چرا رولزرويس فانتوم، كم صداترين خودروي جهان است؟

جمعه ۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اگرچه ممكن است خودروهاي برقي بسيار كم‌صدا باشند، اما رولزرويس فانتوم به دليل عايق‌گذاري عالي، بهتر از آن‌ها عمل مي‌كند.
تبليغات

چيزي كه اكثر افراد در مورد خودروي برقي از آن لذت مي‌برند، عدم وجود سروصدا و نويز است. براي اكثر مردم (البته نه عاشقان خودروهاي بنزيني)، خودروي الكتريكي به عنوان وسيله نقليه ساكت و كم‌صدا شناخته مي‌شود و اين موضوع تقريبا براي همه قابل درك است. افرادي كه به دنبال وسيله نقليه كم‌صدا هستند، بهتر است خودروي برقي استفاده كنند تا از اين مزيت بهره ببرند. اما آيا مي‌دانيد كم‌صداترين خودروي جهان چيست؟

مرجع متخصصين ايران Rolls-Royce Phantom / رولزرويس فانتوم

پاسخ ممكن است براي خيلي از افراد عجيب باشد و همان‌طور كه حدس زده‌ايد، اين خودروي كم‌صدا رولزرويس فانتوم است. يكي از بهترين محصولات سبد رولزرويس كه از پيشرانه ۶.۷۵ ليتري خورجيني ۱۲ سيلندر استفاده مي‌كند؛ چنين پيشرانه‌اي مي‌تواند ۵۶۳ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نيوتن‌متر گشتاور در اختيار راننده خود قرار دهد. 

طي سال‌هاي متمادي، عايق‌گذاري صوتي فانتوم (Phantom) به يكي از مشخصه‌هاي اصلي اين برند تبديل شده است. چند نسل از رولزرويس فانتوم كه هنوز هم در سبد محصولات خودروساز گودوود قرار دارد، با افتخار به عنوان كم‌صداترين خودروهاي جهان شناخته‌ شده‌اند. اما با توجه به اين نكته كه خودروهاي برقي نيز صداي كمي توليد مي‌كنند، بايد رقابتي بين دو طرف انجام شود.

خودروي برقي در جاده و مسيرهاي شهري (جاهايي كه نياز به سرعت كمي دارد) بسيار آرام و كم‌صدا عمل مي‌كند، اما تقريبا به اندازه رولزرويس فانتوم نمي‌تواند در اين زمينه خوب عمل كند. روشي كه در ويدئو براي آزمايش كم‌صدا بودن خودروي الكتريكي و رولزرويس فانتوم مورد استفاده قرار مي‌گيرد، ممكن است قابل اطمينان نباشد؛ اما همين آزمايش به ظاهر نامطمئن نيز حاوي نكات قابل توجهي براي بينندگان است. با دقت در آزمايش‌ها به اين نتيجه مي‌رسيم كه علت كم‌صدا بودن رولزرويس فانتوم به نوع پيشرانه استفاده شده زير كاپوت بستگي ندارد، بلكه به شيوه عايق‌گذاري صدا نسبت به فضاي داخلي خودرو ربط دارد.

همان‌طور كه احتمالا خيلي خوب مي‌دانيد، بيش‌تر صداي وارد شده به داخل كابين در بزرگراه از لاستيك‌ها، برخورد هوا به شيشه جلو و تغاري گلگيرها ناشي مي‌شود. به همين دليل در رولزرويس فانتوم از پنجره‌هاي دوجداره، لايه عايق اضافي براي تغاري گلگيرها و تعداد كفپوش و فرش بيش‌تر در كف خودرو استفاده شده است. در نتيجه حتي صداي پيشرانه خورجيني ۱۲ سيلندر در زير كاپوت نيز نمي‌تواند وارد اتاق شود و رولزرويس فانتوم بسيار آرام به انديشه متخصصين مي‌رسد؛ طوري كه انگار اين خودروي بنزيني با سرعتي كمتر از ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت در بزرگراه حركت مي‌كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات