ابرينو از پايان فعاليت كسب‌وكارش تا پايان مرداد ماه خبر داد

دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تصميمات ناگهاني رگولاتوري، قصور مراكز داده‌ي ميزبان و تصميمات يك‌سو‌يه‌ي اپراتورها، ازجمله مهم‌ترين دلايل بسته‌شدن استارتاپ ديگري در اكوسيستم استارتاپي كشور شد.
تبليغات

ابرينو، استارتاپي كه در حوزه‌ي خدمات ابري فعاليت مي‌كرد، تنها تا انتهاي مردادماه، خدمات خود را دراختيار متخصصانش قرار مي‌دهد. ابرينو با سرويس‌دهي به بيش از ۲۴۰هزار متخصص، انتقال بيش از ۲۰ ميليون فايل و نگهداري از صد ترابايت اطلاعات در طول ۷ سال فعاليت خود، دلايلي مانند تصميمات ناگهاني رگولاتوري، قصور مراكز داده‌ي ميزبان و تصميمات يك‌طرفه‌ي اپراتورهاي موبايل را ازجمله مهم‌ترين مواردي دانسته كه باعث پايان‌گرفتن خدمات آن شده است.

پس از خداحافظي چيليوري و چنگال از اكوسيستم استارتاپي كشور، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد اشكالات بر سر راه حيات استارتاپ‌‌ها بيشتر شده و كسب‌وكارهاي نام‌آشنا نيز همچون كسب‌وكارهاي خرد درحال دست‌وپنجه‌نرم‌كردن با اشكالات بازاريابي، قانون‌گذاري‌هاي عجولانه و كمبود سرمايه هستند.

ابرينو در بيانيه‌اي خبر از پايان كار خود داده و به متخصصانش نيز اطلاع داده كه تا پايان مردادماه مي‌توانند از اطلاعات‌شان در فضاي ابري نسخه‌ي همراه تهيه كنند و شماره حساب‌شان را هم براي عودت وجوه طرح‌هاي فعال ثبت‌ كنند.

پس از همكاري‌هاي نصفه و نيمه‌اي كه ابرينو با اپراتورهاي همراه اول و ايرانسل شكل داد، با دخالت و قانون‌گذاري‌هاي سازمان تنظيم مقررات روبه‌رو شد كه ادامه‌ي همكاري را برايش غيرممكن مي‌كرد. براي مثال، يك مرتبه در زمان همكاري ابرينو با همراه اول، نگراني رگولاتوري بابت دراختيارداشتن اطلاعات مردم توسط شركتي خصوصي منجر به صرف ۶ ماه زمان براي كسب مجوزهاي لازم شد كه اپراتور مربوطه را نسبت به ادامه‌ي فعاليت سرد كرد. باري ديگر و اين‌بار در زمان همكاري با ايرانسل، موج قطع‌كردن پيام‌هاي تبليغاتي در طرح مبارزه با وس، به‌اشتباه، گريبان ابرينو را نيز گرفت و خدمات‌دهي به مشتركانش را كه با كسر مبلغي از قبض آن‌ها صورت مي‌گرفت، با اشكال جدي مواجه كرد.

اين اتفاقات درحالي رخ داد كه جامعه هنوز عادت به استفاده از فضاي ابري نداشت و همين‌گونه هم جذب مشتري بسيار سخت صورت مي‌گرفت؛ با ايجاد موانع متعدد دولت نيز جمع كثيري از مشتريان ابرينو از دست رفتند.

مراكز داده‌اي كه ابرينو بر بستر آن‌ها خدمت‌رساني مي‌كردند نيز بنابه‌دلايلي، دو مرتبه باعث ازدست‌رفتن اطلاعات متخصصان شدند. ابرينو تنها با تلاش بسيار موفق شد تا اطلاعات متخصصانش را بازيابي كند اما اعتماد ازدست‌رفته درميان متخصصان، به زمان پيش از رخ‌دادن اين اتفاق نيز بازنگشت.

پيش‌تر وزير ارتباطات هم خبر داده بود كه براساس برآوردها و وضعيتي كه شيوع ويروس كرونا ايجاد كرده، شركت‌هاي استارتاپي و فعال در حوزه‌ي فناوري اطلاعات، تنها سه ماه قدرت تاب‌آوري در وضع موجود را دارند. حال با گذشت چهار ماه از سال جديد، اثرهاي فشار‌هاي وارد شده بر كسب‌وكارها رفته‌رفته نمايان مي‌شود. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات