همراهي از سرويس‌هاي Firefox Send و Firefox Notes متوقف مي‌شود

شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
هفته‌ي گذشته، موزيلا اعلام كرد كه دو سرويس Firefox Send و Firefox Notes را براي هميشه متوقف مي‌كند.
تبليغات

روز پنجشنبه، سخن‌گوي موزيلا در گفت‌وگو با رسانه‌ي ZDNet اعلام كرد كه دو سرويس Firefox Send و Firefox Notes را از خانواده‌ي محصولاتش حذف مي‌كند. فايرفاكس سند سرويس رايگان و رمزگذاري‌شده‌ براي انتقال فايل بود كه موزيلا آن را از مارس ۲۰۱۹ دراختيار متخصصان قرار داد؛ اما اين شركت بعد از ۱۷ ماه، به‌دليل حملات هكري آن را متوقف كرد.

موزيلا در بيانيه‌اي درباره‌ي توقف سرويس انتقال فايل گفت:

فايرفاكس سند ابزاري براي به‌اشتراك‌گذاري رمزگذاري‌شده‌ي فايل بود؛ اما برخي از متخصصان سودجو براي ارسال بدافزار و فيشينگ نيزه‌اي (Spear Phishing) از آن استفاده مي‌كردند.

هكرها در فيشينگ نيزه‌اي افراد را براي ارسال اطلاعات شخصي‌شان مانند رمزعبور فريب مي‌دهند.

مرجع متخصصين ايران توقف فعاليت فايرفاكس سند توسط موزيلا

تابستان امسال، موزيلا پس از حمله هكري سند، سرويس را براي مدتي متوقف كرد تا پس از شناسايي اشكال و افزودن قابليت‌هاي پيشرفته‌تر براي گزارش‌دهي حملات، آن را دوباره دراختيار متخصصانش قرار دهد؛ ولي پس از مطالعه هزينه‌هاي پورتفوليو و درانديشه متخصصينگرفتن تمركز استراتژيك، به اين نتيجه رسيد كه راه‌اندازي مجدد آن به‌صرفه نيست.

همچنين، موزيلا اعلام كرد كه Firefox Notes را متوقف مي‌كند. اين سرويس امكان همگام‌سازي يادداشت‌ها را بين دستگاه‌هاي مختلف در مرورگر فايرفاكس فراهم مي‌كرد. نوامبر امسال، اپليكيشن Notes از دستگاه‌هاي اندرويدي حذف مي‌شود و افزونه‌ي مرورگر نصب‌شده‌ي آن مدتي بيشتر دردسترس خواهد بود و يك گزينه‌ي ارسال يادداشت‌ خواهد داشت.

با شيوع ويروس كرونا و كاهش درآمد موزيلا از مرورگرهايش ازجمله گوگل، اين شركت ۲۵۰ متخصص را تعديل كرد كه يك‌چهارم نيروي انساني‌اش را تشكيل مي‌دادند تا روي محصولات تجاري بيشتر تمركز كند. موزيلا تلاش مي‌كند به حوزه‌هاي جديد ورود كند و محصولات و خدماتي به‌غير از مرورگر وب فايرفاكس به متخصصانش ارائه دهد؛ اما با درانديشه متخصصينگرفتن سرنوشت سرويس فايرفاكس سند مي‌توان گفت كه تحقق اين هدف كار ساده‌اي نيست.

موزيلا براي ارتقاي امنيت متخصصان و محافظت از اطلاعات مهم روي طراحي دو سرويس تجاري VPN و افزونه‌ي Firefox Private Network كار مي‌كند كه به‌ترتيب ماهانه پنج و سه دلار ارزش دارند. گفتني است سرويس دوم فعلا دردسترس متخصصان آمريكايي قرار دارد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات