فيسبوك، اوبر و مايكروسافت متخصصان خود را به محل كار برمي‌گردانند

شنبه ۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
شركت‌هاي بزرگ حوزه‌ي فناوري مثل فيسبوك و اوبر و مايكروسافت برنامه‌هاي خود براي بازگرداندن متخصصان به محيط را اعلام كرده‌اند. به‌انديشه متخصصين مي‌رسد بازگشايي دفاتر در ابتدا با ظرفيت محدود انجام مي‌گيرد.
تبليغات

به‌گزارش ورج، فيسبوك قصد دارد در ماه مي ۲۰۲۱ (ارديبهشت و خرداد ۱۴۰۰) متخصصان را به محل كار برگرداند، آن هم در شرايطي كه متخصصان اين شركت از بيش از يك سال پيش به‌دليل دنياگيري ويروس كرونا مشغول دوركاري هستند. مارك زاكربرگ، مديرعامل فيس بوك، اوايل دنياگيري اعلام كرد شركت تحت هدايتش برنامه‌اي براي دوركاري متخصصانش تدوين كرده است تا حدودا نيمي از متخصصان بتوانند در پنج تا ۱۰ سال آينده از راه دور كار كنند. بااين‌حال تا فرا رسيدن پنج تا ۱۰ سال آينده، كار حضوري حداقل در ظرفيتي محدود اولويت اصلي فيسبوك خواهد بود. 

فيسبوك تصميم گرفته است دفاتر كاري خود در منطقه‌ي خليج سان فرانسيسكو، شامل مقرش در شهر منلو پارك را بازگشايي كند. در آغاز كار تنها ۱۰ درصد از متخصصان به محل كار برمي‌گردند. بلومبرگ مي‌نويسد فيسبوك انتظار ندارد دفاتر كاري بزرگش تا ماه سپتامبر ۲۰۲۱ (شهريور و مهر ۱۴۰۰) به ۵۰ درصد از ظرفيت خود برسند. فيسبوك افزون‌بر محدود كردن تعداد متخصصان، اقداماتي درجهت مقابله با شيوع كرونا نظير ملزم كردن متخصصان به استفاده از ماسك، اعمال قوانين فاصله‌گذاري اجتماعي و آزمايش هفتگي ابتلا به كرونا انجام مي‌دهد. 

به‌انديشه متخصصين مي‌رسد اوبر اميدوار است كه زودتر از فيسبوك بتواند كار حضوري را از سر بگيرد. آن‌ها اعلام كرده‌اند مقر خود در خليج ميشن سان فرانسيسكو را در روز ۲۹ مارس ۲۰۲۱ (۹ فروردين ۱۴۰۰) با ظرفيت محدود ۲۰ درصدي بازگشايي مي‌كنند. اوبر نيز اقداماتي مشابه فيسبوك در محيط كار براي جلوگيري از شيوع كرونا به كار مي‌‌گيرد و از متخصصان مي‌خواهد ماسك استفاده كنند. اوبر همچنين به‌صورت منظم محيط‌هاي كاري را تميز مي‌كند و از متخصصاني كه اعضاي خانواده‌شان مريض باشد، درخواست مي‌كند در خانه بمانند. پيش‌تر اوبر اعلام كرده بود به متخصصانش امكان مي‌دهد تا اواسط سپتامبر ۲۰۲۱ (اواخر شهريور و اوايل مهر ۱۴۰۰) در خانه كار كنند. 

ديگر شركت‌هاي فناوري‌ كه در داخل و خارج از كاليفرنيا حضور دارند رويكردهاي متنوعي در پيش گرفته‌اند و شماري از آن‌ها هنوز برنامه‌هاي خود را رسانه‌اي نكرده‌اند. توييتر در آغاز دنياگيري قدم بزرگي برداشت و اعلام كرد تمامي متخصصانش مي‌توانند تا هر زمان كه بخواهند در خانه كار كنند. توييتر هنوز اعلام نكرده است كه دفاتر كاري‌اش را در چه تاريخي بازگشايي مي‌كند؛ اما به‌گفته‌ي نماينده‌ي اين شركت، فرايند بازگشايي «به‌صورت تدريجي، دفتر به دفتر و ظرفيت محدود ۲۰ درصدي در آغاز» اتفاق مي‌افتد. 

گوگل و مايكروسافت سراغ مدل فضاي كار تركيبي رفته‌اند و مايكروسافت قصد دارد دو روز ديگر مقر اصلي خود در ردموند را به‌صورت محدود بازگشايي كند. برنامه‌ي فضاي كار تركيبي مايكروسافت شامل ۶ مرحله است و آنچه در روز ۹ فروردين رخ مي‌دهد، مقر اصلي اين شركت را از مرحله‌ي سه وارد مرحله‌ي چهار مي‌كند. مايكروسافت تصميم دارد دوركاري به‌صورت پاره‌وقت را به استانداردي براي تمامي متخصصانش تبديل كند.

برنامه‌هاي گوگل كمتر واضح هستند و اين شركت فعلا به درخواست ورج براي ارائه‌ي جزئيات بيشتر پاسخ نداده است. گوگل در سال ۲۰۲۰ گفت متخصصان مي‌توانند تا سپتامبر ۲۰۲۱ (شهريور و مهر ۱۴۰۰) دوركاري كنند و درخواست متخصصاني را كه به كار حضوري علاقه‌مند هستند، براي سه روز كار هفتگي، مطالعه مي‌كند. گزارشي در ماه مي ۲۰۲۰ (ارديبهشت و خرداد ۱۳۹۹) منتشر شد كه اعلام مي‌كرد اپل به شماري از كاركنانش دستور داده است به دفاتر كاري بازگردند. كوپرتينونشين‌ها هنوز جزئيات اضافه‌اي درباره‌ي برنامه‌هايي براي بازگشايي دفاتر كاريشان ارائه نداده‌اند. 

كار كردن در محيط‌هاي سربسته با ديگران همچنان اقدامي خطرناك محسوب مي‌شود و حتي واكسينه شدن نمي‌تواند عدم شيوع ويروس را تضمين دهد. با وجود اعلام برنامه‌هاي گسترده و دقيق توسط شركت‌ها، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد دوركاري قرار نيست به‌اين‌زودي‌ها از بين برود. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات