هوش مصنوعي تراشه‌هاي اپل چگونه به‌كمك اين شركت مي‌آيد؟

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
نايب‌رئيس ارشد اپل، جان جياناندريا، بيان كرده ‌است كه به‌باور او، يادگيري ماشين تمامي جنبه‌هاي تجربه‌ي متخصصي اپل را در سال‌هاي آتي تغيير خواهد داد. اين تغيير چه اثري روي كسب و كارها خواهد گذاشت؟
تبليغات

در ادامه‌، انديشه متخصصينات‌هاي جان جياناندريا درباره‌ي تأثير هوش مصنوعي بر جنبه‌هاي مختلف فرايندهاي تجاري و صنعتي را خواهيد خواند.    

ويرايشگر گرامرلي

پلتفرم هوش مصنوعي ويرايشگر گرامرلي بي‌نهايت ارزشمند است؛ اما مسئله‌اي را دوست ندارم كه دليل بسيار قانع‌كننده‌اي براي اپل است تا از آن استفاده نكند: معلوم نيست آنچه نوشته مي‌شود، در اين سيستم چه سرنوشتي خواهد داشت. در هر تجارتي، به‌ويژه در صنايع داراي قوانين سخت‌گيرانه‌، حريم خصوصي از ضروريات است. تصور كنيد نرم‌افزار ويرايشگر يكپارچه با لپ‌تاپ يا تبلت يا موبايل شما آنچه در دستگاهتان مي‌نويسيد، براي هميشه در آن حفظ مي‌كند؛ مگر اينكه خودتان بخواهيد آن را به‌اشتراك بگذاريد.

سرويس هوش مصنوعي اپل مي‌تواند چنين چيزي را فراهم آورد؛ نسخه‌‌اي پيشرفته‌تر از آنچه قبلا عرضه كرده است، با اين تفاوت كه براي كسب‌و‌كار ايمن‌تر است. نرم‌افزار ويرايشگر يكپارچه با سيستم كه مناسب و متخصصدي باشد، احتمالا بي‌نهايت ارزشمند خواهد بود؛ ولي بايد به‌جاي تصحيح خودكار، امكان تنظيمات بيشتر به‌وسيله‌ي متخصص را فراهم آورد.

تكثير وظايف گردش‌كار (workflow tasks)  

وقتي درباره‌ي راه‌حل تكثير فكر مي‌كنيد، درانديشه متخصصينگرفتن ديگر روش‌ها آسان‌تر است. به وظايف تكراري فكر كنيد كه بخشي از گردش‌ كارتان هستند. ممكن است قبلا بعضي از عناصر آن‌ها را خودكارسازي كرده‌ باشيد. براي مثال، من اسنيپت‌هاي متن و جايگزيني متن را مي‌پسندم. باوجوداين، هوش‌ مصنوعي يكپارچه با دستگاه روي همبستگي‌هاي مؤثرتري متمركز است كه دستگاهتان را به دوقولو ديجيتالي تقويت‌كننده‌ي بهره‌وري‌تان تبديل مي‌كنند.

اعتقاد دارم اپل از قبل حركت در اين زمينه را آغاز كرده است. پيشنهادهاي سيري (Siri) نمونه‌ي اوليه‌اي اين هوش مصنوعي است؛ اما تصور كنيد اين هوش داراي قابليت پيش‌بيني در ديگر فرايندهاي تجاري نيز به‌كار گرفته شود. تصور كنيد اپليكيشن شورت‌كات اپل به‌طور خودكار توانايي خودش را در عرضه‌ي مهارت‌هاي بهره‌وري مرتبط متخصصدي در كسب‌و‌كار ويژه‌ي شما بهبود بخشد.

كمك به مديريت فرايند كسب‌و‌كار

تاكنون، روي توانمندسازي افراد به‌منظور توجه كمتر به وظايف تكراري و توجه بيشتر به مسائل پيچيده‌تر متمركز بوده‌ايم. ازانديشه متخصصين دستاوردهاي فردي، اين كار عالي است؛ اما اغلب شركت‌ها به تيم‌ها متكي هستند. هوش مصنوعي يكپارچه با سيستم چگونه مي‌تواند گردش ‌كارها را تقويت و مديريت فرايند را بهبود بخشد؟

يكي از مدل‌هايي كه شايد جواب دهد، اين است كه تمركز اپل روي حريم خصوصي بدين‌معني باشد كه هيچ فردي را درمعرض نمايش نگذارد؛ اما داده‌هاي فرايند تجاري را بتوان به‌صورت ناشناس در گروه به‌اشتراك گذاشت. براي مثال، هوش مصنوعي مي‌تواند مسير درخت‌هاي تصميم‌گيري (Decision Trees) را دنبال و زمان صرف‌شده بين مكاتبات و تصميم‌گيري را تجزيه‌وتحليل كند و مراحل محدودكننده‌ي سرعت در فرايندهاي تجاري را بشناسد كه با روش ديگري تشخيص‌دادني نيستند.

مسائل ساده

تصور كنيد كامپيوتر شما با درانديشه متخصصينگرفتن اولويت‌ها وقت ملاقات‌هايتان را تنظيم كند. تصور كنيد مكينتاش و آيفون با همكاري همديگر زمان تحويل پروژه‌ها و قراردادهاي سطح خدمات را تنظيم و پيگيري كنند. شناساگرهاي داده كه قبلا از آن‌ها در رايانامه‌ها و پيام‌ها و هر بخش ديگري از پلتفرم‌هاي اپل استفاده كرده‌ايد، به شما نشان مي‌دهند فناوري كاملا مي‌تواند چنين اطلاعاتي را گردآوري كند؛ اما خودكارسازي اين كارها چقدر كسب‌و‌كار شما را تقويت خواهد كرد؟ چرا هوش مصنوعي نبايد بتواند وضعيت خودش را زيرانديشه متخصصين بگيرد و زماني‌كه خطايي در مكينتاش يا آيفون آيپد يا دستگاه متصل به third-party رخ مي‌دهد، شما را از دليل آن مطلع سازد؟

احتمالا سيستم‌هاي يادگيري ماشين كه روي تراشه‌هاي اپل اجرا مي‌شوند با توانايي نظارت به دستگاه متصل به third-party در سطح سيستم، به قلب فراساختار انقلاب صنعتي چهارم تبديل خواهند شد. آيپدها ماشين‌آلات توليدي را رصد مي‌كنند تا ظرفيت توليد را به‌صورت خودكار تنظيم كنند و نقص بالقوه در عملكرد تجهيزات را تا نزديك به صفر كاهش دهند. از انديشه متخصصينات انديشه متخصصيني، اين امكان وجود دارد كه بلافاصله پس از اينكه مدير كارخانه از احتمال خراب‌شدن دستگاهش باخبر شود، تعميركار در محل حاضر باشد تا ايرادي را رفع كند كه هنوز در دستگاه ايجاد نشده است.

يكپارچه‌سازي پلتفرم

به‌عنوان مثال ديگري از توليد هوشمند، هوش ماشيني يكپارچه با دستگاه مي‌تواند به‌ترتيب زير از ماشين‌آلات هوشمند همراهي كند:

  • آيپد ايرادي احتمالي را در بخش هفت تأسيسات توليدي در ماشين پرچ‌كن شناسايي كرده و هشدار داده است.
  • آيپد با همكاري سيستم‌هاي مديريتي خودكار و ناظران انساني، برنامه‌ي كاري آن ماشين را در ۴۸ ساعت آينده متوقف و ازطريق ارسال پيام به اپل واچتعميركار، او را احضار مي‌كند.
  • زماني‌كه تعميركار به كارخانه مي‌رسد، عينك AR خود را به چشم مي‌زند تا او را به محل ماشين مدانديشه متخصصين هدايت كند و علاوه‌بر فراهم‌آوردن داده‌هاي تحليلي، دستورالعمل‌هاي سرويس ميداني را به او نمايش دهد.
  • تعميركار مي‌تواند قطعات موردنياز را به‌صورت خودكار سفارش دهد و داده‌هاي نتيجه‌ي تحويل و تعمير هنگام تعمير هم‌زمان نمايش داده مي‌شوند.
  • اين اطلاعات به‌صورت خودكار وارد سيستم‌هاي شركت و ديگر بخش‌هاي شركت و مشتريان و شركاي تجاري از زمان دقيق تحويل محصول مطلع مي‌شوند.
  • شفافيت و رفع سريع ابهامات سبب بهبود ارتباط با مشتريان مي‌شود.

درحال‌حاضر نيز، چنين ابزارهايي در توليد به‌كار گرفته مي‌شوند؛ اما حركت اپل براي برقراري هوش ماشيني در تمامي پلتفرم‌هايش شامل آيفون و آيپد و مكينتاش، پردازش و سيستم‌‌عامل‌هاي موردنيازشان را به‌اشتراك مي‌گذارد تا جايگاهشان را در قلب آينده‌اي كاملا وابسته به هوش مصنوعي به‌دست آورند. سيري هيچ‌جايي در اين آينده نخواهد داشت.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات