي محيط واقعي اطراف در هدست‌ها استفاده مي‌كند. طبق گفته‌ي تيم توسعه، دوربين‌هايي رو به بيرون در هدست‌هاي Rift يا Quest VR استفاده مي‌شوند كه امكان مشاهده‌ي محيط واقعي اطراف را براي متخصص فراهم مي‌كنند.

پيش‌نمايش جديد، تركيب واقعيت مجازي و افزوده را براي تعامل كاري نشان مي‌دهد

بازورث در پيش‌نمايش اخير از ابزارهاي فيسبوك، تركيبي از واقعيت افزوده و مجازي را به‌عنوان هدف شركت مطرح مي‌كند. واقعيت تركيبي،‌ اصطلاح صنعت براي اين فناوري است. تركيب واقعيت‌ها به متخصص امكان مي‌دهد تا از ابزارهاي فيزيكي ديگر هم در تركيب با هدست استفاده كند. به‌عنوان مثال مي‌توان در ارتباط‌هاي كاري از كيبورد واقعي استفاده كرد. از بخش‌هاي ديگري كه در پيش‌نمايش ديده شد، مي‌توان به يك منوي كوچك در پايين صفحه‌ي نمايش متخصص اشاره كرد كه مانند منوهاي متخصصي در سيستم‌‌هاي عامل مرسوم كار مي‌كند و با يك اشاره‌ي دست، فعال مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران Oculus

فيسبوك در پستي وبلاگي، قابليت‌هاي موجود و آينده‌ي موردانديشه متخصصين را براي استفاده از واقعيت تركيبي در كسب‌وكار شرح مي‌دهد:

ما در آينده مي‌توانيم يك محيط كار منحصربه‌فرد را با نمايشگرهايي با قابليت شخصي‌سازي به‌كمك واقعيت مجازي توسعه دهيم كه از محدوديت نمايشگرهاي فيزيكي فراتر خواهد رفت. اين سيستم از قابليت‌هايي همچون Passthrough استفاده مي‌كند تا يك تجربه‌ي متخصصي با بهره‌وري بالا را با واقعيت تركيبي ارائه كند. متخصصان در آينده مي‌توانند در هدست واقعيت مجازي، به‌راحتي بين دنياي مجازي و واقعي جابه‌جا شوند. چنين رويكردي باعث مي‌شود تا آگاهي بهتري نسبت به فضاي پيرامون داشته باشند و در عين حال از قابليت‌هاي واقعيت مجازي و ابزارهاي ديگر بهره ببرند. با بهره‌گيري انعطاف‌پذيري ابزارهاي ورودي جديد همچون ردگيري دست و آشنايي متخصصان با دستگاه‌هاي ورودي مرسوم مانند كيبورد و ماوس، مي‌توان مجموعه‌اي از قابليت‌هاي متخصصدي را به متخصصان ارائه كرد.

برنامه‌ها و پيش‌نمايش جديد فيسبوك، قابليت‌هاي آن‌چنان جديدي نيستند. مشابه همين برنامه‌ها را قبلا در مايكروسافت هولولنز و هدست مجيك ليپ وان مشاهده كرده‌ايم. فيسبوك و آكيولس هم قبلا پيش‌نمايش‌هايي از ابزارهاي مشابه به نمايش گذاشته بودند كه با هدف ارائه‌ي پيش‌نمايش آكيولس انجام شد. در رخدادهاي قبلي، متخصصي با هدست واقعيت مجازي ديده مي‌شد كه كاري معنادار مانند تايپ كردن با كيبورد را هم انجام مي‌داد. پيش‌نمايش اخير از داخل خود هدست ضبط شده بود و انديشه متخصصيناتي نسبت به وضعيت متخصص در دنياي واقعي به ما نمي‌دهد.

واقعيت تركيبي، راهكار فيسبوك براي تعامل بهتر در مخيط‌هاي كاري است

اخبار جديد از فيسبوك نشان مي‌دهد كه اين شركت در دوران بحران كوويد ۱۹ سعي در افزايش فعاليت در حوزه‌ي واقعيت تركيبي دارد. شركت اكنون يك واحد كسب‌وكاري مستقل براي آكيولس دارد كه هدست‌هاي واقعيت مجازي را به شركت‌ها و سازمان‌هاي ديگر مي‌فروشد. همكاري فيسبوك و آكيولس در توسعه‌ي متخصصي‌هايي همچون ردگيري حركت دست، آواتارهاي واقعي‌تر، صداي فضايي و فناوري‌هاي بي‌سيم قدرتمندتر نشان مي‌دهد كه شركت در ايده‌ي حضور مجازي متخصصان در محيط‌هاي گوناگون، با جديت حركت مي‌كند. آن‌ها تصميم دارند تا اين قابليت‌ها را هرچه بيشتر قدرتمندتر و دردسترس‌تر كنند.

شايد مهم‌ترين حركت و برنامه‌ي فيسبوك در مسير واقعيت‌هاي تركيبي را بتوان در صحبت‌هاي مارك زاكربرگ جست‌وجو كرد. او جزئياتي از برنامه‌هايش براي مديريت فعاليت‌هاي شركت منتشر كرد. از جزئيات مهم مي‌توان به امكان درخواست دوركاري دائمي توسط متخصصان اشاره كرد. آن‌ها همچنين امكانات و موقعيت‌هاي شغلي جديدي را هم براي متخصصان دوركار فراهم خواهند كرد. شركت‌هاي ديگر فناوري هم رويكردهاي مشابهي را پياده‌سازي كرده‌اند كه از ميان مهم‌ترين‌ها مي‌توان به توييتر و اسكوئر اشاره كرد. فيسبوك را مي‌توان بزرگ‌ترين شركتي دانست كه به اين مسير تازه وارد مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران Oculus

مارك زاكربرگ، مديرعامل توييتر، در مصاحبه‌اي با ورج درباره‌ي برنامه‌هاي جديد شركتش گفت:

ما به‌دنبال اين هستيم كه به پيشروترين شركت در دوركاري در ابعاد خود تبديل شويم. ما بايد اين كار را در روشي منطقي و با مسئوليت‌پذيري بالا انجام دهيم. درنتيجه تصميم داريم تا برنامه‌ها را به روشي قابل اندازه‌گيري پياده‌سازي كنيم. من تصور مي‌كنم كه در پنج تا ۱۰ سال آينده، به وضعيتي برسيم كه حدود نيمي از متخصصان به‌‌صورت دوركاري دائمي با شركت همكاري كنند (اين زمان احتمالا به ۱۰ سال نزديك‌تر خواهد بود).

زاكربرگ در ادامه‌ي صحبت‌هاي خود اشاره‌‌اي جدي به AR و VR داشت. او اعتقاد دارد اين ابزارها در طولاني‌مدت دوركاري را منطقي‌تر و ملموس‌تر مي‌كنند. متخصصان دوركار با استفاده از چنين ابزارهايي، حس واقعي بهتري از حضور در جلسه‌ها و برنامه‌هاي مشاركتي خواهند داشت. او مي‌‌گويد: «واقعيت افزوده و واقعيت مجازي،‌ حضور از راه دور را براي مردم آسان‌تر مي‌كند. اگر انديشه متخصصينات مثبتي نسبت به آينده‌ي واقعيت‌هاي مجازي و افزوده داشته باشيم، يعني به مردم كمك مي‌كنيم تا كاري كه دوست دارند را در مكان موردعلاقه‌ي خود انجام دهند. درنهايت من تصور مي‌كنم اين رويكرد به چشم‌انداز جهاني منجر خواهد كه به افراد بيشتري، امكان دوركاري مي‌دهد».

همه‌گيري ويروس كرونا و تأثيرات آن موضوع ديگري بود كه در مصاحبه‌‌ي زاكربرگ به آن اشاره شد. او مي‌گويد اقدام‌هاي شركتش در واكنش به تأثيرات كوويد ۱۹ بر جامعه، به توسعه‌ي فناوري‌هاي آينده هم كمك كرده است. از همه مهم‌تر فناوري‌هاي متمركز بر دوركاري بود كه با توجه بالايي توسعه يافتند. چون به گفته‌ي زاكربرگ، نيروي انساني خود شركت قطعا در آينده بيشتر از اين ابزارها استفاده خواهند كرد.

زاكربرگ در پايان مصاحبه‌ي خود مي‌گويد سرويس ورك‌پليس و ابزار چت ويديوي پورتال، نحوه‌ي كار در فيسبوك را هم‌اكنون تغيير داده‌اند. او مي‌گويد AR و VR هم به همين مجموعه اضافه خواهند شد. مديرعامل فيسبوك اعتقاد دارد باوجود اينكه سهم عمده‌اي از فعاليت‌هاي شركت به حوزه‌ي AR و VR مربوط مي‌شود، اما دستاوردها هنوز از متخصصي‌هاي روزمره‌ي متخصصان دور هستند. او مي‌‌گويد به‌زودي اين روند هم تغيير مي‌كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات