مبلغ پرداختي اپل موزيك به هنرمندان، دو برابر اسپاتيفاي است

يك‌شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اپل موزيك با هر بار استريم يك آهنگ، مبلغ يك سنت به هنرمندان پرداخت مي‌كند كه اين مبلغ در اسپاتيفاي تنها نيم سنت است.
تبليغات

با توجه به توضيحاتي كه اپل در داشبورد يكي از هنرمندان ارائه كرده است، اپل موزيك به‌صورت ميانگين براي هر استريم موسيقي مبلغ يك سنت (يك‌صدم دلار) به هنرمندان پرداخت مي‌كند؛ اين مبلغ دو برابر چيزي است كه اسپاتيفاي به هنرمندان پرداخت مي‌كند. اسپاتيفاي براي پخش هر استريم نيم سنت مي‌پردازد.

البته اپل اعلام كرده است كه اين مبلغ با توجه به كشور و نوع اشتراكي كه متخصصان از آن استفاده مي‌كنند، متفاوت است؛ اما به‌صورت ميانگين مبلغ يك سنت براي هر استريم پرداخت مي‌شود.

اعلام اين خبر مي‌تواند يك پيروزي تبليغاتي براي اپل موزيك باشد؛ چراكه روشي بسيار راحت بود و هم اينكه اسپاتيفاي از بيان مبلغي كه به هنرمندان پرداخت مي‌كند، متنفر است.

اسپاتيفاي حتي وب‌سايتي به نام Loud&Clear  راه‌اندازي كرده است كه به هنرمندان و طرفداران آن‌ها توضيح مي‌دهد كه روند پرداختي‌ براي هر استريم به چه صورت است و چرا پرداخت در برابر هر استريم، گزينه مناسبي نيست.

به گزارش ورج، اسپاتيفاي در توضيحات خود اعلام كرده است:

در زمانه‌اي كه همه استريم مي‌كنند، طرفداران براي هر بار استريم پول نمي‌دهند و شركت‌هايي كه چنين سرويسي ارائه مي‌كنند، براي هر استريم به هنرمندان پولي پرداخت نمي‌كنند. به همين دليل ما فكر نمي‌كنيم پرداخت براي هر استريم رويكرد درستي باشد. بااين‌حال ما متوجه هستيم كه هنرمندان با تعداد استريم موسيقي‌ خود مي‌توانند متوجه تأثيرگذاري آن بشوند و به همين دليل مي‌توانند مقدار استريم را به درآمد هم نسبت بدهند. مثلاً مي‌شود درآمد لويالتي اسپاتيفاي را بر تعداد استريم‌هاي انجام‌شده تقسيم كرد. هر دوي اين عددها هرسال بيشتر مي‌شود. المان‌هاي زيادي باعث مي‌شوند اين نسبت‌ها كوچك به انديشه متخصصين برسند و ما متوجه هستيم كه اين موضوع مي‌تواند اشكال ايجاد كند.

بايد به اين موضوع اشاره كنيم كه اسپاتيفاي از همراهي تبليغات برخوردار است و از طرف ديگر، اشتراك پرميوم هم دارد؛ اما اپل تنها سرويس پرميوم دارد و به همين دليل روند كسب درآمد اين دو سرويس با هم متفاوت است. اسپاتيفاي متخصصان بيشتري هم از اپل موزيك دارد. تعداد متخصصان اين سرويس در حال حاضر به ۳۴۵ ميليون نفر مي‌رسد كه از اين تعداد، ۱۵۵ ميليون نفر از اشتراك پرميوم استفاده مي‌كنند.

اپل در ماه بهار سال ۲۰۱۹ اعلام كرده بود كه تعداد متخصصان سرويس اپل موزيك به ۶۰ ميليون رسيده است و به انديشه متخصصين مي‌رسد اين تعداد در حال حاضر به ۷۲ ميليون نفر رسيده باشد.

اسپاتيفاي درباره اين موضوع كه مبلغ كمتري به هنرمندان پرداخت مي‌كند، مباحثه و جدل زيادي دارد؛ اما از طرف ديگر اپل به‌راحتي به اين موضوع اشاره مي‌كند كه مبلغ بيشتري به هنرمندان مي‌پردازد.

البته تمام اين مباحثه‌ها اشكال اصلي دنياي استريم را حل نمي‌كند و هنرمندان نمي‌توانند به درآمد كسب‌شده از سرويس‌هاي استريم موسيقي اتكا كنند. به همين دليل اكنون بسياري از هنرمندان سعي مي‌كنند آثار خود را در قالب NFT بفروشند يا اميدوار باشند كه برگزاري كنسرت‌ موسيقي به‌زودي در سرتاسر دنيا از سر گرفته شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات