هكتور مارتين نسخه كامل لينوكس را به كامپيوترهاي مك مجهز به پردازنده‌ M1 مي‌آورد

سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بر اساس اخبار منتشرشده، هكتور مارتين با پروژه‌ي جديدش همراهي از نسخه‌ي كامل لينوكس را در كامپيوترهاي جديد مك مجهز به پردازنده‌ اپل سيليكون ارائه مي‌دهد.
تبليغات

اپل اخيرا اولين كامپيوترهاي مك با پردازنده‌ي M1 مبتني بر معماري آرم را معرفي و روانه‌ي بازار كرده است. مك‌هاي جديد به لطف پردازنده‌ي M1 عملكرد فوق‌العاده‌اي دارند؛ اما حداقل فعلا متخصصان نمي‌توانند ويندوز يا لينوكس را به‌صورت بومي در اين كامپيوترها اجرا كنند. حال هكتور مارتين، توسعه‌دهنده‌ي نام‌آشنا و محبوب، براي جمع‌آوري بودجه به منظور توسعه و ارائه لينوكس در كامپيوترهاي جديد مك اعلام آمادگي كرده است.

هكتور مارتين اوايل امروز در توييتر اعلام كرد بودجه‌ي Patreon را ايجاد كرده است تا افراد از پروژه‌ي او در انتقال لينوكس به كامپيوترهاي مك همراهي كنند. Patreon يك بستر عضويت آمريكايي است كه به‌منظور اجراي سرويس‌هاي اشتراكي، براي توليدكنندگان محتوا ابزار تجاري فراهم مي‌كند. اين وب‌سايت كمك مي‌كند سازندگان و هنرمندان با ارائه جوايز، امتيازات و ارائه‌ي پروژه‌هاي آينده‌ي خود به مشتركان، درآمد ماهانه كسب كنند. طبق گفته‌هاي مارتين، او مي‌خواهد به‌ جاي ايجاد يك نسخه صرفا آزمايشي، لينوكس را با عملكرد كامل و بهينه در كامپيوترهاي مك مجهز به پردازنده‌ اپل سيليكون اجرا كند.

مارتين در اين باره مي‌گويد:

اپل به‌تازگي طيف جديدي از كامپيوترهاي مك مجهز به پردازنده‌ اپل سيليكون و مبتني بر معماري آرم عرضه كرده است كه هر دستگاه جديد، جايگزين دستگاه ديگري در همان كلاس مي‌شود. آيا خوب نيست كه آن‌ها بتوانند لينوكس را نيز اجرا كنند؟ اين‌طور كه معلوم است، آن‌ها مي‌توانند؛ اما بايد فردي لينوكس را براي با اين دستگاه‌ها بهينه كند.

همان‌طور مارتين اشاره مي‌كند، اجراي لينوكس روي مك‌ مبتني بر آرم به‌صورت كلي دشوار نيست؛ اما كاركرد صحيح لينوكس با تمامي درايورهاي اپل، از جمله درايوهاي مورد نياز GPU، دشوار و پيچيده خواهد بود. مارتين قصد دارد ابتدا اين پروژه را براي ايجاد لينوكس به‌صورت dual-boot در مك ميني جديد ارائه دهد و در ادامه آن را براي ساير كامپيوترهاي مك به‌روز خواهد كرد. اين پروژه به‌صورت منبع باز و در گيت‌هاب (GitHub) دردسترس خواهد بود و متخصصان با پرداخت ۳ تا ۱۲ دلار در ماه، مي‌توانند به پيش‌برد اين پروژه كمك كنند. توسعه‌دهنده به اين نكته اشاره مي‌كند كه تا وقتي به پشتوانه‌ي مالي حداقل ۴۰۰۰ دلار در ماه نرسد، پروژه را شروع نخواهد كرد.

انديشه متخصصينات شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران درباره‌ي پروژه‌ي جديد هكتور مارتين براي اجراي لينوكس در كامپيوترهاي جديد مك چيست؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات