تسلا: ايلان ماسك درباره سيستم خودران FSD اغراق‌ كرده است

سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به گفته‌ي يكي از مديران تسلا در جلسه‌ي خصوصي با اداره‌ي وسايل نقليه‌ي كاليفرنيا، ايلان ماسك سخناني اغراق‌آميز درباره‌ي سيستم كمك‌راننده‌ي FSD تسلا مطرح كرده است.
تبليغات

مدير نرم‌افزار اتوپايلت تسلا به اداره‌ي وسايل نقليه‌ي موتوردار كاليفرنيا گفته است كه ايلان ماسك، مديرعامل اين شركت، در رابطه‌ با توانايي‌هاي سيستم كمك‌راننده‌ي پيشرفته‌ي تسلا بزرگ‌نمايي كرده است. اين گفته‌ي مدير سيستم اتوپايلت در يادداشتي كه توسط گروه حقوقي PlainSite منتشر شده، رؤيت شده است.

به گزارش ورج،‌ اين جديدترين نمونه از اتفاقي است كه نشان مي‌دهد آنچه ايلان ماسك درباره‌ي اتوپايلت ادعا مي‌كند با آنچه اين سيستم كمك‌راننده در عمل انجام مي‌دهد تفاوت‌هايي دارد. اين گفته‌ها در حالي مطرح مي‌شود كه تسلا به خاطر تصادف اخير خودروي مدل S در تگزاس كه به كشته شدن دو نفر منتهي شد، تحت فشار رسانه‌ها و مؤسسه‌هاي نظارتي است.

اداره‌ي وسايل نقليه‌ي موتوردار كاليفرنيا روز ۹ مارس ۲۰۲۱ (۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰) جلسه‌اي با افرادي به نمايندگي از تسلا برگزار كرد كه در بين آن‌ها نام سيجي مور، مدير نرم‌افزار اتوپايلت، ديده مي‌شود. اداره‌ي وسايل نقليه‌ي موتوردار كاليفرنيا در بيانيه‌اي مي‌نويسد: «به گفته‌ي سي‌جي، توييت‌هاي ايلان با واقعيت‌هاي مهندسي سازگار نيستند. تسلا در حال حاضر در سطح دو فناوري خودران قرار دارد.» براي فناوري خودران سطوح مختلفي تعريف شده است؛ سطح دو به سيستم رانندگي نيمه‌خودكار اشاره مي‌كند و بايد حتما يك راننده روي آن نظارت داشته باشد. 

ايلان ماسك در جلسه‌اي مالي در ماه ژانويه‌ي ۲۰۲۱ (دي و بهمن ۱۳۹۹) به سرمايه‌گذاران گفت بسيار مطمئن است كه خودروي تسلا مي‌تواند امسال «به‌ شكل قابل‌ مطمئن‌تري در مقايسه‌ با انسان، خود را براند.» به انديشه متخصصين مي‌رسد اداره‌ي وسايل نقليه‌ي موتوردار كاليفرنيا در بيانيه‌ي خود به اين بخش از سخنان ايلان ماسك اشاره كرده و مور به اشتباه عقيده داشته اين گفته‌ها در توييت ايلان ماسك مطرح شده‌اند.

سال گذشته‌ي ميلادي تسلا سرويسي با عنوان «خودران كامل» (FSD) را وارد فاز آزمايشي كرد تا مشترياني كه در طرح دسترسي زودهنگام اين شركت ثبت‌نام كرده‌اند به FSD دسترسي پيدا كنند. قابليت FSD به رانندگان تسلا امكان داد به سيستم كمك‌راننده‌ي اتوپايلت كه تا حدي خودكار است در خيابان‌هاي شهري و جاده‌هاي محلي دسترسي پيدا كنند. تسلا از طريق نسخه‌ي آزمايشي نرم‌افزار FSD در تلاش است باگ‌هاي موجود را رفع كند.

در يادداشت جديد اداره‌ي وسايل نقليه‌ي موتوردار كاليفرنيا، تسلا گفته است تا تاريخ ۹ مارس ۲۰۲۱ (۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰) ۸۲۴ دستگاه خودرو نسخه‌ي آزمايشي FSD را استفاده كرده‌اند؛ ۷۵۳ دستگاه از اين تعداد متعلق‌ به متخصصان تسلا هستند و ۷۱ خودرو در مالكيت افراد عادي قرار دارند. 

ايلان ماسك پيش‌تر گفته بود تسلا «بسيار محتاطانه» قابليت نرم‌افزاري FSD را مديريت كرده است. حتي با فعال بودن FSD راننده‌ها بايد دست خود را روي فرمان نگه دارند تا در صورت رخداد حادثه، در هر زمان آماده‌ي به دست گرفتن كنترل خودرو باشند.

ماسك پيش‌بيني‌هاي زيادي درباره‌ي توانايي تسلا براي دستيابي به سيستم كاملا خودران انجام داده است كه با آنچه مهندسان تسلا به نهادهاي تنظيم مقررات مي‌گويند در تضاد است. نماينده‌هاي تسلا به اداره‌ي وسايل نقليه‌ي موتوردار كاليفرنيا گفته‌اند بعيد است اين شركت بتواند تا پايان سال جاري ميلادي به سطح پنج فناوري خودران دست پيدا كند. سطح پنج بدين معني است كه خودرو مي‌تواند بدون نياز به راننده تحت هر شرايطي به هر مكاني برود.

اين نخستين باري نيست كه در جلسه‌هاي خصوصي تسلا با اداره‌ي وسايل نقليه‌ي موتوردار كاليفرنيا، ادعاهاي ايلان ماسك با محوريت سيستم خودران تسلا زير سؤال مي‌رود. PlainSite در مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردين ۱۴۰۰) در گزارشي نوشت يكي از مديران تسلا در جلسه‌اي گفته است: «نه اتوپايلت و نه FSD سيستم خودران محسوب نمي‌شوند.» اين يعني قابليت FSD تسلا صرفا از لحاظ نام، خودران است.

مدت‌ها است كه منتقدان از بزرگ‌نمايي‌هايي ايلان ماسك و تسلا در مورد سيستم كمك‌راننده‌ي اين شركت انتقاد مي‌كنند. استفاده از عبارت‌‌هايي نظير اتوپايلت و FSD باعث شده است شماري از مشتريان تسلا به اشتباه فكر كنند كه خودرويي كاملا خودران خريداري مي‌‌كنند. 

تاكنون چند بار شاهد تصادفات مرگبار خودروهاي تسلا به هنگام فعال بودن سيستم كمك‌راننده‌ي اتوپايلت بوده‌ايم كه جديدترين نمونه‌ي آن در اسپرينگِ تگزاس اتفاق افتاد. در اين تصادف كسي روي صندلي راننده حضور نداشت و خودروي تسلا مدل S پس از برخورد با يك درخت جان دو نفر را گرفت. اين گفته‌ي مقامات محلي مبني بر نبود فردي در صندلي راننده باعث شد اين ايده شكل بگيرد كه سيستم اتوپايلت فعال بوده است. تسلا گفت اتوپايلت در زمان تصادف فعال نبوده و فردي ممكن است روي صندلي راننده حاضر بوده باشد. سازمان ملي ايمني ترافيك بزرگراه‌‌ها و ستاد ملي ايمني حمل‌و‌نقل ايالات متحده تحقيقات روي تصادف مرگبار تسلا مدل S را شروع كرده‌اند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات