اظهارانديشه متخصصين خالق لينوكس درمورد مك‌هاي جديد مجهز به پردازنده‌ M1

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
خالق لينوكس با ابراز علاقه به كامپيوتر‌هاي جديد مك، خاطرنشان مي‌كند كه اپل بايد همراهي از توزيع‌هاي لينوكس را ارائه دهد و در پردازنده‌ي نسل بعد خود، از هشت هسته‌ي پردازشي بزرگ استفاده كند.
تبليغات

لينوس بنديكت توروالدز، مهندس نرم‌افزار فنلاندي‌آمريكايي، به‌واسطه‌ي آغاز و توسعه‌ي هسته‌ي لينوكس شناخته مي‌شود و هم‌اكنون، مسئوليت هماهنگي پروژه‌ي لينوكس را برعهده دارد. مدتي پيش، از صحبت كريگ فرديگي درباره‌ي همراهي از ويندوز در مك‌هاي مبتني‌بر آرم در‌صورت دريافت مجوز مايكروسافت گفتيم و به‌نوعي فدريگي توپ را به زمين مايكروسافت انداخت. حال ترووالدز، خالق لينوكس، در مصاحبه‌ي جديدي در انجمن Real World Tech، به علاقه‌ي خود براي استفاده از كامپيوتر‌هاي مك در‌صورت فراهم‌كردن توزيع‌هاي لينوكس در اين كامپيوترها اشاره و خاطرنشان مي‌كند اين اپل است كه از لينوكس همراهي نمي‌كند.

ممكن است فكر كنيد چه اشكالي در اجراي لينوكس وجود دارد كه اپل و ساير شركت‌ها از توزيع‌هاي آن همراهي نمي‌كنند. سؤال اصلي اين است كه آيا لينوكس عملا روي همه‌ي پردازنده‌هاي كره‌ي زمين از 80386s تا IBM s390x و خانواده ARM، از جمله تراشه M1 اپل اجرا نمي‌شود؟ دقيقا ممكن است اين‌طور باشد؛ اما براي راه‌اندازي و توسعه‌ي لينوكس، تنها پردازنده تأثيرگذار نيست و عوامل ديگر نيز مؤثر هستند. طبق گفته‌هاي توروالدز، اپل ممكن است درنهايت لينوكس را در سرويس ابري خود ارائه دهد؛ اما لپ‌تاپ‌هاي آن‌ها اين كار را انجام نمي‌دهند. او در‌اين‌باره مي‌گويد:

منتظر لپ‌تاپ مبتني‌بر آرم هستم كه بتواند در طولاني‌مدت لينوكس را اجرا كند. به‌انديشه متخصصينم مك‌بوك ايرهاي جديد به‌غير از سيستم‌عامل مك OS بهترين دستگاه‌هاي ممكن بودند؛ اما واقعيت اين است كه ديگر زمان و حوصله‌اي ندارم كه با شركت‌ها براي متقاعدكردنشان به استفاده و همراهي از لينوكس مبارزه كنم.

در اجلاس منبع آزاد لينوكس در سال جاري ميلادي، توروالدز در مصاحبه با ديرك هوهندل، مدير ارشد متن‌باز VMware، درباره‌ي تغيير معمار اپل به آرم و امكان اجراي لينوكس در آينده به اين نكته اشاره كرد كه حدود دَه سال از اين واقعيت شكايت مي‌كند كه يافتن سخت‌افزار مبتني‌بر آرم و مناسب براي توسعه‌ي لينوكس واقعا دشوار است. اين در حالي است ‌كه آن‌ها وجود دارند، اما مطمئنا تاكنون رقباي واقعي براي x86 نبوده‌اند. توروالدز درادامه افزود:

بدون شك دوست دارم كه يكي از مك‌هاي M1 را خريداري كنم؛ البته به‌شرطي كه بتواند لينوكس را اجرا كند. خاطرات زيادي با مك‌بوك اير ۱۱ اينچي دارم كه دَه سال پيش از آن استفاده مي‌كردم؛ اما مجبور شدم تا از مك‌بوك مهاجرت كنم. تصميم گرفتم از لپ‌تاپ‌هايي بهتر از مك‌بوك اير ۱۱ اينچي استفاده كنم؛ چون اپل رفته‌رفته كار با لينوكس در مك را سخت‌تر كرد. به‌انديشه متخصصينم اشكال اصلي M1 براي من پردازنده‌ي گرافيكي و ساير تجهيزات آن است و احتمالا اين موضوع من را از استفاده‌ از آن‌ها منصرف مي‌كند؛ زيرا تا وقتي اپل رويكرد خود را به‌سمت همراهي از متن‌باز پيش نبرد، طبيعتا از همراهي لينوكسي برخوردار نخواهد شد.

مدت‌ها است كه اپل رابطه‌ي عشق و نفرت را دربرابر جامعه‌ي متن‌باز در پيش گرفته است، نه آن‌چنان مانند مايكروسافت سال‌هاي گذشته از جامعه‌ي متن‌باز متنفر است و نه مانند مايكروسافت اين روزها علاقه‌اي به اين موضوع نشان مي‌دهد. اپل هرگز جزئيات متخصص سخت‌افزاري را ارائه نمي‌دهد كه توسعه‌دهندگان متن‌باز به آن احتياج دارند و توروالدز، تنها كسي نيست كه انتظار دارد كه چگونگي توسعه با سخت‌افزار مبتني‌بر پردازنده‌ي M1 بازتر شود؛ زيرا گروه توسعه‌ي گوگل كروم نيز در توسعه‌ي مروكر كروم مبتني‌بر M1 با اشكالاتي رو‌به‌رو شده‌اند.

طبق گفته‌هاي توروالدز، اپل بهتر است هسته‌هاي پردازنده‌ي اختصاصي خود را افزايش دهد و به‌جاي استفاده از چهار هسته‌ي بزرگ براي انجام كار‌هاي سنگين و چهار هسته‌ي كوچك براي كارهاي سبك‌تر، از هشت هسته‌ي بزرگ و هشت هسته‌ي كوچك استفاده كند؛ حتي اگر به كاهش شارژدهي منجر شود. او در اين زمينه مي‌گويد: 

حتي اگر مسئله‌ي يادشده در كار نبود، انتظارم استفاده از هسته‌هاي پردازشي بيشتر خواهد بود. حتي در لپ‌تاپ، به عمر باتري ۲۰ ساعته اهميت نمي‌دهم و ترجيح مي‌دهم بيشتر آن را به برق متصل كنم و در عوض هشت هسته‌ي بزرگ و بيشتر پردازشي داشته باشم. درباره‌ي محدويت رم اشكالي نخواهم داشت؛ ۱۶ گيگابايت رم براي من كافي است؛ زيرا در لپ‌تاپ، كارهايي انجام نمي‌دهم كه به رم بيشتري نياز دارند. تمام كارهاي من به خواندن رايانامه و انجام كامپايل‌هاي git و هسته خلاصه مي‌شود. بله، كامپيوتر دسكتاپ من ۶۴ گيگابايت رم دارد؛ اما به‌ اين دليل است كه آن ۳۲ هسته و ۶۴ رشته را در خود جاي داده است و من پردازش‌هاي موازي را با آن انجام مي‌دهم. راستش را بخواهيد حتي در اين صورت نيز ۳۲ گيگابايت رم برايم كافي خواهد بود.

به‌گفته‌ي توروالدز، طبيعي است كه ساير توسعه‌دهندگان و متخصصان در كامپيوتر‌هاي جديد مك به قدرت بيشتري احتياج داشته باشند و اغلب آن‌ها، افراد و توسعه‌دهندگاني هستند كه چندين ماشين مجازي به‌كار مي‌برند يا با استفاده از پرونده‌ي RAW عكاسي و فيلم‌برداري‌هاي سنگين و بزرگ را انجام مي‌دهند.

به‌نوعي صحبت‌هاي لينوس توروالدز توپ را به زمين اپل انداخت و به اپل خاطرنشان كرد كه اگر دوست دارند، افراد و توسعه‌دهندگاني را ببينيد كه از لينوكس در كامپيوتر‌هاي مك استفاده مي‌كنند. تمام آنچه بايد انجام دهند، اين است كه سخت‌افزار و درايورهاي خود را بازكنند و تيم هسته‌ي لينوكس مي‌تواند ساير كارها را خودش انجام دهد.

انديشه متخصصينات شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران درباره‌ي صحبت‌هاي لينوس توروالدز در زمينه‌‌ي اپل و كامپيوتر‌هاي جديد مك مجهز به پردازنده‌ M1 چيست؟

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات