كاربرد طوفان مغزي در دوركاري

شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در اوضاع‌واحوال دنياگيري كرونا، ايده‌پردازي و گردهمايي افراد دشوارتر شده است؛ اما مي‌توان با برخي شيوه‌ها و اعمال تغييرات از ايده‌ي افراد جديد استفاده كرد.
تبليغات

در عصر كوويد ۱۹، از يك سو متخصصان ديگر در اتاق‌هاي يكسان كار نمي‌كنند و از سوي ديگر به اشتراك‌گذاري ايده‌ها با همكارانشان نياز دارند. خوشبختانه حتي درصورت دوركاري هم روش‌هاي متعددي براي حل بهينه‌ي مسائل وجود دارد.

دسترسي گسترده

وقتي با افراد ديگري براي رسيدن به راه‌حلي جديد همكاري مي‌كنيد، در درجه‌ي اول بايد از اطلاعات يكديگر استفاده كنيد. در چنين وضعيتي، توصيف مسئله مي‌تواند سرنخي براي دسترسي به حافظه و بازيابي اطلاعات مرتبط باشد. انتخاب افراد شركت‌كننده در فرايند طوفان‌ مغزي هم امري مهم است. قبل از دنياگيري كرونا، در بسياري از سازمان‌ها امكان برپايي گردهمايي‌هاي گسترده به‌دليل زمان‌بندي‌ها يا موقعيت مكاني متفاوت وجود نداشت و ازآنجاكه پيش‌فرض ذهني بسياري از افراد حضور در جلسات حضوري است، بسياري از افراد نمي‌توانستند از راه دور در فرايند ايده‌پردازي شركت‌ كنند. جلسات تركيبي نيمه‌حضوري و نيمه‌الكترونيك هم اغلب اوقات تجربه‌ي مناسبي نيستند.

يكي از مزاياي كار از راه دور، امكان گردهمايي گروه گسترده‌تري از افراد است؛ البته اين كار را بايد با دقت انجام داد. براي مثال، صرفا گردهمايي را با فهرستي از افراد دلخواه در جلسه‌ي طوفان مغزي شروع نكنيد؛ بلكه به‌دنبال نقش‌ها و تخصص‌هاي موردنياز باشيد و سپس، افراد منطبق با توصيف مسئله را پيدا كنيد. از همكاران خود بخواهيد افراد مرتبط با تخصص مدانديشه متخصصين را به شما معرفي كنند. بد‌ين‌ترتيب، مي‌توانيد مطمئن شويد گروهتان تركيبي از سابقه‌ها و تخصص‌ها و انديشه متخصصينات‌هاي مختلف براي حل مسئله است.

از دشواري‌هاي زمان‌بندي استفاده كنيد

در وضعيت دوركاري، به‌سختي مي‌توان زمان مناسبي براي جلسات تنظيم كرد؛ به‌خصوص اگر منطقه‌ي زماني متخصصان متفاوت باشد. البته براي طوفان مغزي، كمي آسان‌تر است؛ زيرا براي اين كار لاخبار تخصصيا به آماده‌سازي بهترين ايده‌ها نيازي نيست. طبق انديشه متخصصينيه‌ي تفكر گروهي، اگر افراد به‌تنهايي كار كنند، در فرايند ايده‌يابي تفكر متفاوتي درمقايسه‌با بقيه خواهند داشت؛ اما وقتي گروهي براي توليد ايده‌ دورهم جمع بشوند، معمولا شبيه به‌هم فكر مي‌كنند و به نتايج همگرا و مشتركي خواهند رسيد.

فرايند طوفان مغزي را با ايده‌يابي فردي شروع كنيد يا از افراد بخواهيد در گروه‌هاي كوچك درباره‌ي احتمالات فكر كنند. تنها مسئله‌اي كه بايد از آن اجتناب كرد، واگذارنكردن وظايف خود به ديگري است؛ به‌همين‌دليل، بايد مطمئن شويد تمام افراد از فرصت يكساني براي مشاركت و حل مسئله برخوردار هستند. براي اين كار لازم است از گروه‌هاي كوچك بخواهيد ايده‌هاي خود را به سند تبديل كنند. اعضاي گروه نيز بايد افكار اوليه‌ي خود را برايتان ارسال كنند تا قبل از مباحثه، آن‌ها را تجزيه‌و تحليل كنيد.

پس از مرحله‌ي اوليه، راه‌حل‌هاي به‌دست‌آمده را جمع و آن‌ها را براي تجزيه‌ي بيشتر به گروه‌ها ارسال كنيد. سندي مشترك از ايده‌هاي اوليه بسازيد كه تمام افراد بتوانند آن را ويرايش كنند و از آن‌ها دعوت كنيد طرح‌هاي پيشنهادي اوليه را گسترش دهند. پس از مرور مجموعه‌ي ايده‌ها، ممكن است از شخصي كه در گروه حضور ندارد، ايده‌ها و طرح‌هاي مناسبي ببينيد. يكي از مزاياي اين روش در طول زمان، فراهم‌كردن امكان مشاركت با افراد جديدي است كه مي‌توانند انديشه متخصصينات‌هاي ارزشمندي براي حل مسائل ارائه دهند. سپس مي‌توانيد كل گروه را در زماني مناسب گردهم بياوريد تا درباره‌ي بهترين ايده‌ها مباحثه كنيد و روي ايده‌ها به‌توافق برسيد.

روي يك مسئله تمركز كنيد

طبق بسياري از پژوهش‌ها، هرچه از انديشه متخصصين زماني يا فضايي يا اجتماعي از چيزي فاصله بگيريد، انديشه متخصصينات انتزاعي‌تري به آن پيدا خواهيد كرد. به اين ذهنيت انديشه متخصصينيه‌ي دگرتعبيري گفته مي‌شود. در كار از راه دور، وقتي ازانديشه متخصصين فيزيكي با مجموعه‌ي اشكالات فاصله داشته باشيد، انديشه متخصصينات انتزاعي‌تري به آن‌ها پيدا مي‌كنيد.

شايد انديشه متخصصينات انتزاعي از نگاه اول مطلوب به‌انديشه متخصصين برسد. اگر كار را با ديدي كلي از مسئله آغاز كنيد، مي‌توانيد نكات بيشتري به‌ياد بياوريد. انتزاع مي‌تواند به مقايسه‌ها و انديشه متخصصينات‌هاي بهتر منجر شود؛ اما در اين روش، ممكن است هرچه بيشتر از واقعيت دور شويد، احتمال شكستتان هم بيشتر شود؛ به‌همين‌دليل، ايده‌پردازي براي برخي افراد كار دشواري است.

گروهي از استادان دانشگاه تگزاس براي برنامه‌ريزي ترم آينده در وضعيت دنياگيري كوويد ۱۹، به انديشه متخصصينات‌هايي درباره‌ي طوفان مغزي از راه دور رسيده‌اند. در هفته‌هاي گذشته، آن‌ها به سناريويي مشخص براي تركيب كلاس‌هاي حضوري و الكترونيك و نيز معيارهايي مثل حداكثر اشغال كلاس‌ها و استفاده از ماسك‌هاي پارچه‌اي براي كاركنان و دانشجويان و متخصصان ديگر دست يافته‌اند.

هر هفته بيش از ۲۵۰ نفر درباره‌ي سناريو يادشده انديشه متخصصين مي‌دهند و به اشكالات احتمالي آن اشاره مي‌كنند؛ بنابراين، تعجب‌آور نيست اگر سناريو يادگيريي دانشگاه با تغييراتي همراه شود. ازآنجاكه سناريو دانشگاه تعريف‌شده و مشخص است، افراد به اشكالات احتمالي آن فكر مي‌كنند. براي مثال، يكي از اشكالات يافتن فضا براي دانشجوياني بود كه پس از كلاس‌هاي حضوري، كلاس الكترونيك داشتند. اين دانشجويان براي كلاس‌هاي الكترونيك بايد كجا مي‌نشستند؟

در فرايند طراحي تكراري، اشخاص بايد از همان ابتدا تجربه‌ي كار با اجزاي طرح را به‌دست بياورند. اگر شخصي مهم بر تصميم‌ها و طرح اوليه پافشاري كند، اعضاي گروه به مشاركت بي‌ميل مي‌شوند؛ اما وقتي افراد از همان ابتدا اعمال تغييراتي در طرح را شاهد باشند، مي‌توانند به آن متعهد بمانند و براي بهبودش تلاش كنند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات