فولكس واگن ID4 رسما رونمايي شد

پنج‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كراس‌اور تمام برقي فولكس واگن ID.4، پس از سال‌ها تحقيق و آزمايش به مرحله توليد انبوه رسيده است. اين محصول با شعاع حركتي ۴۰۰ كيلومتر توليد مي‌شود و آستانه ارزش ۴۰ هزار دلار دارد.
تبليغات

افزايش تقاضا براي خودروهاي برقي و كراس‌اورهاي كوچك، مشوق بزرگ‌ترين خودروساز اروپا براي ساخت ID.4 بود. البته نبايد موفقيت تسلا و محبوبيت تجاري اين شركت امريكايي در سراسر جهان را در تلاش فولكس ‌واگن براي توليد مدل‌هاي الكتريكي، ناديده گرفت. فولكس‌واگن برنامه جامعي براي عرضه ID.4 در سراسر جهان دارد و سه سال شارژ رايگان از ايستگاه‌هاي شركت الكتريفاي امريكا به خريداران هديه مي‌دهد.

نخستين محصول برقي فولكس، نسخه‌اي از گلف با نام e-Golf بود كه سال ۲۰۱۰ رونمايي شد و فروش قابل قبولي در اروپا داشت. سال ۲۰۱۹، اولين خودرو الكتريكي فولكس‌واگن با طراحي اختصاصي به‌نام ID.3 توليد رسيد و البته با بدنه هاچبك با استقبال نسبي رو‌به‌رو شد. طي ۱۰ سال گذشته، هيچ‌كدام از خودورهاي تمام برقي فولكس‌واگن، شامل اي‌گلف و ID.3 فروش خارج از اروپا نداشتند و بازار بااهميت امريكا را به توليدات تسلا، شورولت، هيونداي و كيا واگذار كردند. به همين دليل، ID.4 در كلاس كراس‌اور برقي، براي فولكس‌واگن و صنعت خودروسازي دنيا داراي اهميت است.

طراحي بدنه و كابين

پيش از اين، تصاوير متعددي از ID.4 منتشر شده بود. حالا با مرور عكس‌هاي رسمي در رنگ‌هاي متنوع، مي‌توان زبان طراحي فولكس‌واگن براي محصولات الكتريكي را با دقت بيشتري مطالعه كرد. اين محصول جديد، داراي چراغ‌هايي با خط LED پيرامون خود دارد كه سراسر جلوپنجره را پوشش مي‌دهد. توجه به آيروديناميك و حذف هواكش‌هاي معمول بين چراغ‌هاي جلو، تفاوت ID.4 با مدل‌هاي بنزيني را به وضوح نشان مي‌دهد. حالت كلي خودرو در نماي رو‌به‌رو، عامه‌پسند و اندكي تهاجمي است تا طيف وسيعي از مشتري‌ها در سنين مختلف را جذب كند.

مرجع متخصصين ايران Volkswagen ID.4  فولكس واگن آي دي 4

مشابه نماي جلو، پيوستگي چراغ‌ها در عقب نيز ديده مي‌شود؛ با اين تفاوت كه چندان زاويه‌دار نيست و تاحدودي لوكس به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. در تصاوير منتشر شده، حجم نسبتا زيادي از پلاستيك سياه‌رنگ ديده مي‌شود كه برش‌خوردگي‌هايي براي ايجاد تنوع بصري فراهم مي‌كند. ID.4 مي‌تواند با چرخ‌هاي ۱۹ و ۲۰ اينچ سفارش داده شود كه براي يك محصول برقي اقتصادي در كلاس ارزشي ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار، جذاب خواهد بود.

نكته جالب در طراحي ID.4 به تركيب رنگ‌هاي متفاوت در ادوات مختلف بدنه مربوط است. مثلا ستون‌هاي جلو و عقب با رنگ روشن و درخشان به يكديگر متصل شده‌اند، آينه بغل‌هاي راهنمادار خاكستري، زه‌كشي پهن با رنگ سياه در گلگيرها و ركاب، همراه‌با سقف مشكي و ريل باربرند نقره‌اي، كراس‌اور برقي فولكس‌واگن را جوان‌پسند و اسپرت جلوه مي‌دهد. البته ممكن است اين ادوات براي نسخه‌هاي ارزان‌ارزش كه بعدا توليد خواهند شد، تغيير كند.

اتفاق خوب در فضاي داخلي ID.4، پيروي نكردن از سبك طراحي تسلا است كه اتفاقا مورد توجه بسياري از برندها براي خودروهاي برقي قرار دارد. داشبورد ID.4 داراي بخش‌هاي مختلف با طرح و رنگ‌هاي متنوع است. قطعه‌اي نقره‌اي در وسط ديده مي‌شود و جايگاه چشم‌نوازي براي خروجي‌هاي هوا وجود دارد. كمي‌پايين‌تر، نورپردازي مخفي با طرح خطي و تم قابل انتخاب از رنگ‌هاي مختلف، كار شده است. چرم مصنوعي در فرمان ID.4 مي‌تواند به رنگ‌ خاكستري تيره يا سفيد سفارش داده شود.

مرجع متخصصين ايران Volkswagen ID.4  فولكس واگن آي دي 4

پنل روبروي راننده، ديجيتال و ۵/۳ اينچي است كه البته كوچك و حقير به‌انديشه متخصصين مي‌رسد؛ اما هماهنگي جالبي با ديگر اجزاء كابين دارد و حالتي مينياتوري (مينيماليست) تداعي مي‌كند. اين پنل، از نوع تمام رنگي و تلوزيوني نيست؛ بلكه سه حالت پيش‌فرض از چيدمان اطلاعات را پوشش مي‌دهد. در عوض، نمايشگر لمسي روي داشبورد براي سيستم سرگرمي و ارتباطي، ۱۰ اينچ براي مدل پايه و ۱۲ اينچ براي نسخه‌هاي سفارشي خواهد بود. اين بخش، كمي متمايل به راننده و دردسترس او است.

يكي از برتري‌هاي مهم ID.4 نسبت به نيسان ليف و تسلا مدل Y، فضاي بسيار خوب براي سرنشينان عقب و صندوق بار است. محصول فولكس‌واگن، صندلي‌هاي اسپرت و راحت با زواياي نگه‌دارنده بدن دارد كه در نسخه‌ي ويژه از اولين سري (فرست اديشن) دورنگ و چرمي هستند.

در پشت، ۸۵۸ ليتر فضاي بار از كف تا سقف وجود دارد كه فراتر از انتظار هست، همچنين مي‌توان با خواباندن صندلي‌هاي عقب به ۱۸۱۸ ليتر رسيد. در مجموع براي سرنشينان جلو و عقب ID.4 ، ۲۸۰۰ ليتر فضا وجود دارد كه برترين نمونه در كلاس كراس‌اورهاي كوچك دنيا است. موتور برقي اين خودرو در عقب نصب شده و هنوز اطلاعات دقيقي از فضاي قابل استفاده زير كاپوت جلو موجود است.

شرايط متخصص و توانايي حركتي

فولكس‌واگن ID.4 در مدل استاندارد، مجهز به باتري‌هاي ۸۲ كيلووات ساعتي است كه در مقايسه با نيسان ليف، كيا نيرو، هيونداي كنا، موستانگ مك‌اي و نيسان ليف، برتري دارد. تسلا مدل Y در مدل‌هاي مختلف، داراي ظرفيت باتري ۷۲/۵ كيلووات ساعت با شعاع حركتي ۴۸۰ تا ۵۴۰ كيلومتر است؛ درحالي‌كه فولكس‌واگن براي ID.4، مسافت ۴۰۰ كيلومتر با يك شارژ را عنوان مي‌كند. با اين شرايط، ID.4 از انديشه متخصصين شعاع حركتي نسبت به هيونداي كنا برقي و شورولت بولت هم برتري خاصي ندارد.

مرجع متخصصين ايران Volkswagen ID.4  فولكس واگن آي دي 4

يك موتور برقي روي محور عقب ID.4 وجود دارد تا قدرت ۲۲۸ اسب‌بخار و گشتاور ۳۰۹ نيوتن‌متر فراهم كند. سرعت‌گيري صفر تا ۱۰۰ كيلومتربرساعت اين خودرو، حدود ۸/۵ ثانيه و نهايت سرعت ۱۶۰ كيلومتربرساعت خواهد بود. از اين انديشه متخصصين، كراس‌اور برقي فولكس‌واگن مشابه هيونداي كنا، كيا نيرو، نيسان ليف و شورولت بولت است؛ اما قابل مقايسه با تسلا مدل Y و پيشرانه دو موتوره با مجموع قدرت ۳۸۵ اسب‌بخار نخواهد بود. حتي موستانگ مك‌اي هم، ۲۵۵ اسب‌بخار قدرت دارد.

آماري كه پيش‌تر گفته شد، مربوط به نسخه پايه و تك موتوره از ID.4 است. اين خودرو طي ماه‌هاي آينده، با پيشرانه دو موتوره، باتري‌هاي متفاوت و شعاع حركتي بالاتر، همراه سيستم دو ديفرانسيل معرفي خواهد شد. اين مدل، احتمالا ۳۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۴۴۱ نيوتن‌متر گشتاور دارد.

آيا ID.4 در بازار جهاني موفق خواهد بود؟

تاحدود زيادي مي‌توان به فروش بسيار خوب ID.4 در آلمان و ساير كشورهاي اروپايي كه علاقه‌مند محصولات فولكس‌واگن هستند، اميدوار بود؛ اما در امريكا با حضور تسلا و چند خودوساز بومي ديگر، شرايط متفاوت است و البته شركت آلماني هم دست خالي نيست.

مرجع متخصصين ايران Volkswagen ID.4  فولكس واگن آي دي 4
مرجع متخصصين ايران Volkswagen ID.4  فولكس واگن آي دي 4
مرجع متخصصين ايران Volkswagen ID.4  فولكس واگن آي دي 4
مرجع متخصصين ايران VolkswagVolkswagen ID.4  فولكس واگن آي دي 4en ID.4  فولكس واگن آي دي 4
مرجع متخصصين ايران Volkswagen ID.4  فولكس واگن آي دي 4
مرجع متخصصين ايران Volkswagen ID.4  فولكس واگن آي دي 4
مرجع متخصصين ايران Volkswagen ID.4  فولكس واگن آي دي 4
مرجع متخصصين ايران Volkswagen ID.4  فولكس واگن آي دي 4

فولكس‌واگن براي جذب مشتري و رقابت با خودروساز بسيار موفقي مثل تسلا، علاوه‌بر سه سال شارژ رايگان در ايستگاه‌هاي الكتريفاي امريكا، دو نكته مهم در ID.4 ارائه مي‌كند. اول؛ فضاي بسيار خوب اتاق و راحتي سرنشينان كه به وضوح برتر از ديگر خودروهاي برقي دنيا در كلاس ارزشي كمتر از ۵۰ هزار دلار است. نكته دوم؛ ارائه طيف وسيعي از امكانات رفاهي و ايمني در نسخه استاندارد ID.4 است كه فراتر از انتظار به‌انديشه متخصصين مي‌رسد.

امكانات هوش مصنوعي فولكس واگن موسوم به IQ.Drive، سيستم‌هاي كمك راننده، هشدار برخورد از جلو و ترمز خودكار با قابليت تشخيص مسير حركت عابر پياده، هشدار تقطه كور، حفظ خودرو بين خطوط و كروز كنترل هوشمند با قابليت افزايش و كاهش سرعت براي ID.4 فراهم مي‌كند. در كابين ID.4، تعداد ۶ ايربگ وجود دارد كه همراه حفاظ آلومنيوم در ستون‌هاي اتاق، به خوبي از سرنشينان محافظت مي‌‌كند.

آستانه ارزش ID.4 با سيستم تك ديفرانسيل و مجموعه آپشن‌هاي سري Pro، به ۴۰ هزار دلار مي‌رسد كه البته در بسياري كشورها با پاداش ۷۵۰۰ دلاري از سوي دولت براي حمايت از خودروهاي برقي مواجه خواهد شد. اين محصول به‌صورت اجاره‌ي سه ساله، با اقساط ماهيانه ۳۸۰ دلار و ۱۶ هزار كيلومتر كاركرد ساليانه، نيز فروخته مي‌شود. مدل دو ديفرانسيل و دو موتوره با قدرت ۳۰۰ اسب‌بخار، آستانه ارزش ۴۳,۶۹۵ دلار خواهد داشت. در ابتداي توليد و سه ماه نخست سال ۲۰۲۱، فولكس واگن ID.4 فرست اديشن با سيستم تك‌ديفرانسيل و تك موتوره به ارزش ۴۴ هزار دلار عرضه مي‌شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات