رولزرويس در حال توسعه خودروي الكتريكي سايلنت شادو است
رولزرويس با داشتن يك خودرو لوكس جديد كه به انديشه متخصصين وبسايت اتوكار ميتواند مدلي كاملا جديد باشد، خود را براي ورود پررنگ و همهجانبه به دنياي خودروي الكتريكي آماده ميكند. پيشبيني ميشود اين خودروي الكتريكي در برنامههاي رسمي قبل از پايان سال جاري بهطور كامل شرح داده شود؛ اما انتظار نميرود در آن مرحله بهطور كامل رونمايي شود. اين مدل برقي سفارشي ميتواند از ايدهپردازي خودروي مفهومي 103EX در سال ۲۰۱۶ براي آينده استفاده كند.
به گزارش اتوكار، شواهدي نشان ميدهد كه نمونه اوليه رولزرويس فانتوم مجهز به باتري در مركز تحقيق و توسعه مونيخ شركت مادر رولزرويس يعني بيامو ديده شده است. خودروساز انگليسي قصد دارد نسخه برقي يك مدل موجود را بهعنوان اولين خودروي الكتريكي توليد كند؛ اما به انديشه متخصصين ميرسد اين خودرو كاملا جديد است و از نمونه اوليه فانتوم بهعنوان مدل آزمايشي براي تست پيشرانه استفاده ميشود.
اواخر سال گذشته، بيامو نشان تجاري سايلنت شادو (Silent Shadow) را در اداره ثبت اختراعات آلمان ثبت كرد. اين نام به احتمال زياد از مدل سيلور شادو (Silver Shadow) گرفته شده است كه از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ در ميان پرفروشترين محصولات رولزرويس قرار داشت. هنوز كاملا مشخص نيست سايلنت شادو چه شكلي خواهد داشت؛ اما قرار است اين خودروي الكتريكي از فناوريهاي باتري بالاتر و سيستم محركه پيشرفتهتر از بيامو iX بهره ببرد. بيامو iX كه اخيرا رونمايي شد، يك شاسيبلند بزرگ الكتريكي پيشرفته است و طي نيمه دوم امسال در انگلستان براي فروش عرضه ميشود.
تصميم براي توليد خودروي الكتريكي پس از آن اتخاذ شد كه تورستن مولر اتووس (مديرعامل رولزرويس) تأييد كرد اين شركت از سيستم محركه پلاگين هيبريدي بنزيني برقي استفاده نخواهد كرد و بودجهي توسعهي خود را روي مدلهاي كاملا الكتريكي متمركز خواهد كرد. اين تصميم تقريبا يك دهه پس از رونمايي از مدل محرك عقب 102EX گرفته ميشود. رولزرويس 102EX در حقيقت تكنسخهي برقي از نسل هفتم فانتوم است كه براي سنجش واكنش مشتريان به مدلهاي برقي رولزرويس، در نمايشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۱ به نمايش درآمد.
مديرعامل رولزرويس در اين زمينه ميگويد:
ما بايد دربارهي جايي كه پول خود را سرمايهگذاري ميكنيم، هوشمندانه تصميم بگيريم. ممكن است اشكالي نداشته باشد كه شركتهاي بزرگتر به توليد خودروي هيبريدي و انواع فناوريهاي مختلف بپردازند؛ اما ما بايد تصميم مشخصي بگيريم. براي اولين بار از سال ۲۰۰۳، رولزرويس حركتي انجام ميدهد كه منجر به معرفي جايگزيني براي پيشرانه سنتي بنزيني ۱۲ سيلندر خورجيني خواهد شد.
خودروي الكتريكي سايلنت شادو پيشگام تلاش مجدد براي نشان دادن نام تجاري رولزرويس به مشترياني پردرآمد و علاقهمند به فناوري در بازارهاي مهمي مانند چين و ايالات متحده خواهد بود.
سايلنت شادو در فرايند توسعه، نقاط مشترك زيادي با بيامو i7 دارد؛ اين سالن لوكس الكتريكي جديد كه براي رقابت با مدل آينده مرسدس بنز EQS و براساس نسل هفتم بيامو سري ۷ ساخته شده، قرار است در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شود. اين دو خودرو از پلتفرمهاي مختلفي بهره ميبرند (i7 از معماري CLAR بيامو استفاده ميكند؛ اما سايلنت شادو بايد براساس ساختار جديد فضايي آلومينيومي اختصاصي رولزرويس باشد)؛ اما براي به حداكثر رساندن بازده توليد و كاهش هزينهها، بسياري از قطعات و اجزاي آنها به اشتراك گذاشته ميشود.
طبق گفتهي مهندساني كه در جريان توسعهي آنها قرار دارند، هر دو مدل قرار است از موتورهاي الكتريكي و محورهاي توليدشده توسط بيامو و همچنين بستههاي باتري جديد بهره خواهند برد. اين بستههاي باتري از سلولهاي عرضهشده توسط سامسونگ SDI استفاده ميكنند. بسته به قابليت تأمين، رولزرويس و بيامو همچنين ميتوانند از فناوري جديد سلول باتري شركت چيني CATL استفاده كنند.
مشخصات سيستم محركه مشخص نيست؛ اما ادعا ميشود رولزرويس طرحهاي چهار چرخ محرك و محرك عقب را همراه با يك بسته باتري توسعه داده است. گفته ميشود ظرفيت باتري آن براي دستيابي به شعاع حركتي حداقل ۵۰۰ كيلومتر (۳۱۱ مايل)، به بيش از ۱۰۰ كيلووات ساعت ميرسد. البته اين ارقام با وجود محدوديت وزن خالص خودرو است كه ميتواند به ۳۰۰۰ كيلوگرم يا حتي بيش از آن برسد.
سايلنت شادو به احتمال زياد در كنار مدلهاي سالون رولزرويس فانتوم و گوست مجهز به پيشرانه دوقلوي توربوشارژ V12 و همچنين شاسيبلند كالينان در كارخانه گودوود رولزرويس در وست ساسكس مونتاژ ميشود.
اخبار مدل جديد الكتريكي در حالي منتشر ميشود كه رولزرويس آينده طولانيتري را بايد به دليل قوانين سختگيرانه انتشار آلايندهها بدون پيشرانه سنتي خورجيني ۱۲ سيلندر تجربه كند. اضافه شدن يك خودروي سفارشي به خط توليد، پيشتاز برنامه برقيسازي خودروها است كه باعث ميشود رولزرويس در اواسط اين دهه براي كالينان نيز پيشرانه كاملا الكتريكي ارائه دهد.
با توجه به رقبايي مانند بنتلي و مرسدس ميباخ در بازار شاسيبلندهاي برقي و رقابت جديد با برند چيني Hongqi كه قصد دارد مدل جديد E-HS9 را به بازارهاي جهاني معرفي كند، گفته ميشود رولزرويس نيز برنامههايي براي توليد نسخه برقي كالينان دارد.
منابع بيامو نشان ميدهند كه رولزرويس كالينان برقي ميتواند طرحي مشابه iX را با طرح دو موتوره چهار چرخ محرك ارائه دهد. اين خودرو احتمالاً از باتري مشابه بيامو iX استفاده ميكند؛ اما پيشرفتهاي فناوري در شرايط كنوني و آينده نزديك ميتواند حتي دسترسي به شعاع حركتي بيشتر را امكانپذير كند.
هم انديشي ها