رادار تصويربرداري 4D باعث افزايش ايمني خودرو خواهد شد
يكي از مواردي كه در خط مقدم فناوريهاي نوظهور خودرو قرار دارد، ربات مجهز به توانايي ديدن واضح و باكيفيت همه چيز است. اين حقيقت بهطور فزايندهاي براي همگان آشكار ميشود كه فناوريهاي نوظهور ميتوانند به افزايش ايمني خودرو كمك كنند و ظهور استارتاپها طي سالهاي اخير، به اين رشد چشمگير علمي كمكهاي بسيار كرده است.
رادار از زمان جنگ جهاني دوم مورد استفاده قرار گرفته است و در ابتداييترين شكل خود، سيگنالي ارسال ميكند كه بعد از برخورد با يك جسم، بازميگردد و حضور و دامنه آن را نشان ميدهد. رادار به جزئي غير قابل تعويض و بدون جايگزين در خودرو تبديل شده است؛ زيرا در تاريكي و آبوهواي نامساعد بهخوبي كار ميكند و حسگرهاي آن نسبتا ارزان هستند. ظهور رادار تصويربرداري 4D (چهاربعدي)، نويد پيشرفت خيلي بيشتر به ما ميدهد. به گزارش اتوكار، شركت وَيار (Vayyar) كه ده سال پيش تأسيس شد، رادار تصويربرداري 4D و تكتراشهي خود را تا سال ۲۰۲۳ براي خودروهاي توليدي عرضه خواهد كرد. اين فناوري در آينده در سيستمهاي ديد براي ADAS (سيستمهاي پيشرفته دستيار راننده) و خودروهاي خودران نقش مهمي ايفا ميكند؛ اما بايد خيلي زودتر بتواند ايمني داخل خودرو را بهبود بخشد.
از سال آينده، سازمان Euro NCAP به توليدكنندگاني كه سيستمهاي تشخيص حضور كودك (CPD) را بهصورت استاندارد ارائه ميدهند، امتياز اضافه اعطا ميكند. ارزش CPD فقط در تشخيص اين نيست كه كودك بهدرستي در داخل خودرو مهار ميشود؛ بلكه ميتواند نظارت كند كه آيا كودك در خودروي پاركشده بدون مراقبت مانده است يا نه (كه منجر به گرمازدگي و مرگومير كودكان زيادي شده است). رادار شركت وَيار روي تراشه (ROC) داراي ۴۸ گيرنده (فرستنده و گيرنده تركيبي) است كه در مقايسه با انواع داراي سه يا چهار تراشه معمولي، وضوح بسيار بالاتري ايجاد ميكند.
رادارهاي موجود پيكسلهايي به ابعاد ۵۰۰ ميليمتر در ۵۰۰ ميليمتر توليد ميكنند؛ درحاليكه پيكسلهاي ROC شركت وَيار ۵۰ ميليمتر در ۵۰ ميليمتر هستند؛ اين وضوح به اندازه كافي بالا است تا اندازه و موقعيت افراد داخل خودرو را بهدرستي تشخيص بدهد. سيستمهاي مبتني بر وزن موجود براي تشخيص سرنشين فقط ميتوانند تشخيص بدهند كه يك صندلي توسط نوعي جسم (نه لاخبار تخصصيا حتي انسان) اشغال شده است. وضوح ۵۰ ميليمتر در ۵۰ ميليمتر زياد به انديشه متخصصين ميرسد و به گفتهي مسئولان وَيار، براي مدلسازي مسافران كافي است.
نرمافزار ميتواند مشخصات هر پيكسل را تجزيه و تحليل و با هم مرتبط كند تا دريابد كدام پيكسل به كدام مسافر مربوط ميشود. حتي اگر مسافران شانه به شانه نشسته باشند، رادار 4D ميتواند هر فرد را جداگانه ببيند و بين آنها و حتي وضعيت بدن هر فرد تفاوت بگذارد. اين سيستم ميتواند تفاوت يك فرد بزرگسال يا كودك و اينكه آيا سيستم مهار استفاده ميشود تشخيص بدهد.
رادار چهاربعدي وَيار متخصصدهاي مفيد ديگري نيز دارد؛ از جمله اين موارد ميتوان به تشخيص نزديك بودن راننده به فرمان براي تنظيم نيروي كيسه هوا، غيرفعال كردن كيسه هواي جلويي به دليل وجود صندلي مخصوص كودك در جلو و سپس فعالسازي مجدد آن پس از برداشتن كودك اشاره كرد. اين رادار ميتواند سارقان احتمالي خارج از خودرو را شناسايي كند و قبل از وارد آمدن صدمه به خودرو و ورود سارقان به داخل كابين، زنگ هشدار را به صدا درآورد.
تكتراشه وَيار كارهاي بسياري انجام ميدهد و هزينه را كم ميكند؛ بنابراين استفاده از اين فناوري نهتنها براي خودروهاي لوكس، بلكه براي خودروهاي ارزانارزش نيز امكانپذير است. وَيار ادعا نميكند رادار تصويربرداري چهاربعدي اختراع كرده است؛ اما اولين شركتي به شمار ميرود كه مجموعهاي از متخصصدهاي متنوع را بهتنهايي روي يك تراشه جمع ميكند، هزينه را كاهش ميدهد و امكان ارائهي خدمات متنوع را در قالب يك محصول براي صنعت فراهم ميكند كه شامل كل بسته يكپارچه مورد نياز براي راهاندازي سيستم ميشود.
هم انديشي ها